Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tack alla. Tog första tabletten idag, och på onsdag ärdet medicinsk tömning. Då ligger man automatiskt inne minst 8 timmar. De kollar med vul vid dagens slut, och finns det mycket rester suger de ut en del, och blöder man ännu mycket läggs man in på bäddavdelning. Skönt att inte behöva vara hemma, utan att man automatiskt är under bevakning.
Hcg var 38000, så det hade ju gått ner från i fredags.
Vilken skillnad i rutinerna mot härTack alla. Tog första tabletten idag, och på onsdag ärdet medicinsk tömning. Då ligger man automatiskt inne minst 8 timmar. De kollar med vul vid dagens slut, och finns det mycket rester suger de ut en del, och blöder man ännu mycket läggs man in på bäddavdelning. Skönt att inte behöva vara hemma, utan att man automatiskt är under bevakning.
Hcg var 38000, så det hade ju gått ner från i fredags.
Fast att dom flyttar BF vid IVF är olika. Vissa gör det och vissa inte.Ytterligare som talar emot ditt påstående är ju att de, trots IVF, flyttar datum för BF på ultraljuden. På mitt KUB blev jag framflyttad en hel vecka pga fostrets storlek och utveckling. På RUL flyttades jag tillbaka igen några dagar. Och detta trots att man vet exakt dag för återföring.
Det man aldrig vet oavsett om det är IVF eller naturligt är ju exakt vilket dygn som fostret fäste. Det kan slå på ett par dygn.
Vidare vet man att på foster som är i mindre storlek kan man höra hjärtat tidigare och på större foster senare.
Vilken skillnad i rutinerna mot här
Här är det "Detta gör du hemma själv. Blöder du mycket så ring innan du svimmar". Typ.
Här var det det enda dom frågade var om jag hade ont och om jag inte ville ha mer smärtstillande.Kan jag skriva under på, "Oj, glömde vi berätta att det kunde göra så ont, du kanske skulle fått lite mer information och smärtstillande med dig hem". No shit sherlock, sambon fick springa till min kusin sent på kvällen för att hämta tramadol då jag låg hemma och fick koncentrera mig på andningen
Beklagar verkligen @em-pirre
Här var det det enda dom frågade var om jag hade ont och om jag inte ville ha mer smärtstillande.
Allt annat var sååå noooooormaaaalt (så trött på att höra det )
I min föräldragrupp med dottern var det definitivt betydligt högre ålder än 25. Jag kände mig som en småskit i sällskapet med mina 23 år. Förvisso ett område där det var rätt dyrt att köpa bostad så många hade hunnit plugga och skaffat sig bra jobb. Alla utom en (som fått en sladdis och var jämngammal med min mamma) fick sina första barn och var väl runt 30 eller strax under.Jag är så jäääävla trött. Vill bara ruttna i sängen, aldrig kliva upp förrän ev förlossningen då.
Börjar jobba heltid nästa vecka och det känns skit tråkigt. Jobba är ju kul men jag är konstant trött och irriterad och sur med semester...
Jag minns inte att jag var så trött förra gången? Är det åldern tänker jag och ser framför mig hur mitt barn kommer skämmas över sin gamla mamma. Hur alla på föräldragruppen kommer vara 25. Eller 20 kanske?
Verkligen fastnar i negativa tankespiraler som jag inte kommer ur. Ut å spring säger sambon och då vill jag bara ge honom en fetsmäll. Jag behöver en livscoach kaliber Kjell Enhager! Varje sekund på dagen helst. Hatar mig när jag är såhär neg och det gör mig ännu mer neg. Tråkig sambo, tråkig morsa (vilket jag verkligen får höra oxå...)
Blääää
Förra gången var jag runt 30 och det kändes himla normalt. Nu känner jag mig skitgammal...Fast jag har otroligt många i bekantskapskretsen som fått barn när de varit äldre än jag är nu. Hade jag vetat att jag skulle få för mig att ha ett barn till hade jag gjort slag i saken för flera år sen. Men då ville jag absolut inte. Typiskt!I min föräldragrupp med dottern var det definitivt betydligt högre ålder än 25. Jag kände mig som en småskit i sällskapet med mina 23 år. Förvisso ett område där det var rätt dyrt att köpa bostad så många hade hunnit plugga och skaffat sig bra jobb. Alla utom en (som fått en sladdis och var jämngammal med min mamma) fick sina första barn och var väl runt 30 eller strax under.
Mycket dåligtJag blev hemskickad av läkaren utan smärtstillande och vad jag förstod i efterhand utan egentlig information om vad som väntade mig. Tog en tablett på gynakuten sen fick jag med mig ett gäng cytotec hem. Fick riktigt rejäla "värkar", vattnet gick o hela baletten, var en ganska chockerande upplevelse
Dock jobbar min syster uppe på gyn/bb/förlossning och pratade med sin chef och de hade upp mitt "fall" på någon stämma som ett exempel hur det absolut inte får gå till
Jag håller tummar och tår.Jag är så nervös idag! 5 timmar till ul, mår illa så jag skulle kunna spy
Varför kan jag inte ta det med ro.. Sambon är mer samlad o säger "ja, varför skulle det inte gå bra?" Och "vilket som så kan vi inte påverka det"..
O varför har jag fått för mig att det är dött?!?!
Jag blir så trött på mig själv
Här blir man automatiskt sjukskriven i en vecka, så det är inte tal om att jobba eller köra bilMycket dåligt
Här var informationen bra problemet var bara att allt var sååååå noooormaaaalt, utan att de en enda gång kollade att det faktiskt var normalt. Trots att jag flera gånger påpekade att det kändes inte normalt.
Slutade med ambulansfärd till sjukhuset till slut.
Det var flera möten efteråt med sjukhuset som resulterade i ändrade rutiner. Även en sådan enkel sak som att det står i Fass att man inte skall framföra tunga maskiner när man tagit cytotec hade de helt missat (en vanlig bieffekt är yrsel). Till mig sa det att det går sååååå bra att köra efteråt. Jag som jobbar med tunga maskiner får ju under inga som helst omständigheter ta tabletter som kan påverka min koncentrationsförmåga. Måste ha god marginal innan jag jobbar.
Om jag gått och jobbat och det hänt en olycka och det framkommit att jag använt tabletter som påverkar min körförmåga så hade jag både kunnat bli av med jobbet och blivit åtalad.
Det är en helt annan attityd och inställningHär blir man automatiskt sjukskriven i en vecka, så det är inte tal om att jobba eller köra bil
Det där kunde varit jag som skrev för bara några dagar sedan. Är fortfarande trött, men orkar iaf vara med utan att behöva gå och lägga mig en gång i halvtimmen. Illamåendet har också lagt sig! Så håll ut det ljusnar snart! Däremot är jag fortfarande på uruselt humör - känner hur irritationen kryper under skinnet på mig. Hoppas att även det är på väg att gå ner. Glad att jag haft semester denna hemska period.Jag är så jäääävla trött. Vill bara ruttna i sängen, aldrig kliva upp förrän ev förlossningen då.
Börjar jobba heltid nästa vecka och det känns skit tråkigt. Jobba är ju kul men jag är konstant trött och irriterad och sur med semester...
Jag minns inte att jag var så trött förra gången? Är det åldern tänker jag och ser framför mig hur mitt barn kommer skämmas över sin gamla mamma. Hur alla på föräldragruppen kommer vara 25. Eller 20 kanske?
Verkligen fastnar i negativa tankespiraler som jag inte kommer ur. Ut å spring säger sambon och då vill jag bara ge honom en fetsmäll. Jag behöver en livscoach kaliber Kjell Enhager! Varje sekund på dagen helst. Hatar mig när jag är såhär neg och det gör mig ännu mer neg. Tråkig sambo, tråkig morsa (vilket jag verkligen får höra oxå...)
Blääää
Så länge du inte har några tankar på abort tycker jag att du ska ta det som det kommer i stället för att oroa dig så jag var extremt pendlande i humöret hela första graviditeten. Ena dagen skulle jag reklamera sambon, nästa var jag kärleksfull som få. Eller, det kunde svänga så flera gånger på en dag också. Hoppas humöret lägger sig för dig. Du får försöka glömma bort det där med sen så du slipper skämmas senare jag har fortfarande vissa saker jag mår väldigt dåligt över från mina mindre charmiga ögonblick när vi väntade dottern.
Det där kunde varit jag som skrev för bara några dagar sedan. Är fortfarande trött, men orkar iaf vara med utan att behöva gå och lägga mig en gång i halvtimmen. Illamåendet har också lagt sig! Så håll ut det ljusnar snart! Däremot är jag fortfarande på uruselt humör - känner hur irritationen kryper under skinnet på mig. Hoppas att även det är på väg att gå ner. Glad att jag haft semester denna hemska period.
Kommer inte ihåg att jag kände mig så negativ och sur när jag var gravid förra gången och har precis som du funderat på om det är för att jag är så gammal nu. Min man slog dock hål på den tanken genom att säga att jag minsann inte var någon sprudlande solstråle förra graviditetens första månader heller och påminner om en London-resa där jag tydligen enbart ska ha tjatat om att gå upp och vila på hotellet (Jag kommer ihåg shopping och restaurangbesök.... ) När jag sa att jag kommer ihåg lite illamående och trötthet men ändå hade för mig att jag njöt mer hånskrattade han bara...
Funderar också på åldern och började häromdagen gråta när jag tänkte på att om mina barn ska vara lika sena som jag och mannen varit kanske jag hunnit dö innan mina eventuella barnbarn kommer. Här går vi inte några händelser i förväg... Oroar mig för att jag inte kommer att orka den första tiden. Om jag är så här trött av att vara gravid, vad ska då inte vaknätter, strulande amning och allt annat skoj som kan komma och på det en livlig 5-åring göra med mig?