Vårföräldrar 2017 del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ni som har barn födda sent i den här tråden-runt 10-11månader gamla. Hur dax äter era sista kvällsmålet och vad äter dem? Och när vaknar de på morgonen och äter igen? Äter de något på natten?
Sammy (blev 11mån igår) får sitt sista mål mellan 20-20.30 och det är fullkornsvälling sen somnar han så gott som alltid före 21 och sover hela natten. Han vaknar mellan 06.30-07 och då får han välling och lite smörgås.
Han har inte ätit nattetid sedan han va 4-5mån.

Ni som har barn födda sent i den här tråden-runt 10-11månader gamla. Hur dax äter era sista kvällsmålet och vad äter dem? Och när vaknar de på morgonen och äter igen? Äter de något på natten?

Julius är lite drygt 10 månader, han får 2 dl natti natti välling vid läggdags 18.30-19.30, sedan frukost i form av gröt och en smörgås nångång gång mellan 06.30-07.30.

Han åt på natten tills han var ca 8 månader, men då mer bara en liten snuttslurk när han vaknade till, kunde inte somna om annars. Detta var extremt jobbigt då han vaknade en gång i timmen. I samband med att vi flyttade in honom i eget rum tog vi även fajten med mat på natten. Tog 3-4 dagar sedan dess har han sovit i eget rum utan att man behöver gå dit och inte ätit på natten mer en vid enstaka speciella tillfällen. Dock var det extremt jobbig fajt att ta men så värt det nu i efterhand.

Felicia är född 3 maj:
Frukost ca 06:30-07:00
1 port gröt alt 1 macka med leverpastej alt minutomelett på 1 ägg och lite grädde

Mellis ibland och då varierar tiden på förmiddagen
1 smörgåsrån eller liknande

Lunch ca 11:30-12:30
Det vi äter. 1 handflata (Felicias alltså) protein, 1 handflata grönsaker och 1 handflata kolhydrater cirka

Mellis ca 14:30-16:00
½ banan alt lite bär

Middag ca 17:30-18:30
Det vi äter. 1 handflata (Felicias alltså) protein, 1 handflata grönsaker och 1 handflata kolhydrater cirka

Hon dricker enbart vatten. Slutade amma självmant för drygt 3 veckor sedan (var bara en liten kvällssutt kvar då, hon har själv trappat ner).

Nattetid vaknar hon 1-5 gågner och får lite vatten. Oftast vaknar hon för detta innan 24 och sedan efter 04. Sover ca 19:00-06:30

O är 9 månader. Han får ersättning runt 19-20 och somnar. Sen vaknar han typ 23 och ammar. Ammar fritt under natten.

Sammy (blev 11mån igår) får sitt sista mål mellan 20-20.30 och det är fullkornsvälling sen somnar han så gott som alltid före 21 och sover hela natten. Han vaknar mellan 06.30-07 och då får han välling och lite smörgås.
Han har inte ätit nattetid sedan han va 4-5mån.

Julius är lite drygt 10 månader, han får 2 dl natti natti välling vid läggdags 18.30-19.30, sedan frukost i form av gröt och en smörgås nångång gång mellan 06.30-07.30.

Han åt på natten tills han var ca 8 månader, men då mer bara en liten snuttslurk när han vaknade till, kunde inte somna om annars. Detta var extremt jobbigt då han vaknade en gång i timmen. I samband med att vi flyttade in honom i eget rum tog vi även fajten med mat på natten. Tog 3-4 dagar sedan dess har han sovit i eget rum utan att man behöver gå dit och inte ätit på natten mer en vid enstaka speciella tillfällen. Dock var det extremt jobbig fajt att ta men så värt det nu i efterhand.

Felicia är född 3 maj:
Frukost ca 06:30-07:00
1 port gröt alt 1 macka med leverpastej alt minutomelett på 1 ägg och lite grädde

Mellis ibland och då varierar tiden på förmiddagen

Lunch ca 11:30-12:30

Mellis ca 14:30-16:00
½ banan alt lite bär

Middag ca 17:30-18:30

Hon dricker enbart vatten. Slutade amma självmant för drygt 3 veckor sedan (var bara en liten kvällssutt kvar då, hon har själv trappat ner).

Nattetid vaknar hon 1-5 gågner och får lite vatten. Oftast vaknar hon för detta innan 24 och sedan efter 04. Sover ca 19:00-06:30

O är 9 månader. Han får ersättning runt 19-20 och somnar. Sen vaknar han typ 23 och ammar. Ammar fritt under natten.

Tack för svar allihop. Dottern är 9,5 månad och vi äter just nu kvällsmat omkring kl 18, hon somnar vid 19.30-20 och ammas när vi lägger oss vid 22-23 tiden. Dock är där inte så mycket mjölk kvar och jag är ganska klar med amningen så funderar på om man bara kan skippa det målet eller om jag skulle försöka ersätta det med något annat. Hon totalvägrar ersättning så funderade på om det var värt att försöka prova välling eller om man bara skulle skippa det helt istället.
Än så länge sover hon bara enstaka nätter hela nätter, annars vaknar hon till omkring kl 4 och ammas lite där med. Tror dock inte att det är pga hunger hon vaknar men var lite rädd för att det skulle bli för lång tid mellan 18-6 typ.

Tack för svar allihop. Dottern är 9,5 månad och vi äter just nu kvällsmat omkring kl 18, hon somnar vid 19.30-20 och ammas när vi lägger oss vid 22-23 tiden. Dock är där inte så mycket mjölk kvar och jag är ganska klar med amningen så funderar på om man bara kan skippa det målet eller om jag skulle försöka ersätta det med något annat. Hon totalvägrar ersättning så funderade på om det var värt att försöka prova välling eller om man bara skulle skippa det helt istället.
Än så länge sover hon bara enstaka nätter hela nätter, annars vaknar hon till omkring kl 4 och ammas lite där med. Tror dock inte att det är pga hunger hon vaknar men var lite rädd för att det skulle bli för lång tid mellan 18-6 typ.
Dricker hon vatten?
Om du tror att hon inte är hungrig vid 4 hade jag provat med vatten. När Flisan vaknar tar hon oftast bara en klunk vatten sedan är hon nöjd.

Dricker hon vatten?
Om du tror att hon inte är hungrig vid 4 hade jag provat med vatten. När Flisan vaknar tar hon oftast bara en klunk vatten sedan är hon nöjd.
Ja hon dricker jättegärna vatten av sin flaska och vi har också haft en kamp med att om hon vaknar innan så är det vatten. Nu måste vi dock bara bestämma oss för att det är slut med amning på natten för hon blir upprörd om hon inte får amma när hon vaknar och nöjer sig inte bara med vatten framemot morgonen så vissa gånger är hon nog lite hungrig, andra inte. Frågan är mer om hon klarar sig helt utan något från 18-18.30 fram tills nästa morgon. Hon är väldigt matglad :p

Snart har vi en ettåring i huset :eek:.

Hon har börjat vägra sin frukostgröt så nu försöker jag hitta andra, intressanta, alternativ som duger åt lilla madame. Det går sådär. Välling, bröd (utan pålägg) och havrefras är det hon tycker är ok.

Snart har vi en ettåring i huset :eek:.

Hon har börjat vägra sin frukostgröt så nu försöker jag hitta andra, intressanta, alternativ som duger åt lilla madame. Det går sådär. Välling, bröd (utan pålägg) och havrefras är det hon tycker är ok.
Ja, man kan knappt tro att dom är så stora redanO_o
Låt henne äta det hon tycker är gott? Välling och smörgås är favoritfrukost för Sammy också, just nu i alla fall.

Inväntar förkylningsutbrott, maken tvärförkyld, jag är snuvig och Sammy har börjat nysa som en tok och har sovit oroligt. Så det är väl ner till apoteket i förebyggande syfte som gäller:meh:

Lite mer hosta inatt så pappan gick och satte sig i soffan med V vid typ 04.30. Han väser lite på småtimmarna men det är nog för att han legat ner.

Äter (!) och dricker bra och är fortfarande pigg och inte särskilt varm så vi avvaktar sjukvården.

Ser ut att bli sol utan storm idag så tänkte testa att släpa runt honom i vagnen :)

478BB12C-475E-4C99-9CEB-28907CFD2928.webp

Fyllt på förrådet med hjälp av matsmart :D

Viktor är lite trött men fortsätter äta och dricka bra :) Just nu den kompletta kostcirkeln, naanbröd och frysta blåbär :p

Cornelis gick in i sin ettårsfas för några veckor sen, men det toppar nog nu! Ingenting är bra hemma! Är han på öppna förskolan med pappa så är han nöjd, eller om vi är i affären så går det också bra. Men hemma är det många gånger katastrof!

@lil-sis Hur går det på hemfronten?

@Fille Lider med er, O är också i en utvecklingsfas. Dessutom är pappa bäst, vilket är jätteskönt när pappan är hemma. Inte lika skönt resten av dynget.

@Lazy Lady krya på er!

Just nu är det lugnt. Kommer en spekulant på ena ponnyn på fredag och vi funderar på att släppa djuren helt oavsett hur framtiden ser ut. Iaf tills V får skolplikt. Sambon åker gärna till Finland med kort varsel så länge hans mamma lever och nu innebär det att jag måste vara kvar hemma.

Men det är en helt galen känslomässig berg- och dalbana. Jag funderar på att plugga till typ socionom istället för röntgenSSK för då kan jag läsa på distans 4 dagar av 5 = korta dagar på föris för V i flera år oavsett om vi bor kvar eller går isär.

Just nu är det lugnt. Kommer en spekulant på ena ponnyn på fredag och vi funderar på att släppa djuren helt oavsett hur framtiden ser ut. Iaf tills V får skolplikt. Sambon åker gärna till Finland med kort varsel så länge hans mamma lever och nu innebär det att jag måste vara kvar hemma.

Men det är en helt galen känslomässig berg- och dalbana. Jag funderar på att plugga till typ socionom istället för röntgenSSK för då kan jag läsa på distans 4 dagar av 5 = korta dagar på föris för V i flera år oavsett om vi bor kvar eller går isär.

Jag förstår att det inte är lätt. Har inga vettiga råd heller men tänker på er och hoppas att det löser sig till det bästa.

Socionom är ju ett väldigt brett yrke och jobb kan du ju typ välja och vraka mellan men jag antar att det gäller röntgenSSK också.

@lil-sis Hur går det på hemfronten?

@Fille Lider med er, O är också i en utvecklingsfas. Dessutom är pappa bäst, vilket är jätteskönt när pappan är hemma. Inte lika skönt resten av dynget.

@Lazy Lady krya på er!
Tack! Största delen av dagen har lillfis sovit bort, lite febrig men glad som vanligt när han varit vaken. Somnade som en stock efter kvällsbad och välling vid 20. Förhoppningsvis är han piggare imorgon igen:heart
(Maken har nära döden upplevelser:meh::D)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 425
Senast: monster1
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 870
Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
1
· Visningar
721
Senast: Elo
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 757
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård