Sv: Vårmammor 2010 & Co del 17!
Mina unghästar har fri tillgång dygnet runt, men ser ändå ut som magra skrällen, suck, och bantarna som går inne på kvällen får en liten tuss hö mitt på dagen och resten när de kommer in. Men visst har du en liten shetland? För då antar jag att fri tillgång inte är något alternativ riktigt.
Som Doris skrev så finns ju fodergrinden och liknande, men de kostar pengar, som allting annat man vill ha.
*kl*
Är det någon annan här inne som ar en häst med stressmage? Blir snart knäckt över min häst. Han kan gå från hyfsat bra konsistens på bandet till helt rinnande på 10 SEK och sen tillbaka på hyfsat igen. När man rider honom så blir det bara lösare och lösare ju mer man rider, står han inne blir det likadant, rider man ut honom och han stressar upp sig så blir det "rally"bajsning, som min sambo så fint beskriver det.
Han har fått det mesta man kan få för att lugna magen, någon rinnande havrelösning, pulver och nu senast så kör vi några små specialpelletsjästgrejer som vi fått av vår veterinär. När han står inne dricker han MÄNGDER, han dricker nästan 24liter från insläpp till utsläpp, tror att en anledning kan vara att han stressar upp sig, går runt, dammet yr och han dricker. Att mocka hans box kan få vem som helst att börja gråta och det är nästan bara till att kasta ut all strö han stått på då han går runt allting. han har en stor box, tror den är på 18-kvm, så han har yta att röra sig på samt fri tillgång till grovfoder.
Han är genomgången av vet och avmaskad, men jag tycker att han har svårt för att sätta hull. Jag vräker alltså på honom mat, att säga att han badar i hö är faktiskt en ganska rättvis bild om hur han har det och han rids av duktiga ryttare som jobbar honom på ett sätt så att han borde bygga upp sig, men han ser ut som en sticka. Jag vet snart inte vad jag ska göra.
min EQ kommer på fredag så jag ska höra om hon har någon idé.
Var tvungen att skriva av mig, känns som att om man inte oroar sig för S så oroar man sig för sin häst.