Varghybrid uppfödare ?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Varghybrid uppfödare ?

Att hålla vilda djur i människans tjänst är inget annat än rent och skärt djurplågeri, du borde skämmas.

precis!
Låt inte någon annan lida pga din egoism...
Vargen är ett underbart, VILT djur man ständigt förundras över.

Låt det förbli så.

USA tillåter mycket dumt.
Och de har mycket problem med sin befolknings sällskapsdjur oxå.

Och att dessa hybrider skulle bli MER lojala än nån annan ras.. nähä du. Det tänker jag inte gå i god för.
Där har du garanterat fel i längden.

Det behöver du inte.. Men hur kan madame motsäga mig, då hon således inte har några belägg för att min teori är felaktig ?

Att hålla vilda djur i människans tjänst är inget annat än rent och skärt djurplågeri, du borde skämmas.

Haha.. skall komma ifrån en hästmänniska;)
ALLA arter var vilda tills människan rörde runt i naturen ;)

Det behöver du inte.. Men hur kan madame motsäga mig, då hon således inte har några belägg för att min teori är felaktig ?

Ursprungligen postat av ika77

USA tillåter mycket dumt.
Och de har mycket problem med sin befolknings sällskapsdjur oxå..
Titta på Animal Planet så får du väl veta vad de har för relation till USA:s hundliv och vad de har för problem.
Bekymmer, bekymmer.. tack gode gud för våra djurskyddslagar. :bow:

Och att dessa hybrider skulle bli MER lojala än nån annan ras.. nähä du. Det tänker jag inte gå i god för.
Där har du garanterat fel i längden.
Men HUR kan de BLI mer lojala än vad hunden redan är??
Man kan väl inte bli mer lojal.. eller?
Kanske den bär runt på sina mattar och hussar..? :angel:

Jag tycker bara hela syfte/ tanke är helt oseriös.
Jag fattar inte vitsen.

Titta på Animal Planet så får du väl veta vad de har för relation till USA:s hundliv och vad de har för problem.
Bekymmer, bekymmer.. tack gode gud för våra djurskyddslagar. :bow:

Men HUR kan de BLI mer lojala än vad hunden redan är??
Man kan väl inte bli mer lojal.. eller?
Kanske den bär runt på sina mattar och hussar..? :angel:

Jag tycker bara hela syfte/ tanke är helt oseriös.
Jag fattar inte vitsen.

Eller.. så föreslår jag att du tar del av realiteten i USA:s verklighet, istället för att utgöra ett rätt resp. fel efter ett tv-program..

Haha.. skall komma ifrån en hästmänniska;)
ALLA arter var vilda tills människan rörde runt i naturen ;)

Den brännande punkten... VAR! Att människan en gång i tiden tog sig rätten att tillfångata vilda djur för sin egen nyttas skull (ja, då handlade det faktiskt om nytta, inte för nöje och det kanske ursäktar dåtidens människa som inte hade traktorer något) innebär INTE att det är OK att göra detsamma idag.

De husdjursraser vi har idag är DOMESTICERADE och det var väldigt länge sedan de var vilda så de kan inte liknas vid vilda djur på något sätt. Människan har ju ägnat sig åt selektiv avel under många tusen år för att vi ska få bort det där vilda ur djuren och istället få lätthanterliga djur som passar vårat samhälle.

Du (och alla andra vildmarksromatiker) kan således räknas som bakåtsträvare på denna punkt.

Ska vi prata USA kan vi ju ta upp deras enorma problematik med privatpersoner som håller vilda djur: lejon, tigrar, leoparder, pumor, små vildkatter och varghybrider. Det är ett stort problem i USA, försök inte få det till något annat. Helt vanliga människor som trott sig kunna hantera dessa djur, men som när djuret blivit könsmoget inser att de misstog sig och då överges djuret (i bästa fall låser de iaf in djuret eller binder fast det, i värsta fall släpper de djuret löst så att det kan skada människor).

Om jag skall dra det stråt i stacken, så vill jag att Alla djur skall vara fria..
För att dra mig lite i från ämnet, så får jag även säga att Vargens frihet börjar röra sig emot en total förintelse genom människan.. Då det pågår en massutrotning av detta djur..

..och hur menar du att du skulle "rädda" vargen med att avla in hundar och ha dom i "fångenskap" ?

Vargens frihet börjar röra sig emot en total förintelse genom människan..

Och där är du och dina gelikar de som är största hotet mot vilda och frilevande vargar :cool:

Inbilla sig att man hjälper vargens fortsatta existens genom att ta fram varghybrider är både naivt och idiotiskt!

*ruskar på huvudet åt okunskapen*

Jag missade ett ord i meningen, men jag antar, att om du är förmögen till att kunna tänka, så skulle du förmodligen se vad jag ville komma fram till..
Min intelligens och förmåga att dra slutsatser är det inget fel på, men jag ställer mig ytterst tvivlande till såväl din som din person. :smirk:

Flytta till Norge så kan du ha en varghybrid,i Sverige får man inte ha det.Vet inte om det är tillåtet efter 3dje generationen fortfarande men var det förr.

KL
Jag förstår inte varför folk inte har lodjur som husdjur i Sverige. De är ju också jättesöta. De är heller inte så stora och eftersom de är kattdjur så behöver man inte gå ut med dem och katter är ju gosiga. De måste vara mycket mer praktiska som sällskapsdjur än vargar/varghybrider.
:smirk:

KL
Jag förstår inte varför folk inte har lodjur som husdjur i Sverige. De är ju också jättesöta. De är heller inte så stora och eftersom de är kattdjur så behöver man inte gå ut med dem och katter är ju gosiga. De måste vara mycket mer praktiska som sällskapsdjur än vargar/varghybrider.
:smirk:

Ja, och så kan man köpa en sån här schysst klöspelare med tassavtryck på till den!:idea:

Kan det vara för att lon inte är ett flockdjur? :idea:

Allmänt!
Antagligen omöjligt, men gååår det att fundera/argumentera/diskutera seriöst här i tråden? :o

Om jag minns rätt, så förekommer det argument mot varg/hund-blandning som säger att vargen ska vara i naturen?
Men om jag förstått rätt, så vill väl inte blandförespråkarna ersätta dom vilda vargarna med tama blandningar??

I ett inlägg säger sig Vargblod vara rädd för att människan är på väg att utrota vargen (något som f ö är lätt att instämma med). Denna åsikt bemöts av bl a Matha: ..och hur menar du att du skulle "rädda" vargen med att avla in hundar och ha dom i "fångenskap" ?
Jag kan inte se att Vargblod gjorde den kopplingen? H*n skriver ju tvärtom "För att dra mig lite i från ämnet, ...".
Man kan väl värna om den vilda vargen och samtidigt ha en tam varg/hund-blandning hemma på gården, eller?

Det förekommer i en del inlägg åsikten att man inte kan få en varg/hundkorsning "tam" liknande en hund medan förespråkarna tycker tvärtom. Tycker der verkar lite "kamhundsåsikter" här.
Dom som inte har förmågan, tror att ingen har det! Och förespråkarna tror (kanske vet i vissa fall) att dom har det som behövs.
Bevisligen finns ju varg/hundkorsningar som fungerar, så att omöjligt kan det ju inte vara.

Mer att fundera över...
Alla våra tamdjur har ju varit vilda i tidigare generationer. När, efter hur många generationer, är det OK att ha ett "vilt djur"? När anses ett vilt djur domesticerat?
Är det OK att ha ej utrotningshotade vilda djur i fångenskap? Ja/nej- varför?
Är det OK att ha viltfångade fiskar hemma i akvarie? Ja/nej- varför?
Och ärligt talat, hur OK är det att ha en katt inspärrad med inget annat än kattlåda och klöspelare?

Det påstås att släpps våra tamdjur ut i frihet, så klarar det sig inte. Helt fel, enligt min uppfattning. Dom klarar sig tvärtom ganska bra, om miljön är någorlunda rätt för arten. Trots många generationer i fångenskap så finns tillräckligt mycket kvar av det naturliga i deras gener, för att dom ska veta hur dom ska överleva.
Den enda art som totalt tappat kontakten med ett naturligt liv, och därför inte skulle klara sig därute på egen hand, är människan. :o

Obs att jag inte använder ordet "hybrid", eftersom det inte verkar vara det korrekta. Är hund och varg 2 olika arter? Eller ska dom mer betraktas som olika raser? Detta om vi är överens om att hunden avlats fram från varg!

LIA

Obs att jag inte använder ordet "hybrid", eftersom det inte verkar vara det korrekta. Är hund och varg 2 olika arter? Eller ska dom mer betraktas som olika raser? Detta om vi är överens om att hunden avlats fram från varg!

LIA

Förklara då detta med hur det hänger ihop kattdjur t.ex.
Det är ju samma sak där.
Katten härstammar från andra större kattdjur, men en katt är en katt och inget annat.

Eller ska vi säga till våra barn på zoo när vi går till vargarna?
- Nu barn.. Nu ska vi gå och titta på hundarna...!? :confused:

LIA

Betraktar man artbegreppet på ett klassiskt biologiskt sett är hund och varg samma art MEN det går mycket väl att hävda att de är olika arter utifrån rent "geografiska" skäl. Människan har (i de flesta fall) skapat barriärer så att hund och varg inte skaffar avkomma med varandra.

Lejon och tigrar kan också få avkomma tillsammans, men de räknas ändå som olika arter. Likaså tamkatt och asiatisk dvärgtigerkatt.

Bevisligen finns ju varg/hundkorsningar som fungerar, så att omöjligt kan det ju inte vara.

Källhänvisning till det påståendet tack?

Användandet av ordet "Bevisligen" bör innebära att det finns en hel del dokumentation i frågan..

Förklara då detta med hur det hänger ihop kattdjur t.ex.
Vet inte om jag varken behöver eller kan. :confused:

Det är ju samma sak där.
Katten härstammar från andra större kattdjur, men en katt är en katt och inget annat.
Har du inte missuppfattat? Vi har kattdjuren som en ordning, vilket inte betyder att dom är nära släkt. Vår tamkatt kommer ursprungligen från en kattras bortifrån Asien eller nåt. Tror inte att dom häsrtammar från större kattdjur såsom tigrar etc. Däremot är det väl möjligt att dom har en gemensam anfader någonstans långt bort i historien

Eller ska vi säga till våra barn på zoo när vi går till vargarna?
- Nu barn.. Nu ska vi gå och titta på hundarna...!?
Ska vi alls ha vargar på zoo?????
Fast om du gör det, och vill informare dina barn om verkligheten, kan du ju säga: "nu går vi och tittar på vargarna, som vi avlat fram alla hundraser ifrån".

Var det detta svar du ville ha? Förstår inte riktigt meningen med dina frågor.

LIA

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund För att inte kapa sällskapshundstråden. Vad menas egentligen när uppfödare skriver så? Om det är en jaktras och de enbart säljer till...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 647
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Här kommer en jätte dum fråga från en extrem hypokondriker :’( Min granne har skaffat sig en valp som är sjövild, den är ett resultat...
2
Svar
20
· Visningar
1 878
Senast: Sel
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
22 367
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund När ni är redo att köpa hund, hur gör ni? Själv har jag kontaktat några olika uppfödare för att fråga lite i allmänhet och om deras...
2
Svar
27
· Visningar
2 344
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar