Vårföräldrar 2016

Jag har också kollat vagn och är i princip endast säker på att jag absolut inte vill ha en Emmaljunga denna gången. Hade en förra gången och det är en stabil vagn med härligt gung som bebis ligger bra i, men de är så tunga och otympliga. Blir lite pansarvagn av dem. Nu hade min vagn 4 fasta hjul så det kan hända att det känns lite mer lättkört med snurr-hjul fram.

Har förälskat mig i en vagn jag absolut inte trodde jag ens skulle titta åt innan vi började provköra, nämligen en Stokke Trailz. Superhärlig kör-känsla och gillar att bebis är högt upp och nära. Nackdelen är att den tar en del utrymme i bagaget. Maken gillade Kronan Duo/S men jag är inte lika övertygad, tycker varukorgen ser väldigt liten ut (och att vagnen ser trist ut men så hade jag redan spanat in Stokken när Kronan kom fram).

Tycker nästan det är fördel er som ska ha tvillingvagn - för många val är inte bra! ;)

Jag har också börjat småkika på vagnar och är förtjust i cresent duo trike vagnen. Kan fästa babyskyddet med adapter och både sitt och riktig liggdel (alltså ingen mjuklift). Är helt inne på trehjulig vagn. Kompisarna har både tre och fyrhjulig och föredrar sin trehjuling här på grusvägarna.

Bryter barnvagnstrubbel mot hästtrubbel....
Har två möjligheter just nu (som inte träffats än men grunnar på scenariot att personerna som så är likvärdiga)
1. Hästen kvar, nuvarande jockey rider 1g /v och tävlar, ev intresserad medryttare som rider 2-3 gånger och jag fixar resten. Medryttaren fixar allt när det är dags för BB alternativt hästen vilar. Jag betalar för allt utom medryttaren som rider gratis.
2. Hästen går med en duktig tjej på elitsatsande ridgymnasium. Står uppstallad där och är som 2:a häst (unghäst/utbildningshäst). Jag betalar för hästen men inte någon större summa för utbildning.
3. Stalla upp två- tre månader hos tävlingsjockeyn. Kostar gissningsvis det dubbla mot idag vilket jag inte vet om jag alls hade haft råd med.

Alternativ tre är ju egentligen inget valbart på grund av ekonomi men jag har inte frågat om priset så det kan ju vara billigare än jag tror.
Vad hade ni valt och varför?

2an tror jag..
För det är väl bara den tjejen som rider? Eller är det en "lektions" häst? :)

• Gilla
Reactions: Ray
Mitt i natten inlägg. Kroppen tyckte de var onödigt att sova. Vakna för en timme sedan av illamående. Troligen magsyra som spökar. Blir värre om jag ligger på rygg.

Angående läkaren. Jag är van, tyvärr. Ofta läser de bara min journal men inte vad min sjukdom ÄR. Senast jag var till läkare fick jag antidepressiva utskrivet. För DE skulle hjälpa mot muskelbesvären. Då hade jag dagen innan fått muskelavslappnande injicerat utan att de hjälpte.

Närmaste expert på min sjukdom finns 50 mil bort. På ett privatsjukhus. Och han är 70 år gammal.
I nästa liv skaffar jag mig diabetes typ två. Den kan läkare i alla fall

Bryter barnvagnstrubbel mot hästtrubbel....
Har två möjligheter just nu (som inte träffats än men grunnar på scenariot att personerna som så är likvärdiga)
1. Hästen kvar, nuvarande jockey rider 1g /v och tävlar, ev intresserad medryttare som rider 2-3 gånger och jag fixar resten. Medryttaren fixar allt när det är dags för BB alternativt hästen vilar. Jag betalar för allt utom medryttaren som rider gratis.
2. Hästen går med en duktig tjej på elitsatsande ridgymnasium. Står uppstallad där och är som 2:a häst (unghäst/utbildningshäst). Jag betalar för hästen men inte någon större summa för utbildning.
3. Stalla upp två- tre månader hos tävlingsjockeyn. Kostar gissningsvis det dubbla mot idag vilket jag inte vet om jag alls hade haft råd med.

Alternativ tre är ju egentligen inget valbart på grund av ekonomi men jag har inte frågat om priset så det kan ju vara billigare än jag tror.
Vad hade ni valt och varför?
Klarar hästen av att bara gå 3-4 dagar per vecka hade jag valt det alternativet, förutsatt att medryttaren har möjlighet att steppa in på heltid lite längre tid kring BF. Tänker att det är tungt att mocka och fixa på slutet likaså direkt efter att bebis är ute. Hade valt detta i första hand för att jag själv är ett kontrollfreak när det kommer till mina hästar och gärna har dem där jag har koll och träffar dem regelbundet.

Annars är alternativ 2 ett bra alternativ tycker jag! Hästen blir utbildad med kunniga ögon på sig.

Alternativ 3 känns för jobbigt. 2-3 månader är för kort tid om du redan nu vill/måste trappa ned på ridningen och då måste du ändå pussla ihop resterande månader. Om nu inte alternativ 1 och 3 går att kombinera till vettig peng, dvs hästen står hos tävlingsjockeyn 2 månader kring BF...

• Gilla
Reactions: Ray
Kolla även lite på enkelvagnar för skojs skull och kan inte säga annat än att det är nog en fördel för er som ska ha 1 barn, vilket utbud på vagnar i storstaden ;)

I magen finns bara 1 bebis men vi måste iaf ha syskonvagn då storebror fyller 2 år i december :p
Vi köpte en sådan här, Brio Double Wave

BrioDoubleWave_j.jpg

Sen har vi kvar vår "pansarvagn" Emmaljunga City Cross, var inga större bekymmer att gå på pilgrimsled med. Den bara går framåt, så vi sökte efter en liknande tvillingvagn som ska hålla oavsett väglag. Sen har vi även en resesulky med trehjul, helt värdelös att köra utanför asfalt :down:

Mitt i natten inlägg. Kroppen tyckte de var onödigt att sova. Vakna för en timme sedan av illamående. Troligen magsyra som spökar. Blir värre om jag ligger på rygg.

Angående läkaren. Jag är van, tyvärr. Ofta läser de bara min journal men inte vad min sjukdom ÄR. Senast jag var till läkare fick jag antidepressiva utskrivet. För DE skulle hjälpa mot muskelbesvären. Då hade jag dagen innan fått muskelavslappnande injicerat utan att de hjälpte.

Närmaste expert på min sjukdom finns 50 mil bort. På ett privatsjukhus. Och han är 70 år gammal.
I nästa liv skaffar jag mig diabetes typ två. Den kan läkare i alla fall

Men det är ju faktiskt sjukt! Du måste ju kunna få hjälp inom rimligt avstånd..
Jag fattar mig inte på sjukvården ibland faktiskt :(

Klarar hästen av att bara gå 3-4 dagar per vecka hade jag valt det alternativet, förutsatt att medryttaren har möjlighet att steppa in på heltid lite längre tid kring BF. Tänker att det är tungt att mocka och fixa på slutet likaså direkt efter att bebis är ute. Hade valt detta i första hand för att jag själv är ett kontrollfreak när det kommer till mina hästar och gärna har dem där jag har koll och träffar dem regelbundet.

Annars är alternativ 2 ett bra alternativ tycker jag! Hästen blir utbildad med kunniga ögon på sig.

Alternativ 3 känns för jobbigt. 2-3 månader är för kort tid om du redan nu vill/måste trappa ned på ridningen och då måste du ändå pussla ihop resterande månader. Om nu inte alternativ 1 och 3 går att kombinera till vettig peng, dvs hästen står hos tävlingsjockeyn 2 månader kring BF...
Ditt sista alternativ är ju lite min dröm...
Men just eftersom jag vet att det är skönt att inte behöva ta sig någonstans första veckorna med bäbis känns tvåan skönt. Då vet jag att hästen blir fixad. Är lite orolig att en medryttare plötligt ska få för mkt att göra och inte hinna...
Hästen är lite speciell och behöver få förtroende för ryttaren och dessutom måste han hoppa rätt ofta i dagsläget. Min dröm är ju att han ska mognat lite under året och funka som en normal häst... Och då måste han tävla...

Känner mig kluven men ska försöka tänka praktiskt med hjärnan och inte för mycket med hjärtat! Det viktiga är att jag är nöjd ( tycker min sambo som vet hur hemsk jag är när jag har häst och ridbekymmer) och att hästen mår bra och blir vettigt riden utan att ruinera mig.

Och glädjande nog har mina foglossningar eller vad det nu var nästan gått över... Känns inte som vanligt men gör inte ont trots tufft ridpass med många upp och avsittningar och jobb hela dagen. Kanske får avboka besöket hos sjukgymnasten:p

Angående barnvagn så har jag funderat på en Brio Smile. Bor i stad och vill ha en smidig vagn med svängbara framhjul men som ändå går att köra i snö på vintern och då och då på grusväg när vi är hos svärföräldrarna på landet. Brio Smile verkar ha förhållandevis stora framhjul vilket verkar lovande för vinterpromenader. Dessutom har den tydligen gott om plats för barnet och vi räknar med att få en rätt lång och stor unge. Planerar att provrulla en i butik framåt december nån gång. :)

Dessutom har den tydligen gott om plats för barnet och vi räknar med att få en rätt lång och stor unge.

Då är ett tips : kolla maxvikten på vagnen. Vår son slog maxvikten på vår Emmaljunga tidigt, och fick sluta med mjukliften redan runt 2 månaders ålder då det blev för trångt för hans smak. Och babyskyddet fick bytas vid 5-6 mån ålder så skicka även där på alternativ.

Marknaden är inte gjord för stora nyfödda ungar :meh:

Jag har två krav när det kommer till vagn, den måste ha svängbara framhjul och inte ta allt för stor plats i bilen för jag vill inte behöva plocka ner den i molekyler varje gång vi ska iväg:D

Imorgon går jag vi in i v.13 och nu är det bara en vecka kvar till KUB:love::nailbiting: Min största lycka just nu är att mitt illamående som suttit i konstant sen v.5 börjar släppa lite och jag har orkat träna på gymmet 2 dagar i rad nu:love: Lycka för mig som gått från att springa 4 dagar/vecka innan jobbet som ogravid och efter att ha plussat inte orkat göra ett dugg mer än att rida pga mitt mående:bump:

Då är ett tips : kolla maxvikten på vagnen. Vår son slog maxvikten på vår Emmaljunga tidigt, och fick sluta med mjukliften redan runt 2 månaders ålder då det blev för trångt för hans smak. Och babyskyddet fick bytas vid 5-6 mån ålder så skicka även där på alternativ.

Marknaden är inte gjord för stora nyfödda ungar :meh:

Tack för tipset! Vi har tänkt skippa mjuklift och köra med hård separat liggdel just p.g.a. storleksaspekten och för att det inte ska bli för varmt på sommaren, men maxvikt hade jag inte ens tänkt på.

Tack för tipset! Vi har tänkt skippa mjuklift och köra med hård separat liggdel just p.g.a. storleksaspekten och för att det inte ska bli för varmt på sommaren, men maxvikt hade jag inte ens tänkt på.

Får man fråga om varför ni misstänker stort barn? Diabetes?
Liggdel kan ändå riskeras bli för litet tyvärr om bebisen blir bred :angel:. Vi fick ha lammfäll i sittdelen som vi fällde så långt det gick och sen åkpåse (vinterbarn).

Inskriven och klar hos barnmorskan! HB och blodsocker låg jättebra och jag har gått upp dryga 3 kg sen graviditetsstarten. Eftersom jag har haft två missfall och varit så extremt trött tog de även prover på sköldkörteln, det hade jag inte ens tänkt på själv.

Nu väntar vi på kallelse till kub-ultraljudet, sen blir rul den 14/12. Spännande!

Går in i vecka 12 idag, tjoho! :bump:Har fortfarande ingen mage, inte ens när jag ligger platt på rygg och verkligen känner efter... Men det drar och sticker därinne, så nånting är på gång iallafall.

Har någon annan här börjat fundera på hur länge ni ska jobba? Pratade med min mamma igår och nämnde att jag tänkt gå hem två veckor innan BF och det tyckte hon var superkonstigt för på hennes tid så jobbade man tills ungen ploppade ut, typ (70- och 80-talet). Så då blev jag plötsligt lite osäker. Jag har inget fysiskt tungt jobb, men ganska mentalt påfrestande (jobbar som lärare åt högstadieelever med speciella behov). Jag tänker att man kanske är ganska trött och ofokuserad när det närmar sig födsel. Någon annan som inte bär tungt på jobbet men som ändå tänker vara hemma några veckor innan BF?

Jag tänker jobba 100% till någon/några dagar före planerat snitt. Jag blir helt kass i hjärnan av att gå hemma. Fördelen med mitt jobb är att jag styr mina arbetstider mycket själv + att jag kan jobba hemifrån också om det behövs.

Angående vagn så har vi bestämt oss. Det blir en Bugaboo Cameleon. Ingen av de liknande vagnarna (ex brio smile, brio go etc.) har känts likvärdiga.

Får man fråga om varför ni misstänker stort barn? Diabetes?
Liggdel kan ändå riskeras bli för litet tyvärr om bebisen blir bred :angel:. Vi fick ha lammfäll i sittdelen som vi fällde så långt det gick och sen åkpåse (vinterbarn).

Nej, ingen diabetes, bara gener. ;) Både jag och maken är långa, i makens släkt får de nästan uteslutande jättestora bebisar och jag och mina syskon var långa och tunga som nyfödda. Även om barnet föds normalstort så räknar vi med en rejäl tillväxt när den väl är ute. :) (Det kan naturligtvis bli en liten och nätt bebis, men det känns dumt att räkna med det och sen kanske stå där med en för trång vagn.)

Nej, ingen diabetes, bara gener. ;) Både jag och maken är långa, i makens släkt får de nästan uteslutande jättestora bebisar och jag och mina syskon var långa och tunga som nyfödda. Även om barnet föds normalstort så räknar vi med en rejäl tillväxt när den väl är ute. :) (Det kan naturligtvis bli en liten och nätt bebis, men det känns dumt att räkna med det och sen kanske stå där med en för trång vagn.)

Haha jaha ni tillhör en sån släkt :p

Nej, räkna med stort i allt även kläder. Vår minsting började på 56 i kläder på BB, och var snabbt uppe på i str 62. Hellre vika upp i början och kanske köpa smått sen än att ha köpt massa smått som inte kan användas. Bara ett tips :up:

Haha jaha ni tillhör en sån släkt :p

Nej, räkna med stort i allt även kläder. Vår minsting började på 56 i kläder på BB, och var snabbt uppe på i str 62. Hellre vika upp i början och kanske köpa smått sen än att ha köpt massa smått som inte kan användas. Bara ett tips :up:

Jo, jag tänkte nog hoppa över storlek 50 helt. :)

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
15 16 17
Svar
334
· Visningar
28 968
Senast: Dorinda
·
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 869
Senast: lillebill
·
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
97 851
Senast: YaHilweh
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
22 555
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Härnösand