Vårmammor 2010 &Co del 18 <3

Sv: Vårmammor 2010 &Co del 18 <3

Härligt!

Visst var Vilgot mindre, i alla fall vägde mindre?

Härligt att det är över nu, så kan jag också känna!

Ja, han var mindre, bara 3050 g och 49 cm. Så jag fick nästan en chock när hon sa 3645 g! Han är ju så liiiten! :love:

Skönt att vattnet gick på ett kontrollerad ställe! :)
Hur va ditt sista sf mått mot Vilgots sista sf mått? Vet att magens storlek inte har att göra med hur stor bebis är men jag är bara nyfiken och inne i mina funderingar!

På tal om liten... Jag var på en (lugn) födelsedagsfest förra fredagen där det var ett par som hade en två månaders med sig. Hon vägde mindre då än vad S gjorde när hon föddes... Jag förstår varför S inte kom ut. :D

Sen så förstår jag att dagisfrågan är svår. Känner du att du kan ta upp det med fröknarna själv? Jag är ganska hetsig och hade nog inte tänkt efter innan jag rusat in på rektorns kontor... :o Det är ju svårt att klandra barnet och dess föräldrar, ansvaret ligger ju på fröknarna att se till att mitt barn inte blir skadat. Som sagt, svår sits. :/

@oregano: vad skönt att det verkar gått hyfsat, även fast du inte fick lustgas eller infiltration. När jag läser era berättelser ser jag nästan fram emot ett till kejsarsnitt. :o Jag är nog en stor fegis. Hur har du tänkt med amningen? :) ska du försöka ge det en chans?

Ha ha ha du är la för go :love: Det är alltså mindre än 12 timmar sedan jag skrev här sist och under den tiden har du fött barn och sitter nu hemma i soffan igen :laugh: Stort grattis till hela familjen! Såg bilden på FB, han är ljuvlig :love:

Jag klandrar inte barnet alls, det vill jag vara jätte tydlig med. Barnet som biter/bet Isabella är väldigt förtjust i henne.
M tycker att man kan prata med föräldrarna men vad ska det hjälpa? Ingenting tror jag. Vad ska de göra? Vara med sitt barn dagarna i ända och passa det?

Jag är imponerad att man vågar åka hem så snabbt efter forlossningen! Det fanns inte i min värld, även om jag mådde väldigt bra direkt efter så skulle jag vara orolig för barnets skull om något skulle hända. (avståndet till sjukhuset gör förstås att det blir värre)

Oregano, synd på lustgasen men skönt att du hann in till förlossningen iaf :laugh:
Vad sa Vilgot när han såg lillebror?

Fy vad jobbigt att hon har blivit biten igen! Jag vet ju som sagt hur det känns, pojken som bet på vår avdelning har bytt avdelning och M drar numer in mig på dagis igen. Om det hänger ihop eller bara är ett sammanträffande låter jag vara osagt.

Doris, självklart jättetråkigt att även din S har blivit biten, och inte mindre än tre gånger! Fy :(

Jag tror det hänger ihop. Vem vill bli biten och vet man att det gör ont, ja då gör det ont och varför ska man till ett ställe där folk bits? Hon är klok lill-tjejen ;)
Sedan så kanske det är lite roligare nu också när de gör saker på riktigt! :)

Jag är inte så orolig av mig, utan bara förutsätter att allt går bra. Vet inte om det är en bra eller dålig egenskap. Men så är det bara drygt en mil in till BB, så det är lätt att ta sig dit. De kommer dessutom att ringa upp imorgon och på fredag är det återbesök. :)

Jo, även om jag blev lite förvånad, så var det riktigt skönt att det inte blev nån störtförlossning. Det ville jag verkligen inte ha...

Vilgot tittade noga och har känt lite på hans hand, klappat på huvudet osv. Ingen stor reaktion alls, än så länge.

Tillägg:
Förresten, blev du törstig efter förlossningen?? Jag har utan att överdriva druckit säkert 5 liter idag! Känner mig ändå helt uttorkad...

Senast ändrad:

Typ kl

Jahaa, var ska jag börja idag då? :D

Oregano: säger som Mikan, modigt att åka hem direkt! Jag var ju kvar 3 dagar med H vilket var mer än jag ville, men typ ett dygn vill jag nog fega mig kvar med nästa :D Fast det beror ju mycket på att vi har en dryg halvtimma till sjukhuset om något skulle hända. Tar btw också åt mig som en av dem med utdragna förlossningar ;)

Vet ju att det var besvärligt med amningen sist, men bara för att det gör ont nu när både du och Va är ovana så BEHÖVER det inte betyda att det blir lika jäkligt igen *peppa*

Michellan: damn, stackars Bellan! Och vad irriterad jag blir på personalen, lät som att de inte tar det på fullt allvar.

H har varit lite svalare under kvällen och betydligt busigare än på flera dagar. Han har "lärt" sig att snyta sig, dvs han går runt med en papperstuss under näsan och blåser samt sätter pappret under våra näsor så att vi också kan snyta oss :D

Jag drack som en häst och hade abstinens på iskallt kolsyrat vatten. Alla sjukhus borde ha en sådan automat med riktigt kallt vatten och gärna kolsyrat då. De tjatar om att man ska dricka mycket för amningens skull och så kommer de in med äcklig saft i en kanna som är fesljummen. :crazy:

Bara för att klargöra mig, så menade jag absolut inte att du verkade klandra barnet eller föräldrarna, utan jag pladdrade bara på allmänt om att situationen var svår. :)

Jag skulle nog inte prata med föräldrarna, tror att det skapar mer missämja än gör någonting gott, för som du säger, vad kan föräldrarna göra åt att deras barn, som väljer att uttrycka sig genom att bitas, när jag antar att det blir för exalterat, bits på dagis? När jag är hemma så styr jag ju inte över vad S gör. :/

Jag ville gärna veta att mjölken runnit till också innan jag åkte hem, nu blev jag ju kvar längre än vad det var tänkt och amningen har strulat en del ändå. Men mat till henne har jag ju iaf.

*kl*

Måste kolla med er. E kräktes nästan aldrig de första veckorna men nu kräks hon massor och till visst del berodde det säkert på att hon var sjuk. Nu har hon äntligen slutat hosta men hon kräker ändå. Började era barn kräka mera efter ett tag? Tips? jag märker ingen skillnad på flaska/bröst. försöker ta en paus och rapa efter en stund och sen fortsätta. Ger miniform. Nu är det så illa ibland att hon har ätit det jag pumpat ur/ammat sen kräker hon och är hungrig igen. När jag inte har någon mera mat får jag ge henne ersättning och den kommer med upp.
Hon kissar och är pigg och vaken. Vikten däremot är det sämre med. Jag tycker att hon ökar allt för sakta. (Att jag har A att jämföra med är väl inte heller den bästa måttstocken :grin:)

S kräktes inte, utom när hon kräktes upp "överflödet" sen när vi rapade henne för att hon fått för mycket. Så jag har ingen erfarenhet av kräkisar. En i min mammagrupp hade en som kräktes hela tiden av flytande föda, de började med "riktig" mat så fort hon var 4 mån och då avtog det helt. E kanske också är känslig för det?

Det finns nånting man kan ge som lägger sig som ett lock över maten ifall bebisen kräks mycket. Minns inte vad det heter men bvc borde väll ha koll på det? Eftersom hon inte går upp så bra i vikt tycker jag ju att dom borde kunna hjälpa er med det.

M gjorde så; att hon inte kräktes något i början, men efter några veckor kräktes hon typ jämt, men inga kaskader och hon gick upp i vikt.

Michellan, jo klok är hon nog allt, lilltösen, så det är väl inte otroligt om det hänger ihop. Förresten, jag tror inte heller på att prata med det bitande barnets föräldrar, de kan ju inte göra så mycket åt det på dagis, däremot att prata med personalen och kanske förskolechefen? Det är ju de som måste ta tag i problemet, nu har det ju hänt två gånger.

Mina funderingar att om ingen bättring skulle ske skulle jag gå vidare högre upp, kommunen måste ju bli nästa instans. Nu behövde jag inte det, men i extremfall måste man ju kunna anmäla kommunen för misshandel. Det är ju ingen vuxen som skulle stå ut med att bli biten och jag kan liksom inte tycka, hur jag än vrider och vänder på det, att det är ok att ett litet barn ska behöva stå ut med det. Sen att det inte är en lätt fråga, det vet jag.

När jag pratade med fröknarna så sa jag att det kändes förjäkligt att lämna bort det dyraste och finaste jag har till ett ställe där jag vet att hon far illa, det är liksom emot alla instinkter man har som förälder. Jag fick väldigt fin respons på det.

När jag lämnade igår gav jag massor av beröm till ordinarie personalen för att de har hittat på så mycket och att de fotar så mycket :) då sa fröken att i nästa vecka skulle ett nytt barn skolas in och då blir det lite mindre aktiviteter tills hon är inne i verksamheten, men att det kommer tillbaka.

Kompisens son kräktes mycket. Hon gav nåt ifrån apoteket som heter Enfamil har jag för mig det hette. Är nån slags ersättning, eller om det va ett komplement. Det skulle göra att maten tjocknade lite i magen och hade lättare för att stanna kvar. Du kan ju googla det lite:)

Visst är det jättetrist när ens barn blir bitet.. I vårt fall är det inte så allvarligt ändå, med tanke på att S inte misstrivs på dagis, eller är rädd för barnet som råkat bitas. Dessutom så har personalen varje gång tagit mig åt sidan och förklarat hur/var/varför det inträffat och jag har varit helt nöjd med förklaringarna som jag fått.. Så det kan tyckas att jag inte bryr mig så mycket om det här som jag borde. Men för tillfället ser jag inget problem. Visst, på ryggen gick det hål, han har sår där :cry: Men det går inte att göra ogjort. Händer det igen kommer jag att säga ifrån, då är det för mycket.

Bellan har det ju värre med sina bitningar, eftersom hon blir rädd för/hämmad i sin lek med barnet som bits.

Jag håller med Lottch om att snacka med föräldrarna gör nog ingen nytta. De får bara dåligt samvete över nått som de inte kan göra något åt. Det är personalen på dagis som måste ta i tu med det här.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 077
Senast: Bison
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 129
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 186
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar