Varghybrid uppfödare ?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Varghybrid uppfödare ?

Med "hybrid" avses ju vanligen avkomma efter olika arter, en avkomma som oftast är steril eller lämnar livsoduglig avkomma.
Har vi inte skiljelinjen just här?

Detta är väl inte fallet med avkomman från varg/hund?

LIA

Du har säkert liksom jag bl a läst många artiklar i ämnet.

För egen del räcker Marthas beskrivningar på Buke om dom djur hon har träffat. :)

LIA

Människans egoism!!!
säger en MÄNNISKA som bestämmer sig för att ta befälet över och korsa varg och hund!
snacka om egoism!

Förklara då detta med hur det hänger ihop kattdjur t.ex.
Vet inte om jag varken behöver eller kan. :confused:

Det är ju samma sak där.
Katten härstammar från andra större kattdjur, men en katt är en katt och inget annat.
Har du inte missuppfattat? Vi har kattdjuren som en ordning, vilket inte betyder att dom är nära släkt. Vår tamkatt kommer ursprungligen från en kattras bortifrån Asien eller nåt. Tror inte att dom häsrtammar från större kattdjur såsom tigrar etc. Däremot är det väl möjligt att dom har en gemensam anfader någonstans långt bort i historien

Eller ska vi säga till våra barn på zoo när vi går till vargarna?
- Nu barn.. Nu ska vi gå och titta på hundarna...!?
Ska vi alls ha vargar på zoo?????
Fast om du gör det, och vill informare dina barn om verkligheten, kan du ju säga: "nu går vi och tittar på vargarna, som vi avlat fram alla hundraser ifrån".

Var det detta svar du ville ha? Förstår inte riktigt meningen med dina frågor.

LIA

Nej, jag tycker inte vargar hör hemma på zoo/ djurparkar heller.
Än mindre i koppel..
De gör sig i vilt tillstånd i skogen. Och där tycker jag de ska förbli..

Jag förstår inte riktigt hur man kan förespråka att avla på varg och hund.

Sen kan jag hålla med om att jämförelsen om kattdjuren är fel.
Fel av mig. då det inte är jämförbart.
Bortse från det.

Med "hybrid" avses ju vanligen avkomma efter olika arter, en avkomma som oftast är steril eller lämnar livsoduglig avkomma.
Har vi inte skiljelinjen just här?

Detta är väl inte fallet med avkomman från varg/hund?

LIA

Det finns många olika artbegrepp: det biologiska (det du avser), det morfologiska (det klassiska dvs. man går helt efter hur djuren ser ut), det geografiska (dvs. en art kan delas upp i två om de är geografiskt skiljda från varandra och inte reproducerar sig naturligt) och så finns det fylogenetiska. D

Det enda som väl kan sägas vara direkt felaktigt är det morfologiska.

Jag kan inte förstå hur man vill ha nått som man själv beskriver som "problematiskt att hantera",, då tror jag inte att det ligger i huruvida man gillar "hybrider"/avarten, utan att man gillar att ha nått som ingen annan har (av en andledning) man har dem för att de är "häftiga" och för att man tror att man är något/någon om man har det.
Inbilla mig inte att en person som du, som resonerar som du gör om hybrider, skulle inneha tillräckligt med kunskap för att "hantera" en sån korsning. oavsett %.

Varför ska folk labba med sånt de inte begriper sig på? Det är det människan är bäst på, att sabba det naturen har skapat. Se bara på dagens schäfrar (många av dom, med räkformade bakdelar) eller på perserkatter (hur "tänker" man?)

Jag tycker inte du ska ha nån hund eller något annat heller för den delen, för jag tror inte du är mogen nog för det.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund För att inte kapa sällskapshundstråden. Vad menas egentligen när uppfödare skriver så? Om det är en jaktras och de enbart säljer till...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 647
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Här kommer en jätte dum fråga från en extrem hypokondriker :’( Min granne har skaffat sig en valp som är sjövild, den är ett resultat...
2
Svar
20
· Visningar
1 878
Senast: Sel
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
22 367
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund När ni är redo att köpa hund, hur gör ni? Själv har jag kontaktat några olika uppfödare för att fråga lite i allmänhet och om deras...
2
Svar
27
· Visningar
2 344
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar