Vårföräldrar 2018

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kan också känna att det är jobbigt med andningen. Blir lite flåsig bara av att gå runt i huset och stönar typ alltid till när jag väl sätter mig i soffan på kvällarna.. Men det är ju tungt att va gravid! Och bebis ger inte mycket plats åt lungorna! Jag kan sova bäst i framstupa sidoläge så magen vilar mot madrassen.

Har börjat snarka en del på sistone enligt sambon, men de tror jag är delvis pga förkylningen också. Så vi lider båda två på nätterna :angel:

Har du fått handledsstöd för karpaltunnlarna? Det fick jag i förra grav då jag hade väldigt jobbigt så jag sov med dom på för att hålla rakt. Har dock inte behövt använda dom än den här gången för är inte riktigt lika vätskefylld som då då det va sommar..
Japp jag har handledsstöd, tror jag har 3 st olika par. Haft problem de senaste tre graviditeterna i olika grad. Denna gången är det mest på nätterna även om jag vissa dagar inte ens kan hålla i mobilen mer än 30 sek :(
Har även något som heter morbus de quervein som ger mest problem på dagtid, men skydden jag har för det hjälper inte så bra på nätterna och oftast lyckas jag slockna på soffan innan jag hinner byta till rätt skydd :crazy:

Hur skulle ni tänka/känna runt att jobbpendla långt; dvs hur länge skulle ni vilja/orka? (De flesta i den här tråden är ju längre gångna än vad jag är; när kom det någon slags "orkesbrytpunkt"? Jag har för mig att jag tyckte att vecka 36 var något av en gräns för mig förra gången, vad gäller när det blev jobbigt. Självklart inser jag ju att det är otroligt individuellt, men jag vore ändå tacksam över er input och era tankar :) )

BF är beräknat till den 11 maj och planen är att jobba april ut. Mitt kontor ligger dock 24 mil bort och som det ser ut idag så är jag där två (ibland tre) dagar i veckan och jobbar sedan resten hemifrån. När jag är "på plats", bor jag hos min bror som bor i samma stad som arbetsplatsen ligger i.

Förra graviditeten fick jag jobba i princip helt hemifrån de sista tre veckorna, pga att mitt jättelåga blodtryck gjorde det väldigt besvärligt att åka pendeltåg (annan stad, annat jobb än nu). Nu bilpendlar jag de 24 milen till min nuvarande arbetsplats. Blodtrycket håller sig än så länge ok, men det börjar ju bli lite "allmänt tungt"... Bilresan tar ca tre timmar enkel väg. Tanken har hela tiden varit att jobba helt hemifrån de sista veckorna, men hur/var drar man gränsen? (Under förutsättning att inte bebis kommer såklart, eller att jag av någon anledning får ont/börjar må jättedåligt!) När blir det för jobbigt/när är "de sista veckorna"? Jag är relativt ny på den här arbetsplatsen och vill såklart "bevisa mig" lite, dvs jag vill inte få dåligt samvete över att jag inte är där eller att framstå som att jag använder graviditeten som någon slags ursäkt för att inte komma till kontoret...

Som sagt; det är ju lite av en "hur långt är ett snöre-fråga", men ändå :D Om ni mådde bra; när skulle ni känna att ni ville/borde sluta köra tre timmars resor själv i bil? Om ni hade en gräns när det blev "för tungt"; när var det? Osv.

Hur skulle ni tänka/känna runt att jobbpendla långt; dvs hur länge skulle ni vilja/orka? (De flesta i den här tråden är ju längre gångna än vad jag är; när kom det någon slags "orkesbrytpunkt"? Jag har för mig att jag tyckte att vecka 36 var något av en gräns för mig förra gången, vad gäller när det blev jobbigt. Självklart inser jag ju att det är otroligt individuellt, men jag vore ändå tacksam över er input och era tankar :) )

BF är beräknat till den 11 maj och planen är att jobba april ut. Mitt kontor ligger dock 24 mil bort och som det ser ut idag så är jag där två (ibland tre) dagar i veckan och jobbar sedan resten hemifrån. När jag är "på plats", bor jag hos min bror som bor i samma stad som arbetsplatsen ligger i.

Förra graviditeten fick jag jobba i princip helt hemifrån de sista tre veckorna, pga att mitt jättelåga blodtryck gjorde det väldigt besvärligt att åka pendeltåg (annan stad, annat jobb än nu). Nu bilpendlar jag de 24 milen till min nuvarande arbetsplats. Blodtrycket håller sig än så länge ok, men det börjar ju bli lite "allmänt tungt"... Bilresan tar ca tre timmar enkel väg. Tanken har hela tiden varit att jobba helt hemifrån de sista veckorna, men hur/var drar man gränsen? (Under förutsättning att inte bebis kommer såklart, eller att jag av någon anledning får ont/börjar må jättedåligt!) När blir det för jobbigt/när är "de sista veckorna"? Jag är relativt ny på den här arbetsplatsen och vill såklart "bevisa mig" lite, dvs jag vill inte få dåligt samvete över att jag inte är där eller att framstå som att jag använder graviditeten som någon slags ursäkt för att inte komma till kontoret...

Som sagt; det är ju lite av en "hur långt är ett snöre-fråga", men ändå :D Om ni mådde bra; när skulle ni känna att ni ville/borde sluta köra tre timmars resor själv i bil? Om ni hade en gräns när det blev "för tungt"; när var det? Osv.

Kanske 4v innan bf? Barnet skulle ju kunna komma i v38. Och sen 2v marginal till på det som du inte vill va så långt hemifrån för säkerhets skull?

@domesticus körde liknande sträcka för 3-4 beckpv sen, kändes oproblematiskt. Senaste tiden (v 38 nu) tycker jag det har blivit jobbigt stundtals att köra bil. Tror min kropp/ork skulle sagt ifrån tidigare till att jobba heltid än att köra bil (nu har jag bara jobbat timmar av andra anledningar under vintern).

Var absolut inte meningen att oroa någon! Tror inte du behöver oroa dig om blodtrycket var bra och du inte har några andra symptom på hf. Det är tungt på slutet och livmodern trycker ju undan alla inre organ så att det är jobbigt att andas är väl mer regel än undantag såhär i slutet :)
Hade det inte varit för mina uppsvällda fötter, vänsterfoten värre än den högra, och att svullnaden inte gick ner över natten som gjorde att jag googlade från första början, annars hade jag nog aldrig haft en tanke på varken hf eller annat
Får se vad bm säger imorgon.
Hoppas också på att jag ska kunna trycka lite på att få en hinnsvepning inbokad den här veckan. Speciellt nu om värdena börjar bli sämre.

Usch måste få klaga lite..
Idag har vart en riktigt usel dag. Känt mig allmänt nere med noll energi, känner mig riktigt less.
6 dagar kvar till BF och det känns som det lika gärna kan vara 20 dagar kvar. Noll känsla på att något skulle vara på gång.. :arghh:

Får se vad bm säger imorgon.
Hoppas också på att jag ska kunna trycka lite på att få en hinnsvepning inbokad den här veckan. Speciellt nu om värdena börjar bli sämre.
Det borde du kunna få redan i morgon tycker jag om du ändå ska dit.
Fast en del bm är stenhårda med att hinnsvepning inte görs förrän man passerat bf :(

Usch måste få klaga lite..
Idag har vart en riktigt usel dag. Känt mig allmänt nere med noll energi, känner mig riktigt less.
6 dagar kvar till BF och det känns som det lika gärna kan vara 20 dagar kvar. Noll känsla på att något skulle vara på gång.. :arghh:

Fast det är ju grejen med förlossning. Du vet ju inte om att det drar igång förrän det drar igång ;) så hopp finns!

Hoppas du känner dig piggare imorgon. :bump:

Jag måste bara "klaga" på att det är så lätt att e-handla. Har beställt en potträningsbok till 2.5 åringen ikväll :idea: och gjort en önskelista från Ikea som jag tänkte visa sambon.:nailbiting: Och är sugen på nya linnelakan till vår säng. Mio hade fina ljusrosa. Bara 799 per set.. ... :cautious:

Fast det är ju grejen med förlossning. Du vet ju inte om att det drar igång förrän det drar igång ;) så hopp finns!

Jag måste bara "klaga" på att det är så lätt att e-handla. Har beställt en potträningsbok till 2.5 åringen ikväll :idea: och gjort en önskelista från Ikea som jag tänkte visa sambon.:nailbiting: Och är sugen på nya linnelakan till vår säng. Mio hade fina ljusrosa. Bara 799 per set.. ... :cautious:
Jag har också eHandlat lite extra mkt sedan jag blev sjukskriven. Älskar Babyland som har gratis hemleverans över en viss summa.

Ikea har också färdiga inköpslistor för nyfödd och 6-månaders. De är super!

E-handel alltså. Jag har varit hemma sedan oktober.:angel: När jag hämtar dottern på förskolan säger hon ofta ”hämta paket”.:o Har dock inte köpt så mycket till bebisen.

Nu har magen verkligen sjunkit och förvärkarnas intensitet har ökat. Blir spännande med TUL på fredag. Är bebis så stor som läkaren tror och är tappen påverkad eller inte?!

Har under ca en veckas tid börjat känna en underlig känsla smyga sig på i kroppen. Kanske är det för att jag börjat sova så kasst men man blir ju fundersam. Jag har liksom från ingenstans börjat bli illamående igen, och fått en envis men ganska mild huvudvärk. Börjat se mer o mer svarta prickar o maskar i ljuset. Jag tror samtliga grejer eg kan förklaras av min sömnbrist förutom illamåendet, men blir ju nojig iom att hf ger liknande symptom. Har haft bra tryck hela graviditeten o sist jag kollades var ju bara en vecka sen, då lite högre än tidigare men inte mkt. Har fått en telefontid imorrn till mvc, tänkte att det kunde vara skönt att höra om de tycker att man borde ta bt tidigare än nästa v eller ej..

Någon annan som börjat känna sig illamående såhär framåt slutet av graviditeten?

Det borde du kunna få redan i morgon tycker jag om du ändå ska dit.
Fast en del bm är stenhårda med att hinnsvepning inte görs förrän man passerat bf :(
Min BM gör inte hinnsvepning men bokat tid på spec.mödrarvården imorgon. Spännande :)

Tack för peppen! Idag vaknade jag lite mer positiv känsla så skönt :)
Det är ju så, det kan dra ingång när som. Jag hoppas att när jag väl känner något så drar det igång på riktigt :up:

Jag har också eHandlat lite extra mkt sedan jag blev sjukskriven. Älskar Babyland som har gratis hemleverans över en viss summa.

Ikea har också färdiga inköpslistor för nyfödd och 6-månaders. De är super!
Måste också slå ett slag på Babyland så snabba leveranser! Har också beställt och paketet som skickades igår som jag kommer kunna hämta ut det idag :up:

Har under ca en veckas tid börjat känna en underlig känsla smyga sig på i kroppen. Kanske är det för att jag börjat sova så kasst men man blir ju fundersam. Jag har liksom från ingenstans börjat bli illamående igen, och fått en envis men ganska mild huvudvärk. Börjat se mer o mer svarta prickar o maskar i ljuset. Jag tror samtliga grejer eg kan förklaras av min sömnbrist förutom illamåendet, men blir ju nojig iom att hf ger liknande symptom. Har haft bra tryck hela graviditeten o sist jag kollades var ju bara en vecka sen, då lite högre än tidigare men inte mkt. Har fått en telefontid imorrn till mvc, tänkte att det kunde vara skönt att höra om de tycker att man borde ta bt tidigare än nästa v eller ej..

Någon annan som börjat känna sig illamående såhär framåt slutet av graviditeten?
Vilken vecka är du i?
Jag började må illa runt v 35-36 spydde även vid ett tillfälle.Men det har släppt lite, kan fortfarande känna av svag illamående. Jag kan också även se som maskar och svarta prickar framför ögonen framförallt när jag är ute och solen skiner så starkt. Tror ögonen blir lite bländade.
Men lika bra och höra med din BM!

Förstår om det skapar lite oro, samtidigt låter det som rätt normalt graviditetsmående.

Jag har mått illa lite till och från sedan någon dryg vecka tillbaka. Matlusten pendlar mycket. Igår var jag konstant hungrig och idag har jag ingen matlust alls.

@Shpongle @Sedna

Skönt att höra att man inte är ensam om att få tillbaka illamåendet, då känns det iaf som en mer normal företeelse. Hoppas det hinner ge med sig innan det där dags för bebis så det är en grej mindre på listan av jobbiga saker.. ;)

Har också börjat må illa stundtals. Mtp övriga symtom tycker jag ändå det låter bra att du ringer och hör med dem även om det inte behöver vara något.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
7 279
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 769
Senast: Anonymisten
·
Kropp & Själ Jag har en nu 18-årig dotter. Hon är min mans och mitt andra barn, men vår första flicka hann aldrig börja leva, så dottern har hela...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
11 355
Senast: sardellen
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
903
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka