Varje promenad är en j*vla plåga!!!

Sv: Varje promenad är en j*vla plåga!!!

Jag skulle vilja komma med ett "tvärt-emot" inlägg till många andras....

Nämligen
Dra ner på allt vad promenader heter!
Sätt dej ner och gör en genomtänkt plan på hur mycket tid du kan och vill lägga på din hund! Var realistiskt!! Låt oss säga att du kommer fram till att du har sammanlagt per dag har 1 timma och 35 minuter att lägga på hunden.

Sedan väljer du ett mål som motiverar DEJ och som passar för hunden!
Som många andra skulle jag rekommenera spår. Men inte "vanliga" spår i skog och mark utan - eftersom du verkar bo i "stan"/centralort - utan sk hårda spår. Spår på asfalt/grus där hunden måste vara EXTREMT koncentrerad och fokucerad för att kunna följa och lösa ett spårs alla klurigheter.

Dessa spår kan du lägga på vilken "hård yta" som helst! Men en stor fördel är ju om den inte ständigt smittas av andra gående personer/hundar dofter.
Företagsparkeringar efter arbetstid brukar vara jätta bra ytor!

Det finns ett antal bra tips på hur man lägger bra hårda spår på nätet och även info om SIB - "Scent in a Bottle" (stavning?).

Självklart kommer det ta några gånger innan både du och hunden får flyt på detta, men det är VÄLDIGT jobbigt för en hundhjärna att jobba med sådana spår vilket kommer resultera i en mer nöjd och tillfreds hund även vid sidan av spårarbetet.

Varför jag förespråkar just denna typen av spår för dej är - som jag skrivit - dels för att din livssituation inte verkar vara att ha skogen inpå knuten men även för att dessa spår går fort att lägga, kräver liten yta OCH är svårare/jobbigare för hunden att arbeta ut än tex ett skogs eller fältspår.

Om hunden dessutom sliter och drar när ni är ute och går så hade jag skaffat en "grimma" typ Halti eller liknande för att kunna få ha trevliga, lugna promender där du slipper "bråka" med din hund!

Lycka till!
/Ulga

Sv: Varje promenad är en j*vla plåga!!!

Jag håller helt med!

Det verkar även som att hunden "vant sig" vid att det ska gå till på detta sätt, lärt sig ett beteende alltså. Prova att överraska med att bara gå runt knuten. Smyga fram, strosa...ställ promenerandet lite "på huvud" så han får tänka till och tänka om vad en promenad kan/ska vara. Kanske kan det fungera? Lite omprogrammering, alltså.

Vi fick tipset på valpkursen att hellre hålla vår "130km/h-hund" lite otränad och i okondis och hellre arbeta huvud huvud huvud!

Nu har vi visserligen en hund som så snart han kommer in somnar i en hög och sedan ligger där och slappar tills vi säger att det är dags att gå ut eller hitta på något annat. Så vi har ju inte stressproblemet inne. Men viljan och ånglokshunden ute!

Spåra kan man göra överallt, som många sagt tidigare!

Nu kanske vi inte följer det rådet vi fick till 100%, vi gillar att promenera. Men då promenerar vi bara, inte joggar eller cyklar. Har även införskaffat en "Gå-fint-sele" (trots att många varnat! Hujedamig!) Detta för att han reagerar så snabbt på det minimala motstånd man kan ge i den, mot att slita av sig halsen i vanliga halsband. Visserligen blev han lite "bångstyrigare"/svårstyrd de första dagarna i selen, men snart förstod han att samma regler gällde: vänster sida.

Vi använder denna sele kanske 25% av promenaderna, ofta på morgonen när han är som mest slitig och dragig. Sedan jobbar vi med att gå fint HELA TIDEN. Inte Fot, utan att Gå Fint, helt enkelt.

Röra på kroppen på promenader, men bli trött av hjärngympa! Plus "stressa av"-övningar! ta kontakt med någon erfaren hundpsykolog eller instruktör. Kanske även en hundmassör?

Lycka Till!

/Syrsa

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 497
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Hej alla, ny här på hundforumet på buke. Jag har ett problem. Min sambo köpte för lite mer än ett år sedan en vorstehvalp, en hane...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
12 831
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 064
Övr. Hund Gaaah!!!! Blir galen (inombords) på min unghund (hane, 7 mån) ibland. Bor mitt i stan så måste alltid koppla och gå promenad när han ska...
Svar
10
· Visningar
7 254
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka