Vårmammor 2010 &Co del 18 <3

Sv: Vårmammor 2010 &Co del 18 <3

Jag har en elektrisk Avent som funkade jättebra sist. Jag hyrde en Medela från BB först, men den var ju hemsk! Aventen pumpar med en annan teknik.

Nu sitter jag och ammar iaf. Första halvminuten är så fruktansvärd att jag svär och kvider och sparkar med fötterna för att det är så olidligt. Sen gör det ONT för varje sugtag, men inte värre än att jag står ut. Men ska det verkligen behöva vara så här?! :eek: Näää, jag vill inte... :crazy:

Det är inte bara amning och bebisgos jag har att tänka på, utan det dök upp en annan grej också. I förrgår ringde min chef och ville att jag skulle komma till jobbet på em och vara med på info om avgångslösningar. Som jag skrev förut har de varslat folk på mitt jobb. Jag avböjde att komma, så igår kom han förbi oss hemma med en utskrift av pp-materialet. :eek: Varför åker man hem till nån som fött barn samma morgon?? :grin:

Nåväl. Om man säger upp sig själv får man ett avgångsvederlag, ett antal månadslöner beroende på ålder och anställningstid. För mig skulle det innebära 244 000 kr som är skattepliktiga. Kvar blir väl knappa 200 000 kr.

Är detta min chans att komma ifrån mitt jobb som jag vantrivs på och börja plugga och bli en sån riktig ingenjör som jag verkligen vill bli? Känns läskigt att säga upp sig, men den här chansen kommer ju aldrig tillbaka...

Men va fräckt av din chef. Visst h*n inte om att ni fått bäbisen i går morse?

Hur lång skulle utbildningen till den riktiga ingenjören bli för din del? Kan ju vara din chans att bli det du verkligen vill, avgångsvederlaget lär väl kunna täcka upp ett tag iaf?

Ang ammningen.
Provat napp (om du nu vill amma), den skyddar ju lite iaf, men jag tyckte dock att den var lite "falsksäkerhet" för efter ett tag slutade T få bra grepp om den också (var till viss del ju det där med rätt grepp som var hans problem)

200 000 är ju inte så jättemycket. Typ en årslön....

Så hur lång är utbildningen då vill gå? Behöver du då ta studielån? Finns det behov utav dessa ingenjörer? Hur stor är risken att du blir uppsagd ändå, om du inte nappar på förslaget?
Har du någon kollega som du känner förtroende för som du kan höra med hur reaktionerna var hos resten av kollegerna efter dagens möte?

Jag skulle fundera både en och två gånger innan jag gick med på förslaget.

Senast ändrad:

Vad skulle krävas för att du skulle kunna plugga? Kan du göra det på distans eller krävs det en extra bostad? Hur många studiebidragsveckor har du kvar?

Om jag minns rätt så pumpade jag nog allt mellan 10-30min men oftast 15-20min, lite beroende på hur tomt jag ville det skulle bli :)
Men M åt ju oftast närmare en timma när jag ammade så det kändes ju inte så länge i det sammanhanget ;)
tror det tog runt 15-20min med den elektiska på sjukhuset med, den tog bara ett bröst i taget den med.

Nä, det är ju inte så mycket pengar. Isåfall är tanken att gå på CSN så länge som möjligt (även lån) och därefter börja använda dessa pengar. Efterfrågan på ingenjörer i stan är ju enorm, så jobb tror jag inte blir problem att få. Men som Svartfot skriver så måste jag kolla upp hur länge jag är berättigad CSN. Har redan förbrukat 7 terminer med studiemedel. Har heller inte funderat på hur länge jag måste plugga. Det rör sig ju om en komplettering och inget färdigt program.

Högskola finns ju i stan, så pendling/distans är inget alternativ.

Men fy så svårt. Jag vill ju inte vara kvar på mitt nuvarande jobb och som jag skrivit förut är det inte så lätt för mig att byta heller pga omständigheterna.

Hmm, vad heter vår? Medela Swing, Swift något sånt. Personligen så vill jag inte ha en handpump, utan elektrisk. Jag tänker inte amma någonting, bara pumpa, så det känns som slöseri med tid med handpump. :)

Jag hällde över mjölken från pumpflaskorna till mam-flaskor och förvarade dem i kylen.

Spontant känns det ju som att värsta chansen att förändra livet i den riktning du drömt om uppenbarat sig. Självklart är det en del att kolla upp, tycker att Bollen och Svartfot kom med många bra frågor. Men eftersom du inte behöver läsa 5 år utan "bara" komplettera och sen kan jobba med något du verkligen vill jobba med på en arbetsplats du verkligen vill jobba på.. Och får 200 000 att dryga ut studiemedlen med..

Då tycker jag att du ska börja med att kolla upp hur länge du är studieberättigad och utgå från det.
Om du har möjligheten att utbilda mig och dessutom få dessa pengar att täcka med så är det helt klart värt att ta en riktig funderare på.
Du vill ju dessutom ha annat jobb och helst då med bättre utbildning i ryggen.
När måste du bestämma dig?

Om du känner att det här är din chans så ska du ju såklart ta den! :) Sambon är ju civilingenjör och mitt intryck är att det verkar riktigt lätt att få jobb.

En sak som kan vara lite bra att tänka på är att studiemedel skyddar din SGI. Om du inte kan täcka hela studietiden på heltid med CSN skulle i alla fall jag fundera på att ta studiemedel till den procent som gör att det räcker "hela vägen", så har du tryggheten med en vilande SGI :)

jag minns att det var riktigt hemskt att amma precis i början.
De första 4-5 dagarna var en riktig pina.. Gråt och ångest och som du säger, man sitter och sparkar med benen så ont det gör.. Känner varje endaste sugtag. Usch.. Men sen släppte det och det funkade rätt så bra efter att mjölken kommit igång ordentligt. Men, helt ok/komma till det läget att det inte kändes nått alls kom aldrig för mig..

*kl*

E var så söt idag :D. Han föredrar att "skriva" (med pennor) hellre än att "rita" (med kritor). Ibland skriver vi tillsammans, och då brukar jag skriva hans namn och "mamma". Sen sitter han noga och "läser" (pekar och säger "mamma", vilket ju är helt rätt ibland och ibland inte ;)). Men nu efter lunchen ställde han sig framför torktumlaren och pekade och läste "mamma, mamma" :D (jag skulle ha uttalat det "autocontrol, Electrolux", men det är ju bara jag det ;))

Om vi utgår från att du kommer plugga.

Vad du då missar är ju möjligheten att istället ta tjänstledigt. Att ta tjänstledigt skulle garantera dig ett sommarjobb under studietiden och ett jobb efter studierna. Inte ett jobb du vill stanna på men ett jobb. Låt säga att du behöver studera i två år. Alltså kommer två somrar passera då du kanske skulle jobba 6-8 veckor vardera. Efter studierna kommer du a n t söka dig vidare så fort du kan. Men låt säga att det tar 6 månader. Detta blir sammanlagt nästan 10 månader. Vad är skillnaden i inkomst jämfört med att ta erbjudandet? Kan det kanske inte vara värt att ta ”risken” med att sluta. På så vis så kanske du kan sommarjobba någon annan stans och få ”dubbel” lön.

*kl*

När vi lix är inne på studier och pengar. Sitter och funderar ifall jag ska använda mina pengar jag fick ut för hästen och betala av det resterande jag har kvar hos CSN eller om jag ska spara pengarna till något annat. Väljer jag att betala bort lånet har jag va 5700:- kvar av försäkringspengarna och sparar 560:- i månaden på att inte behöva betala till CSN.

Säkert lätt val kan tyckas men samtidigt kan det kännas skönt med en buffert. Har nämligen suttit och räknat på en ny månadsbudget iom att min a-kassa tydligen gått ner nu och att jag snart kommer behöva börja ta ut FP igen.

Men många bäckar små känner jag....skulle vara skönt att slippa CSN också....

Jag skulle valt att betala av lånet. Sen kanske jag skulle fortsätta ha en summa som dras automatiskt till ett sparkonto, behöver inte vara så stor som 560, det beror på vad du har råd med.

Tänkte visa bilder på mitt fina foderbord eller vad man kan kalla det, till er som funderade på automater och liknande.
Mina har fått 6-8 kg hö på morgonen och det har varit slut vid 10. Nu provade jag (första gången i dag!!! fick näten i går) att lägga 6 kg i nätet och vid 13 fanns det en liten tuss kvar när jag kom ut. SÅ några kg till och de kommer klara sig en hel dag!!!

CIMG2510.jpg

CIMG2514.jpg

Min man har till och med satt dit en saltsten :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 077
Senast: Bison
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 129
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 186
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar