Vårföräldrar 2016 del 5

Mat!?!
Min lilla skrutt älskar allt jag ger, men det är ersättningen hon får som mat att stå sig på. Gick med i gruppen, vi som gör egen barnmat för att få lite ideer, men i princip alla 6 månaders äter ett eller flera mål mat redan och jag känner mig lite, ehm stressad.

Vi ger när det passar in, ibland blir det en smakportion gröt till frukost och någon frukt här och där. Men mat som i riktig mat har hon bara smakat från vår tallrik. Hon älskar ju mat, är jag kokko som inte har bytt ut ersättning mot riktiga mål än? Hur tänker ni andra kring mat?

Mat!?!
Min lilla skrutt älskar allt jag ger, men det är ersättningen hon får som mat att stå sig på. Gick med i gruppen, vi som gör egen barnmat för att få lite ideer, men i princip alla 6 månaders äter ett eller flera mål mat redan och jag känner mig lite, ehm stressad.

Vi ger när det passar in, ibland blir det en smakportion gröt till frukost och någon frukt här och där. Men mat som i riktig mat har hon bara smakat från vår tallrik. Hon älskar ju mat, är jag kokko som inte har bytt ut ersättning mot riktiga mål än? Hur tänker ni andra kring mat?

Alltså, folk hetsar helt sjukt kring bebisar och mat överallt på nätet. :eek: Man rekommenderar ju att börja med smakportioner (alltså någon/några teskedar) vid ca 6 månader och det är så vi tänker göra med J. Smaksensationer, dvs känna smaken av saker men inte få i sig någon direkt "substans" från typ 4 månader, om hon är intresserad.

Senast ändrad:
Mat!?!

Vi gör som du! Vår blir 7 mån nu. Får smaka lite här o där men inga riktiga måltider. Gick också med i den gruppen o kände också lite stress men äsch, alla gör på sitt sätt. Hon lär ju äta hela måltider förr eller senare ändå :P

Mat!?!

Äh, de har hela livet på sig att äta! Det är en sjuk hets på framförallt Facebook kring maten tycker jag, det verkar ligga prestige i att ungarna äter så mycket mat som möjligt. Här erbjuder vi smaksensationer från finger och små bitar smörgåsrån för glutenets skull, de blir 5 månader imorgon. De tycker att det är himla festligt och skiner upp så fort man kommer nära dem med ett finger nu, så imorgon får de premiärsmaka lite havregryn. Med betoning på smaka, dvs slicka från en sked. Svårare än så har vi inte gjort det här!

Mat!?!

L var lite sen med maten, när hon var ett år åt hon fortfarande mer ersättning än mat. Efter att hon fyllt ett och började gå några veckor senare kom hon igång med maten rätt snabbt.

Så försök känna lugnet, men jag vet hur svårt det är.

Hej allihop!
Jag är så himla seg på o gå in här, varför finns inte buke som app? Hade varit enklare då! ;)

Här hemma flyter livet på hur bra som helst, tvillingarna är för det mesta glada & nöjda! Vi har kommit igång rätt bra med maten. Jag tänkte ta det lugnt men tvillsen har varit så glada i mat så det har bara rullat på, + att dom är jättesvåra att få i ersättning på dagarna.

Hur går det för alla andra? Har ni några bilder så man får era sötnosar? :)

Mat!?!

Jag känner tvärtom, att folk hela tiden ifrågasätter varför jag inte ammar mer och redan börjat med mat. Vår dam är väldigt förtjust i mat och sitter med alla måltider. Jag förbereder numer en tallrik till henne också och så får hon äta och kladda/känna så mycket hon vill. Därefter fyller vi på mer mjölk/ersättning. Ibland blir det rejäla portioner mat och endast en skvätt mjölk på det, ibland kladdar hon mest runt och fyller på med ett fullt mål mjölk.

Idag ska jag dra med cirkusen till öppna förskolan, modigt när man har ungar som helst sover i skift hela förmiddagen och gråter hysteriskt om de blir för trötta! :nailbiting:

De har iaf börjat bra och somnade hyfsat synkat vid åtta båda två, så det kanske går vägen. Som tur är är det en tvillinggrupp så ingen lär kolla snett :rofl:

Angående hets gällande ersättning/amning mot måltider så fick jag ett väldigt undrande sköterska förut på BVC på 6 månaders träffen med läkaren. Vi har inte träffat henne innan så det var väldigt skoj att se lite hur hon tänkte i detta fall :)

Lille D är 6 månader och äter BLW men absolut inte tillräckligt för att byta en måltid så jag undrade om han kunde vara kvar på BabySemp 1 eftersom det är vad han lever på. Men mina andra två barn så hade de flera utbytta mål vid denna ålder så det blev naturligt steg att byta till välling eller Baby Semp 2. (Enligt de rekommendationer som var då.) Sköterskan såg väldigt förvånad ut när hon fick veta att han bara smakar/äter på allt om han får äta/hålla själv men vägrar allt i puréform inklusive gröt. Läkaren bara skrattade och sa att lille D går det ingen nöd på eftersom han växer, samt äter 3,5 -4 tim på dagtid. Sista matmålet är vid 20/21 -tiden och sen sover hela natten till 05 så klarar sig kroppen sig på ersättning. Sen kunde de inte säga om 1 eller på 2 på BabySemp var bäst eftersom det är hans enda föda i princip.

Summan av kardemumman är att föräldrarna känner sina barn bäst, vissa barn är otroligt intresserade och vill äta mat medan andra barn är mer skeptiska. Följ barnets takt så blir det nog väldigt bra :p

Senast ändrad:
Finns det någon mer här som har (eller haft) ont i ryggen, ländryggen efter graviditeten?

Jag kan inte öht böja mej ner efter saker/kratsa hovar/bada bebis/plocka upp matvaror från kassen på golvet och sen bara ställa mig rakt upp efteråt. utan måste försiktigt ställa mig lite krum och -sen- räta på ryggen.
Det gör o n t.
Jag har ju rimligen skitkassa muskler och styrka så jag är inte förvånad, men det känns inte bara som om det är muskulärt? Kanske fogar är inblandade?
Hur länge kan man räkna med att ha ontont?
Jag rör på mig men måttligt med promenader och ridning osv då jag upplever det värre om jag går ut för hårt..

Är jag ensam?

Finns det någon mer här som har (eller haft) ont i ryggen, ländryggen efter graviditeten?

Jag kan inte öht böja mej ner efter saker/kratsa hovar/bada bebis/plocka upp matvaror från kassen på golvet och sen bara ställa mig rakt upp efteråt. utan måste försiktigt ställa mig lite krum och -sen- räta på ryggen.
Det gör o n t.
Jag har ju rimligen skitkassa muskler och styrka så jag är inte förvånad, men det känns inte bara som om det är muskulärt? Kanske fogar är inblandade?
Jag rör på mig men måttligt med promenader och ridning osv då jag upplever det värre om jag går ut för hårt..

Är jag ensam?

Att du får ont i ländryggen tror jag inte beror på fogarna, det är mer rimligt att du saknar styrka och kontroll i bålen och inte stöttar upp ryggen ordentligt i de rörelser du får ont av. Har du kommit igång med någon typ av träning typ mammamageappen efter förlossningen? Annars kan jag varmt rekommendera den, just för att få tillbaka styrka och kontroll i bålen och allt som den påverkar!

Att du får ont i ländryggen tror jag inte beror på fogarna, det är mer rimligt att du saknar styrka och kontroll i bålen och inte stöttar upp ryggen ordentligt i de rörelser du får ont av. Har du kommit igång med någon typ av träning typ mammamageappen efter förlossningen? Annars kan jag varmt rekommendera den, just för att få tillbaka styrka och kontroll i bålen och allt som den påverkar!
Aha, tack den ska jag prova!
Har inte kommit igång med nån träning som i åka och träna eller så, de gånger jag har 'fri tid' ägnar jag åt hästarna/ridning :p

Aha, tack den ska jag prova!
Har inte kommit igång med nån träning som i åka och träna eller så, de gånger jag har 'fri tid' ägnar jag åt hästarna/ridning :p

Högst förståeligt! :D Fördelen med mammamageappen är att den tar minimalt med tid och går att göra hemma medan bebis tex leker i babygymmet eller tar en powernap. Den börjar på en nivå som känns ganska larvig, men det är viktigt att ta det i den takten för att verkligen hitta kontakt med rätt muskler igen. Du kan tänka på att du ska ha ett bålstöd när du gör saker som att tex lyfter bebis, plockar ur diskmaskinen och sånt. Tänk att du ska suga in naveln mot ryggraden och "lyfta" din bäckenbotten, inte att du ska spänna magen. Öva när du borstar tänderna eller sitter och ammar! :laugh:

Det gör o n t.

Är jag ensam?

Jag rekommenderar besök hos sjukgymnast så de ger bra tips på övningar samt kollar upp ifall det bara är dålig muskulatur eller ifall något är skadat.

Visst har du fler barn i småttingfasen? Tänk på att lyfta ergonomiskt, sök gärna på ergonomi, så underlättar du lyften. Här tex så får min 19 kg tunga mellanbarn gå själv, sitter på huk eller på stol när jag tröstar. När lille D vill vara i famnen så försöker jag sitta ner eftersom även han är tung för åldern. Promenader är aldrig fel, men tänk då på din hållning :)

+1 på ryggont. Är bättre ibland och sämre ibland. En period kändes det som jag skulle få ryggskott när som helst. Och det finns nog en överhängande risk om jag inte är försiktig. Flytta bebis på nätterna när jag är stel är nog värst. Men det hugger även ibland i lättridningen t ex.

I måndags var vi på bvc igen och nu vid snart 4.5 mån väger hon 5,8 kg och är 62 cm samt ett huvud på 41 tror jag det var? Hon känns så liten jämfört med den andra i samma ålder som låg två kurvor över medel. Hon har 56 i kläder. 62 kläder glider av i byxorna, så smal! Följer inte riktigt sin viktkurva. :(

Hur mycket äter era som äter ersättning? Era som är födda slutet av april/maj. Tror min äter för lite, trots fri tillgång etc.

I måndags var vi på bvc igen och nu vid snart 4.5 mån väger hon 5,8 kg och är 62 cm samt ett huvud på 41 tror jag det var? Hon känns så liten jämfört med den andra i samma ålder som låg två kurvor över medel. Hon har 56 i kläder. 62 kläder glider av i byxorna, så smal! Följer inte riktigt sin viktkurva. :(

Hur mycket äter era som äter ersättning? Era som är födda slutet av april/maj. Tror min äter för lite, trots fri tillgång etc.

Z äter 4-5 gånger om dagen och vi blandar på 180ml vatten nu, så hon får i sig någonstans mellan 800-1000ml/dygn. Följer sin kurva men den planade ut lite nu sista besöket.

Hon är lika lång som din men vägde 6.620 kg på 4 månaders dagen. Hon kan dock inte heller riktigt ha byxor i 62 eftersom de är för stora i midjan, men hennes ben är för långa för 56.

Otto äter 180-210 ml (vattenmängd) 5-6 ggr per dag. Får han i sig 210 några ggr så brukar det bara bli 5. Så totalt kanske 900-1100 per dygn. Han går då upp i vikt enligt kurvan som är en över normalkurva och vägde på sin fyramånaderskontroll i måndags ca 7000 g till sina 65 cm. Men nog borde väl några bebisar ligga på kurvorna under normalkurvan också? Utan att det är onormalt menar jag?

Åh och ta hand om era ryggar! Har varit halvhandikappad av min rygg i flera år och det tar alldeles för mkt energi av en, inget jag alls rekommenderar. Gå till sjukgymnast och få utvärdering och övningar och börja bygga upp nu på en gång!

Happ, lillpluttas ligger fortfarande och sover nöjt med sin pappa och här sitter jag helt sysslolös och undrar vad som hände. Vanligtvis är vi uppe vid 06:30 allihop. O_o Hon somnade snabbt och lätt igår också. Galet. (Vi var och kollade på bilstol igår, kanske var det som tröttade ut henne. :D)

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
465
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 038
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 097
Senast: Rie
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 927
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Akvarietråden V