Vårföräldrar 2016

Jag märker att jag blivit fegare i ridningen nu jämfört med innan jag blev gravid. Framförallt hoppning gör mig väldigt nervös. just nu rider jag också mest unghästar/yngre hästar, och även om de är väldigt snälla individer så kan de fortfarande få för sig saker. Jag är ingen superryttare men sitter ofta kvar när något oväntat händer. Men tidigare har tanken på att fara i backen inte stört mig nämnvärt. Nu känns det inte alls så!

Är det någon mer som blivit fegare?
Lite mer eftertänksam är jag- får spotta i nävarna för att rida som vanligt.
Mitt problem är att hästen behöver hoppa ofta och jag har börjat få så ont att det är en tidsfråga innan jag inte kommer kunna av den anledningen.
Behöver hitta en duktig ryttare som rider gratis!

Tycker ni äter lite jag :D

En vanlig jobbdag äter jag cirka såhär:

Frukost: Juice, 1 smörgås och en liten tallrik yoghurt

Innan fika får jag oftast knapra lite kex för att jag är så hungrig.

Fika: smörgås

Lunch: vanlig husmanskost

Fika: knäckemacka med makrill eller kvarg och en frukt

Middag: vanlig husmanskost

Kvällsfika: the och smörgås eller kex/skorpor

Största förändringen jag gjort sedan jag blev gravid är att jag äter mycket mer kolhydrater än innan. Smörgåsar åt jag inte och väldigt lite pasta/potatis, men min kropp skriker efter kolhydrater nu och jag tänker att den borde få det då :D Huvudsaken jag håller mig ifrån sötsaker. Har gått upp cirka 4 kg och vecka 12 nu.

Jag har också varit mycket mer sugen på kolhydrater! Mackor och potatis framförallt :d. Brukar aldrig annars vara så sugen på potatis :D. Och mindre sugen på proteinmat, typ ägg och sånt.

Antar att kroppen säger till vad den behöver, när jag var gravid med sonen drack jag helt otroligt mycket apelsinjuice :D

Min avsmak för godis, snacks och söta drycker verkar dessvärre ha försvunnit med illamåendet. Skulle utan problem kunna trycka i mig en godispåse varje dag nu. :angel:

Jag märker att jag blivit fegare i ridningen nu jämfört med innan jag blev gravid. Framförallt hoppning gör mig väldigt nervös. just nu rider jag också mest unghästar/yngre hästar, och även om de är väldigt snälla individer så kan de fortfarande få för sig saker. Jag är ingen superryttare men sitter ofta kvar när något oväntat händer. Men tidigare har tanken på att fara i backen inte stört mig nämnvärt. Nu känns det inte alls så!

Jag sluta rida när vi hade varit på första UL :)
Vi va ju på kö till ivf och känner en oerhörd lättnad över att slippa den proceduren och vill inte riskera något om jag ramlar av.
BM sa att det är helt ok att rida med en fall är ändå ett fall som Kan skada, så jag har fegat ur helt kan man säga :)

Tömkör o longerar dock :)

oj. menade inte alls att någon skulle må illa över min fråga "klappar lite försiktigt på @KattenKorven" utan de var en seröis fråga. känner att jag har en snedvriden syn på mat och borde troligen trycka i mig mera (skall jag hålla nuvarande vikt borde jag äta runt 2300 kcal men kommer sällan upp i mer än 1800)

önskan om att inte gå upp sååååå mycket landar i att jag är överviktig, och har en ledsjukdom där all extra vikt skadar.

och mina smörgåsar ger jag INTE bort, min kropp behöver kolhydrarter,,har testat tidigare att byta ut dem men går inte
På vilket sätt behöver din kropp kolhydrater? :)

Nepp. Red till v 38 förra graviditeten, slutade enbart pga vikt. Planerar att rida så länge jag har ok vikt.

Saker man tydligen inte skall göra. Hästen lindrigt stressad igår så tänkte longera. Knäpper på linan på ridplan och hoppar ett steg bakåt. 600 kg häst rusar iväg i full galopp (släpper linan nästan genast men blir i alla fall ett ryck) nu vet jag i alla fall ganska tydligt var man hittar alla fogarna

Att det är ont om folk kan ju faktiskt inte du hjälpa, självklart är det störigt att ligga bak personalmässigt men det ska inte gå ut över dig! Precis som att man inte känner sig kass redan utan deras klagande. Nej, hoppas chefen bättrar sig. Såg att du ändå inte tänkte jobba kvar efter graviditeten, låter vettigt!

Ah, ja jag får också ont i svanskotan och nedre ryggen, typ molande värk. Samtidigt gör det ont typ "inne i" skinkorna, där ilar och hugger det och det strålar sen ner i benen. Igår domnade även hela benen när jag gått en stund på jobb, det var faktiskt riktigt obehagligt. Ilar även i, vad jag antar är, blygdbenet och ut i ljumskarna. Magen har jag inte känt mer än vanligt magont i, men det tror jag inte jag kan koppla ihop till resten av det onda.

Lite sen respons, men när jag såg detta inlägg tänkte jag att jag skulle svara. Men så glömde jag bort det, och kom på det igen nu.

Du har väl nästan samma bf som mig, i början av maj? Är det inte väldigt tidigt för foglossning då? Vi är väl typ inne i vecka 9 - 10 nu, så de hormoner som lossar fogarna borde väl inte ha börjat härja ännu? Det är väl fortfarande gulkroppen som avger hormon om jag förstod gynekologen rätt, och att moderkakan med sina hormoner succesivt kommer ta över. Men här får någon rätta mig då jag inte egentligen har så bra koll på foglossning och graviditetshormoner.

Är du säker på att det inte är någon form av ischias? Jag tycker du bör gå och kolla upp din smärta, och inte bara acceptera att det ska vara så där. Det kan ju vara något annat som är fel, som går att åtgärda innan du börjar känna av tyngden av bebisen.

Nej :-) hade mycket foglossning då men just ridningen gick alltid bra!
Inte alls avundsjuk...;) min foglossning var värre än värst efter varje ridpass förra graviditeten. Fick välja mellan att tygla ridlusten eller att ha en sömnlös natt. *peppar, peppar* verkar foglossningen hålla sig borta så här långt denna gång. Bara ligamenten som gör ont i trav. Men galopp går bra så jag får fixa någon som värmer upp hästen åt mig! :idea:

@robl under min förlossning förra veckan var jag så avis på,er som väntar tvillingar. Klämde ur mig det till sambon "tänk att bara behöva föda en gång men få två barn!"

Inte alls avundsjuk...;) min foglossning var värre än värst efter varje ridpass förra graviditeten. Fick välja mellan att tygla ridlusten eller att ha en sömnlös natt. *peppar, peppar* verkar foglossningen hålla sig borta så här långt denna gång. Bara ligamenten som gör ont i trav. Men galopp går bra så jag får fixa någon som värmer upp hästen åt mig! :idea:

Äsch! Vem har sagt att hästen behöver värma upp i trav före galopp? Bara du kan skritta igång den så borde du ju kunna rida resten av passet i galopp. Börja lugnt bara och växla med skrittarbete. Fattningar från skritt är väl bra styrketräning för hästen också? Det går även bra att lägga ned hästen i galopp. Under förutsättning att det är en häst med förmåga att balansera sig i galoppen och inte t.ex. en omskolad travare som har svårt för galoppen. Så skippa traven du. Kanske finns någon annan som kan rida några ridpass i mestadels trav, om du vill att hästen ska få variation gångartsmässigt. Annars tror jag det går utmärkt att variera sin ridning utan att nödvändigtvis använda alla gångarterna.

Äsch! Vem har sagt att hästen behöver värma upp i trav före galopp? Bara du kan skritta igång den så borde du ju kunna rida resten av passet i galopp. Börja lugnt bara och växla med skrittarbete. Fattningar från skritt är väl bra styrketräning för hästen också? Det går även bra att lägga ned hästen i galopp. Under förutsättning att det är en häst med förmåga att balansera sig i galoppen och inte t.ex. en omskolad travare som har svårt för galoppen. Så skippa traven du. Kanske finns någon annan som kan rida några ridpass i mestadels trav, om du vill att hästen ska få variation gångartsmässigt. Annars tror jag det går utmärkt att variera sin ridning utan att nödvändigtvis använda alla gångarterna.
Nja, det är mest hästen som behöver jogga ur lite spänningar i trav innan hon får fatta galopp - hon kan bli lite väl glad då nämligen. ;) Annars jobbar jag henne helst i galoppen innan vi tar traven eftersom just hon passar bäst på det hållet.

testade just att göra "ringtestet" för att se kön. de BÅDE pendlade OCH snurrade, lite olika beoende på var över magen jag höll....betyder det att de bor två därinne :p

eller så bor jag i ett dragigt hus (vilket jag gör)

testade just att göra "ringtestet" för att se kön. de BÅDE pendlade OCH snurrade, lite olika beoende på var över magen jag höll....betyder det att de bor två därinne :p

eller så bor jag i ett dragigt hus (vilket jag gör)

När det både pendlar och snurrar, då betyder det att det är trillingar!

Lite sen respons, men när jag såg detta inlägg tänkte jag att jag skulle svara. Men så glömde jag bort det, och kom på det igen nu.

Du har väl nästan samma bf som mig, i början av maj? Är det inte väldigt tidigt för foglossning då? Vi är väl typ inne i vecka 9 - 10 nu, så de hormoner som lossar fogarna borde väl inte ha börjat härja ännu? Det är väl fortfarande gulkroppen som avger hormon om jag förstod gynekologen rätt, och att moderkakan med sina hormoner succesivt kommer ta över. Men här får någon rätta mig då jag inte egentligen har så bra koll på foglossning och graviditetshormoner.

Är du säker på att det inte är någon form av ischias? Jag tycker du bör gå och kolla upp din smärta, och inte bara acceptera att det ska vara så där. Det kan ju vara något annat som är fel, som går att åtgärda innan du börjar känna av tyngden av bebisen.

Ja, 3 maj, så är idag i 10+0. Alltså, enligt mitt högst professionella (:D:angel:) googlande så är det väl inte vanligast med så tidig foglossning men heller inte superovanligt, jag har ju känt av "det" ordentligt i i alla fall nästan 3 veckor. Jag har dessutom överrörliga leder och föddes med höftledsluxation, mina båda höftleder var alltså ur led när jag ploppade ut och fick ligga i sån där vonrosenskena i ett par veckor. Sen vet jag inte om det är något som påverkar foglossning men jag har förstått det som att det kan göra att man upplever besvär i vuxen ålder. Jag har dock inte tänkt på höftledsluxationen som en grej som kanske stör nu förrän jag läste ditt inlägg! Tack för det, nu har jag en sak till jag måste fråga bm om på fredag :up:

Det kan ju också som du säger vara enbart ischias, jag har haft ilningar och hugg bak i rygg/rumpa och ben innan men då inte så pass ofta att jag tänkt att det varit värt att kolla upp. Jag ska dock ta upp allting med BM på fredag och be henne boka en läkartid så jag åtminstone blir kollad på, för något är det ju.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
15 16 17
Svar
334
· Visningar
28 968
Senast: Dorinda
·
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 870
Senast: lillebill
·
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
97 851
Senast: YaHilweh
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
22 556
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar