Vårföräldrar 2016

@Ray Det mest positiva för mig, än så länge, är faktiskt min sambo! Tror inte riktigt han förstått att vi på riktigt ska ha barn än men lite då och då kommer det kommentarer om att han redan tycker om "ärtan" och att han snart kan kalla sig pappa till exempel. Det tycker jag är det absolut mysigaste med graviditeten än så länge!

Första besöket på mvc avklarat, lämnade blodprov och kissprov, blev pikad om att jo, nog måste jag få i mig mer vätska, bara efter en titt på färgen på provet :angel:
Fick lergigan utskrivet mot illamåendet, förhoppningsvis hjälper det. Är riktigt tuffft att jobba i restaurang när i princip alla matdofter gör mig galet kräksugen, det ihop med värmen, stressen och tempot är inte poppis alls hos den här kroppen, blä!

Apropå något annat, tänker ni andra göra KUB? Ni som har bf i mars kanske redan har gjort eller är förbi tidsspannet? Vad känner ni? :)
Jag har gjort KUB-test. Gjorde det även första graviditeten men då mest för att få se bebisen tidigt.;) Den här gången tänkte jag mer på eventuella kromosom-fel som KUB kan indikera, dels för att jag är 37 och dels för att vi har en 4-åring. Ett DS-barn hade vi inte tagit bort men jag tänker att vi i familjen hade behövt förbereda oss på ett annat sätt. Allvarligare kromosom-fel hade inneburit att vi väntat med att berätta för sonen.

@Ray Det mest positiva för mig, än så länge, är faktiskt min sambo! Tror inte riktigt han förstått att vi på riktigt ska ha barn än men lite då och då kommer det kommentarer om att han redan tycker om "ärtan" och att han snart kan kalla sig pappa till exempel. Det tycker jag är det absolut mysigaste med graviditeten än så länge!

Första besöket på mvc avklarat, lämnade blodprov och kissprov, blev pikad om att jo, nog måste jag få i mig mer vätska, bara efter en titt på färgen på provet :angel:
Fick lergigan utskrivet mot illamåendet, förhoppningsvis hjälper det. Är riktigt tuffft att jobba i restaurang när i princip alla matdofter gör mig galet kräksugen, det ihop med värmen, stressen och tempot är inte poppis alls hos den här kroppen, blä!

Apropå något annat, tänker ni andra göra KUB? Ni som har bf i mars kanske redan har gjort eller är förbi tidsspannet? Vad känner ni? :)
Gjorde KUB förra veckan. Gjorde det inte med förra barnet. Då var jag bara 30 så det var inget bm informerade om. Nu blev jag rekommenderad på grund av åldern.

Var roligt att se att det fanns någon där. Var skönt att få bra siffror - man vill ju helst att allt ska gå bra. Vet inte alls vad jag gjort om det visat på stora fel. Svårt att sätta sig in i det iförväg. Det blir som det blir...

Jag har tänkt göra KUB. Är för ung för att få det av landstinget (har dock inte frågat på MVC, men antar att de kommer säga nej) så vi tänker betala en slant och göra det privat.

Är det enbart kvinnas ålder som påverkar om man erbjuds KUB eller inte?

I Stockholms erbjuds alla kvinnor över 35 år gratis KUB, men det verkar som att man kan få det i vissa fall även om man är yngre. Det måste ju säkert finnas andra faktorer som kan spela in i individuella fall. (Jag tänker chansa och fråga min BM under inskrivningen trots att jag "bara" är 30.)

I Stockholms erbjuds alla kvinnor över 35 år gratis KUB, men det verkar som att man kan få det i vissa fall även om man är yngre. Det måste ju säkert finnas andra faktorer som kan spela in i individuella fall. (Jag tänker chansa och fråga min BM under inskrivningen trots att jag "bara" är 30.)

I Stockholm erbjuds väl alla att göra KUB? Jag blev då erbjuden och alla jag känner likaså, oavsett ålder.

Idag har jag knappt varit ett dugg trött och inte alls lika hungrig som jag brukar vara. Kom hem efter jobbet och orkade till och med städa undan lite och börja laga mat. Hann tänka att det kanske vänder nu! sen slog illamåendet och hungern till så maken fick ta över matlagningen :D

Kom på en till sak som jag gillar med graviditeten, att jag är kär på nytt i min man! Ja nu är vi ju nygifta och borde vara himla kära ändå, men jag har fått se så många nya sidor hos honom och jag bara :love:

• Gilla
Reactions: Ray
Tänk om alla positiva gravida kunde dela med sig av sina mest positiva tankar! Vad är bäst med att vara gravid? Varför tycker ni man ska njuta av denna tiden?

Jag känner mig tyvärr just nu ännu mer som en bitterfitta denna graviditeten. Först var jag glad att vi lyckades så snart efter missfallet och tänkte att nu lovar jag vara positiv hela graviditeten om detta bara går bra. Men det är faktiskt svårt och jag känner inte igen mig själv i häxan surtant som snörper på munnen åt allt. Jag vill hitta den där positiva "jag har plus på stickan" känslan igen!

Så kom igen- bomba på med positiva saker för gravida!

Jag ska defintivt :) alla får göra här i Sthlm så varför inte. Kul med ett extra ultraljud :)

Är det enbart kvinnas ålder som påverkar om man erbjuds KUB eller inte?

I endel landsting får alla göra det som i tex stockholm.
Nej, alla i Sthlm får. Jag är 24 och blev frågad.

@Ray

Vi gjorde KUB för nån vecka sen, tredje barnet i mars 2016 och enda gången vi gjort KUB.

Vi valde KUB då mina graviditeter är komplicerade och har medicinskt avvikande graviditeter med planerat kejsarsnitt med båda barnen då det funnits risk att de kunde dö annars. Jag har gjort en rad tillväxtultraljud med båda barnen och kommer så få även denna graviditet så vi ville veta från start att barnet ej hade dödligt kromosomfel. Är barnet avvikande på andra medicinska sätt så vill vi veta i tid så vi kan planera vår familj efter barnet. Vi kommer som sagt göra tillväxtultraljud där de kommer följa upp hjärtat, hjärnan och preliminär födselvikt då det är punkter som varit kollade med båda barnen.

Idag har jag knappt varit ett dugg trött och inte alls lika hungrig som jag brukar vara. Kom hem efter jobbet och orkade till och med städa undan lite och börja laga mat. Hann tänka att det kanske vänder nu! sen slog illamåendet och hungern till så maken fick ta över matlagningen :D

Kom på en till sak som jag gillar med graviditeten, att jag är kär på nytt i min man! Ja nu är vi ju nygifta och borde vara himla kära ändå, men jag har fått se så många nya sidor hos honom och jag bara :love:

Jag har också blivit nyförälskad i sambon :love:

Jag sover borta 2 nätter/ vecka i jobbet, något som jag älskat innan..
Nu däremot så blir jag ledsen o helt omotiverad till att köra iväg, längtar efter sambon hela tiden och blir inte på bra humör från jag är påväg hem igen ;)
Känner mig precis som första månaderna vi va tillsammans :) :heart

Tack för svar @fia-lisa, @Ray och @KattenKorven!

Jag har tänkt som så, angående KUB, att dels blir det ju ett ultraljud tidigt så man vet att allt är bra och att det faktiskt finns någon där inne, dels är jag lite av ett kontrollfreak och behöver ha koll på så mycket jag bara kan ha koll på ungefär. Plus att jag inte vill berätta något för familj och vänner innan jag vet att det faktiskt är okej med hallonet (nuvarande storlek enligt app:laugh:).

Ska tillbaka till jobb idag efter två dagar ledigt, inte speciellt peppad alls faktiskt. Imorgon jobbar jag dessutom panna (11-23) och sen frukost på måndagmorgon, ska bli intressant.. Håller tummarna för att jag slipper vara alldeles för uppenbar med kräkningar och magsmärtor konstant på jobb. :cautious:

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
15 16 17
Svar
334
· Visningar
28 975
Senast: Dorinda
·
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 874
Senast: lillebill
·
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
97 856
Senast: YaHilweh
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
22 557
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar