Vårföräldrar 2016

Hoppas att allt är okej!

KL.
Var ju på inskrivning igår och fick träffa en supergullig barnmorska! Var ett hyfsat smärtfritt besök :P, pratade om vår situation, jobb etc och så berättade hon lite hur rutinerna ser ut. Fick också göra en snabbkoll av vikt, blodtryck och järnvärde och både blodtrycket och järnvärdet ser bra ut! Hon pratade om folsyra och blev mycket nöjd när jag redan börjat äta det. VUL och andra prover man ska ta blir den 19:e oktober. Känns som en evighet!! Jag skulle verkligen vilja ha ett litet kvitto på att skruven där inne lever helst igår. Vänta är inte min grej... Det är väl nackdelen med att testa positivt så tidigt, kanske!

Gör man kub så får man se tidigare. Även tidigt vul :)

Hej allihopa!
Tänkte att nu fick det väl vara dags att hoppa in här för mig, har smygläst sen jag tog första testet för någon vecka sen. Oplanerat och osäkert med vad vi skulle göra till en början men vi tog beslutet att köra, vad kan gå fel liksom. ;):D

Har första besöket på mvc imorgon, v 7+2 idag. tog ett CB digital idag igen för säkerhetsskull, så man inte går dit imorgon och slutat vara gravid helt plötsligt :p Även om det inte vore så troligt med tanke på hur skit jag mår generellt!

(Är det någon som mot all förmodan vet vem jag är privat så knip igen för det är en hemlis till efter KUB i alla fall :D)

Mars
BF 7:e mars, SpanskaLoppan, 1:a barnet
BF 8:e mars, fia-lisa, 37 år, 2:a barnet
BF 9:e mars, robl, 24 år, 1:a barnet
BF 9:e mars, Calazirya, 31 år, 2:a barnet (snittas)
BF 11mars, Cambello, 36 år, 3:e barnet
BF 16 mars, Bexzor, 31 år, 3:e barnet (snittas nån vecka innan)
BF 21 mars, Ray, 2:a barnet
BF 31 mars, leia, 42 år, 3:e barnet

April
BF 11:e april, Lazy Lady, 34år, 1:a barnet
BF 15:e april, Silverkatten, 31 år, 1:a barnet
BF 24:e april, BubbelA, 28 år, 1:a barnet
BF 28:e april Hanna_90, 25 år, 1:a barnet

Maj
BF 3:e maj, KattenKorven, 30 år, 1:a barnet
BF 3:e maj, sicx. 25 år, 1:a barnet
BF 6:e maj, Akvileja, 32 år, 1:a barnet
BF 31:a maj, Sörlatungu

Hoppas att allt är okej!

KL.
Var ju på inskrivning igår och fick träffa en supergullig barnmorska! Var ett hyfsat smärtfritt besök :P, pratade om vår situation, jobb etc och så berättade hon lite hur rutinerna ser ut. Fick också göra en snabbkoll av vikt, blodtryck och järnvärde och både blodtrycket och järnvärdet ser bra ut! Hon pratade om folsyra och blev mycket nöjd när jag redan börjat äta det. VUL och andra prover man ska ta blir den 19:e oktober. Känns som en evighet!! Jag skulle verkligen vilja ha ett litet kvitto på att skruven där inne lever helst igår. Vänta är inte min grej... Det är väl nackdelen med att testa positivt så tidigt, kanske!

Jag får inte se bebis förrän i v 19, i slutet av november alltså. Så jag tycker 19 oktober känns väldigt nära ;)

Igår fick jag en liten blödning när jag gick på toaletten, och efter det har det kommit en liten koagel av blod vid toabesök men ingen mer blödning... Tror naturligtvis att det är missfall på gång igen, det är alltid i v 7 det brukar hända. :(

Men har hoppet uppe så länge det inte blöder mer, har bokat en tid på studentgyn på tisdag för ett VUL.
Håller tummarna för att allt är ok. En del blöder ju lite till och från under hela graviditeten utan att det är något farligt!

Förstår dock om tankarna snurrar.

För nån vecka sen började jag få känning av foglossning och igår kom det igång rejält. Vecka 15 igår, och det gör ont stundtals i hela bäckenet när jag reser mig från en stol. Strålar ner i blygdbenet så det känns som eld stundtals. Får stundtals vagga fram då höften vägrar stora steg, speciellt om jag suttit still en stund.

Hur det än bär emot mig så kommer jag stå på mig för att min sjukskrivning ska förlängas på torsdag. Jag kan inte ens sköta mitt hem pga illamåendet som kommer i vågor och hindrar mig i vardagen, jag kan inte lyfta min 20 månaders då det stramar och gör ont i ligamenten samt nu en foglossning på gång. Min kropp protesterar mot denna kraftiga viktuppgång (12 kilo på 8 veckor) så jag lär inte kunna klara mitt arbete som undersköterska där jag täcker korta vikariat inom hemtjänst, äldreboende, LSS och gruppboende.

Tänk om alla positiva gravida kunde dela med sig av sina mest positiva tankar! Vad är bäst med att vara gravid? Varför tycker ni man ska njuta av denna tiden?

Jag känner mig tyvärr just nu ännu mer som en bitterfitta denna graviditeten. Först var jag glad att vi lyckades så snart efter missfallet och tänkte att nu lovar jag vara positiv hela graviditeten om detta bara går bra. Men det är faktiskt svårt och jag känner inte igen mig själv i häxan surtant som snörper på munnen åt allt. Jag vill hitta den där positiva "jag har plus på stickan" känslan igen!

Så kom igen- bomba på med positiva saker för gravida!

För nån vecka sen började jag få känning av foglossning och igår kom det igång rejält. Vecka 15 igår, och det gör ont stundtals i hela bäckenet när jag reser mig från en stol. Strålar ner i blygdbenet så det känns som eld stundtals. Får stundtals vagga fram då höften vägrar stora steg, speciellt om jag suttit still en stund.

Hur det än bär emot mig så kommer jag stå på mig för att min sjukskrivning ska förlängas på torsdag. Jag kan inte ens sköta mitt hem pga illamåendet som kommer i vågor och hindrar mig i vardagen, jag kan inte lyfta min 20 månaders då det stramar och gör ont i ligamenten samt nu en foglossning på gång. Min kropp protesterar mot denna kraftiga viktuppgång (12 kilo på 8 veckor) så jag lär inte kunna klara mitt arbete som undersköterska där jag täcker korta vikariat inom hemtjänst, äldreboende, LSS och gruppboende.
Illamående OCH foglossning- det låter inte alls schysst:wtf:

Nu börjar jag ju må som mig själv igen, inget mer illamående förutom när jag är jättehungrig, inte omönskligt trött längre, magen börjar komma och jag har än så länge sluppit foglossningar som jag hade förra gången!

Positiva grejjer alltså::banana:
*Jag kan släppa ut magen hela tiden!
*Gravidkläder är oftast mjuka och behagliga över magen, även efter att jag dragit i mig en jättemiddag.
*Jag vaknar pigg och fräsch efter fester
*Jag har carte blanche på att gå och lägga mig när jag vill - bara att skylla på graviditeten så nickar folk förstående. Så inga mer kvävda gäspningar och förhoppningar om att middagsgästerna ska fatta att det är dags att gå hem när jag är supertrött en fredag.
*Jag slipper hålla på med ÄL-stickor
*Ingen mens
*Jag älskar när sonen pussar magen god natt/god morgon och pratar med blivande syskon!
*Jag slipper släpa tunga vattendunkar till hagen eftersom mina stallkamrater absolut inte tycker jag ska lyfta så tungt

...och så önskar jag att jag kunde skriva strålande hy och blankt hår, men dessvärre fick jag finnar och frissigt hår denna graviditeten...:mad:;)

Nu börjar jag ju må som mig själv igen, inget mer illamående förutom när jag är jättehungrig, inte omönskligt trött längre, magen börjar komma och jag har än så länge sluppit foglossningar som jag hade förra gången!

Positiva grejjer alltså::banana:
*Jag kan släppa ut magen hela tiden!
*Gravidkläder är oftast mjuka och behagliga över magen, även efter att jag dragit i mig en jättemiddag.
*Jag vaknar pigg och fräsch efter fester
*Jag har carte blanche på att gå och lägga mig när jag vill - bara att skylla på graviditeten så nickar folk förstående. Så inga mer kvävda gäspningar och förhoppningar om att middagsgästerna ska fatta att det är dags att gå hem när jag är supertrött en fredag.
*Jag slipper hålla på med ÄL-stickor
*Ingen mens
*Jag älskar när sonen pussar magen god natt/god morgon och pratar med blivande syskon!
*Jag slipper släpa tunga vattendunkar till hagen eftersom mina stallkamrater absolut inte tycker jag ska lyfta så tungt

...och så önskar jag att jag kunde skriva strålande hy och blankt hår, men dessvärre fick jag finnar och frissigt hår denna graviditeten...:mad:;)
Underbart!
Jag har börjat tänka lite på det positiva i rätten att ha mysbyxor med bred mudd hela tiden... Inte riktigt där än- har fortfarande ridbyxor som måste knäppas upp ibland under dagen. När det blir kallare slipper jah det, då ska jag ha Mys byxorna under täckbyxorna!
När berättade ni för sonen?

Tänk om alla positiva gravida kunde dela med sig av sina mest positiva tankar! Vad är bäst med att vara gravid? Varför tycker ni man ska njuta av denna tiden?

Det mest positiva är att magen växer och eftersom jag är i vecka 15 så är det bara en tidsfråga innan man känner bebisen :heart
Jag vill absolut ha fler barn men jag känner inte att det är så himla mycket positivt att vara gravid.

Underbart!
Jag har börjat tänka lite på det positiva i rätten att ha mysbyxor med bred mudd hela tiden... Inte riktigt där än- har fortfarande ridbyxor som måste knäppas upp ibland under dagen. När det blir kallare slipper jah det, då ska jag ha Mys byxorna under täckbyxorna!
När berättade ni för sonen?
Jag började med mamma-leggings och mamma-strumbyxor nu i helgen och det är gudomligt skönt! Har ju ett jobb där jag måste vara lite representabelt klädd men mjuka klänningar och leggings/strumpbyxor funkar fin-fint och! Ridbyxorna fick jag köra halvöppna igår och dra en snodd i för att de inte skulle hasa ner.

Vi berättade för sonen efter KUB-testet. Han har pratat om att bli storebror länge och jag ville inte att han eventuellt skulle förstå på samtal när övriga släkt och vänner hade fått veta. Ville att han skulle få vara en av de första och att vi fick berätta det för honom själva!

• Gilla
Reactions: Ray

Jag känner mig tyvärr just nu ännu mer som en bitterfitta denna graviditeten. Först var jag glad att vi lyckades så snart efter missfallet och tänkte att nu lovar jag vara positiv hela graviditeten om detta bara går bra. Men det är faktiskt svårt och jag känner inte igen mig själv i häxan surtant som snörper på munnen åt allt. Jag vill hitta den där positiva "jag har plus på stickan" känslan igen!

Sedan jag blev gravid känner jag mig nog faktiskt för första gången i livet mig helt lugn. Innan har jag alltid varit lite stressad, tjatat hål i huvet på min man om renoveringar och puffat kuddar dagarna i ända. Nu skiter jag rent ut sagt i allt ;) So what om det står disk framme. Hela världen rasar inte för att jag städar på lördagar istället för torsdagar. Det är absolut det bästa med att vara gravid, tycker även min man ;)

• Gilla
Reactions: Ray
Sedan jag blev gravid känner jag mig nog faktiskt för första gången i livet mig helt lugn. Innan har jag alltid varit lite stressad, tjatat hål i huvet på min man om renoveringar och puffat kuddar dagarna i ända. Nu skiter jag rent ut sagt i allt ;) So what om det står disk framme. Hela världen rasar inte för att jag städar på lördagar istället för torsdagar. Det är absolut det bästa med att vara gravid, tycker även min man ;)

Oj, jag är tvärtom.

När jag inte är gravid så har jag inte lika många projekt i huvudet som när jag är gravid. Då jag är hemma hela dagarna så kommer jag på massor jag vill göra. På min senaste föräldraledighet så studerade jag samtidigt 75 procent på distans samt gjorde om flertal möbler här hemma, och stundtals även möblerade om.

• Jag slipper de asjobbiga tankarna på när/om vi ska skaffa barn som har snurrat i mitt huvud i flera år.
  • Jag slipper hålla på och leta ägglossning med tester och stress-ligga med maken ett par dagar varje månad.
  • Jag slipper de hormonella finnarna som förpestat min tillvaro sen jag slutade med p-piller.
  • Jag slipper fokusera så mycket på vad jag ska göra med mitt liv framöver - det är liksom redan spikat nu.
  • Jag känner en större medvetenhet för min egen kropp. Förut var den mest något som jag släpade runt på, nu lyssnar jag på dess signaler och känner av vad den behöver för att må bra.
  • Jag får äntligen en anledning till att greja med mina virk- och stickprojekt. Babyfiltar, sockor, mössor och gosedjur, ohoj!
  • Jag får se en hel massa nya, fina sidor hos min man. Blir helt tårögd ibland.
  • Jag får gå runt och känna mig alldeles nöjd över att jag har en superduper-hemlighet som folk i min omgivning inte ens kan ana (är bara i vecka 8 och har bara berättat för mamma och några kompisar).
  • Jag är mycket mer nöjd med mig själv. Jag klarar av att bygga en bebis! Hur coolt är inte det? Då måste jag ju kunna klara vad som helst!
:)

@Ray Det mest positiva för mig, än så länge, är faktiskt min sambo! Tror inte riktigt han förstått att vi på riktigt ska ha barn än men lite då och då kommer det kommentarer om att han redan tycker om "ärtan" och att han snart kan kalla sig pappa till exempel. Det tycker jag är det absolut mysigaste med graviditeten än så länge!

Första besöket på mvc avklarat, lämnade blodprov och kissprov, blev pikad om att jo, nog måste jag få i mig mer vätska, bara efter en titt på färgen på provet :angel:
Fick lergigan utskrivet mot illamåendet, förhoppningsvis hjälper det. Är riktigt tuffft att jobba i restaurang när i princip alla matdofter gör mig galet kräksugen, det ihop med värmen, stressen och tempot är inte poppis alls hos den här kroppen, blä!

Apropå något annat, tänker ni andra göra KUB? Ni som har bf i mars kanske redan har gjort eller är förbi tidsspannet? Vad känner ni? :)

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
15 16 17
Svar
334
· Visningar
28 970
Senast: Dorinda
·
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 873
Senast: lillebill
·
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
97 854
Senast: YaHilweh
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
22 557
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar