Vårföräldrar 2016

I Kalmar får alla erbjudande om KUB. Eller i alla fall ett tidigt ultraljud om man inte vill göra själva KUB-testet.

I Gävleborg får ingen under 35 KUB. Inga tidiga VUL heller om inget är onormalt. En vän jobbar på gyn och har fått säga nej till kvinnor som gråtit av oro :crazy: Lite orättvist att det är olika i landstingen tycker jag..

I Gävleborg får ingen under 35 KUB. Inga tidiga VUL heller om inget är onormalt. En vän jobbar på gyn och har fått säga nej till kvinnor som gråtit av oro :crazy: Lite orättvist att det är olika i landstingen tycker jag..

Det är jätteorättvist! Jag bodde i Västra Götaland förut när jag var gravid med sonen. Då gjorde jag privat ultraljud i vecka 14. Kunde inte vänta till vecka 18, då har ju typ halva tiden gått redan innan man kan börja glädja sig. :meh:

Tycker också det är märkligt att det är olika i olika landsting. Antingen skulle alla ha en gräns på 35 år eller så ska det kunna erbjudas till alla. Men jag antar att det är en resursfråga. Jag hör ju till Region Skåne och här får man inte kub om man inte är över 35 (eller var det 33?). Hur som helst så gör det mig inte jättemycket att gå privat och betala för det men alla kanske inte kan göra det. Att vänta till vecka 18 eller ibland ännu mer för att få se att det faktiskt är något i magen känns ju så himla sent.

Tycker också det är märkligt att det är olika i olika landsting. Antingen skulle alla ha en gräns på 35 år eller så ska det kunna erbjudas till alla. Men jag antar att det är en resursfråga. Jag hör ju till Region Skåne och här får man inte kub om man inte är över 35 (eller var det 33?). Hur som helst så gör det mig inte jättemycket att gå privat och betala för det men alla kanske inte kan göra det. Att vänta till vecka 18 eller ibland ännu mer för att få se att det faktiskt är något i magen känns ju så himla sent.

Ja det känns väldigt sent.

Idag berättade vi för våra familjer (förutom min mamma som redan visste). Vi pallade inte smyga med det längre. Makens föräldrar blev jätteöverraskade och jätteglada. Hans syster blev så förvånad att hon blev tyst en lång stund och sen bara skrek rakt ut. Mina syskon blev glada och entusiastiska och har lovat oss mängder med ärvda bebiskläder och leksaker.

Alla är medvetna om att det är tidigt och kan gå snett, men det känns bra att ha ett helt gäng som hejar på oss. :)

Nu börjar mitt sista par byxor sitta bra tajt. V 10 imorgon och får gå och handla gravidbyxor O_o I fredags viskade chefen (som vet) att det börjar synas. Som tur är jobbar jag bara 2 dagar till sen har jag semester t o m 6 oktober. Vill inte att det kommer ut på jobbet riktigt än :D

Nu börjar mitt sista par byxor sitta bra tajt. V 10 imorgon och får gå och handla gravidbyxor O_o I fredags viskade chefen (som vet) att det börjar synas. Som tur är jobbar jag bara 2 dagar till sen har jag semester t o m 6 oktober. Vill inte att det kommer ut på jobbet riktigt än :D

Jag vill också köpa gravidbyxor..
Hoppas min knäppa hjärna som tänker "Om du köper något innan RUL kommer det gå snett" börjar lugna ner sig lite.. Har 1 par byxor som funkar om jag har gummisnodd i knappen och en lång tröja över, leggins är så sjukt obekvämt just nu så det funkar inte heller..
Måste kanske ta mig i kragen o handla lite..

Jag har inte haft några fler blödningar som tur är, vi får se vad som visas på tisdag!

Fick berätta för min närmsta kollega i helgen, vi delade rum på kickoff och jag brukar aldrig banga vin ;) hon blev jätteglad, hon visste om mitt förra missfall. Tycker att det börjar synas redan nu i v 8, förut var jag bara svullen på eftermiddagen men nu har jag en tydlig liten bula redan på morgonen... Var ska detta sluta??? Kan nog kyssa mitt sexpack adjö ganska snart ;)

Tycker att det börjar synas redan nu i v 8, förut var jag bara svullen på eftermiddagen men nu har jag en tydlig liten bula redan på morgonen... Var ska detta sluta??? Kan nog kyssa mitt sexpack adjö ganska snart ;)
Med rätt kläder går det att dölja bra länge, tro mig ;) Jag har 16 dagar till BF och fick en försiktig fråga om jag bar på något i magen eller inte idag, hade makens hoodie på mig. Utan "skrymmande" kläder syns det såklart jättemycket, men kläder som är sydda med fickor på magen, lager på lager eller mönster döljer skitbra (jag jobbade med skyddsväst innan graviditeten som i vissa fall skulle vara dold under civila kläder, så det är högst empiriskt undersökt :D).

Jag har inte haft några fler blödningar som tur är, vi får se vad som visas på tisdag!

Fick berätta för min närmsta kollega i helgen, vi delade rum på kickoff och jag brukar aldrig banga vin ;) hon blev jätteglad, hon visste om mitt förra missfall. Tycker att det börjar synas redan nu i v 8, förut var jag bara svullen på eftermiddagen men nu har jag en tydlig liten bula redan på morgonen... Var ska detta sluta??? Kan nog kyssa mitt sexpack adjö ganska snart ;)

Va skönt att du inte haft mer blödningar :)
Håller tummarna för fina bilder på tisdag :D

Med rätt kläder går det att dölja bra länge, tro mig ;) Jag har 16 dagar till BF och fick en försiktig fråga om jag bar på något i magen eller inte idag, hade makens hoodie på mig. Utan "skrymmande" kläder syns det såklart jättemycket, men kläder som är sydda med fickor på magen, lager på lager eller mönster döljer skitbra (jag jobbade med skyddsväst innan graviditeten som i vissa fall skulle vara dold under civila kläder, så det är högst empiriskt undersökt :D).
Jag hade ett magomfång på 136 cm i v36 förra graviditeten. Den magen hade inte kunnat döljas hur skrymmande kläderna än var... ;)

Håller tummarna! :bump:

Hur skulle jag kunnat dölja den här magen menar du ? :angel:

(vecka 14 är spegelvänd därav ingen panter som sitter på vänster höft). Nedre vänstra bilden vägde jag drygt 62 kg, på bilden bredvid drygt 100 kg-kort taget samma dag som sonen föddes.

bebiskort.jpg

• Gilla
Reactions: Ray
Suck. På hälsosamtalet tyckte barnmorskan att det vore bra om jag gick raska promenader varje dag "för att underlätta att hålla vikten nere" vilket jag lydigt sa att jag självklart skulle göra... Men nu vill jag ju bara sova hela tiden! :arghh: Är så sinnessjukt trött. Sover ordentligt på nätterna plus en tupplur på ca 1,5 timmar varje eftermiddag, men det hjälper inte.

Dessutom blir jag yr i huvudet av minsta anspänning. (Höll på att tuppa av när jag stod vid tavlan och förklarade en uppgift för en elev nu i veckan, men lyckades avstyra katastrofen i sista stund.) Blev yr och kallsvettig inne på Ica idag och fick ragla ut till bilen medan maken handlade färdigt.

Plus att illamåendet triggas så fort jag blir det minsta stressad/spänd och då måste jag springa och kräkas direkt.

Det är verkligen inte alls roligt att vara gravid just nu, känner mig som en fet, illamående och orkeslös manet. :( Så, hur dåligt samvete bör jag ha om jag ligger i soffan och degar resten av kvällen och skiter i den där promenaden? :cautious:

Suck. På hälsosamtalet tyckte barnmorskan att det vore bra om jag gick raska promenader varje dag "för att underlätta att hålla vikten nere" vilket jag lydigt sa att jag självklart skulle göra... Men nu vill jag ju bara sova hela tiden! :arghh: Är så sinnessjukt trött. Sover ordentligt på nätterna plus en tupplur på ca 1,5 timmar varje eftermiddag, men det hjälper inte.

Dessutom blir jag yr i huvudet av minsta anspänning. (Höll på att tuppa av när jag stod vid tavlan och förklarade en uppgift för en elev nu i veckan, men lyckades avstyra katastrofen i sista stund.) Blev yr och kallsvettig inne på Ica idag och fick ragla ut till bilen medan maken handlade färdigt.

Plus att illamåendet triggas så fort jag blir det minsta stressad/spänd och då måste jag springa och kräkas direkt.

Det är verkligen inte alls roligt att vara gravid just nu, känner mig som en fet, illamående och orkeslös manet. :( Så, hur dåligt samvete bör jag ha om jag ligger i soffan och degar resten av kvällen och skiter i den där promenaden? :cautious:

Sådär ruttet mådde jag fram till och med v9 (är i v12 nu) sen har det minskat dag för dag. Nu har jag inte kräkts på 1,5v och det är riktigt skönt!! Jag mår dock illa som attan på morgonen men jag har upptäckt att om jag vara får en talrik havregrynsgröt direkt när jag går upp så mår jag bra nästan omgående! Vissa dagar får jag äta en riskaka under tiden jag kokar gröten för att inte kräkas men det som funkar funkar!
Yoghurt och annat kallt fungerar inte.

Yrseln och tröttheten ifrån helvetet har gett sej en hel del också. (Dock ersatts av att jag flåsar och blir andfådd när jag är igång)
Jag har mått mycket bättre av att tvinga ut mej på promenader fast jag mått ruttet, frisk luft och motion gör mycket för mej. Man behöver ju inte rusa rundor bara för att man ska ut och röra sej. Ta det i din takt och den tidpunkt på dagen det passar ditt mående. Är du rutten på kvällen så gå nån annan tid på dygnet.
Håller tummarna att det lugnar sej:up:

Tycker också att det är konstigt att det inte är lika för alla oavsett vart man bor i Sverige? Tycker även det är sent med rul i v18. Ju tidigare man kan kolla att allt står rätt till ju bättre måste det var och framför allt lugnare för den som är gravid? Det kan ju inte vara en resursfråga eftersom ul ändå ska göras. V13-14 tycker jag känns mer lagom.
Men men.. Jag hade gjort KUB/NUPP privat om jag inte fått det nu. Har gör dom det i mån av tid på dom som är under 35. Jag är 34, och har blivit lovad att göra ett. Ska boka tid imorgon och kommer få göra det denna veckan. (Är i v12 nu) ska bli så skönt att få se hur det står till.

Tycker även det är sent med rul i v18. Ju tidigare man kan kolla att allt står rätt till ju bättre måste det var och framför allt lugnare för den som är gravid? Det kan ju inte vara en resursfråga eftersom ul ändå ska göras. V13-14 tycker jag känns mer lagom.

Det går ju inte alls att se lika mycket i v13-14 som i v18, så tidpunkten är alltså medicinskt motiverad. Organen behöver tid för att utvecklas. Skulle RUL ske i v.13-14 skulle man missa långt fler avvikelser än vad man gör idag.

Det går ju inte alls att se lika mycket i v13-14 som i v18, så tidpunkten är alltså medicinskt motiverad. Organen behöver tid för att utvecklas. Skulle RUL ske i v.13-14 skulle man missa långt fler avvikelser än vad man gör idag.
Ok, My bad. Jag tycker bara det känns skitlångt bort. (Min första graviditet och är både nojjig och inte insatt till tusen i allt ännu;))
Men visst hade det varit skönt med ett tidigare ul?

(vecka 14 är spegelvänd därav ingen panter som sitter på vänster höft). Nedre vänstra bilden vägde jag drygt 62 kg, på bilden bredvid drygt 100 kg-kort taget samma dag som sonen föddes.

bebiskort.jpg
Haha, jag menade inte att alla magar går att dölja en hel graviditet, absolut inte! Däremot går det ofta att dölja magen lite längre än en själv tror, dels för att folk ofta är mest självupptagna och inte märker så mycket, och dels för att magen ofta syns mindre än det känns :) och det är ju självklart att det syns mindre i en viss typ av kläder än andra!

bebiskort.jpg
Du kunde väl dragit in den?!:angel::D superfin mage!!
Vill att min ska synas nu, men än så länge är det bara dom som vet som ser det. Och med rätt kläder så ser jag bara lite "semesterfet" ut:) Utan kläder är det dock inga större tveksamheter.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
15 16 17
Svar
334
· Visningar
28 975
Senast: Dorinda
·
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 874
Senast: lillebill
·
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
97 856
Senast: YaHilweh
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
22 557
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar