Vårmammor 2010 & Co del 17! <3

Sv: Vårmammor 2010 & Co del 17! <3

*kl*
Hjälp önskas!
Vi fick ju hela två lamm på våra tackor i våras. De köpte vår granne nyligen och slaktade. Vi blev vid en fin stek. Men vad sjutton ska jag göra med den?
Vi ska äta den i morgon tillsammans med potatisgratäng hade jag tänkt.
Jag har aldrig ätit lamm och således aldrig tillagat det :confused:
Gärna så enkelt som möjligt utan "specialingridienser"

Jo det ska bli spännande och rätt kul att ha nåt å göra på kvällarna också. Han är väl i så gott som full tävlingskondis nu så man får väl börja med att trappa ner där. Har verkligen inte tid att hålla han i full kondis. Mitt mål är att nu fram till sommaren aktivera honom ca 3-4 dagar i veckan. Han är ju både ridbar och inkörd. Nä men det ska bli trevligt. Han kommer dock vara en budgethäst (om man nu får kalla det så:o) iaf nu i början, kommer bara ha vet.vårdsförsäkring i fall han skulle drabbas av kolik el. dyl, ska spana efter begade täcken på blocket också för dom jag redan har är nog för stora. Klarar han inte av den lilla aktivering jag kräver så har vi ju provat iaf, då får han somna. Men det känns som han är värd en chans, är bara 9 år.

Lamm är ju lite på "tapeten" nu så kolla recept.nu eller så. Är jättedålig på lammkött själv, men vitlök och färska kryddor brukar väl som alltid funka. Sen är lammkött gott som det är bara också. Salt å peppar och helsteka den i ugnen! *mums* :d

Jag funderar på att bara ha vitlök och kanske lite rosmarin och skjuts in i ugnen. Får nog åka och handla tidigt i morgon tror jag, den behöver nog lite tid i ugnen :laugh:
Hoppas bara jag får till det riktigt bra i morgon, i och med att det är första gången för mig, vill ju inte bli avskräckt :D

Klart man får kalla det för budgethäst! Förstår att du inte har tid att ha honom i fullkondis, det har inte jag heller tid med mina hästar. Har iofs inga såna ambitioner heller eftersom de inte ska ut på några tävlingsbanor.
Kommer du ha honom hos dina föräldrar då eller var hade du Frans? Jag kanske minns fel :o

Jo precis, han ska stå borta hos mamma å pappa!

När jag känner att det finns tid så kanske man börjar träna lite men nu första året så lär det nog bli mest skogsluff. Är ingen tävlingsmänniska så det känns bra att han ska bli förtidspensionär :laugh:

Nu vet jag iofs inte vad ni har för deal mellan er men det måste ju ändå vara suveränt att ha sin häst där när man har barn :) När var lillebror beräknad?

Lycka till med morgondagen!!! Skönt att du har en plan inför det hela :) kramar!

Emmah; vad roligt med hästen! Uppdatera oss sen :D

Vad kul med hästen :) Vore det inte för medisarna så skulle mina fortfarande gå på halvfart - och då är den ena allt annat än budgethäst.

Bollen: Lycka till!

Och kl
Varit på kalas ikväll. Trevligt, och ett gäng barn. Vet inte om jag bara är löjlig men jag tycker det fort blir så hårt när det är flera barn och det är jobbigt.. Idag var det förutom H ett barn på 2 år och denn*s kusiner, stora omkring 5 bast och lillasyster 19 mån. Det knuffas och det roffas åt sig saker, skriks och bråkas. Såklart kan det bero på gruppen men var på Öppna igår på ett lite större ställe än i vår by och där var det samma. H knatade iväg och jag ser en lite äldre kille gå bakom och knuffa H helt oprovocerat :crazy: Why?

Mamman till 2-åringen från idag sa för ett tag sedan angående att denna var så hård och brysk mot H att h*n var så olika mot olika barn. Ibland jättesnäll och ibland som mot H. Så jag, överbeskyddande hönsmamma som jag är, drog mig genast till minnes en artikel om hur man redan på förskolan kan se vilka som ska bli mobbade. Ska världens bästaste, sötaste och roligaste H bli mobbad?!

Äh, behövde mest ventilera lite funderingar.

Fast då kommer även Isabella bli mobbad för hon är den som går undan och under inskolningen så blev hon puttad bakifrån av en ett annat barn. Sedan vet jag inte, jag har inte läst artikeln, men borde det inte vara lättare att se vilka som kommer bli mobbare? Vad stod det i artiklen? :)

Bollen! Hejar på dig nu! Lycka till!! :banana:

Ja usch, det skär verkligen i mammahjärtat när man ser sitt barn bli knuffat eller dyl. För ett tag sedan när vi var upp och hälsade på min syster så blev hennes mellersta, som är 1 år äldre än Theo och vanligtvis jättesnällt mot honom, irriterad över nåt och slog till Theo i skallen med en leksak. Theo blev ju så klart ledsen eftersom han inte fattade nåt och det gjorde ont. Den händelsen gjorde även väldigt ont i mig. Just bara tanken på att nåt barn kanske kommer vara dum mot mitt hjärta i skolan eller dyl.

Det där med mobbing å sånt slår en ju titt som tätt. Man vill ju verkligen bara att ens barn ska må bra och bli väl behandlat av andra barn och även behandla andra barn väl. Så jag förstår ditt resonemang.

Nu vet jag iofs inte vad ni har för deal mellan er men det måste ju ändå vara suveränt att ha sin häst där när man har barn :) När var lillebror beräknad?

Lillebror är beräknad till mitten på januari!

Visst är det skönt att ha hästen där, men jag börjar känna mer och mer att det nog inte skulle vara helt fel att ha den hemma. Men rent praktiskt är det ju enklare, all mat å sånt finns ju där eftersom vi delar rundbalar med fåren. Men den dagen nåt av barnen ev vill ha en ponny så lär jag nog se till att dom står hemmavid! Sen kostnadsmässigt är det ju också bra, hade jag inte haft plats där för hästen så hade jag nog inte tänkt ta mig an den! När det gäller barnpassning så är det enklare på vintern än på sommaren och ffa när dom är bäbisar och mest sover.

Det är iaf för mig tidsbesparing att ha hästarna hemma eftersom det känns som jag har mer fritid när jag kan dela upp stallsysslorna över dagen (och slipper 40min-1h pendlande om dagen som jag hade till stallet). Så jag har full förståelse om att ha hästen hemma :) samtidigt som jag ser bekvämligheten med att ha de installade hos någon.

Fast då kommer även Isabella bli mobbad för hon är den som går undan och under inskolningen så blev hon puttad bakifrån av en ett annat barn. Sedan vet jag inte, jag har inte läst artikeln, men borde det inte vara lättare att se vilka som kommer bli mobbare? Vad stod det i artiklen? :)

Bollen! Hejar på dig nu! Lycka till!! :banana:

skriver under på allt ovan. Det borde faktiskt rimligtvis vara lättare att se vilka som kommer bli mobbare, än vilka som kommer att mobbas. Men jag har inte heller läst artikeln. Jag kan bara stämma in i allas oro om att det kulle hända något med ens barn. Att någon av mina grabbar blir mobbade i skola (etc) skulle verkligen vara HEMSKT.

Kommer ihåg en incident som hände på dagis för nått år sedan med stora sonen då.. Som jag grät en hel del över (inte så att han såg dock). Vi var på väg till dagis och han pratade om person X. När vi kommer dit så sätter han sig på bänken bredvid person X och frågar om de skall leka. Då svarar person X "nej jag vill inte leka med dig, jag skall leka med person Y". Å detta kom min son och berättade för mig. Det var inget allvarligt för honom, men för mig kändes det fruktansvärt. Han hade ju sett fram emot att träffa X, och sen säger X nej sådär. Usch :cry: ingen stor grej kanske, men det kändes i mammahjärtat!!

Det där med sömnen, så menade jag bara att det är trist med barn som vaknar 5:30 //6:00 men eg borde behöva sova längre, så att det bara blir gnälligt och sen 2 sovningar i stället för 1. Ni kanske är vana, men jag tyckte att det var jobbigt när stora sonen vaknade för tidigt, och sen bara var gnällig på förmiddagen och sen sov länge på middagsluren. Jag är väl bortskämd med Samuel nu, han sover ju så länge han får. Idag till kl 9, men så sover han ju bara 45min-1tim mitt på dagen i stället. Stora sonen vaknar alltid "tidigt" (i mina ögon), runt kl 7. Ibland sover han till 8, men det händer inte ofta. De är olika helt enkelt.

Åh vad spännande med hästen!! :banana:
Jag tror att du behöver det här. Vad säger din sambo om allt??
Passa på att ha hästen hos dina föräldrar medan barnen är små. Det kommer att underlätta. Sen kan du ju ta hem honom senare.

(vi har inte mätt pållan än, skall göra det idag tror jag, men skriv gärna en fullständig lista till mig i PM så skall jag ge det till syrran)

Det var nog en bra bit över ett år sedan jag läste den men det handlade om skolornas agerande vid mobbning, och att det skulle vara möjligt att sas "kväva det i sin linda" eftersom det ska gå att se tendenser redan på förskolan. Håller med om att det borde vara lättare att se blivande mobbare än mobbade, utesluter inte helt att mitt minne snurrar ihop det men som jag kommer ihåg det så stod det mobbade.

Instämmer med dig Emmah - man vill ju varken att barnet ska mobbas ELLER mobba!

Doris, förstår att det kändes hemskt! Fast jag tänkte igår på det du nämnde nu, att ofta kan man nog ta mer illa vid sig själv än vad barnen faktiskt gör.

Senast ändrad:

Fast det är nog olika från barn till barn. Isabella vaknar ju vid 6 och sedan är hon solstrålen själv (under normala omständigheter) tills hon somnar vid 11-tiden här hemma. På förskolan äter de lunch först och somnar vid 12.
Alla barn blir ju inte kinkiga och gnälliga :) Sover gör hon också bara 1 gng och gjort sedan 10 månaders ålder och jag tycker det är skönt med ett långt pass så att jag hinner göra lite saker än två korta pass eller kanske bara ett kort pass.
Men ja jag är ju van att ha så här och skulle inte vilja ha en liten sjusovare för det passar inte in i vår livstil :idea: Kvällstrött och morgonpigg är vår melodi här hemma :D

Modett: Nej gud nej man vill ju varken att barnet ska mobbas eller bli mobbat. Det får vi verkligen hoppas att ingen vill och därför blir man så knäckt när man läser om föräldrar som misshandlar sina barn. Nej nu ska jag inte gå in på det, blir bara så upprörd då :crazy: :cry:

Speciellt för intresseklubben: ;)

Min ben/tandbit kom ut igår! :banana: Det var en ca 1 mm stor vass och oregelbunden bit så det var inte konstigt att jag haft ont. Nu känns det mycket bättre. Jag la biten i ett mikroskåp på jobbet och tittade på den och det var lite kul! :o

Sambon sa väl inte så mkt egentligen, tyckte väl samtidigt att det var kul att jag får lite å göra men samtidigt så såg han väl på sätt å vis hur all han fritid han haft sen Frans gick bort flyga iväg. "Barnen måste gå först" hoppas bara att han fattar att det även gäller honom men det tror jag. Förklarade ju klart och tydligt att jag nog inte kommer spendera så mkt mer än kanske 3 dagar i vecka på hästens utbildning och motion nu i början annars bara dom vanliga sysslor à så som att packa mat. Och när lillebror kommer så har jag redan sagt att då får hästen stå tills vi fått in fungerande rutiner, tror nog att han mår bra av att vila hjärnan lite.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 050
Senast: Bison
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
32 998
Senast: netia
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 128

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?

Hästrelaterat