Vårmammor 2010 & Co del 17! <3

Sv: Vårmammor 2010 & Co del 17! <3

Oavsett kön så känns det nästan övermäktigt just nu att ta hand om TVÅ barn (hur ska jag klara av det?! :eek:) och jag är inställd på att det verkligen blir skitjobbigt under några år. Men sen hoppas jag att vi får igen det. Jag inbillar mig att det är jobbigare (totalt sett) att vänta i fem år och då börja om.

Jag är ensam hemma och det är alldeles lugnt! Eller ensam är jag inte, men Vilgot och katterna sover. Maken är och spelar tennis med en kompis, men han kommer nog hem snart. Skönt är det iaf! ;)

Idag har jag förberett bilarna, lagt in handduk och plastad frotté :o i båda och monterat babyskyddet i stora bilen. Allt till bb-väskan än inköpt (typ manuell tandborste, minitandkräm, miniflaskor med schampo osv), kläderna till mig och Valter som ska packas ned är tvättade, så jag ska bara lägga ner allt i väskan. Måste ha "möte" med mina föräldrar också, så de vet allt som gäller med Vilgot när det väl sätter igång. Jag är fortfarande orolig för att få en unge född i farstun ;) men känner mig ändå lugnare nu när vi har en plan (och flera reservplaner).

(Nu kom min stora tjocka snälla britt-kisse och stryker sig och kurrar! :love::love:)

Senast ändrad:

KL

Tack alla för hejande.
Jag kom inte sist i alla fall. 5:a blev det. Det var tuffa konkurrenter och alla var jätteduktiga.
Nu är jag trött trött och åter trött. Jag har 4 KG (!) choklad med hem....
Jag gjorde en supergod, mastig chokladkaka med kardemumma, fylld med mascarponekräm med vit choklad och dadlar. Toppad med chokladglasyr med passionsfrukt.

Klart slut!
:D

Å jag fick ut en kubik vatten i hagen idag :grin: Precis som det inte redan är söligt och lerigt i hagen.

Har en stor enkubiks vattentank utanför hagen (en såndär vit med galler runt)
Med en slang och flottör till baljan i hagen. Nån klårnosad pålle hade varit framme och pillat lite för mycket så slangen mellan tanken och flottören lossnat. Så allt har ju givetvis runnit ut. Suck.

Och Lottch! Är det ok om jag visar dina foderhäcksbilder för min pappis och sambon så de vet hur de ska bygga?
Jag snickrade ihop en tillfällig med hjälp av en stor eur-pall och lite spillvirke så det kom upp ifrån marken. Men vill ha nåt som är lättare att lägga in balen i samt tak över.

men usch vad typiskt!
Ang ditt höproblem... kan du inte ha någon form av foderhäck med enklare begränsning så att du kan lägga ut mycket på morgonen och veta att det räcker ett tag så du slipper dåligt samvete :) för jag antar att helt fri tillgång inte är optimalt för shettisen ;)

+ Modett + alla andra angående hö-problemet (jag svarar på vattnet och höet på en gång :D )

HÖ: Min shettis är nog inte som andra shettisar då hon får mycket mat och är van vid det, det fungerar fantastiskt bra. Jag tror att hon hade klarat av fri tillgång faktiskt, hon är inte den "hånga" typen, utan äter tills hon är mätt, där är ofta hö kvar i boxen efter natten etc. Men jag har inte möjlighet att sätta en hel bal i hagen, eller jo jag hade nog kunnat göra det, men då får jag hämta hö därifrån och in till boxarna etc., men det hade man kanske kunnat göra. Nackdelen om man får säga så, är att det hade blivit ett himla slöseri, då mycket trillar ner, som mina hästar aldrig skulle få för sig att äta upp, som de hade gått ner i marken och då blivit förstörd, vilket är synd.

Vad kan en tidsinställd grind kosta? Kanske som AKB säger så kanske jag skulle kunna fixa ett par lådor med timer, som släpper vid ett visst klockslag, fast det låter komplicerat :o Eller gör jag som Michellan och ger mycket på morgonen och försöker låta bli att ha dåligt samvete över att de inte får förrän sen vid 16 (det rör sig om fyra dagar i veckan max, sambon är hemma en dag i veckan (än så länge iaf), helger är jag hemma och sedan har jag ju en hel del hemstudier), så det är inte så många dagar, dessa första åren i alla fall.

Haha, glömde ju svara angående vattnet i mitt förra inlägg :D
Det var inte så farligt, då min lilla fröken Malva hade varit i farten tidigt = inget vatten i tunnan och väldigt torrt på marken. Hon kunde ju väntat lite kanske med att förstöra, så de hade fått vatten i tunnan :p Men jag är i och för sig glad över hennes bus, denna gång. Vattnet i slangen hade dessutom nästan frusit nu när jag skulle stänga av det, så jag får väl vänta med att fylla på vatten åt dem till imorgon förmiddag, när det har hunnit tina igen =)

Men ÅH suck, vad surt angående vattnet!!! Dessa klåfingriga hästar, att de inte bara kan låta bli sakerna :D Vet hur det är, min lilla häst är på ALLT som man inte ska vara på, medan min stora vita aldrig skulle få för sig att dra eller pilla i någonting. I första stallet vi stod i så var han fyra år. Då hade vi satt upp typ ett byggnät vid hans ena boxsida då det drog väldigt mycket i just denna box och inte en gång pillad han på nätet, duktig pålle :D
Malva hade ätit upp det på en kvart :cool:

Du kanske har skrivit det tidigare, men har de fått flytta in i stallet än? :)

Jo men visst har de det! Har jag missat att skriva det här? Nej det kan jag väl inte ha?! :o

Såhär fint bor de iaf:
dsc_1675-omgjord_169985989.jpg

dsc_1667-omgjord_169986099.jpg

dsc_1672_169986393.jpg

Fatt jag menade inte att sätta ut hel bal utan en dagsranson men som begränsas något för att inte ta slut allt för fort... :) typ en stor låda med ett galler eller nät över själva höt bara, men om shettisen är på allt kanske det jan bli farligt istället. Vad skönt dock att den inte överäter det gör det iaf lite lättare om man lägger ut en större mängd på morgonen :)

Jag vet precis hur det är med klåfingriga hästar! :D Min var det. Ungarna i stallet stängde av elen till hagarna när de var där (för deras ponnyer blev rädda när de skulle gå förbi det tickande elaggregatet utanför stallet :grin:) och då passade min tokstolle på att ta handtaget till eltråden/grinden i munnen och lyfta av den. :eek:

Fatt jag menade inte att sätta ut hel bal utan en dagsranson men som begränsas något för att inte ta slut allt för fort... :) typ en stor låda med ett galler eller nät över själva höt bara, men om shettisen är på allt kanske det jan bli farligt istället. Vad skönt dock att den inte överäter det gör det iaf lite lättare om man lägger ut en större mängd på morgonen :)

Ahaa då är jag med, kan ha svarat någon annan angående det där med att sätta ut en hel bal :) Men ni har en poäng, i vilket fall kan det vara smart att sätta ut någon form av låda etc. och fylla på extra mycket i den de dagar jag inte är hemma till lunch. Att slänga extra mycket på marken är ingen höjdare i mitt fall, det fungerar med en normal-stor hö-ranson, men inte mer än så, då försvinner det ner i jorden.

+ Modett, tack snälla ni!
Ska ta lite bättre bilder i dagsljus, för det är SÅ mycket finare i verkligheten, ska se om jag kan få mer rättvisa foton ;)
Men hästarna verkar trivas bra, de fina vita väggarna är redan väldigt skitiga, hahaha :D

Ja klåfingriga hästar är sådär, haha.. Malva hittar på både det ena efter det andra. Hon är tack och lov ingen rymmare (konstigt nog ?!), men det är vattenslangar, det är hinkar, det är vattenbaljan utomhus, det är grimmor, det är skosnören, det är katter och hundar, det är hökorgar, det är saker som står för nära boxen. . . . . Listan kan göras oändlig, hahaha! Fast någonstans är det ändå lite charmigt tycker jag, inte när saker precis händer, men såhär när man tänker på det ;) Vad smart och gulligt av hästen att plocka av handtagen i hagen, inte alla som klarar av det. Vi hade en häst (eller ja inte jag men några i samma stall som jag) som plockade av alla andra hästars grimmor i hagen, varje dag :D Givetvis slutade vi efter ett tag med att ha grimmor på hästarna :p

Det är skoj med luriga hästar, min vilde lyckades stjäla en filt av sin boxgranne en natt och gräva ner den i sin box... Till saken hör att filten satt knuten runt halsen under ett täcke på grannen och det var galler mellan boxarna... Grannen var dessutom en smidig märr... ;)

Det är skoj med luriga hästar, min vilde lyckades stjäla en filt av sin boxgranne en natt och gräva ner den i sin box... Till saken hör att filten satt knuten runt halsen under ett täcke på grannen och det var galler mellan boxarna... Grannen var dessutom en smidig märr... ;)

:rofl: :rofl:

*kl*

Såhär mitt i natten, när jag och sambon precis haft en diskussion, :grin: , så är jag nyfiken på att höra om hur ni har gjort nätterna då ert barn vaknar och inte kan somna om. Har ni delat på dem? Så att en har sovit och en har tagit barnet, har ni båda varit vakna eller är det en utav er som uteslutande tagit nätterna?

Här är det min man som har tagit de flesta nätterna med barnen. Han gillar dokumentärerna som går på tv nattetid :D
Själv sover jag hellre. Visst nu med två barn så delar vi lite mera, men det är långa vägar ifrån jämställt....

Fast jag tycker att man ska vara överens om att den ena tar nätterna och att denne är okej med det, annars tycker jag att man ska dela ungefär lika. Självklart byter jag av min man när han tröttnar.

Oftast är det jag som tar nätterna. Då när M fortfarande sov i vårat rum så låg jag iaf vaken även om det va sambon som försökte lägga så tillslut tog jag oftast över iaf så kunde iaf en av oss sova. Sen Milton flyttade till sitt rum har det bara hänt 1gång att han vaknat och inte kunnat somna på en timme och den tog jag för sambon hörde ingenting. Men om det blivit morgon vid 4 tex eller att man varit upp på natten så får den andre gå upp vid 7-8 så den som varit upp tidigt kan gå och lägga sig igen. MEN härom natten så hade faktiskt sambon vaknat av att Milton ville ha nappen och jag hade inte hört nånting :o

http://www.slowfeeding.com/constructions.htm

Vi tänkte bygga en låda att ha i hagen till mina!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 048
Senast: Bison
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
32 997
Senast: netia
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 123

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattbilder #10
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat