Vårföräldrar 2016 del 5

Jaha, då har vi en knappt 4 månaders som snart får tänder :eek: En framtand där nere har brutit igenom och känns rivig när man drar fingret över och tanden bredvid är inte långt efter, den syns under tandköttet också som ett vitt litet miniriskorn :laugh::love:

Får se hur lång tid det tar innan de kommer upp ordentligt men med tanke på att en brutit igenom så känns det inte långt borta :p

Jaha, då har vi en knappt 4 månaders som snart får tänder :eek: En framtand där nere har brutit igenom och känns rivig när man drar fingret över och tanden bredvid är inte långt efter, den syns under tandköttet också som ett vitt litet miniriskorn :laugh::love:

Får se hur lång tid det tar innan de kommer upp ordentligt men med tanke på att en brutit igenom så känns det inte långt borta :p

Här hittade vi också små gryn i munnarna idag! A har fått en i överkäken och V i underkäken. Vad hände med våra bebisar?!

Lilla E har en liten vit prick i underkäken som tack och lov inte brutit fram än.
Fick sluta amma storebror när han fick tänder så jag hoppas att det dröjer ett tag till innan den här lilla tandsabyssingen kommer fram, i alla fall om lilla E är lika bitsk :nailbiting:

Min lilla plutt har två stora knölar i tandköttet som tydligt är tänder som håller på att jobba sig neråt, även om de inte brutit igenom än...men...det är båda hörntänderna i överkäken! Jag när en liten vampyr vid min barm! :nailbiting: :laugh:

L har med ett litet riskorn nere, kom redan när han var 2,5mån men har inte vuxit upp mer utan är fortfarande bara en vit hår prick:D

Här hittade vi också små gryn i munnarna idag! A har fått en i överkäken och V i underkäken. Vad hände med våra bebisar?!

Ja det är galet vad fort tiden har gått och vad snabbt de blir större! Zelda känns knappt som en bebis längre med allt hon lär sig varje dag :eek::love: Konstig känsla eftersom hon ju faktiskt egentligen är väldigt liten med sina 4 månader i livet :laugh:

Dom blev ett gäng gamlingar :D
Snapchat-6819964456626859815_zpsg4aorujb.jpg

Stina fyllde 6 månader i förrgår och blev en liten gubbe på köpet :heart

Jag ändrar mig, hela två tänder bröt igenom på V idag = superledsen bebis och panikgråt i nästan en timme innan mamma hittade babydent. :(

Här har vi inga tänder på gång, men då mina två äldre barn inte ens fått alla sina vid snart 3 och 12 års ålder så misstänker jag samma bekymmer även med lille D.

Vår lille D ja, han är rätt bestämd han. Nu på morgonen la jag honom i hans säng med musik från min telefon, satte mig själv på kontoret. Hör hur han ligger och skäller/ropar. Plockar upp honom och får ett mycket trött leende. Lägger honom i vagnen bredvid mig på kontoret, så som vi brukar göra på morgonen, och jodå nu ligger han och gosar sig trött med filten. Enda skillnaden är vagnen :grin:
Tänk att jag fick för mig att prova något nytt utan att fråga honom om lov :mad:

I helgen nu vid 6 månaders ålder tog jag kort till 6 månaders tavlan. Det började med äldsta sonen och sen har det blivit för alla barnen, även om det bara är äldsta sonen som fått hos fotograf. De andra två får nöja sig med moderns amatörnivå :rofl: Kortet nedan är inget redigerat och fruktansvärt uselt på nära håll men om man ger sjutton i att klicka upp en stor bild så ser det ändå helt okej ut.

b202893.jpg

Så himla söt han är @Bexzor !

Jag har varit på första tillfället för föräldragruppen, vilken samling snälla bebisar! Alla åtta satt snällt i mammornas famnar under typ 1,5 h. Ja alla utom lille Otto som tyckte det var skittrist, jag fick gå runt och visa saker hela träffen. När det var fem minuter kvar så somnade han, så dags då:p tur att han var sötast där ändå! Och han vinner iaf sömntävlingen, numera sover han 21-06.30. En del i gruppen gick fortfarande upp 5 ggr per natt.
Iaf en väldigt trevlig stund, vilka trevliga mammor som bor här i krokarna.

Här har vi backlash på sömnen och har gått ifrån ett uppvak mitt i natten till att vakna en gång i timmen och aldrig kunna ligga själv. :crazy: Tar det dock med ro, förr eller senare kommer hon ju sova bättre och hon behöver uppenbarligen extra närhet just nu. "Even this shall pass" är vårt motto här hemma. :D

Var på föräldragrupp förra veckan men det är nog inte min grej....jag tyckte det var tämligen urtrist alltihop. :o

Fyfan vad trött jag är på allt som har med barn o bebisar att göra. Ska sterilisera mig så de garanterat inte kan bli nåt mer! Skulle gärna ta en trotsig tonåring i inbyte mot mina små jobbiga barn :wtf:

Den lilla 4 mån varken sover eller äter nästan nånting. Varken bröst eller flaska. Idag har hon ammat typ 5 min totalt o ätit 30 ml ersättning. Varit vaken sen 07. Inte sjuk eller nånting. Vaknar ungefär 10 ggr per natt inkl långa vakenperioder nattetid.

Den stora som är 16 mån har från 6 mån till 12 mån sovit i eget rum, hela nätter, alltid gått bra. Sen lillasyster kom så tvingas vi samsova med henne. Hon blir helt hysterisk annars. Problemet är att hon rör sig så sjukt mkt i sömnen samt gnäller helt otroligt mkt i sömnen, så ingen av oss kan sova med henne. Dessutom väcker barnen varann så en av oss föräldrar får sova med den lilla o den andra med den stora. Vi kan liksom inte ens sova i samma sovrum längre, jag och pappan. Så jävla bitter är jag! :cry:
Funderar allvarligt på att skaffa eget boende o ha barnen varanna vecka, enbart för att komma ifrån detta. :(

Fyfan vad trött jag är på allt som har med barn o bebisar att göra. Ska sterilisera mig så de garanterat inte kan bli nåt mer! Skulle gärna ta en trotsig tonåring i inbyte mot mina små jobbiga barn :wtf:

Den lilla 4 mån varken sover eller äter nästan nånting. Varken bröst eller flaska. Idag har hon ammat typ 5 min totalt o ätit 30 ml ersättning. Varit vaken sen 07. Inte sjuk eller nånting. Vaknar ungefär 10 ggr per natt inkl långa vakenperioder nattetid.

Den stora som är 16 mån har från 6 mån till 12 mån sovit i eget rum, hela nätter, alltid gått bra. Sen lillasyster kom så tvingas vi samsova med henne. Hon blir helt hysterisk annars. Problemet är att hon rör sig så sjukt mkt i sömnen samt gnäller helt otroligt mkt i sömnen, så ingen av oss kan sova med henne. Dessutom väcker barnen varann så en av oss föräldrar får sova med den lilla o den andra med den stora. Vi kan liksom inte ens sova i samma sovrum längre, jag och pappan. Så jävla bitter är jag! :cry:
Funderar allvarligt på att skaffa eget boende o ha barnen varanna vecka, enbart för att komma ifrån detta. :(
Men fy vad jobbigt :(

Har du någon du kan tala med om det?
Tänker att det lätt kan bli en ond cirkel som man aldrig ser slutet på.

Min bvc ger alla mammor ett formulär vid åttaveckors som man fyller i kring sitt mående och hur man känner och samtalar kring det. För att fånga upp de som inte mår så bra, de som tenderar falla in i depressioner och de som har det jobbigt av något som helst slag.

Tom jag fick en liten markering där, de är nu jättenoga och frågar hur jag mår och hur det går, om jag behöver stöd eller kurator.
Men käck som man tror man ska vara så tycker jag att det är lugnt och inte behöver extraresurser :meh::angel::o men det ÄR bättre nu så nu det är lugnt.

Och jag har det inte hälften så kämpigt som du ju..

Det låter jättejobbigt, förstår att det är tufft! Finns det ingen som kan ge lite avlastning? Så att du/ni får sova/andas/slösurfa på soffan (man måste faktiskt inte göra massor bara för att man får avlastning, inte fel att bara vila). Går inte den större tjejen på dagis så du får det lite lugnare?

@Magnum
Jag fick aldrig fylla i det där (för jag var så lugn, glad och trygg som förälder, nu mådde och mår jag jättebra men tänk om jag bara varit duktig på att spela) vad är det för frågor?

@Magnum
Jag fick aldrig fylla i det där (för jag var så lugn, glad och trygg som förälder, nu mådde och mår jag jättebra men tänk om jag bara varit duktig på att spela) vad är det för frågor?
Det kanske bara är just den här BVC, det vet jag inte. Gjorde däremot inte detta förra året med storebror, men där pratade min bm med mig istället kring detta på efterkontrollen. Inte så specifikt men att de finns där och de vet att man kan må lite hur som helst och frågade lite hur jag kände.
Iår har jag inte ens blivit kallad till efterkontroll, inte för jag känner stt det behövs nu, men ändå..

Det är frågor kring om man är ofta ledsen, om man gråter utan anledning, hur man hanterar motgång/stress, om man känner sig arg/likgiltig, om man kan ta sig för saker eller känner attman blir sittande för man inte har motivation, vågar man be om hjälp om det kör ihop sig och liknande. Man svarar 1-4.
Det finns väl någon sorts mall som bedömer hur i riskzonen man är också men man diskuterar även frågorna var för sig. Iaf gjorde vi det, lite hur jag kände, anledning(om man har nån, man kan ju må dåligt ändå) , hur jag skulle kunna hantera det, uppföljning osv.

Jag upplevs nog som väldigt lugn klok och trygg i min roll, men väl på pappret syntes det att jag inte mådde helt hundra. Det hade nog aldrig kommit fram vid ett vanligt samtal av 'hur mår du'-typ.

Hos oss var pappret standard, jag fick fylla i frågorna och liksom magnum så insåg jag också att det var tuffare än jag kände så där dagligdags.

Elisha, barnen gör det inte för att vara elaka. Det låter som att båda två känner sig lite otrygga just nu och behöver extra närhet? Tyvärr blir väl allt en ond cirkel, jag tror avlastning så ni får andas kan göra susen.

Usch stackars!
Det låter helt ohållbart. Man måste få sova, åtminstone ibland.
Se till att få hjälp! Mormor/morfar eller någon annan måste väl finnas som kan ta barnen några timmar då och då så att ni får sova.

Även om det inte känns så just nu så kommer det att bli bättre, de kommer att bli större och sova bättre, leka själva mer osv.
Hoppas det händer snart :heart

Ta inga viktiga beslut nu, när man har sömnbrist är man inte sig själv.

Hos oss var pappret standard, jag fick fylla i frågorna och liksom magnum så insåg jag också att det var tuffare än jag kände så där dagligdags.

Elisha, barnen gör det inte för att vara elaka. Det låter som att båda två känner sig lite otrygga just nu och behöver extra närhet? Tyvärr blir väl allt en ond cirkel, jag tror avlastning så ni får andas kan göra susen.
Gör dom säkert, dom får närhet 24/7. Bär runt på båda exakt hela tiden förutom nattetid.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
465
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 038
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 097
Senast: Rie
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 927
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila