Sv: Varghybrid uppfödare ?
Kan det vara för att lon inte är ett flockdjur?
Allmänt!
Antagligen omöjligt, men gååår det att fundera/argumentera/diskutera seriöst här i tråden?
Om jag minns rätt, så förekommer det argument mot varg/hund-blandning som säger att vargen ska vara i naturen?
Men om jag förstått rätt, så vill väl inte blandförespråkarna ersätta dom vilda vargarna med tama blandningar??
I ett inlägg säger sig Vargblod vara rädd för att människan är på väg att utrota vargen (något som f ö är lätt att instämma med). Denna åsikt bemöts av bl a Matha:
..och hur menar du att du skulle "rädda" vargen med att avla in hundar och ha dom i "fångenskap" ?
Jag kan inte se att Vargblod gjorde den kopplingen? H*n skriver ju tvärtom
"För att dra mig lite i från ämnet, ...".
Man kan väl värna om den vilda vargen och samtidigt ha en tam varg/hund-blandning hemma på gården, eller?
Det förekommer i en del inlägg åsikten att man inte kan få en varg/hundkorsning "tam" liknande en hund medan förespråkarna tycker tvärtom. Tycker der verkar lite "kamhundsåsikter" här.
Dom som inte har förmågan, tror att ingen har det! Och förespråkarna
tror (
kanske vet i vissa fall) att dom har det som behövs.
Bevisligen finns ju varg/hundkorsningar som fungerar, så att omöjligt kan det ju inte vara.
Mer att fundera över...
Alla våra tamdjur har ju varit vilda i tidigare generationer. När, efter hur många generationer, är det OK att ha ett "vilt djur"? När anses ett vilt djur domesticerat?
Är det OK att ha ej utrotningshotade vilda djur i fångenskap? Ja/nej- varför?
Är det OK att ha viltfångade fiskar hemma i akvarie? Ja/nej- varför?
Och ärligt talat, hur OK är det att ha en katt inspärrad med inget annat än kattlåda och klöspelare?
Det påstås att släpps våra tamdjur ut i frihet, så klarar det sig inte. Helt fel, enligt min uppfattning. Dom klarar sig tvärtom ganska bra, om miljön är någorlunda rätt för arten. Trots många generationer i fångenskap så finns tillräckligt mycket kvar av det naturliga i deras gener, för att dom ska veta hur dom ska överleva.
Den enda art som totalt tappat kontakten med ett naturligt liv, och därför inte skulle klara sig därute på egen hand, är människan.
Obs att jag inte använder ordet "hybrid", eftersom det inte verkar vara det korrekta. Är hund och varg 2 olika arter? Eller ska dom mer betraktas som olika raser? Detta om vi är överens om att hunden avlats fram från varg!
LIA