Vårmammor 2010 & Co del 17! <3

Sv: Vårmammor 2010 & Co del 17! <3

Oftast är det jag som tar nätterna. Då när M fortfarande sov i vårat rum så låg jag iaf vaken även om det va sambon som försökte lägga så tillslut tog jag oftast över iaf så kunde iaf en av oss sova. Sen Milton flyttade till sitt rum har det bara hänt 1gång att han vaknat och inte kunnat somna på en timme och den tog jag för sambon hörde ingenting. Men om det blivit morgon vid 4 tex eller att man varit upp på natten så får den andre gå upp vid 7-8 så den som varit upp tidigt kan gå och lägga sig igen. MEN härom natten så hade faktiskt sambon vaknat av att Milton ville ha nappen och jag hade inte hört nånting :o

Typ så är det här också. Jag tar i princip allt natt-tjafs av rutin och ohejdad vana. Sällan H är vaken långa stunder men däremot kan det vara som inatt, väldigt täta :crazy: Passade extra fantastiskt eftersom jag fastnade i min bok, läste 200 sidor och somnade först vid 03.30.

Vi turas om, eller jag väcker sambon och säger att nu är det hans tur att kliva upp.

*kl*
När vi lix är inne på barn som vaknar om natten så har vi fått vad vi i våra ögon kallar problem

Theo ha ju sen han var nyfödd alltid sovit i egen säng, och sen ungefär 9 månaders ålder sovit i eget rum. Nattningen har vart som så att han har fått nappflaskan, man har sagt god natt och sen gått ut ur rummet, har efter det sovit fram till nästa morgon.

Men för ca 1 månad sedan hände något. Trodde att det berodde på att vi var hos mina föräldrar med tydligen inte. Att natta som vi gjort förr funkar kanske 3 kvällar i veckan på sin höjd annars är det stök, bök, grin och skrik. Ofta slutar det med att man får lägga honom i våran säng, kan fungera att man sitter bredvid hans säng tills han somnar men då är det tur. MEN dom gånger han nu somnar sin säng så vaknar han ofta på natten och är helt otröstlig och får då komma över och sova hos oss. Sambon har lyckats söva honom 2 ggr i sin egna säng.

Tyvärr så funkar det inget vidare att ha honom hos oss heller, jag och sambon sover jättedåligt och Theo far runt som ett yrväder i sängen, ibland kan det ta upp emot en timme innan han somnar, sen på veckorna så vaknar han ju så klart av sambons väckarklocka som ringer halv 7. Någon som har samma problem eller tips på vad vi kan prova?

Han sover fortfarande i sin spjälsäng, vi misstänker att det kanske är för trångt för honom så han ska få en större säng, men då är det ju betydligt enklare att ta sig ut ur sängen för honom om han inte vill sova på kvällen eller vaknar på natten. Kvällsrutinerna är desamma som alltid oc han verkar alltid trött fram tills nattningen runt 19, ibland senare men inte säkert att det går då heller.

Sorry för långt inlägg, men vi börjar bli lite oroade över detta...

Senast ändrad:

Såhär mitt i natten, när jag och sambon precis haft en diskussion, :grin: , så är jag nyfiken på att höra om hur ni har gjort nätterna då ert barn vaknar och inte kan somna om. Har ni delat på dem? Så att en har sovit och en har tagit barnet, har ni båda varit vakna eller är det en utav er som uteslutande tagit nätterna?
Det har hänt absolut max 3-5 ggr under hela Vilgots livstid att han vaknat och och gråtit och inte kunnat somna om. Han gnyr i princip varje natt (han är inte direkt vaken, utan halvsover) och oftast är det maken som går upp och stoppar in den tappade nappen. I de fallen han hunnit vakna till och inte somnar direkt brukar han lägga bredvid honom i sängen en stund. Funkar inte det får han komma in och ligga mellan oss. Då somnar han direkt. Vi skulle aldrig av princip tvinga honom att somna om i sin egen säng bara för att, utan vi gör det som är smidigast för alla. Men som sagt, några vakennätter har vi aldrig haft. :bow:

S håller på likadant nu, det känns som om det är någon fas de går igenom. Det är verkligen taskig tajming bara, för sover jag inte bra nu så är hela dagen förstörd för mig med spyor och illamående och S har jättesvårt att slappna av med hennes pappa och somna om. :(

*kl*

Här har det i princip alltid varit jag som tagit de vakna nätterna, som varit få, så det har inte riktigt varit ett problem, men nu när S är inne i sin period där hon vaknar varje natt i kombination med att jag mår väldigt dåligt, så är de för mig inte hållbart att jag ska ta alla dessa vakna nätter.

Som plus i kanten så är S inne i värsta pappaperioden nu och det är verkligen bara pappa som gäller. Han har sig själv att skylla dock, då han inte är världens mest aktiva pappa, tyvärr, och hon fullkomligt avgudar honom och vill vara med honom dygnet runt. Det skär i mitt mammahjärta att han inte ser att hon behöver honom mer, men varje gång vi pratar om det så ryker vi ihop, då vi tycker olika. :grin:

Så tar jag in henne i vår säng mitt i natten så blir hon helt hyper och ska klättra på J hela tiden, vilket resulterar i en upptrissad S och en irriterad J. På något vis slutar det alltid med att det är mitt fel och att det här inte fungerar, för han ska upp och jobba? Vilket mitt jobb tydligen inte räknas som... Jag är bara så trött och less efter 3 veckors sömnlöshet, så nu kom all galla på en gång. :p Har redan spytt tre gånger idag, spydde upp tuggummisaliv efter att ha varit och lämnat S på dagis, vilket är en ny upplevelse. Är inte så jättesugen på tuggummi längre iaf. :D

Jag tyckte nog att V började sova bättre när han fått sin stora säng. Kommer inte riktigt ihåg när det var, men i slutet av juli kanske, det var iaf under semestern. Det är bara två gånger som han själv gått upp, en gång på natten och en gång på morgonen. Men annars sitter han i sängen och väntar på någon av oss. :D

~18 månader ska väl vara en riktigt jobbig separationsfas för dem, till vilken tröst det nu är...

som uva skrev ovan, och som jag brukar säga.. runt 18 månader så är det separationsfasdax igen. Det är "bara" att fortsätta med rutinerna som man fått in, och ha tålamod. Visa barnen att ni finns i närheten. Att vara konsekvent och finnas nära till hands gör att fasen ändå inte blir så lång. Att försöka ändra på rutinerna kan bara ställa till det för de små liven.

Senast ändrad:

Har vi samma barn eller?! Spjuver avgudar också sin pappa just nu, men samma problem här, han ser det inte. Håller med om att man blir ledsen när dom inte ser det själva. Igår kväll t ex när jag å Theo hade duschat så stod han och ropade på pappa säkert 10 minuter, men pappa var ju ute, skulle bara lägga över sågen (sen att det tog 1 1/2 h är en historia för sig). Så lillgubben fick gå i säng utan att pappa sa god natt :(

Jag börjar fundera om det kan vara lite det här "problemet" som är grunden till sovproblemet?! ska iaf ta upp det med sambon idag. Det är så lätt här när inte jag är hemma att Theo hamnar hos svärmor istället för är med pappa bara för att han just då måste göra nåt.

Hur ska vi tackla isängläggandet? Måste vi kanske helt enkelt bita i hop och se till att han somnar i sin säng? Och det när han vaknar på natten, kanske bättre att man lägger sig inne hos honom är plockar in honom till oss? Blir ju enklare nu när han får en större säng.

alla löser det ju på sitt sätt. Vi har gjort så att vi har bitit ihop och "stått ut med" gråt. Men hela tiden varit i närheten och tittat till honom så att han ändå somnat i egen säng och efter ett par kvällar så förstår han att vi finns där = trygghet = kan somna snabbare igen. Men jag vet många som inte vill att barnen gråter när de skall sova och de plockar då upp dem i stället. Det är ju upp till var och en. Bättre (tycker jag) att ha honom kvar i sin säng, och gå in till honom än att flytta ut honom. Som du skrev så är det ju inte bra för någon av er. Då stör han ju eran sömn också.

http://www.slowfeeding.com/constructions.htm

Vi tänkte bygga en låda att ha i hagen till mina!

Vilken smart låda!!

Lottch; Vi delar oftast lika, antingen varannan natt/tidiga morgon. Eller om det är många timmar en natt så tar den ena natten och den andra morgonen, om båda är lediga. Ska sambon iväg och jobba och jag är ledig så tar jag mest och han får sova, men samma där, skulle det gå flera timmar vaket, så delar vi på det lite i alla fall.
Vi delade faktiskt även när jag var f.ledig och sambon jobbade. Jag behövde få sova och Milton skrek oerhört mycket på nätterna med kolik, så då behövde jag få sova lite ibland i alla fall.

Här kommer ett blandat inlägg från mig medan de två små sover och den stora ännu är i skolan ;)

Oregano, du skrev något om att vara orolig över att inte räcka till. Den känslan hade jag inte när A skulle födas men har funnits mera nu när E kommit. Idag var första dagen ensam hemma, sambon var ledig förra veckan. Att bara komma iväg till dagis är ett litet proojekt. Att H är väldigt pappig och inte vill klä på sig gör inte saken lättare.
Esther hade dessutom magknip igår kväll och början på natten, vilket ledde till att även jag och sambon hade en "diskussion". Jag blev mest ledsen och gick ner på soffan med henne.
Sambon har bett om ursäkt idag men det tar så väldigt mycket energi från mig när vi är oense och plus sömnbrist på det gör att jag känner mig som en urlakad trasa.

Hon vägrar fortfarande för det mesta att amma vilket gör att jag måste pumpa ur och ge henne flaska. Jag hoppas att hon tar bröstet snart det är mycket smidigare på natten om hon tar bröstet istället.

A läggs i sin egna säng och somnar för det mesta inom en kvart, sen vaknar han under natten och blir hämtad till vår säng. Vi har försökt att få honom att somna om men det går inte så bra. Han ser ut att sova och man smyger iväg och då är han klarvaken med en gång. Ska väl erkänna att vi inte har gjort några jätte ansträngningar heller, vi är väl bekväma med och vi vet ju att han somnar om med en gång inne hos oss :angel:

Är väldigt irriterad på (sambon) att jag inte hittat lådorna med mina vanliga kläder. Vi har ju under graviditetens gång gjort iordning flera rum och flyttat runt på saker och nu är lådorna med mina kläder borta. Börjar tro att de åkt med kläderna som vi skänkt till röda korset. Att jag är irriterad på sambon över detta är att han är jättebra på att ställa undan saker och sen glömmer han bort det med en gång, och har ingen aning om att han flyttat på dem eller var han gjort av dem :cool:
Nu måste jag ev handla en helt ny garderob :D Har bara ett par vanliga byxor och mina två mammajeans. De är visserligen bra på att hålla in magen som är lite slapp ännu men jag var sugen på att prova de nya jeansen som var för små. Ligger på -3 kg sen inskrivningen :laugh:
Ska jag handla nya kläder vill jag gå ner några kilo till först...

Hur ska vi tackla isängläggandet? Måste vi kanske helt enkelt bita i hop och se till att han somnar i sin säng? Och det när han vaknar på natten, kanske bättre att man lägger sig inne hos honom är plockar in honom till oss? Blir ju enklare nu när han får en större säng.

När det gäller nattningen har vi alltid kört på det som funkat smidigast, jag väljer mina strider rätt noga när det gäller barnet, och att absolut somna i egen säng ligger väldigt långt ner på listan.

Det har varierat lite vad som funkar bäst. Så länge jag ammade på nätterna låg S i vår säng hela tiden, sen en period så var det somna på pappa i soffan och sen egen säng som gällde, sen egen säng på en gång, sen somna i vår säng och lyftas över till egen säng, och just nu somna i vår säng och sova där hela tiden. S vaknar i princip varje natt, har sovit hela natten kanske sammanlagt 10 gånger nånsin, och känner sig då ensam och vill ha trygghet. Så då har vi alltid lyft över i vår säng.

På nätterna prioriterar vi sömnen, inte principerna. Det funkar inte annars, det blir lite nog sömn som det är för oss, utan att dessutom behöva ta en principdiskussion med en trött och ledsen unge på nätterna.

Oavsett kön så känns det nästan övermäktigt just nu att ta hand om TVÅ barn (hur ska jag klara av det?! :eek:) och jag är inställd på att det verkligen blir skitjobbigt under några år. Men sen hoppas jag att vi får igen det. Jag inbillar mig att det är jobbigare (totalt sett) att vänta i fem år och då börja om.

Det är nog jätte jobbigt att börja om om 5 år men just nu i skrivande stund vill jag inte börja om öht, varken nu eller om 5 år, 10 år.

Sedan har jag skrivit mycket mer men tog bort det för det blir bara så rörigt när jag lättar mitt hjärta om syskonfrågan...ingen kommer fatta ett jota

Lottch: Nu har vi inte haft några vakennätter med Isabella, möjligen två nätter på ett par timmar som nyföding (en natt som jag minns). Men jag kan tala om att de gånger vi går och hämtar henne på natten när hon är sjuk/förkyld med feber och mycket snor så är det 9,9 ggr av 10 som det är jag som hämtar henne. M rör sig inte ens ur fläcken om inte jag trotsar honom och inte rör mig på längre tid än honom. Sedan när man har legat en natt med en unge tättintill som hostat en i ansiktet hela natten så får man höra att han har sovit dåligt pga Isabella ;)

Ni som vill komma på lödag kan ni vara gulliga och skriva upp er på en lista? Måste planera lite för mitt lilla hem var vi kan sitta och så :idea:

Lördag 22, kl. 13
Michellan

*kl*
Hörde precis på radion att 4 åringen som de hittade död i stan igår kväll blev mördad. :(
Vågar man släppa ut barnen öht nu..

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 040
Senast: Bison
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
32 989
Senast: netia
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 119

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka