Vårföräldrar 2017 del tre

Jag äter inga vitaminer eller andra tillskott alls, bör man göra det?
De enda blodprover jag tagit var på den sena inskrivningen jag var på i vecka 19 och då var alla värden bra.

Blev för övrigt sjukskriven 100% till den 20:e feb pga att jag inte kan sova. Jag var inställd på att jobba en del men läkaren ville absolut att jag skulle vara hemma, om inte annat för att kanske lyckas få ordning på sömnen när man slipper känna stress över att inte sova när man vet att man ska gå och jobba. Just nu har jag ju ångest varje kväll innan jag går och lägger mig över hur mycket jag kommer kommer sova den natten.

De enda blodprover jag tagit var på den sena inskrivningen jag var på i vecka 19 och då var alla värden bra.

Blev för övrigt sjukskriven 100% till den 20:e feb pga att jag inte kan sova. Jag var inställd på att jobba en del men läkaren ville absolut att jag skulle vara hemma, om inte annat för att kanske lyckas få ordning på sömnen när man slipper känna stress över att inte sova när man vet att man ska gå och jobba. Just nu har jag ju ångest varje kväll innan jag går och lägger mig över hur mycket jag kommer kommer sova den natten.

Folsyra är BM här ganska bestämda med att man ska äta, har din BM inte sagt något om det?

Jag avvaktar någon dag med att ringa fk. Det har dykt upp en preliminär utbetalning av fp-dagar på ettan sedan förra året, alltså har de ju lyckats räkna fram en sgi så med lite is i magen dyker det kanske upp fler beslut inom en snar framtid.

Det där med att jäsa i varmvattenbassängen igår blev inte riktigt som jag tänkt mig. Att få flyta tyngdlöst ett tag va skitskönt, men när jag skulle upp ur poolen så sa fogarna ifrån REJÄLT!! Har haft ont sen dess :arghh: inatt när jag skulle vända mig så stack det till så hårt så jag skrek rätt ut. Sambon trodde nån höll på att knivmörda mig:angel:

Hoppas alvedonen hjälper lite...

Folsyra bör man äta from 1-2 månader innan man blir gravid till vecka 12. Nu är det nog lite för sent, folsyra är viktigt för att förhindra missbildningar. Har läst nånstans att alla kvinnor i fertil ålder bör äta folsyra om utifall att man blir gravid, jag började dock i januari förra året eftersom vi hade bestämt att vi skulle börja försöka i maj 2016 :)
Men många blir ju gravida utan folsyra och får friska barn ändå! Så är ju mer en "bör" än måste!

96C84F8C-72E0-461D-B7E0-4E03D654EC30_zpsxvprge36.png

Vad bra att fejjan berättar om folsyra för mig precis när det diskuteras i tråden :rofl::angel:

@BobberiBoo så är det för mig också men 1-2 dagar efter mjukar kroppen upp sig och det är väldigt skönt. För mig är det värt det att faktiskt få vara smärtfri i 45 min i vattnet.
Ja asså det va ju sjukt skönt att bara ligga i det varma vattnet och guppa på en sån där skumgimmi grej. Får se, om man gör det oftare så kanske man inte får så fruktansvärt ont efteråt. Kanske skulle åka och guppa en eller två gånger i veckan nu när man ändå är hemma.

Folsyra är BM här ganska bestämda med att man ska äta, har din BM inte sagt något om det?
Inte ett ord om någonting sådant.
Folsyra bör man äta from 1-2 månader innan man blir gravid till vecka 12. Nu är det nog lite för sent, folsyra är viktigt för att förhindra missbildningar. Har läst nånstans att alla kvinnor i fertil ålder bör äta folsyra om utifall att man blir gravid, jag började dock i januari förra året eftersom vi hade bestämt att vi skulle börja försöka i maj 2016 :)
Men många blir ju gravida utan folsyra och får friska barn ändå! Så är ju mer en "bör" än måste!

Ja, eftersom jag inte visste att jag var gravid förrän i vecka 13 så var det ju för sent redan då... de sa ingenting om det ens på första besöket. Hoppas allt går bra iaf nu!

Det gör det nog :) Jag har aldrig börjat äta förrän jag vetat om graviditeten. Funderar bara på varför min BM säger att jag ska fortsätta äta folsyra även nu om det ändå inte gör någon skillnad senare i graviditeten :confused:

Senast ändrad:
55 dagar kvar.

Jämna siffror är läskigare :eek: (54 kommer alltså inte se lika läskigt ut).

Funderar på att fynda en amningsBH med gelbygel, någon som testat?

Det gör det nog :) Jag har aldrig börjat äta förrän jag vetat om graviditeten. Funderar bara på varför min BM säger att jag ska fortsätta äta folsyra även nu om det ändå inte gör någon skillnad senare i graviditeten :confused:

Det är viktigt att äta folsyra hela graviditeten eftersom den hjälper till när blodmängden ökar bland annat. Dessutom hjälper det till vid nybildning av celler och det gör ju våra bäbisar i racerfart plus våren egen nybildning av celler.

Jag började äta folsyra direkt när vi började försöka. BM som tog ut min kopparspiral var väldigt noga med att informera om fördelarna.
Dock så tror jag inte att det är någon katastrof om man inte äter det iom att vi inte direkt lider av näringsbrist i Sverige.

Det är viktigt att äta folsyra hela graviditeten eftersom den hjälper till när blodmängden ökar bland annat. Dessutom hjälper det till vid nybildning av celler och det gör ju våra bäbisar i racerfart plus våren egen nybildning av celler.

Jag började äta folsyra direkt när vi började försöka. BM som tog ut min kopparspiral var väldigt noga med att informera om fördelarna.
Dock så tror jag inte att det är någon katastrof om man inte äter det iom att vi inte direkt lider av näringsbrist i Sverige.

Men det finns faktiskt folk som lider av brist på just folsyra. Det är därför vanligt att kontrollera nivåerna när man söker hjälp för tex trötthet.

Ungefär som att det inte är ovanligt med låga nivåer av D, B12 och ferritin.

Ska till BM på fredag, får komma ihåg att fråga då. Eller så köper jag det helt enkelt och börjar nu?

Men det finns faktiskt folk som lider av brist på just folsyra. Det är därför vanligt att kontrollera nivåerna när man söker hjälp för tex trötthet.

Ungefär som att det inte är ovanligt med låga nivåer av D, B12 och ferritin.

Absolut! Menar bara att det behöver inte vara katastrof bara för att man inte ätit folsyra under graviditeten.

Har själv brist på d-vitamin och sköldkörtelhormon.

Jag visste inte heller att folsyra var viktigt att ta även efter v. 12 :) Då har jag slutat med tabletterna under båda graviditeterna och även blivit upplyst av min BM att jag kan lägga undan dem. Är det rekommendationer som kommit nyligen? Har nog en burk kvar i köksskåpet som jag kan se till att ta slut på när jag ändå tar järntabletten.

Bara för att jag hade en pigg och bra dag igår så gjorde jag tydligen för mycket. Fogarna skriker, Sammandragningar som kommer så fort jag rör mej:mad: Jag är ju ledig och vill greja!!
Har degat bort hela dagen och det är ju så tråkigt!

86dagar tills leverans och nu tycker jag det kan gå fort! Jag vill ut i friska luften och putta vagn:heart

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag är lite nyfiken på hur det sett ut för er som blivit gravid som "äldre". Jag vill inte sätta en fast gräns, utan tänker att ni...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 006
Gravid - 1år Om allt går som det ska blir vi en till i familjen till hösten :heart Jag har två traumatiska förlossningar i bagaget, så även om det...
2 3
Svar
46
· Visningar
1 390
Senast: MML
·
Gravid - 1år Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten? När jag sa till min bm att jag inte äter...
Svar
17
· Visningar
799
Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 143

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka