Vårföräldrar 2018

Status
Stängd för vidare inlägg.
Såg en dokumentär i SVT under förra graviditeten där det konstaterades att barn till välgödda mammor aktiverade en förbränningsgen, medan barn till mammor som svalt under graviditeten istället aktiverade en ”sparlågegen” som minimerade förbränningen. Vilket fört med sig att överviktsproblematiken på befolkningsnivå oftast är som störst för första generationen som inte längre svälter under sin uppväxt (men vars mamma hade mindre tillgång till mat).

Så det gör med andra ord inget för barnet om man går upp några kg extra under graviditeten, om man är i övrigt frisk. Det är främst vikten vid inskrivning/innan graviditeten som är en riskfaktor.
Så de barn vars mammor inte går upp i vikt av olika anledningar, även om de varit normalviktiga innan graviditeten, har större risk för övervikt senare i livet?

Så de barn vars mammor inte går upp i vikt av olika anledningar, även om de varit normalviktiga innan graviditeten, har större risk för övervikt senare i livet?
Det här är vara mina tolkningar!
De såg i studier från afrikansk urbefolkning på landsbyggden att det var bättre för barnet att avlas kring skördetid än under torrperioden. Och att det fanns skillnad i aktiverade gener. Sedan var det ett vidare resonemang kring detta. Men man kanske kan dra slutsatsen att sim normalviktig är det bättre för barnet att äta friare och ngt mer, än att hålla igen onödigt mkt.

Usch inge bra att ligga vaken sådär på nätterna man hinner tänka alldeles för mycket. Och så börjar man googla och då var det en tjej som hade skrivit att hennes bebis hade fötts med abstinens och låg och skakade. :nailbiting: Sen är inte den källan kanske mest tillförlitlig.. Men skönt ändå att höra att jag inte ensam med detta sötsug. Hjälper ju inte heller när man har en sambo som gillar sötsaker och som mer än gärna kommer hem med något gott :banghead:

Hoppar in från sommartråden en kortis:
Va? Varför skulle det skada ditt barn? :confused: Det är absolut inte skadligt att du äter lite godis under graviditeten (under förutsättning att du inte typ har graviditetsdiabetes eller liknande), vem har fått dig att tro det? :eek:
Alltså nu är det inte lite godis, jag äter ju något sött varje dag :( eller nästan, ibland blir det popcorn..
Alltså jag googlade och fick fram en artikel om att socker är lika skadligt som rökning för fostret :nailbiting: Sen om den källan är tillförlitlig vet jag inte. https://www.mabra.com/forskare-socker-lika-farligt-for-fostret-som-rokning/

Hur blev det med hinnsvepningen @Shpongle?
Undrar också hur det gick @Shpongle :)
Det gick inget vidare :cry:
Tappen lutade bakåt alltså inte mogen, samt att jag är koniserad så jag har en kortare tapp så hon hade svårt att nå och känna ordentligt. Känns ju jättetråkigt nu när man är så nära bf men bara ställa sig in på att gå över.
Dock blev jag lite förvirrad, min vanliga BM har sagt att bebis är fixerad sedan flera veckor tillbaka. Senast igår sa hon att han ligger väl fastkilad där nere och mitt sf-mått har sjunkit rejält och hämnat strax under eller om det var mitt på lägsta linjen och det var inget att oroa sig för utan var för att ebis har sjunkit ner rejält i bäckenet.
Och sen idag så sa BM på spec.mvc "bebis huvud ruckbart".. Är det normalt att bebis hoppar ur rejält fixerad till ruckbart bara sådär och speciellt så här sent?
Känns som ett rejält kliv bakåt :(
Om nu inte någon av dom har fel..

Alltså nu är det inte lite godis, jag äter ju något sött varje dag :( eller nästan, ibland blir det popcorn..
Alltså jag googlade och fick fram en artikel om att socker är lika skadligt som rökning för fostret :nailbiting: Sen om den källan är tillförlitlig vet jag inte. https://www.mabra.com/forskare-socker-lika-farligt-for-fostret-som-rokning/

Ja, äter godis/andra sötsaker varje dag gör jag och de flesta jag känner också. Både som gravid och icke-gravid. Jag tror det är extremt individuellt vad man anser vara "mycket godis". (Har fött ett alldeles prima friskt barn och väntar ett till nu.)

Artikeln du länkade till pratade enbart om eventuella risker för övervikt senare i livet (och där finns det ju en enorm mängd andra svårmätta faktorer som kan påverka!), inget om fosterskador. Hade det varit vetenskapligt bevisat och fastställt att socker faktiskt skadade fostret hade det garanterat varit kunskap som förmedlades på fler ställen än MåBra.

@Mulles_matte Lycka till i morgon! Hoppas du lyckas bättre med din hinnsvepning och berätta gärna hur det har gått.:)
Tack, men tyvärr tror jag inte att jag kommer ha någon bättre lycka. Det krävs ju att man är mogen och lite öppen för att det ska kunna göra någon nytta, och jag tror inte att jag är något av det. Även om tappen var lite mjuk i v32 när jag var in och kollade den pga min konisering.
Funkar det inte i morgon så ska jag ta och mocka ur den tillfälliga hagen där ponnyerna går, och försöka tvinga ut ongen på det sättet :D

Ja, äter godis/andra sötsaker varje dag gör jag och de flesta jag känner också. Både som gravid och icke-gravid. Jag tror det är extremt individuellt vad man anser vara "mycket godis". (Har fött ett alldeles prima friskt barn och väntar ett till nu.)

Artikeln du länkade till pratade enbart om eventuella risker för övervikt senare i livet (och där finns det ju en enorm mängd andra svårmätta faktorer som kan påverka!), inget om fosterskador. Hade det varit vetenskapligt bevisat och fastställt att socker faktiskt skadade fostret hade det garanterat varit kunskap som förmedlades på fler ställen än MåBra.
Tack för att du lugnar mig! Inte bra att ligga vaken om nätterna..lätt att man överanalyserar då och börjar googla.:angel:
Det är säkert ingen fara som ni säger bara ens dåliga samvete som spökar :(

Tack, men tyvärr tror jag inte att jag kommer ha någon bättre lycka. Det krävs ju att man är mogen och lite öppen för att det ska kunna göra någon nytta, och jag tror inte att jag är något av det. Även om tappen var lite mjuk i v32 när jag var in och kollade den pga min konisering.
Funkar det inte i morgon så ska jag ta och mocka ur den tillfälliga hagen där ponnyerna går, och försöka tvinga ut ongen på det sättet :D
Det kommer nog gå bra, bara dom kommer in med ett finger så är det nog lugnt.
Började också fundera på att göra något ansträngande för att förhoppningsvis få igång något. :D Problemet är bara att jag har fått ont mellan benen (foglossning?) samt att det känns som ryggen ska gå av efter man har dammsugit två rum.. Känner mig så positiv :p Och ponnyn sålde jag för en månad sedan så inge pyssel i stallet heller. :( Som jag saknar att ha häst :(

@Shpongle
Jag tror inte hon kommer lyckas med det heller tyvärr :)
Jag är nog rätt säker på att mockningen av hagen inte kommer ge mig mer än jäkligt ont i händer, fogar och rygg, men då har jag en anledning till att bara ligga i soffan och ta det lugnt i några dagar ;) Att inte göra nånting är det som fått igång det alla andra gånger.
Förra gången höll jag igång in i det sista, köksrenovering, massa städande, stod ut med svärmor i 2 veckor och kopplade inte av alls.. Ungen behagade inte komma förrän köket var klart, svärmor åkt hem och jag kunde ta det lugnt igen. Så denna gången tänker jag inte anstränga mig mer än jag behöver. Svärmor kommer på lördag så kommer inte bebis innan dess så är jag övertygad om att det lär det dröja tills hon åkt hem innan han tittar ut. Kopplar inte av för fem öre när hon är här. Men barnvakt lär vi ju ha om det mot all förmodan drar igång :S

Tror inte det hjälper. Skulle då vara avkopplingen efteråt i så fall.

Effektivare då att boka en massage, bada bubbelbad, få fotvård, ha sex, äta massa choklad, sitta i soffan och kolla feel good serier och filmer. Och allt annat som gör att man mår bra och frigör oxytociner.

Tror inte det hjälper. Skulle då vara avkopplingen efteråt i så fall.

Effektivare då att boka en massage, bada bubbelbad, få fotvård, ha sex, äta massa choklad, sitta i soffan och kolla feel good serier och filmer. Och allt annat som gör att man mår bra och frigör oxytociner.
Nej jag ju skrev det i inlägget ovan :)
Jag kommer förmodligen inte få något annat än jäkligt ont i ryggen, händer och fogar. Men då får jag en anledning till att ligga på soffan och inte göra nånting i några dagar. De andra fyra har kommit när man inte gjort nånting

Usch inge bra att ligga vaken sådär på nätterna man hinner tänka alldeles för mycket. Och så börjar man googla och då var det en tjej som hade skrivit att hennes bebis hade fötts med abstinens och låg och skakade. :nailbiting: Sen är inte den källan kanske mest tillförlitlig.. Men skönt ändå att höra att jag inte ensam med detta sötsug. Hjälper ju inte heller när man har en sambo som gillar sötsaker och som mer än gärna kommer hem med något gott :banghead:

tror du ska sluta googla ;)

Nej jag ju skrev det i inlägget ovan :)
Jag kommer förmodligen inte få något annat än jäkligt ont i ryggen, händer och fogar. Men då får jag en anledning till att ligga på soffan och inte göra nånting i några dagar. De andra fyra har kommit när man inte gjort nånting
Min förra satte igång på natten efter att jag gjort sista grejen på att-göra-listan innan förlossningen (reste över en helg till en annan svensk stad). Så det är nog ändå bra att göra ngt innan avkopplingen.

Men hon hade väl graviditetsdiabetes. Det är liksom en helt annan sak.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
7 275
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 767
Senast: Anonymisten
·
Kropp & Själ Jag har en nu 18-årig dotter. Hon är min mans och mitt andra barn, men vår första flicka hann aldrig börja leva, så dottern har hela...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
11 348
Senast: sardellen
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
900
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • FÅRtråden