Vårföräldrar 2016

Förrådsrensning och uppstrukturering i lådorna igår och fastnade naturligtvis i lådan med små bebis-kläder i storlek 50 och 56. Herrejösses så små och pyttiga och söta de är! Så svårt att förstå att en lite människa fått plats i de där. :love: La iordning allt som tillhör bebistiden som sängkläder till vagga och spjälsäng, amningskuddar och sjalar osv så att det är hyfsat lätt-tillgängligt och helt plötsligt kändes allt mycket mer verkligt! Vi ska (om allt går vägen) ha en bebis! Till och led mannen började prata bebis och laddade ner en gravid-app, han har annars velat hålla det lite borta pga missfallet i våras.

För övrigt kan man konstatera att vi har barnkläder så det räcker och blir över; 13 kartonger i storlekar som räcker från 0-4 år ung. Och ca 10 par skor i varje storlek...

...och så kan man också konstatera att även om man blir trött av att rensa och städa, så att somna strax efter 7 i soffan främjar inte nattsömnen när man väcks för att gå och lägga sig i sängen 6 h senare... Klarvaken nu.

Det där fixar ni @robl
Faktum är att vi är lite oroliga för samma besked :p Mormor tvilling med trillingsyskon, har hoppat över två generationer nu.

Ikväll blir det UL hos veterinärbekanta. Mest nervös är jag dock att vi inte ska hitta ett pickande hjärta. 9+1 idag.

Hur gick det?

Förrådsrensning och uppstrukturering i lådorna igår och fastnade naturligtvis i lådan med små bebis-kläder i storlek 50 och 56. Herrejösses så små och pyttiga och söta de är! Så svårt att förstå att en lite människa fått plats i de där. :love: La iordning allt som tillhör bebistiden som sängkläder till vagga och spjälsäng, amningskuddar och sjalar osv så att det är hyfsat lätt-tillgängligt och helt plötsligt kändes allt mycket mer verkligt! Vi ska (om allt går vägen) ha en bebis! Till och led mannen började prata bebis och laddade ner en gravid-app, han har annars velat hålla det lite borta pga missfallet i våras.

För övrigt kan man konstatera att vi har barnkläder så det räcker och blir över; 13 kartonger i storlekar som räcker från 0-4 år ung. Och ca 10 par skor i varje storlek...

...och så kan man också konstatera att även om man blir trött av att rensa och städa, så att somna strax efter 7 i soffan främjar inte nattsömnen när man väcks för att gå och lägga sig i sängen 6 h senare... Klarvaken nu.

Jag fick för några månader sen en kartong med kläder som jag haft när jag va liten, kollade i den för någon dag sen och gud va söta kläder! Nästan allt är modernt igen :) Får hålla tummarna för minst 1 flicka iallafall så jag kan använda dom :love:

Undrar också hur det gått för @hemlig :)

Förresten så höll jag på att avslöja hela saken igår, vi va och åt med dom närmaste i släkten på en trädgårdsrestaurang med udda mat o dricka.
Jag förstod inte vad nån mat va så fick googla allt lite så i smyg, kunde äta 1 rätt om jag tog bort 2 tillbehör och dricka vatten till, eftersom jag hade gångavstånd dit kolla alla lite snett när jag inte ville ha vin ;)
När jag dessutom tack nej både till kaffe och provsmaka en öl som alla blev imponerade över så fråga dom om jag va gravid.
Som tur är så kunde jag få till en trovärdig lögn så jag klara mig ;)

Förresten så höll jag på att avslöja hela saken igår, vi va och åt med dom närmaste i släkten på en trädgårdsrestaurang med udda mat o dricka.
Jag förstod inte vad nån mat va så fick googla allt lite så i smyg, kunde äta 1 rätt om jag tog bort 2 tillbehör och dricka vatten till, eftersom jag hade gångavstånd dit kolla alla lite snett när jag inte ville ha vin ;)
När jag dessutom tack nej både till kaffe och provsmaka en öl som alla blev imponerade över så fråga dom om jag va gravid.
Som tur är så kunde jag få till en trovärdig lögn så jag klara mig ;)

När jag var gravid och inte ville berätta, så brukade jag ta ett glas av det som bjöds och låtsades dricka :laugh: så kan man ge glaset till partnern eller ställa i kök eller nåt när ingen ser :up:

Japp! Nu har jag varit hos BM o ultraljudet gick bra.. med liiiiiite överraskande besked. Twins!
Där va 2 !!!!! st 2 cm långa saker med bultande hjärta på båda. Dom hade varsin moderkaka, mkt fostervatten & tjock skiljevägg. BM mena att allt såg jättebra ut som det kunde & dom är precis så gamla som vi räknat ut här hemma med :)
Jag är så sjukt lycklig & livrädd på samma gång! O jag börja såklart tjuta när jag låg där o titta på skärmen ;)
Vet hur det är att få ett sådant besked, chock!
Vet inte om jag ska gratulera el beklaga :p Skojar bara. Grattis!
Mina är två månader och skitjobbiga! Mest han. Men det går väl över. De är ju söta emellanåt. Mest hon ;)
Mina tips;
Ta det lite lugnare än vad du tycker behövs under sista hälften av graviditeten, annars kanske de "låser in" dig på sjukhuset. Jag låg där 5,5 v, sängläge :wtf: (läs om det i sommartråden 2015).
Tacka inte nej till någon hjälp när de är ute
Ingen prestige när det gäller amningen. Jag pumpar och ger på flaska. Sambon kan då hjälpa till. Ersättning om det behövs.
Synka dem! Äter den ena, väck den andra och mata.
Se till att partnern kan vara hemma länge. Hans första jobbdag idag, kommer inte jobba fullt på några veckor än.
Ingen panik om en skriker. Det är oundvikligt.:grin:
En varsin bärsele är praktiskt.
Detta har jag kommit på än, men jag är LÅNGT från proffs på det här. Känner mig för det mesta ganska otillräcklig....

Från den stackars tvillingmamman som just nu sitter ute och äter glass, med babyvakten i handen. De små ljusen har enl babyvakten sovit 52 min. Samtidigt! :love:

När jag var gravid och inte ville berätta, så brukade jag ta ett glas av det som bjöds och låtsades dricka :laugh: så kan man ge glaset till partnern eller ställa i kök eller nåt när ingen ser :up:

Mitt knep i början av graviditeten var att ta ett glas ändå och låtsas dricka. Maken och jag såg till att alltid ha olika saker att dricka i våra glas. Sen "smakade vi på varandras" och han fick då ta en rejäl klunk ur mitt :D

Å just det; se till att gr varandra egentid varje dag då den ena har båda. För att orka är det jätteviktigt för oss att kunna komma ut och koppla bort allt ett tag.

Var inte kissnödig när vi gjorde ul, så vet inte om det kan ha påverkat. Vi såg en fosterblåsa med nåt i. Vi kunde inte urskilja nåt hjärta, fick ingen sån tydlig bild.
Ska göra ett nytt försök senare. Ser vi inget tydligt då ska jag nog boka privat ul hos barnmorska.

Herregud - kolla kläderna tänkte jag göra där när jah vet kön... Har 90% kläder som bara tjejer kan ha, köper aldrig kläder själv typ utan har diverse släktingar som köper vare sig jag vill eller inte...
Har ju gått och irriterat mig på allt urvuxet som sparats i alla dessa år ifall att. Blev ett ultimatum - en till eller lämna till klädinsamling. Kusiner verkar sitta hårt inne tyvärr...

Herregud - kolla kläderna tänkte jag göra där när jah vet kön... Har 90% kläder som bara tjejer kan ha, köper aldrig kläder själv typ utan har diverse släktingar som köper vare sig jag vill eller inte...
Har ju gått och irriterat mig på allt urvuxet som sparats i alla dessa år ifall att. Blev ett ultimatum - en till eller lämna till klädinsamling. Kusiner verkar sitta hårt inne tyvärr...
Bebis-kläderna är neutrala, men ju större kläderna blir desto killigare blir de. Jag har också irriterat mig på att förrådet är en röra av mestadels barn-grejer och att jag inte hade en aning om vad som var i vilken kartong. (Samt att det inte gick att komma in i förrådet som det var.) Rensa, sortera och slänga är skönt för själen! ( synd bara att det kommer vara lika rörigt och fullt om ett år...).

• Gilla
Reactions: Ray
Vet hur det är att få ett sådant besked, chock!
Vet inte om jag ska gratulera el beklaga :p Skojar bara. Grattis!
Mina är två månader och skitjobbiga! Mest han. Men det går väl över. De är ju söta emellanåt. Mest hon ;)
Mina tips;
Ta det lite lugnare än vad du tycker behövs under sista hälften av graviditeten, annars kanske de "låser in" dig på sjukhuset. Jag låg där 5,5 v, sängläge :wtf: (läs om det i sommartråden 2015).
Tacka inte nej till någon hjälp när de är ute
Ingen prestige när det gäller amningen. Jag pumpar och ger på flaska. Sambon kan då hjälpa till. Ersättning om det behövs.
Synka dem! Äter den ena, väck den andra och mata.
Se till att partnern kan vara hemma länge. Hans första jobbdag idag, kommer inte jobba fullt på några veckor än.
Ingen panik om en skriker. Det är oundvikligt.:grin:
En varsin bärsele är praktiskt.
Detta har jag kommit på än, men jag är LÅNGT från proffs på det här. Känner mig för det mesta ganska otillräcklig....

Från den stackars tvillingmamman som just nu sitter ute och äter glass, med babyvakten i handen. De små ljusen har enl babyvakten sovit 52 min. Samtidigt! :love:

Tack för tipsen, lär höra av mig längre fram ;) haha
Just nu så googlar jag ihjäl mig, har läst väldigt mkt om o bära o få en bebis men inte två!! Ikväll läste jag att det är vanligt att den ena tvillingen tillbakabildas, fram till vecka 10-12 typ o jag är i vecka 9+2. Försökte googla fram nån sorts statistik eller utlåtande från bm/läkare men hitta bara massa anonyma som skrev att det va såååå vanligt.. Vet du något om det?
Kommer att gråta massor hos BM om jag inte får ett till ul innan v 18.. Kommer inte ens behöva trycka fram nån tår för jag lipar åt allt just nu ;)

Tack för tipsen, lär höra av mig längre fram ;) haha
Just nu så googlar jag ihjäl mig, har läst väldigt mkt om o bära o få en bebis men inte två!! Ikväll läste jag att det är vanligt att den ena tvillingen tillbakabildas, fram till vecka 10-12 typ o jag är i vecka 9+2. Försökte googla fram nån sorts statistik eller utlåtande från bm/läkare men hitta bara massa anonyma som skrev att det va såååå vanligt.. Vet du något om det?
Kommer att gråta massor hos BM om jag inte får ett till ul innan v 18.. Kommer inte ens behöva trycka fram nån tår för jag lipar åt allt just nu ;)
Nej, vet jag inte. Fick veta i v 13 att det var två (kub).

Var inte kissnödig när vi gjorde ul, så vet inte om det kan ha påverkat. Vi såg en fosterblåsa med nåt i. Vi kunde inte urskilja nåt hjärta, fick ingen sån tydlig bild.
Ska göra ett nytt försök senare. Ser vi inget tydligt då ska jag nog boka privat ul hos barnmorska.
Har ni hunnit kolla igen?

Är vet's UL-utrustning lika "avancerad" som den BM har? Tror dock inte du behöver oroa dig, jag råkade ut för en bilolycka i v9+3 i min förra graviditet och då var det inte tal om UL utan ett VUL gjordes och jag tyckte det var svårt att se någonting annat än en potatis på skärmen (även om läkaren försökte visa på hjärtat). Hade en AT-läkare som dessutom försökte först men han hittade inget foster alls, så den erfarna läkaren fick ta över.

Har ett nytt bekymmer, min vänsterhand domnar när jag får tryck på armbågen, vilket inträffar så fort jag lägger mig i soffan för att surfa eller läsa. Funderar på om det är ålderskrämpor som bara råkar sammanfalla med graviditet eller om det är graviditetsrelaterade krämpor?

Har ni hunnit kolla igen?

Är vet's UL-utrustning lika "avancerad" som den BM har? Tror dock inte du behöver oroa dig, jag råkade ut för en bilolycka i v9+3 i min förra graviditet och då var det inte tal om UL utan ett VUL gjordes och jag tyckte det var svårt att se någonting annat än en potatis på skärmen (även om läkaren försökte visa på hjärtat). Hade en AT-läkare som dessutom försökte först men han hittade inget foster alls, så den erfarna läkaren fick ta över.
Denna utrustning var inte lika avancerad som de bm har. Dessutom hade de bara en prob (det man håller mot magen) och den är egentligen att använda via rektum på häst för insemination :p.
Vi såg en tom (?) livmoder, men det vi tror är att pga utrustningen så såg vi inte allt.
Ska boka privat ul.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
15 16 17
Svar
334
· Visningar
28 963
Senast: Dorinda
·
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 869
Senast: lillebill
·
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
97 848
Senast: YaHilweh
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
22 555
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar