Vårföräldrar 2017 del tre

Sant men känner mig så svag när jag inte ens klarar att jobba 25% när jag är gravid. Det är ju ingen sjukdom.:rage:

Nej det är ingen sjukdom men det gör en massa saker med kroppen som man kan må dåligt av. Har man galna ryggsmärtor av någon annan anledning brukar ingen tycka det är svagt att inte jobba osv.

Det är dessutom under en så begränsad period av livet.
Min läkare på MVC sade rakt ut att han tycker att kvinnan själv får bestämma hur mycket hon vill jobba som gravid, även om hon inte har det så tufft. Det är för de flesta ett par månader av livet och ur ett samhällsperspektiv bidrar man till morgondagens försörjning (dessutom konsumerar man ju oftast hel del till barn så man betalar igen sjukpenning etc på det viset också).

Jag försökte dricka en gång under fl med ettan efter att jag var fullt öppen och hinnorna var tagna men spydde upp allt lika fort igen.
#gravidglamour
(under sista delen av öppningsstadiet fikade jag te och smörgås däremot men när bm tagit hål på hinnorna var jag inte lika sugen på att vara ståendes eller gåendes längre)

Glad tjej som hade sovmorgon í morse! Efter mitt förra inlägg om att jag mådde bra så kom ju såklart ryggvärk som ett paket på posten. Gissar att det var 7dagars fordringar som tog ut sin rätt..... Jobbigt att fylla hökaret och skjuta det framför sig och fodra 21hästar.. Men en sovmorgon och ingen fodring i lunchen idag o ryggen känns bättre och bäst av allt bästa prinsen gick som en gud :love: idag ute på åkern!! Och älskar att det inte känns i ryggen när jag rider, värken helt borta då. Bara de där dumma magmusklerna som är dumma i tidningen :devil: Men åh vad jag kommer sakna denna häst när jag slutar, och som det ser ut nu är det bara 10dagar kvar, väldigt blanande känslor.... Skönt men åh vill inte lämna Caruzo :love:

I övrigt så har den lilla galningen hunden nu gått 21dagar sen knäoperationen (Bruten knäskål), idag är första dagen utan starka smärtstillande, hade "hoppats" på en hund med lite mer ont som då skulle lugna ner sig. Jo tjena galnare än vanligt! Imorgon röntgen för och se om benet börja gro ihop.... Är liiiiite nervös...

Fick till sist tag på BM idag, intyg på att jag är gravid finns nu att hämta på vårdcentralen... Och ny tid för koll bokad på tisdag... suck... dom jobbar inte fredagar så på fredag i nästa vecka lär jag boka tid hos läkaren för o få läkarintyg på att jag kan flyga på söndagen... wowair liká underbara som alltid, läkarintyg från vecka 28... Men ska bli kul o åka hem en vecka till Sverige o visa mamma magen :love:

För övrigt är hon lugnaste i världen i magen, omöjligt att få henne att röra sig. Fortfarande bara en riktig spark som känts och en som synts. Envis dam man får inte peta på magen när hon bökar då flyttar hon på sig direkt.... ;)
Jæja de var uppdateringen från oss...
Låååångt inlägg.... :D:angel:

Sant men känner mig så svag när jag inte ens klarar att jobba 25% när jag är gravid. Det är ju ingen sjukdom.:rage:

Jag kan förstå känslan. Jag hade, och har fortfarande, svårt att acceptera att jag inte kan köra i 120 som jag är van. Med ettan arbetade jag fortfarande i v38, jobbade med den ena hästen till åttonde månaden och mådde bra.
Sur på slutet för att magen var i vägen typ.

Jag försökte dricka en gång under fl med ettan efter att jag var fullt öppen och hinnorna var tagna men spydde upp allt lika fort igen.
#gravidglamour
(under sista delen av öppningsstadiet fikade jag te och smörgås däremot men när bm tagit hål på hinnorna var jag inte lika sugen på att vara ståendes eller gåendes längre)

De säger det. Att mot slutet så kan det bli lite knepigt att behålla vätska och så. Ska nog börja plita lite på ett förlossningsbrev iaf.

Typ:
*vill pimpla skitdyrt brittiskt te så länge det går
*sedan dropp i massor eftersom jag har svårt att täcka upp vätskeförluster efter GBP, dricker för långsamt

:)

Barnmorskebesök idag, 33+5. Allt såg fint ut. Men bebisen ligger i tvärläge. Har 1,5 vecka på sig att vända sig rätt. Annars vändningsförsök. Fast jag frågade om alternativet att vägra för att få en garanterad plats på mitt hemsjukhus för kejsarsnitt fanns :p kunde inte låta bli. :angel:

Blir vändningsförsök, är faktiskt inte sugen på kejsarsnitt alls med tanke på efterförloppet. Dessutom är jag svår att bedöva iom eds. Fick eda första förlossningen och tyckte inte om det, blev dålig efteråt. Fast o andra sidan, blir ju lättare med barnpassning och slipper garanterat ut o åka :angel:

Någon som har erfarenhet av vändningsförsök i sätesläge där bebis sitter upp jämfört med ligger tvärs över med huvudet fast under revbenen :mad:?

Nej det är ingen sjukdom men det gör en massa saker med kroppen som man kan må dåligt av. Har man galna ryggsmärtor av någon annan anledning brukar ingen tycka det är svagt att inte jobba osv.

Det är dessutom under en så begränsad period av livet.
Min läkare på MVC sade rakt ut att han tycker att kvinnan själv får bestämma hur mycket hon vill jobba som gravid, även om hon inte har det så tufft. Det är för de flesta ett par månader av livet och ur ett samhällsperspektiv bidrar man till morgondagens försörjning (dessutom konsumerar man ju oftast hel del till barn så man betalar igen sjukpenning etc på det viset också).

Jag kan förstå känslan. Jag hade, och har fortfarande, svårt att acceptera att jag inte kan köra i 120 som jag är van. Med ettan arbetade jag fortfarande i v38, jobbade med den ena hästen till åttonde månaden och mådde bra.
Sur på slutet för att magen var i vägen typ.

Det är jätteskönt att läsa era svar. Trodde verkligen inte att jag skulle må såhär som gravid har ju haft ont av foglossning sen v 8 och sen känns det som det ena avlöser det andra.

Men det är skönt att veta att det finns fler som mår skit. Det gör vardagen lite lättare.

@Mirifax Har ingen erfarenhet av vändningsförsök men är intresserad av din EDS. Min sjukgymnast misstänker att jag har det och ska till MVC och träffa läkare för det den 9 februari. Men undrar lite hur det har påverkat din graviditet?

Barnmorskebesök idag, 33+5. Allt såg fint ut. Men bebisen ligger i tvärläge. Har 1,5 vecka på sig att vända sig rätt. Annars vändningsförsök. Fast jag frågade om alternativet att vägra för att få en garanterad plats på mitt hemsjukhus för kejsarsnitt fanns :p kunde inte låta bli. :angel:

Blir vändningsförsök, är faktiskt inte sugen på kejsarsnitt alls med tanke på efterförloppet. Dessutom är jag svår att bedöva iom eds. Fick eda första förlossningen och tyckte inte om det, blev dålig efteråt. Fast o andra sidan, blir ju lättare med barnpassning och slipper garanterat ut o åka :angel:

Någon som har erfarenhet av vändningsförsök i sätesläge där bebis sitter upp jämfört med ligger tvärs över med huvudet fast under revbenen :mad:?
Jag har också EDS. Fick akut kejsarsnitt förs gången och vill ha planerat denna gången även om bedövningen släppte mitt i sist.

@Mirifax Har ingen erfarenhet av vändningsförsök men är intresserad av din EDS. Min sjukgymnast misstänker att jag har det och ska till MVC och träffa läkare för det den 9 februari. Men undrar lite hur det har påverkat din graviditet?
Framförallt har det gjort foglossningen värre iom att jag redan är väldigt instabil i mitt bäcken.

I övrigt fungerar min eds så att jag får problem ön jag gör något jag inte brukar eller om jag inte gör något jag brukar göra så det faktum är jag är väldigt stilla nu jämfört med annars påverkar framförallt höfter, knän och fotleder.

@TeamLundVer fy vad otäckt, vad gjorde de när bedövningen släppte? :nailbiting:

@kakan89, min eds har påverkat mig så i graviditeten att min foglossning blivit mycket värre eftersom jag redan innan är ostabil i bäckenet. Detta är dessutom min fjärde graviditet (tredje slutade med ett sent mf i v18) och kroppen är trött. Var avrådd från en graviditet till.

Jag har gått på rehab och är väldigt noga med min träning. Har en anpassad arbetsplats och en bra arbetsgivare. Blir väldigt trött i kroppen lätt och har lärt mig planera aktivitet/vila för att inte ha mer ont. Min eds har gett fibromyalgi.

Min dotter har även hon eds, lärde sig gå senare och är lätt uttröttbar. Hon är mer drabbad än mig verkar det som.

@TeamLundVer fy vad otäckt, vad gjorde de när bedövningen släppte? :nailbiting:

@kakan89, min eds har påverkat mig så i graviditeten att min foglossning blivit mycket värre eftersom jag redan innan är ostabil i bäckenet. Detta är dessutom min fjärde graviditet (tredje slutade med ett sent mf i v18) och kroppen är trött. Var avrådd från en graviditet till.

Jag har gått på rehab och är väldigt noga med min träning. Har en anpassad arbetsplats och en bra arbetsgivare. Blir väldigt trött i kroppen lätt och har lärt mig planera aktivitet/vila för att inte ha mer ont. Min eds har gett fibromyalgi.

Min dotter har även hon eds, lärde sig gå senare och är lätt uttröttbar. Hon är mer drabbad än mig verkar det som.

De provade lustgas men sedan fick de söva

@TeamLundVer @Mirifax Tack för svar. Det är väl pga foglossningen min sjukgymnast misstänker eds. Men hade väl i princip alla symptom på checklistan vi gick igenom.

Hur fick ni era diagnoser?

Jag fick min diagnos som på smärtrehabilitering. Det var en lång historia men jag gick in i väggen och fick träffa en kurator på vc som jobbat med smärtrehab som kände igen symtomen. Hon pratade med min husläkare som höll med och sen fick jag remiss till smärtrehabilitering (mms) och gick på utredning 6 veckor. Så jag fick diagnos eds och fibromyalgi. Sedan tränar jag mig på att leva med det.

Förresten alla med foglossning :grin: igår hos sjukgymnasten fick jag låna en kudde att sitta på. Får så ont när jag sitter ner på en stol. Det är som en mjuk kudde med luft i. Toppen på en pilatesboll kan man säga. Jättebra och det gör lite mindre ont o sitta ner.

Jag var på vårdcentralen också o hämtade/lånade en tensapparat till förlossningen som jag ska träna in mig på :up: använde en sist med bra resultat :bow:

Idag ska jag på yoga kurs med djupavslappning. Lära sig andas genom värkarna. Se om det fungerar, de andra två förlossningarna har varit helt lustgashysteriska sista timmen :cool:

Tänk vilket antiklimax om ungen bestämmer sig för o sitta kvar o inte går o vända, jag som försöker gå hela vägen all in här nu ;)
:D

Sonen född 38+5 och dottern 39+ kommer inte i håg. Enligt app 33+6 idag och 42 dagar kvar, det drar ihop sig :nailbiting: vad har vi ställt till med???? Kommer vi klara det här med bebis o att bli trebarnsföräldrar? :love::nailbiting:

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten? När jag sa till min bm att jag inte äter...
Svar
17
· Visningar
795
Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
32
· Visningar
2 035
Övr. Djur Börjar ny tråd bara för att få mina fiskar på första bilden ;) Tre fina dalmatinermolly! Och en mosaikgurami i bakgrunden.
44 45 46
Svar
914
· Visningar
22 071
Senast: Soffan74
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
60 61 62
Svar
1 231
· Visningar
64 146
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar