Vårmammor 2010 &Co del 18 <3

Sv: Vårmammor 2010 &Co del 18 <3

Den är lätt att ta isär och lättdiskad. vikyigt om man tänkt använda den ofta!

Enfamilen skulle jag ge en skvätt av, men om maten var slut kunde jag ge det istället för ersättning. En burk kostade ca 90 kr, jag har ingen aning om hur länge den räcker. Men det är klart att om man bara ger enfamil så blir det dyrt. Med recept betalade man 120 kr och fick 6 st

*kl*

Morgonmys
dsc00384_174454957.jpg

Mysigt :love:

S vill ha sin flaska i sängen. Ifall jag är uppe och kissar vid morgontider så brukar jag skaka ihop en flaska och lägga i sängen. Sen kan man efter en stund höra något grymtandes i sömnen och en flaska som dockas fast! Bäst är att få frukosten på sängen :love:

+ doris & modett; Ser ut så där varje morgon hemma hos oss, hon ska sitta i soffan och hon ska ha filten på sig. Enda måltiden som intas i soffan är just frukosten :)

Inte långt kvar nu, aneka. Ungefär en månad och så länge till efter det får inte lillebror ligga kvar i magen ;) Förstår att det börjar kännas i kroppen.

Bellan fick frukost i sängen i söndags tror jag att det var :) hon tyckte nog det var ganska mysigt hon också.
Gullig Siri lät som äter nästan i sömnen :laugh:

H intar både frukost och kvällsmat i soffan fast han vill sitta i famnen. Också mysigt så jag njuter så länge det varar :)

Kl
Verkar ha varit tredagarsfeber ändå. De där prickarna vid blöjkanten har spridit sig över bröstkorgen och han har en del i ansiktet också.

Jag minns inte när hon inte ville sitta i famnen längre. Undrar om det var i samband med att hon lärde sig att hålla flaskan själv i sittande position? Hon sitter däremot gärna och lutar sig mot en och lägger huvudet mot axeln/armen.
Det är ju en anings mysigare att ha henne i famnen men jag får se det så, jag hinner surfa medan hon äter :)

Syrran med häst byggde en foderhäck av en sj-pall modell större. Sen gjorde dom ett lågt staket runt och ena sidan var öppningsbar då man kunde ställa in balen utan att riskera riva sönder staketet. Tyvärr finns det inga bilder på den tror jag. Men kan be syster skissa en om du vill?! Tror spillet skulle kunna minimeras ännu mer om man gör som du tänk, trär ett nät över! Det var dock inget tak på denna.

Annars finns det ju den här modellen i galvaniserad plåt, speciellt tillverkad för hästar. Tror det är Kellfri som säljer dom?!

Precis så fick S när hon hade haft feber, men de utslagen behöver inte komma efter tredagars, utan efter att barnet ggr hög feber också. :) (fick jag lära mig efter att S haft det flera gånger :p )

Och tro mig, han fick ett mjältslag efter den kommentaren, fast han är fortfarande nöjd. Suck. :p Nej, det är inte många bebisar som väger så lite fullgången tid, sen visste vi ju att S vägde minst 4,2kg vid bf. Jag märker på mig själv att jag fortfarande blir väldigt arg när jag tänker på det, fortfarande, att vi inte blev tagna på allvar. Hafsa det igår också till läkaren, att även fast bebisen bara skulle väga 2 kg och alla skulle säga att det kommer gå bra, så kommer jag aldrig att tro på det och kunna slappna av, för det var precis vad alla sa inför vår förra förlossning och de tyckte vi var fjantiga som var så oroliga. Önskar jag kunde gå tillbaka till alla och knäppa dem på näsan, särskilt vår sista bm i förlossningsalen som tyckte att jag skulle bita ihop när jag sa, helt slut, att det här går inte. Behöver jag säga att hon inte kom in till oss sen för att säga grattis, efter att vår läkare som ordinerade kejsarsnitt skällde ut henne, framför oss, att hon inte kunnat se det tidigare.

Haha, nej, nu ska jag sluta låta som en bitter tant och hugga in på min morgonpizza ( dr. Oetkers mozzarellapizza) den enda maten jag får i mig just nu. Var så sugen på så mycket mat igår, men allt jag åt växte i munnen och jag fick bara i mig någon tugga. Det suger verkligen.

*kl*

Usch, känner mig så extremt låg och svag i dag, mitt självförtroende är verkligen i botten :( Allt började redan i går eftermiddag när jag hämtat hem Theo från dagmamman. Han vill gå över till farmor och farfar direkt vi kom hem, men dom var inte hemma, så då blev han rosenrasande och låg på hallgolvet och tjöt ett bra stund.

Vid middan frågar jag sambon vad han tycker om att jag ska betala bort CSN-lånet och får till svar i stil med "Jamen vaddå, har du inte gjort det redan, räntan där är ju så hög" på tonfallet får han mig att verka ja typ dum i huvet. Hade inte riktigt förväntat mig det svaret utan kanske lite mer i stil med "Ja men det skulle väl vara rätt smart!" Upplever att han inte unnar mig någonting. När jag berättade att jag ska hämta hem Berra i helgen fick jag bara till svar att "Jaha, ska du dra hem hästen ändå." Vad vill han, att jag ska sitta hemma och rulla tummarna dagarna i ända. Vara hans passupp så han får göra det han tycker är kul och viktigt? Han förstår nog inte att jag har bara ett intresse och det är just hästarna. Självklart har jag själv insett att jag inte kommer kunna lägga ner 100% på Berra nu första året, men jag känner ändå att jag vill ha något att göra och han behöver få landa.

Känner att inget jag gör här hemma är bra. Aldrig ett tack, ingenting. Jag städar, tvättar, eldar och lagar mat. Får aldrig uppskattning för att maten står på bordet när han kommer hem från jobbet eller att det finns rena kläder. Han blir irriterad när jag inte hinner stoppa Theo från att plocka fram nåt ur t ex byrålådan eller leker i kastrullskåpet "Han ska inte vara där". Har försökt förklara att jag hinner inte med att stoppa honom hela tiden. Låter nog fel men jag kan tycka att det är okej att han är i kastrullskåpet när jag lagar mat, för då är han nöjd och står inte och sliter i mig hela tiden.

Sen har Theo nog börjat märka att jag inte är lika snabb längre. Känns som han ibland gör att för att bara jävlas. Kryper upp på bordet och kastar iväg brödet eller river ut sockerskålen. Känns som större delen av tiden som han är hemma får jag bara vara arg på honom. Vill ju inget annat än att bara vara med honom och ha det mysigt men det går inte.

Upplever även att Theos farmor stjäler honom från mig på något sätt och att hon inte respekterar min syn och vilja om saker och ting. Har Theo ätit mellis så har han, då behöver inte hon ge honom något. Han behöver inte tugga på nåt hela tiden. Har sagt det åt henne en massa gånger men lika förbannat stoppar hon in en bullbit eller dyl i munnen. Sambon fattar inte alls "Han måste ju få vara med sina farföräldrar" Hon måste respektera det jag säger och jag vill kunna få vara med min Theo hemma vid utan att hon kommer och lägger sig i, hon måste ALLTID plocka upp honom, eller gå i väg med honom. Som jag skrivit förr så kan vi i princip inte vara ute själva.

Känner att jag heller inte blir glad över de saker hon köper till Theo, för hon köper verkligen allt möjligt. Jag vill köpa saker själv till honom, dom saker JAG vill att han ska ha, inte dom saker hon vill att han ska ha. Vill hon hjälpa till så får hon gärna lämna en slant i stället. Är jag otacksam på något sätt? Egoistisk?

Jag börjar känna mig frustrerad över allt. Helt ärligt så vågar jag nästan inte säga nåt alls till sambon längre bara för att jag är rädd för dom negativa orden eller inställningen från hans sida. Vill komma bort från svärföräldrarna och få ha min familj i fred. Avundas alla som har svärföräldrarna på avstånd. Gruvar över hur det kommer bli med lillebror, kommer det bli samma sak? Jag vet att jag är för feg för att ryta i från också, är inte den personen utåt sett.

Kanske ingen som orkat läsa allt men nu har jag iaf fått lättat mitt hjärta. Skönt!

Jag skrev det tidigare och skriver det igen, sök psykologhjälp med din sambo. Jag och min sambo höll på att fastna i samma mönster som ni, men sen vi gick och träffade vår underbara Kicki, så har det blivit stor förändring hemma och vi behandlar varandra på ett bättre sätt och vi förstår varandra bättre.

Din sambo ska stå på din sida, inte på hans föräldrars sida. Din sambo måste förstå att du behöver hjälp när du är så stor som du är, han behöver ta ett större ansvar för Theo nu. Usch, jag blir sur bara jag tänker på det.

Man ska inte behöva må som du mår. Kram!

Genom bekanta som går till samma person. Annars är Google ett hjälpmedel. Vår psykolog sysslar med kbt-metoden, kan verkligen rekommendera något liknande. :)

Kommunen erbjuder ju familj/parterapi, de kanske har något tips på någon psykolog också?

Klart att vi orkar läsa.

Detta som du hamnat i är verkligen superjobbigt.

Största problemet som jag ser det är som Lottch skriver, du och din sambo måste vara på samma sida för att det skall funka över huvudtaget! Det är prio 1! Om ni behöver egentid så att ni kan snacka om det, eller lite extern hjälp av en psykolog, det är bara ni som kan avgöra. Men snälla du. Ta upp det nu, innan det är för sent. Förklara för din sambo att du inte orkar, att det inte känns bra, men att du så gärna vill att allt skall funka så därför måste ni ta tag i det här på en gång.

Personligen så vet jag att tonfall på en kommentar kan vara helt obefogad, men är man sårbar/känslig/har dåligt självförtroende så är det svårt att se att tonfallet var fel. Ibland är det ju så att sambon också har en dålig dag, och inte tänker på hur han säger saker.. Men sen, för att vara ärlig, så är inte jag så säker på vad jag skulle har gjort med försäkringspengarna från hästen.. Visst, det hade ju varit skönt att bli av med lånet, men ni klarar det ju idag, det kanske hade varit bra med en buffert. Eller bara känna att DU har pengar om det behövs. Ni verkar ju inte så överrens om vad pengarna skall gå till. (tänker på din sambos tidigare kommentarer om hästen, kostnader osv).

Din sambo måste förstå att du behöver ett andningshål, precis som han med alla sina meckarprylar i garaget. Så är det bara! Förklara (själv eller med hjälp) att glad Emmah = lycklig mamma som orkar med.

Sen det här med farmor. Tyvärr måste du nog ta ett snack med henne. Själv. Utan din sambo (som ändå inte håller med dig). Ta ett lungt och sansat snack, utan påhopp, utan att T och sambon är med. Förklara att du uppskattar hennes hjälp enormt. Och att det skulle vara skönt om du kan räkna med henne som lite avlastning sen när lillebror kommer, för sambon är på jobbet och du behöver vila med lillen, så då är det ju perfekt om hon kan passa T. Förklara att du gärna vill ta hand om din familj själv, så att ni verkligen får vara en familj, men att hon/de är välkomna att vara med bara de kollat av att det är ok först. Förklara att ibland vill du vara ute och pyssla/leka med T själv. Bara hon lär sig att fråga så att du har en chans att välja. Hon kommer att vara guld värd när du behöver hjälp, men du skall ju vara bekväm med det också. Sen är det bara att säga att du pratat med en tandsköterska (Michellan ;)) om att ni måste få T att sluta äta mellan måltiderna, för det stör hans bakterieflora i saliven.. Att ni måste hjälpas åt allihop att se till att han äter bra vid måltider och för att kunna göra det så måste han vara hungrig och då kan man inte småäta.

Usch, det låter så jobbigt för dig. Jag hoppas verkligen att ni kan reda ut det. Mår man inte bra så gör man heller inget bra jobb.
Sen tycker jag att din sambo verkligen behöver ta sig en funderare på hur han visar sin tacksamhet, och vad han kräver av dig.

Stor KRAM till dig gumman.

Känner igen mig massor i det du skriver. Är oxå rädd att sambo ska ta saker på fel sätt, vilket är väldigt frustrerande.. Men vi har haft en period uppåt nu, då han varit "bättre".

Idag har vi en dålig dag här hemma. Jag har hostat så jag kräkts inatt och tillslut tagit cossilana, eller vad sen där hostmedicinen heter. Det har resulterat att jag känner mig magsjuk, eftersom jag inte tål morfinämnet... Når så galet illa... Plus detta så ligger en förkyld och febrig unge brevid mig och sover... Och ikväll ska jag visa Cosmo för första spekulanten :(

Tack för svaret!

Varför jag vill bli av med mig egentligen ynkliga CSN-lån är för att jag vill känna att jag drar mitt strå till stacken. Sambon är alltid duktig och betalar bort på sina lån (fyrhjulingar, skotrar, bil etc) om han får in en större summa. Det är ju en sak som gynnar oss båda. Kommer ändå ha en liten slant över. Hade det väl inte jättefett när jag var hemma med Theo men vi drog oss ju runt.

Ang samtala med farmor. Jag är extremt dålig på prata om denna typ av "problem" själv med vederbörande person. Har nästan lättare att uttrycka mig i skrift men det känns ju helt fel samtidigt att skriva ett brev till en person som bor 10 meter ifrån en :confused: Inser nu att jag skulle sagt ifrån redan i början, när T var en liten plutt.

Våran kommuns familjeterapi har inte fått så bra omdömen. Hittade nåt som heter ST Lukas. Tog du upp med J att du ville söka hjälp eller bokade du bara en tid och sen fick han infinna sig?

Fast det är inte alls helt fel.
Det är ju bra om du kan uttrycka dig i skrift. Så skriv ett brev i stället, och förklara direkt att du har svårt att ta saker öga mot öga och att du skulle uppskatta om hon kunde respektera det.

Ang lånet, så är det ju klart att jag förstår att du vill dra ditt strå till stacken, det är ju även nått som gynnar dig själv. Men eftersom ni ändå klarar er just nu så menar jag bara att du skall vara helt säker på att det är det enda rätta att göra.

Nummer ett: Varför tar du hand om din sambo som om han vore ett barn?
Låt bli att tvätta hans kläder, sortera helt enkelt ut dina och Ts kläder. Ha inte maten klar när hon kommer hem. Städa inte hemma.
Nu kommer jag låta elak men; Du har själv gått med på det hela (om det nu inte är så att han tvingar dig på något sätt, men det tror jag inte).

Nummer två: Ta hem hästen, betala av lånet och dela upp "fritiden" så att ni har ungefär lika mycket tid att lägga på era intressen. Det behöver inte vara exakt lika fördelat med det ska finnas en ömsesidig förståelse att båda har intressen som man vill utöva.

Nummer tre: Svärmor: Handlar det verkligen om henne? Handlar det egentligen om att din sambo dumpar över (ja, det är precis vad han gör) ansvaret av sonen på henne? Hade du reagerat på samma sätt om T hade legat och skrikit för han ville till pappa?

Säg ifrån ordentligt om vilka tider ni äter på. Ge henne ett schema, så kan hon ge mellanmål om hon har barnbarnet då.
Vad jag minns så är hon väl riktigt sjysst och håller egentligen med dig ang att din sambo ska ha sonen mera?
Ta upp det med henne igen att det är för Ts skull som hon säger nej till sin son om barnpassning hela tiden.

Ni måste ta tag i det här. Snart har ni ett till barn och då blir det mer pusslande och arbete för dig annars.

Förlåt om jag är hård :o

Min mamma har en tendens att ha med sig nya kläder, saker, böcker mm till barnen varje gång hon kommer hit, vilket är mellan 1-4 gånger i veckan. Visst känns det dumt när 15 tröjan kommer, men vi har löst det så att jag går igenom barnens grejer med jämna mellanrum och talar då om vad som behövs. Just nu är det strumpor till Vera och overall till Alice och vantar till båda barnen.
Jag måste säga att det är kanon skönt att hon gör dessa inköp så kan vi lägga pengar på annat. Jag är tacksam över att ha engagerade mor- och farföräldrar till mina barn och kan inte för 5 öre bry mig om det är färger på kläderna jag inte gillar.

Vad jag minns så är hon väl riktigt sjysst och håller egentligen med dig ang att din sambo ska ha sonen mera?
Ta upp det med henne igen att det är för Ts skull som hon säger nej till sin son om barnpassning hela tiden.

Till vissdel upplever jag det som så att han dumpar över T till henne när han är ensamn hemma och när T var bebis så sa hon väl det själv också. MEN jag har även börjat komma på henne att hon i princip hämtar T hos pappa när dom är ute och går i väg med honom på samma sätt som hon gör för mig. Hon tycker säkert hon är jättesnäll som hämtar T, men verkar inte alls tänka på att T kanske ska få vara med sina föräldrar.

Nej nej, du är inte hård, tycker ditt inlägg var bra! Önskar att jag hade lite mer av ditt jävlaranamma :laugh:

Skulle säkert uppskatta hennes inköp mer om jag fick vara med och påverka. Men hon kommer bara hem och har köpt nåt som jag inte skulle köpa. T ex 2 urtvättade begade tröjor från returmarknaden med söndertvättat tryck. Jag är inte mot begagnade saker, men det behöver ju inte se ut hur som helst :crazy:

Om jag ska sortera ut bara mina och T's kläder från tvätthögen skulle jag ju inte behöva tvätta med än 2 ggr i veckan :angel: Bra idé!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 076
Senast: Bison
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 129
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 186
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar