Vårmammor 2010 & Co del 17! <3

Sv: Vårmammor 2010 & Co del 17! <3

Det är ju skönt att barnens sovtid passar in med föräldrarnas liv. Å andra sidan så tror jag att man kanske formar det lite så, medvetet eller undermedvetet ;) Det är ju lite lustigt ändå hur jag/vi kunnat få en av varje. Stora sonen har aldrig varit någon sjusovare, han är alltid den som vaknar först i den här familjen.

Jag kommer ihåg hur det var att kunna få nått gjort under tiden som barnet sov. Då var det super med en lång sovtid mitt på dagen. Men det funkade ju bara när man hade 1 barn. Nu blir det ju att ägna sig åt stora sonen när lilleman sover.

Jag hoppas att vi enbart får Milton-barn då :D Han sover 20-08 och ca två timmar på dagen, perfekt då vi får vuxentid på kvällen och behöver inte gå upp i ottan ;) Fast det tog ganska lång tid att få in rutinerna på Snöret, han åt ju ganska länge på natten/tidiga morgonen även fast han oftast somnade om igen sen (tack och lov för sambo elle jag är inga morgonmänniskor).

Kl
En annan fråga, jag börjar fundera över hur jag ska göra med hästarnas middags-Hö.. Än så länge har det gått att lösa, men snart går det inte att lösa med andra när jag är i skolan.. Hur gör alla andra? Massor av hö på morgonen eller de får helt enkelt vänta tills ni kommer hem? Jag är ju hemma runt 16 om dagarna och sambon ännu senare..

Jag har gjort så (när jag varit tvungen till det) att jag gett extra mycket hö på morgonen och sen slängt ut direkt när jag kommit hem. Annars är de så hungriga sen när man skall ta in dem. Och det går för många timmar mellan frukost och kvällsmat.

Men det finns ju alternativ. Lunchgrinden tex.. Allt går att lösa för pengar. ;)

Antingen jättegiva på morgonen eller fri tillgång :) Från ca december till mars har mina silagebal i hagen och från juni- oktober går de på gräs så det är tack och lov bara omkring 3 mån/år som är lite besvärliga.

Nu kommer mina få fri tillgång på ensilage, men de går ju ute dygnet runt med.
När jag va inhyrd så va det lite sämre. De fick inget förrän vid tre-fyra, ingen kunde ge dem tidigare. Möjligtvis på helgen då. Så nu känns det skönt att de kan gå och äta när de vill.

Men hur tror du det fungerar för dig att ha nån form av grind som är tidsinställd som släpper handtaget en viss tid på dagen. Tror inte det är så avancerat. Sen finns det ju lådor man fyller på som oxå är tidsinställda.
Din pappas elever kan säkert svetsa ihop en låda med lucka i botten. Sen har ni timer till den som släpper ett magnetiskt lås eller nåt.

Ja lördag den 22 och sedan tänkte jag nog säga kl. 13 om det inte blir allt förstora protester :)

Armani: Odjuren här hemma får stor giva på morgonen och sedan får de helt enkelt klara sig tills någon kommer hem och kan fodra dem. Jag har faktiskt inget dåligt samvete för det.

Lottch: Jag har recepetet! Mamma sa att man får räkna på att det tar ca 3h när man väl börjar att göra tårtan. Och det kommer ta mig typ 3h att skriva ner allt på datorn så det kommer så fort jag har tid att skriva klart det :) Sedan ska man göra den dagen innan man ska ha den så det är lite som cheesecake man ska helst inte bli sugen på det samma dag som man vill äta det ;)

Ja lördag den 22 och sedan tänkte jag nog säga kl. 13 om det inte blir allt förstora protester :)
Mitt i eftermiddagsluren! :D Det ska bli jättekul att träffa er alla igen!

Jag däckade på soffan... :o Barnkanalen är på och det handlar om sälar. Känner mig som en sån ungefär. Som en oformlig massa som knappt kan röra sig... :cool: Eller som en missformad barbapappa... Blä! Så himla skönt att det här snart är över!

Ja det blir mitt i Isabellas också, hon brukar ju sova 11-14 men det känns som att det blir lite sent annars?

Jag vet att du inte tycker så men JAG tror att du är jätte fin och inte alls någon säl eller missformad barbapappa :) tänk om jag blir alldeles till mig av fina gravidmagar så att det blir syskon här också? :p

Mina unghästar har fri tillgång dygnet runt, men ser ändå ut som magra skrällen, suck, och bantarna som går inne på kvällen får en liten tuss hö mitt på dagen och resten när de kommer in. Men visst har du en liten shetland? För då antar jag att fri tillgång inte är något alternativ riktigt.

Som Doris skrev så finns ju fodergrinden och liknande, men de kostar pengar, som allting annat man vill ha. ;)

*kl*

Är det någon annan här inne som ar en häst med stressmage? Blir snart knäckt över min häst. Han kan gå från hyfsat bra konsistens på bandet till helt rinnande på 10 SEK och sen tillbaka på hyfsat igen. När man rider honom så blir det bara lösare och lösare ju mer man rider, står han inne blir det likadant, rider man ut honom och han stressar upp sig så blir det "rally"bajsning, som min sambo så fint beskriver det.

Han har fått det mesta man kan få för att lugna magen, någon rinnande havrelösning, pulver och nu senast så kör vi några små specialpelletsjästgrejer som vi fått av vår veterinär. När han står inne dricker han MÄNGDER, han dricker nästan 24liter från insläpp till utsläpp, tror att en anledning kan vara att han stressar upp sig, går runt, dammet yr och han dricker. Att mocka hans box kan få vem som helst att börja gråta och det är nästan bara till att kasta ut all strö han stått på då han går runt allting. han har en stor box, tror den är på 18-kvm, så han har yta att röra sig på samt fri tillgång till grovfoder.

Han är genomgången av vet och avmaskad, men jag tycker att han har svårt för att sätta hull. Jag vräker alltså på honom mat, att säga att han badar i hö är faktiskt en ganska rättvis bild om hur han har det och han rids av duktiga ryttare som jobbar honom på ett sätt så att han borde bygga upp sig, men han ser ut som en sticka. Jag vet snart inte vad jag ska göra. :( min EQ kommer på fredag så jag ska höra om hon har någon idé. :(

Var tvungen att skriva av mig, känns som att om man inte oroar sig för S så oroar man sig för sin häst. :p

Jag har börjat skriva rent det på datorn men upptäckte att det fattas lite ord och jag kan inte gissa mig till vad det står ens! En kopia på en kopia så först försvann lite text på första kopian och nu försvann lite till.
Men ingredienser har jag med iaf, allihopa och det är så där underbart beskrivet med "liten finstrimlad purjo" eller "1/2 knippa dill" undrar hur stor knippan var från början ;)

Min ena häst har ingen stressmage men han luktar något förjävligt illa och det verkar gå hand i hand det där med taskig mage och sommareksem. Men även Devlin har svårt att gå upp i vikt :( Nu käkar han vanlig jäst. Fungerar helt okej men som sagt han har ju ingen stressmage utan bara taskig mage.

Jag vet att du inte tycker så men JAG tror att du är jätte fin och inte alls någon säl eller missformad barbapappa :) tänk om jag blir alldeles till mig av fina gravidmagar så att det blir syskon här också? :p
Du är så snäll! :love:
Jag tror att Bellan vill ha en liten bror! ;)

En bror säger du, haha, ja varför inte? Tänk om man kunde beställa kön :D tror inte det blir någon bror om vi försöker få syskon till Bellan. Jag vet inte varför. Sedan är det ju väldigt bekvämt med ett barn :o

har du testat ge vanlig bakjäst?
Det funkade super på min vilde med känslig mage :)
½-1 paket dagligen...
vad annat foder ger du?
Min klarade inte vanlig krafft, märktes direkt hon nallat av hagkompisen ;)

HELVETE!!!! Ligger uppe och nattar Milton (sambo inte hemma) och kom på att jag glömt slå av ute-kranen när jag fyllde på vatten till hästarna. Klockan 16,30 i eftermiddags!!!!! FAN jag dör!! Hoppas innerligt att Malva har varit framme och tuggat på handtaget och smått av knappen så att säga. Hon brukar ha en tendens att inte kunna låta slangen vara, hoppas hoppas.
Just nu vet jag faktiskt inte om jag ska skratta eller gråta här uppe hos Milton.
Jag kan ju inte springa ifrån honom, men å andra sidan har nu slangen varit igång sedan 16,30 så kan den va igång en kvart till. Suck, ibland blir jag lite trött på mig själv :S

men usch vad typiskt!
Ang ditt höproblem... kan du inte ha någon form av foderhäck med enklare begränsning så att du kan lägga ut mycket på morgonen och veta att det räcker ett tag så du slipper dåligt samvete :) för jag antar att helt fri tillgång inte är optimalt för shettisen ;)

Du är nog varken den första eller den sista :) Har själv glömt på vattenslangen nån gång. Och en kompis glömde det över natten en gång i stallet där hon stod inhyrd, inte uppskattat ;) Känns ju inte roligt men det kunde vara värre, typ glömma slå av plattan på spisen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 049
Senast: Bison
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
32 997
Senast: netia
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 125

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka