Vårföräldrar 2016

Har någon annan här börjat fundera på hur länge ni ska jobba? Pratade med min mamma igår och nämnde att jag tänkt gå hem två veckor innan BF och det tyckte hon var superkonstigt för på hennes tid så jobbade man tills ungen ploppade ut, typ (70- och 80-talet). Så då blev jag plötsligt lite osäker. Jag har inget fysiskt tungt jobb, men ganska mentalt påfrestande (jobbar som lärare åt högstadieelever med speciella behov). Jag tänker att man kanske är ganska trött och ofokuserad när det närmar sig födsel. Någon annan som inte bär tungt på jobbet men som ändå tänker vara hemma några veckor innan BF?

Jag ska gå hem på graviditetspenning 2 månader innan BF :)

Någon här som inte kommer göra/inte har gjort kub-test?
Hade ni velat gjort det eller var det ett val att inte?

Vi gjorde KUB-testet, vilket gav OK resultat. Gynekologen undrade ändå om vi ville göra ett mer exakt test (blodprov som är i stort sett lika exakt som fostervattenprov) mtp på min höga ålder (42), men vi avböjde detta. Även om de är exakta är de ju inte 100%, så vi hade inte velat göra någonting även om testet visat en allvarlig (dödlig) trisomie. Ett mindre allvarligt fel ser vi inte sett som något problem, även om det vore skönt att få ett helt friskt barn.

Vecka 18 (17+5) .
Min lott är att få stor mage direkt, många tror på tvillingar men där inne finns bara en busig rackare :o

url]
uwnfgtwqglptvt
[/url][/IMG]
b167944.jpg

url]

Åh va fin :)
Du har större mage än mig, o jag har 2 ;) haha! O dessutom 1 vecka längre fram!

Det slog mig nu att jag med största sannolikhet kommer att få barn innan mars, o då tillhör jag ju vintertråden om man ska va korrekt..
Hoppas i så fall att ni vill ha kvar mig här :) Jag tycker ju om o skriva med er ;)

Det slog mig nu att jag med största sannolikhet kommer att få barn innan mars, o då tillhör jag ju vintertråden om man ska va korrekt..
Hoppas i så fall att ni vill ha kvar mig här :) Jag tycker ju om o skriva med er ;)

Stanna kvar, BF är ju mars.

Inte ens jag vet ifall jag får i mars, vi får se på TUL om det blir kejsarsnitt ännu tidigare än veckan innan BF. Beroende på lillknort närmar sig mellanbarnets födselvikt eller inte. Vi ska diskutera det vid TUL då det kan påverka mina kejsarsnittärr negativt om bebisen återigen blir för tung.

OMG! ;)
Det ser ut som alla tvillingmagar jag googlat på :)
Beror det på hur man bär barnet hur stor magen blir?

Haha. Ja, läkarna på kejsarsnittet berättade att det var bland de största magar de sett, inklusive de som snittas med tvillingar :o
Som du ser på min bild så låg han väldigt långt ut, iofs var han gigantisk men jag hade även extremt mycket fostervatten.

Vi har fått information att följande påverkar magens storlek:
*Hur bebisen ligger i magen
*Bebisens tyngd
*För mycket fostervatten
*Diabetes
*Kosten/motion

Haha. Ja, läkarna på kejsarsnittet berättade att det var bland de största magar de sett, inklusive de som snittas med tvillingar :o
Som du ser på min bild så låg han väldigt långt ut, iofs var han gigantisk men jag hade även extremt mycket fostervatten.

Vi har fått information att följande påverkar magens storlek:
*Hur bebisen ligger i magen
*Bebisens tyngd
*För mycket fostervatten
*Diabetes
*Kosten/motion

Är det därför du snittats? För att du haft stora barn? :)

Är det därför du snittats? För att du haft stora barn? :)

Jag får alltid för mycket fostervatten vilket kan leda till att navelsträngen kan åka ut vid vattenavgång, och kan strypa barnet. Vid vattenavgång är jag tiilsagd att invänta ambulans i liggande position.

Men med första barnet trodde de att fostervattens mängden beroende på olika allvarliga tillstånd hos bebisen så han snittades 24 timmar efter en TUL-kontroll då de trodde att han kunde dö vid en vaginal förlossning. Andra barnet uppskattades väga 5,4 kg på BF , och risken var att min livmoder kunde spricka utav tyngden. Så när vi fick andra barnet så sa de att mina graviditeter är för komplicerade för att de ska våga låta mig föda vaginalt så det står i min journalen att jag ska ha kejsarsnitt - akut eller planerat beroende på bebisens mående.

De vet inte varför andra barnet vägde så mycket, så de misstänker genkrock mellan mig och sambon vilket kräver minst 1 TUL vid varje graviditet för att preliminärt bedöma vikten. Utifrån den så kommer tiden för kejsarsnittet planeras men de vill helst snitta 1 vecka innan BF.

Jag får alltid för mycket fostervatten vilket kan leda till att navelsträngen kan åka ut vid vattenavgång, och kan strypa barnet. Vid vattenavgång är jag tiilsagd att invänta ambulans i liggande position.

Men med första barnet trodde de att fostervattens mängden beroende på olika allvarliga tillstånd hos bebisen så han snittades 24 timmar efter en TUL-kontroll då de trodde att han kunde dö vid en vaginal förlossning. Andra barnet uppskattades väga 5,4 kg på BF , och risken var att min livmoder kunde spricka utav tyngden. Så när vi fick andra barnet så sa de att mina graviditeter är för komplicerade för att de ska våga låta mig föda vaginalt så det står i min journalen att jag ska ha kejsarsnitt - akut eller planerat beroende på bebisens mående.

De vet inte varför andra barnet vägde så mycket, så de misstänker genkrock mellan mig och sambon vilket kräver minst 1 TUL vid varje graviditet för att preliminärt bedöma vikten. Utifrån den så kommer tiden för kejsarsnittet planeras men de vill helst snitta 1 vecka innan BF.

Oj! 5,4 kg.. det är rejält!
Skönt att dom har koll och är noga ändå :)

jahaps, fick läkartid, idag så just hemkommen. gav de nått nytt. näää, fick ok att äta nexium, inga andra av mina mediciner godkändes. hon skrev ut nått långtidsverkande paracetamol (jo för de ersätter ju både "morfin"preparat och muskelavslappnande) mot muskelkramperna i ryggen föreslog hon motion (har jag ju inte alls testat under de x åren jag haft besvär) min astma ignorera hon totalt och nytt prov på sköldkörtelvärden. de gamla var bara en månad

positivt att jag verkar ha livmoder i alla fall, hade ju inte räknat med en undersökning. hon testa även hjärtljud men hitta inget. erkännde att hon brukar ha svårt att hitta den innan vecka 12 så är inte orolig. livmoderns storlek stämde i alla fall in med antal veckor (7+4, blir inte klock på detta räknande)

öm över buken nu och inte ett dugg klokare, men de var väntat

jahaps, fick läkartid, idag så just hemkommen. gav de nått nytt. näää, fick ok att äta nexium, inga andra av mina mediciner godkändes. hon skrev ut nått långtidsverkande paracetamol (jo för de ersätter ju både "morfin"preparat och muskelavslappnande) mot muskelkramperna i ryggen föreslog hon motion (har jag ju inte alls testat under de x åren jag haft besvär) min astma ignorera hon totalt och nytt prov på sköldkörtelvärden. de gamla var bara en månad

positivt att jag verkar ha livmoder i alla fall, hade ju inte räknat med en undersökning. hon testa även hjärtljud men hitta inget. erkännde att hon brukar ha svårt att hitta den innan vecka 12 så är inte orolig. livmoderns storlek stämde i alla fall in med antal veckor (7+4, blir inte klock på detta räknande)

Men va tråkigt att det är så! Känns inte som dom tar dig på allvar..

Ang hjärtljuden så sa min BM att det kan ibland va svårt att höra innan vecka 18 till o med. :)

@robl Klart du inte ska gå över i vintertråden om dina kommer innan mars, vi vill ha dig kvar här! :D

Såg att någon frågade om när man planerat att gå hem. (var det @KattenKorven kanske? Glömsk..)
Jag som har ont redan nu känner mig mindre hoppfull över att kunna jobba fullt ut hela graviditeten, men satsar ändå på att i alla fall klara det så pass att jag kan gå hem två månader innan på gravpenning, det hade varit super.

Var hos läkare på VC idag, hon kände och petade och sådär på ryggen/benen/höften och tyckte jag skulle gå till sjukgymnast och möjligen även en naprapat efter det, och så sjukskrev hon mig två veckor. Skulle höra av mig igen om det inte blev bättre eller blev värre och så fick vi se vad som görs då. Så jag ska vila, är tanken. Jahapp! Har ett bröllop på lördag som jag lovat att jobba på som jag tänker göra ändå eftersom jag verkligen vill ställa upp där, men det är ett litet bröllop och inte speciellt mycket bärande så det ska nog gå. 11+0 idag! :)

Så jäkla tråkigt att de inte kan lösa det till dig eller lyssna på dig. Så kul är det faktiskt inte att behöva kämpa och pusha och hålla på bara för att man ska kunna må bra. Har du möjlighet att gå till någon annan? Ringa någon privat och se om de kan hjälpa dig bättre? Det är så oerhört utmattande att inte få hjälp, speciellt när man själv vet precis vad det är man har och vad som hjälper men vården vägrar lyssna ändå. Usch, stackare! Skönt att storleken på livmodern stämmer överens med datum, då är det något som går bra i alla fall :) :heart

Igår fick vi se ungen! Allt såg bra ut, och hjärtat slog som tusan. :love: Vecka 9 nu dårå. Var lite nervös för att det skulle vara två stycken med tanke på släkten men det var bara en. Skönt att få bekräftat att det lever där inne, mår ju så jäkla bra hela tiden så jag hade nästan börjat tro att det hade gått över eller nåt.

Jag ska inte heller göra KUB. Erbjuds inte och tycker inte det känns så viktigt att jag ska göra det privat heller.

Jag tycker ju mest att det ser ut som vanligt plus lite svullen ungefär, men slänger upp bild från en vecka sen (10+0) och idag (11+0).
Ser megasvullen ut idag, jämförelsevis. Väger dock 1,2 kilo mindre på bilden från idag, haha. :eek:

10+0. (Ursäkta eventuell rumpchock ;) )
1054_zpspwkxuyi5.jpg

11+0.
IMG_4761_zpso7w0zqpe.jpg

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
15 16 17
Svar
334
· Visningar
28 968
Senast: Dorinda
·
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 869
Senast: lillebill
·
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
97 851
Senast: YaHilweh
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
22 556
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar