Varje promenad är en j*vla plåga!!!

Sv: Varje promenad är en j*vla plåga!!!

Hmm... Tid med en hund till är ju en definitionsfråga.

Jag spenderar sammanlagt 2 timmar om dagen med att bara aktivera min hund sedan har han en dagmatte som ägnar 2 timmar år att promenerar honom. På helgerna är det mer.
Resten av tiden är han med mig eller min make eller dagmatten som gosar/leker eller bara pratar med honom.

Det tycker jag är mer än de flesta hundar får... eller har jag fel?

Det är bara det att för just denna vovve verkar det inte räcka.

Senast ändrad av en moderator:

Självklart är det en definition det var däför jag skrev att du faktiskt bör lägga ner mer tid på att få knoppen på hunden trött.

Din hund är ju en jakthund, som av någon anledning inte utövas i jakt, men det betyder ju att den faktiskt kräver en hel del mentalaktivering .

Om han aktiveras 2 timmar dagligen av dig så är det ju inga problem alls att lägga spår på vardagar också.

Vanliga promenader med lite lydnadsträning räcker inte för att få honom mentalt trött, då måste man fokusera motionen till något som kräver mer från knoppen på hunden :)

Du har rätt, självklart kan det problemet bli förvärrat!

Jag tänkte mig cycklingen som ett kompliment till att hunden tyvärr inte kan springa lös där TS bor nu.
Men det är absolut inte ingen lösning på problemet, utan jag tror att det enda som hjälper på en sådan hund är psykisk uttröttning.

Jo, jag förstår att det var så du menade! Jag ville bara lägga till lite...! :laugh: För hundar, speciellt jaktraser, har ju stort "springbehov" och mår säkert bra av att cyklas med, men inte tokspringa då och stressas upp ytterligare, utan lugn, lagom trav.
Annars låter det ju onekligen som en hund som aldrig fått lära sig den ädla konsten att koppla av. Hur lätt det är att lära honom vid 8 års ålder vet jag inte, men det finns ju inget att förlora! Kanske matte också måste lära sig koppla av ihop med hunden? Det är (jag vet...) lätt att själv bli stressad och uppvarvad när hunden går på som en panter i bur!

Är han rejält utredd för stressproblem?
Det verkar orimligt att motionera hunden 2 timmar och aktivera den 2 timmar varje dag. Det ska inte behövas ens för en jakthund.
Jag skulle kontakta någom som är duktig på just stressproblem hos hundar.

Ja, problemet ligger väl kanske i att det inte blir "allt" på en gång. Promenerande och aktiviteterna är ju utspritt under hela dagen så han hinner ladda batterierna igen.

Men han är som doktor jekel and mr hyde.
Inne är han cool brukar ligga och dega i soffan periodvis men det brukar vara ca 2-3 timmars sedan vill han leka.
Ute är han som en duracell kanin. Han kan vara ute jämt.

På sommaren så brukar vi vara långa perioder på landet. Vi har strandtomt och han är ute från morgon till kväll. Han spenderar 50% av tiden i vattnet där han simmar själv som en liten säl hela tiden eller så letar han sten på botten och dyker och plockar in dem till stranden.
Den andra tiden slappar han eller busar med oss. Men han är alltid på G. Kan sitta och titta på fåglar och allt annat som rör sig.

Jag skrev i tråden om kastrering att han är översexuell. Han kan snutta snopp tills han får utlösning. Det går han och gör om han har tråkigt och ingen bryr sig. :(
Anledningen att jag inte har kastrerat han tidigare är för att han läckt urin och jag har hört att kastration kan medföra urinläckage. Så jag har inte velat förvärra det.
Nu har jag kommit fram till att det var någon sorts foderallergi som gjorde det. Så han har slutat läckt.

Kastrera honom, absolut! Du har verkligen inget att förlora och jag ser inga nackdelar med kastrering. Gör det, så snart du kan! Bättre att få det gjort på vintern, dessutom, mindre bacillusker än sommartid!
Du får bort hans snuttande :o och han blir förmodligen lite mindre doftgalen.

Hej!
Skulle jag ha en sådan hund skulle jag sälja den eller avliva den. Hunden verkar inte må bra.

Öh hallå.:crazy: Ägaren lägger ner en hel del tid på hunden, och resonerar moget runt aktivering och träning. Det finns väl alla chanser att hon med bra tips ska få vändning på detta. Blir det bättre att hon säljer honom till någon som kanske inte har en aning om vad "energisk" betyder?

Ursäkta det var det värsta jag har hört!!!

Hunden mår mer än utmärkt och han har ett hundliv som slår många med hästlängder.

Sedan att jag ibland tryter i tålamodet det är ju knappast hans fel!
Visst han kanske skulle vara lugnare om han ägdes av en jägare som jagade med honom varje dag men han har andra behov som kanske inte skulle bli tillfredsställda.

Det är detta som är farligt med forum att det finns dem som uttalar sig utan att ha hela historien! Har du träffat mig? Har du träffat min hund?
Om du hade gjort det skulle du ALDRIG säga en sådan sak!

Du får en väldigt ensidig bild av detta. Jag skulle kunna rada upp 100 saker som är hans goda sidor och då skulle du ha sagt "Ååååå vilken gullig och mysig hund du har"

Han skall få det gjort den 11 feb. Då ryker de små kulorna.:)

Pröva att leta upp en liten gräsplätt nånstans och kasta ut hans mat där så han får jobba för maten. Tex morgon målet. Som ett liten komplement till spåret. Sen kan du ju göra ett korvträd :p Tryck in en massa korvar i tex en stor tall. Finns massor som inte kräver att du måste åka ut i skogen och lägga spår.

Jag brukar ta med godis och kasta in i buskarna. Det är en av de sakerna han gillar.:laugh:

Idag var han faktiskt lugn på promenaden. Kors i taket.
Han är så ibland, då lullar han på och är ganska behaglig. Men som igår då höll jag på att få hjärnsläpp ute.

Du har ju valt att berätta om denna sida av din hund. Jag skulle inte kalla din hund normal efter det du berättat om honom. Dessutom har du försökt massa saker och ingenting fungerar. Du har köpt en jakthund fast du inte utövar jakt, det är ju lite knasigt i sig.

Men sådana hundar har ofta mycket i skallen. Hunden är ju tydligen väldigt stressad och det kanske finns fler fel. Det finns djur som har psykiska åkommor som blir värre om de hanteras fel. Och det finns de som har åkommor som aldrig kan försvinna av rätt hantering.

Jag anser att om man försökt allt och lite till, hunden svarar inte på det och stressar runt, har man antingen inte kunskapen eller så räcker det inte till, utan hunden är sån. Som jag fattat det har detta pågått ett tag. De hundar jag haft hand om, omplaceringshundar, har haft alla konstiga symptom, vissa har man kunnat fixa, andra inte. En hund, en cattledog, var superstressad och helt okej lös ibland, men aldrig i koppel. Det var som att kommunicera med en vägg. Han kunde få sina ryck och studsa upp och ner, men ibland var han en gosig och lugn hund som vill kela hur mycket som helst.

Hans beteende fick jag inte bort och vi snackade om avlivning. Tänk på hur mycket stryk alla organ tar när hunden stressar som en galning, magen framförallt. Som tur var fick jag kontakt med som höll på med cattledogs, hon fick honom gratis av mig, och när han fick arbeta med det han var avlad för blev det en annan hund. Han mår super!

Annars hade jag avlivat honom. Vissa hundar är sådana, det blir så mycket instinkt på det man avlat fram att hunden inte fixar att INTE göra det den är avlad för.

Jag har postat en annan tråd om kastration på en 8-årig hane ang. att han är väldigt jobbig men jag måste få ventilera lite bekymmer och se om någon annan sitter i samma situation.

Jag har en stor münsterländer som på grund av omständigheter när han var liten inte har kunnat användas till jakthund. (Han var totalt ointresserad som unghund och nästan helt oresonlig. Sedan fick han genomgå en käkoperation och strax därefter skadade han tassen.

Problemet är att han är helt sjukt överaktiv. Han har alltid varit det men det blir fan i mig värre med åren.
Han var med mig i stallet flera timmar om dagen tidigare. Vi gick dressyr och lydnadskurser. Försökte oss på agillity och massa annat.
Han har tränat för tuffa killar som tränar polis och fågelhundar och vi har tränat med "mjuka" metoder (godisbelöning).
I den mån i har möjlighet går vi på spår och släpspår med apport.

Problemet är att han har bara 2 lägen. Antingen får man gå fot med honom en hel promenad eller så drar han och sliter armarna av mig.

Visst skulle man kunna ägna hela dagen åt att aktivera honom men man måste ju vara realistisk.

Hans dag ser ut så här:
Morgon promenad, hemma ca 3 timmar själv. Följa med daghusse som går på flera promenader plus att han får träffa sin hund kompis. Jag kommer hem och vi går på längre promenad och leker och söker saker inne.

En vanlig långpromenad ser ut så här:
Han har klövjeväska med tyngd ibland. Vi tränar lydnad de första 10 min. (repetitions lydnad). Sedan brukar vi springa lite så han får sträcka på sig lite. (Han har blivit påhoppad av andra hanar och biten 2 ggr så jag har honom aldrig lös is stan) På landet går han lös i skogen.
Sedan får han kommandot hopp och lek.
Men han kan inte hantera det. Han far fram och tillbaka och och rycker och drar så jag måste kalla in han för fotgång hela tiden.

Vad fan skall man göra. Ute går det inte att få någon kontakt med honom om han inte går under "disciplin". Det spelar ingen roll om jag har varmkorv eller en leksak för det finns inget som gör att han kan bryta sin "fokusering" när han är ute.
Eftersom varje promenad är en pina och han tycker inte att något annat är roligt än att lukta så är han pipig och gnällig inne.

Jag börjar helt ärligt misströsta och jag är nästan manodepressiv.....
Min mamma har en labbe hane 1 år kastrerad.
Han har 2 läge av o på.
Sova eller fullt ös. Han hittar på allt .
Dom aktiverar denna hund mycke mycke mycke. Med spår sök mm. Promnader på 3 tim mins.
Han kan ha vart ute o gått mm. Kommer in hoppar upp o hämtar kristallskålar glas knivar kuddar. Allt han hittar
Så dom är så trötta på denna gosse.
Vi kallar han damp hund. för han har nog damp

Men jag tycker inte att det lter som om hon fått hjälp med stressproblemet med hunden, utan att insatserna handlat om att försöka styra upp det med lydnad.
En av gurusana inom hundstressvärlden skulle bestämt avråda från att motionera/aktivera hunden i den utsträckning som görs nu. Problemet botas inte genom motion.
Därför rekommenderar jag att hon tar kontakt med någon om är speciellt inriktad på just stress/problemlösning.

Senast ändrad:

Min mamma har en labbe hane 1 år kastrerad.
Han har 2 läge av o på.
Sova eller fullt ös. Han hittar på allt .
Dom aktiverar denna hund mycke mycke mycke. Med spår sök mm. Promnader på 3 tim mins.
Han kan ha vart ute o gått mm. Kommer in hoppar upp o hämtar kristallskålar glas knivar kuddar. Allt han hittar
Så dom är så trötta på denna gosse.
Vi kallar han damp hund. för han har nog damp

Jag misstänker att han på nåt vis belönas när han hämtar grejjer, genom uppmärksamhet (även om det är i form av gräl och tillsägelse). Min hund gjorde likadant, gärna när vi sitter och äter och inte uppmärksammar honom (tycker han) - då hämtar han allt han hittar; saxar, skålar, skedar, skor, strumpor, you name it. Eller går till dörren och låtsas vilja gå ut - bara för att vända när vi kommer fram. Uppmärksamhet! vill han ha. Det är bara att ignorera. Säga till att han ska gå och lägga sig och sen inget mer. För många hundar är negativ uppmärksamhet helt okej, bara det är uppmärksamhet! Ett inlärt fenomen misstänker jag, dessutom.

Jag har också en hund som av många beskrivs som "dampjycken", han har en aldrig sinande energi och skulle utan problem kunna vara ute ifrån morgon till kväll. Det viktiga med honom har inte varit att aktivera honom i timtal, utan att passivitetsträna honom massor. Han är fortfarande ett energiknippe och kommer alltid att vara, men han har samtidigt fått en bra on/off-knapp. Ute är det fullt ös, inne vilar man - med mer eller mindre uppstyrning av mig. Mitt råd är att din mamma istället för att öka på aktiveringen/motionen helt enkelt passivitetstränar honom. Han måste lära sig att slappna av.

Ja, det är något hon bör prova, eftersom hon inte får bukt med problemet.
Sedan kan det ju vara så att detta försvinner om han motioneras på rätt sätt, men ägaren verkar ju inte kunna det? Han kanske skulle bli en helt annan hund om han fick jaga tex.

Ibland verkar det som om folk köper hund för att de är söta. De tänker inte på vad de är avlade för och sen blir ägarna konfunderande på varför hundarna beter sig konstigt när de inte får utlopp för det de är avlade för.

Så personligen skulle jag gett bort hunden eller avlivat den om jag inte hade haft mölighet att hjälpa hunden att göra det den är avlad för.

Hunden KAN ju inte användas för jakt. Inte att ägaren inte vill/kan göra det.

Men visst, kan man inte få bukt med problemet och hunden mår dåligt så kanske avlivning är ett faktum. Men innan dess så bör man ge den kasteration och stressutredning en chans.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 497
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Hej alla, ny här på hundforumet på buke. Jag har ett problem. Min sambo köpte för lite mer än ett år sedan en vorstehvalp, en hane...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
12 831
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 064
Övr. Hund Gaaah!!!! Blir galen (inombords) på min unghund (hane, 7 mån) ibland. Bor mitt i stan så måste alltid koppla och gå promenad när han ska...
Svar
10
· Visningar
7 254
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka