Vårföräldrar 2016 del 5

I måndags var vi på bvc igen och nu vid snart 4.5 mån väger hon 5,8 kg och är 62 cm samt ett huvud på 41 tror jag det var? Hon känns så liten jämfört med den andra i samma ålder som låg två kurvor över medel. Hon har 56 i kläder. 62 kläder glider av i byxorna, så smal! Följer inte riktigt sin viktkurva. :(

Hur mycket äter era som äter ersättning? Era som är födda slutet av april/maj. Tror min äter för lite, trots fri tillgång etc.

Det beror lite på hur mycket de ammar, mina delammar ju. Eller iaf A, V har börjat vägra bröstet :cry: Men vi blandar på 180 ml vatten och de äter ca 4 gånger per dygn utöver amning. Till natten blandar vi oftast på 210 och det har börjat gå åt nu, så det kan vara dags att öka doseringen tänker jag.

Jag känner tvärtom, att folk hela tiden ifrågasätter varför jag inte ammar mer och redan börjat med mat. Vår dam är väldigt förtjust i mat och sitter med alla måltider. Jag förbereder numer en tallrik till henne också och så får hon äta och kladda/känna så mycket hon vill. Därefter fyller vi på mer mjölk/ersättning. Ibland blir det rejäla portioner mat och endast en skvätt mjölk på det, ibland kladdar hon mest runt och fyller på med ett fullt mål mjölk.

Det är väl så. Hur man än gör så gör man fel :D...
Jag tror dock att S får i sig för lite :(, inte för att det syns på henne, men ändå.

Igår åt hon tre flaskor på hela dagen (150 ml x 3) och en del frukt. Borde kanske prova mer "fast föda" iaf...

Otto äter 180-210 ml (vattenmängd) 5-6 ggr per dag. Får han i sig 210 några ggr så brukar det bara bli 5. Så totalt kanske 900-1100 per dygn. Han går då upp i vikt enligt kurvan som är en över normalkurva och vägde på sin fyramånaderskontroll i måndags ca 7000 g till sina 65 cm. Men nog borde väl några bebisar ligga på kurvorna under normalkurvan också? Utan att det är onormalt menar jag?
Min Lilleman ligger under normalkurvan i vikt. Vägde några dagar efter fyramånadersdagen 5715g. Han ligger en kurva under normalkurvan men har börjat tappa ned till kurvan under. Då han redan är rätt smal oroar det mig lite att han tappar. Vi ska på extra vägning nästa vecka, vi får se hur det går. Om han fortsätter följa kurvan han legat på tidigare kommer han väga strax över eller kring 8 kg vid ettårsdagen enligt WHOs kurva.

Åh och ta hand om era ryggar! Har varit halvhandikappad av min rygg i flera år och det tar alldeles för mkt energi av en, inget jag alls rekommenderar. Gå till sjukgymnast och få utvärdering och övningar och börja bygga upp nu på en gång!
Jag måste ta tag i min rygg! Blir grymt stel när jag samsover med Lillen. Halva natten sover han i egen säng och andra halvan med mig. Då vill han gärna ligga länge med bröstet i munnen, och jag måste ligga väldigt stilla på sidan. Får ont i både rygg och höfter. På dagarna känns dock ryggen mycket bättre.

Våran mini ligger med under normalkurvan men följer dock sin egna kurva hyfsat bra nu så vår BVC tant var iaf nöjd på 4mån besöket även fast han bara vägde 5790g till sina 62cm. Han har ätit lite dåligt från start men det har blivit mkt bättre sen dom kom på att han inte klarar mjölkprotein, nu äter han mjölkfritt och brukar få i sig mellan 750-900ml om dagen:)

Ni vet när man bara ska gå iväg en kort sväng och hämta något, och bebisen börjar skrika just då. Går till köket för att göra iordning en ersättning och när jag är påväg till rummet där bebisen är så har hon somnar så sött i sängen. Detta hände idag, och just nu sover båda barnen!! Såå himla tyst o lugnt. Det enda jag hör är diskmaskinen och träden som blåser utanför i vinden.

Dessutom så ska vi bort nästa helg och ha barnvakt i tre nätter. Helt fantastiskt skönt kommer det bli! Bara få umgås med andra vuxna och koppla av! Helt plötsligt kan man njuta av småsaker när vardagen vanligtvis är lite kaos. :love::bow:

Våran mini ligger med under normalkurvan men följer dock sin egna kurva hyfsat bra nu så vår BVC tant var iaf nöjd på 4mån besöket även fast han bara vägde 5790g till sina 62cm. Han har ätit lite dåligt från start men det har blivit mkt bättre sen dom kom på att han inte klarar mjölkprotein, nu äter han mjölkfritt och brukar få i sig mellan 750-900ml om dagen:)
Hur kom dom på det? :)

Tack för alla ryggsvar! Blir att försöka komma igång lite och få lite styrka tillbaka igen.
Gjorde ju arton gravidmånader på tjugoen möjliga så det är väl inte konstigt kroppen blir sliten :p

Hur kom dom på det? :)
Han fick så mkt utslag på kroppen att vi fick besöka barnakuten, andra symtom var väldigt hård i magen och kunde knappt bajsa själv samt att han kunde skrika i flera timmar efter han fått mat... Detta upptäcktes när han var 2,5mpn och då hade jag gnällt bra länge på BVC att ngt var fel och ingen ersättning som vi prövade fungerade bra:meh: efter att vi fick börja med mjölkfritt har vi fått en helt annan bebis:love:

Okej. Jag gjorde liksom slag i saken på riktigt. Lagade i mitt tycke en god kycklingrätt till fröken, samt äppelmos och plommonpure. Allt slukades med god aptit.

Men det som var i särklass mest populärt var grötpinnar, vilket otroligt bra påhitt. Mer energi än en majskrok, men med ungefär samma agenda. Bebis kan pilla och äta själv, lite mellanmål och sysselsättning.

Okej. Jag gjorde liksom slag i saken på riktigt. Lagade i mitt tycke en god kycklingrätt till fröken, samt äppelmos och plommonpure. Allt slukades med god aptit.

Men det som var i särklass mest populärt var grötpinnar, vilket otroligt bra påhitt. Mer energi än en majskrok, men med ungefär samma agenda. Bebis kan pilla och äta själv, lite mellanmål och sysselsättning.
Grötpinnar? Min dam vill gärna ära själv och jag behöver variation på bra grejer som bebis kan pilla med själv när jag tar en tugga själv mellan varven.

Grötpinnar? Min dam vill gärna ära själv och jag behöver variation på bra grejer som bebis kan pilla med själv när jag tar en tugga själv mellan varven.

Superenkelt och snabbt lagat.
Exempel:
1 banan
0,75 dl havregryn (jag mixade med stavmixern)
0,75 dl krossat bröd Järnrike
0,5 tsk bakpulver
1 ägg
1 msk kokosolja
1 dl osockrad kokosmjölk (jag tog lite vatten istället, spädde till lagom konsistens).
Lite kanel.

Instruktioner
Mosa bananen och blanda ihop allt ordentligt. Bred ut på bakplåtspapper ca 0,5-1 cm tjockt. Grädda i 200 grader ca 15 minuter. När det svalnat så skär man lagom stora bitar.

Plötsligt händer det! Idag vände sig plutten plötsligt från mage till rygg! Två dagar innan 4-månadersdagen. :) Och inte bara en gång utan varje gång jag la henne på mage rullade hon snabbt och effektivt som en liten nöjd säl. :love: Verkar som att det är slut med magläge-träningen nu alltså. :p

På onsdag har vi invägning på BVC. Skulle tippa på att hon ligger nånstans strax under 9 kilo, men vi får se. :) Vi har börjat gå över till storlek 74 i kläder nu. :o

Vår lille storstökare verkar tycka att vända sig om är totalt överreklamerat. Här finns inte tillstymmelse till att vilja vända när han ligger på rygg, från mage till rygg så rullar han över lite slumpartat. Däremot att stå upp, det är grejer! På babysimmet i torsdags så stod han faktiskt själv med stöd av ett leksaksbord.

De här grötpinnarna, när kan man börja med dem? Och hur äts de? Är de hårda och de suger typ?

Vår lille storstökare verkar tycka att vända sig om är totalt överreklamerat. Här finns inte tillstymmelse till att vilja vända när han ligger på rygg, från mage till rygg så rullar han över lite slumpartat. Däremot att stå upp, det är grejer! På babysimmet i torsdags så stod han faktiskt själv med stöd av ett leksaksbord.

De här grötpinnarna, när kan man börja med dem? Och hur äts de? Är de hårda och de suger typ?

Mina är inte hårda, men håller formen tills dom blir blöta av saliv, vilket brukar gå fort :angel:. Ungefär som en majskrok, det blir lite gegg att ta hand om :D.

Stina är ju över 6 månader, men beroende på innehåll så kanske man kan ge tidigare?

Superenkelt och snabbt lagat.
Exempel:
1 banan
0,75 dl havregryn (jag mixade med stavmixern)
0,75 dl krossat bröd Järnrike
0,5 tsk bakpulver
1 ägg
1 msk kokosolja
1 dl osockrad kokosmjölk (jag tog lite vatten istället, spädde till lagom konsistens).
Lite kanel.

Instruktioner
Mosa bananen och blanda ihop allt ordentligt. Bred ut på bakplåtspapper ca 0,5-1 cm tjockt. Grädda i 200 grader ca 15 minuter. När det svalnat så skär man lagom stora bitar.

Tack, jag har letat efter detta recept utan att finna :)

Mina två yngsta barn var aldrig riktigt små, nästan så de var så stora att de föddes med hår på bröstet direkt :laugh: Men igår fick jag hålla en bebis på 3 dagar, drygt 2 kilo mindre än vad mina yngsta har vägt. Och herrejösses, hur vågar ni ens lyfta dom? :o Förutom att lukta och mysa lite så var det absolut bästa att lämna tillbaka honom till hans mamma :p

Lille D här hemma får snart byta namn tror jag, han vägde in på 11,3 kg nu på 6 månaders kontrollen. Mellan 80-92 i kläder beroende på klädmärke så stanna tiden, vart tog min bebis vägen? :mad: Jag har dessutom äntligen börjat träna på gruppträning efter mycket hemma övningar om att stärka kroppen. Iofs är min kropp kvar på det stadiet om att stärka och bygga upp så ikväll blir det yoga. Och på fredag ska jag få genomgång i gymmet, aldrig satt min fot i ett gym så det är med skräckblandad förtjusning :nailbiting::D:o

Kan bara säga att om man glömmer av grötpinnarna i ugnen så kommer det en mycket söt kakdoft som man får fundera över när man sitter i ett annat rum :angel:
Jaja, grötpinnarna får bli mitt mellanmål idag då :laugh: :d

Kan bara säga att om man glömmer av grötpinnarna i ugnen så kommer det en mycket söt kakdoft som man får fundera över när man sitter i ett annat rum :angel:
Jaja, grötpinnarna får bli mitt mellanmål idag då :laugh: :d

Haha ja jag brukar äta några st innan träning, perfekt.
Slänger in ett till recept på fruktstänger, av Frida Nordefeldt:

2 dl färska hallon

2 dl torkade aprikoser

1 stor banan

1/2 avokado

Finhacka aprikoserna och mixa ihop med övriga ingredienser. Bred ut på plåt bara någon mm tjock. In i ugnen på 100 grader 1 timme lr mer (beroende på ugn)

Senast ändrad:
BVC igår. 5 mån vaccinationen gick bra, var ledsen max 5 sek (sköterskan sa att det nog hjälpte lite att han har så tjocka lår :p). Allt bra och följer sina kurvor. 8600 g och 65,5 cm nu. Stadig bit:D

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
465
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 038
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 097
Senast: Rie
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 927
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Boxvila efter ledinjektion