Vårföräldrar 2016 del 5

Ger ni ngt extra vatten nu i hettan? Vi har fått oss en riktigt varm bebis, han brås på sin far. Han är således tokvarm även i bara blöjan (vilket förövrigt är en sötchock jag inte var beredd på) Svalkar ni av era på ngt sätt? Vi har torkat med våtservetter över kroppen och det tycker han är väldigt skönt. Önskar man kunde göra mer dock.

Vi ger inte vatten än, vi ger ersättning tätare istället samt gröt med extra vatten. Han är snart 5 månader.

Vi försöker svalka genom att lägga honom i hans säng i hallen, och startar takfläkten i vårt rum. Det ger en sval bris mot hans säng. Han vistas helst inte ute förrän på eftermiddag/kväll, så de flesta dagutflykter försöker vi göra när det är mulet och lite kallare. Han har oftast blöja eller "sommarplagg" dvs riktigt tunna plagg som luftar samtidigt.

Vad gjorde ni på namngivningen?
Vi ska ha om en dryg månad och jag känner mig helt clueless. Hur gör man? :p

Vi hade namngivning för mellanpojken 2013, tror jag skrev om det i en tidigare tråd för oss vårföräldrar då det kom på tal om hur alla ni ska göra runt namngivning/dop eller inget av det :)

Vi hade hyrt en lokal så det blev mer som en fest; vi bjöd på grillat kött och potatissallad. Vi hade beställt en sk boktårta med sonens namn på ifrån en fd arbetskollega till efterrätt samt fruktfat. Sen delade vi fadderbreven som vi ordnat. I år blir det något liknande förutom att vi ska vara i vår trädgård, bjuda på smörgåstårta samt en tårta vi gör själva denna gång. Sambon pratade om att vi skulle försöka ge oss på en jänkare, nedanför jänkaren ska det sitta figurer i sockerpasta samt vimplar som bildar hans namn. Sen ska vi dela ut fadderbreven innan paketöppningen. Men blir väl lite mer som trädgårdsfest så trädgården är inhägnad så barnen kan springa som de vill medan föräldrarna pratar :p
Min gröna björn som ska vara med på tårtan, den blev grön då det var den sockerpastan som fanns hemma när jag kom på idén :laugh:
b198614.jpg

Sen får alla barn såna här muggar att ta med hem, om de håller sig hela :angel:
partyglas-med-sugror-i-plast.jpg

Vi hade namngivning för mellanpojken 2013, tror jag skrev om det i en tidigare tråd för oss vårföräldrar då det kom på tal om hur alla ni ska göra runt namngivning/dop eller inget av det :)

Vi hade hyrt en lokal så det blev mer som en fest; vi bjöd på grillat kött och potatissallad. Vi hade beställt en sk boktårta med sonens namn på ifrån en fd arbetskollega till efterrätt samt fruktfat. Sen delade vi fadderbreven som vi ordnat. I år blir det något liknande förutom att vi ska vara i vår trädgård, bjuda på smörgåstårta samt en tårta vi gör själva denna gång. Sambon pratade om att vi skulle försöka ge oss på en jänkare, nedanför jänkaren ska det sitta figurer i sockerpasta samt vimplar som bildar hans namn. Sen ska vi dela ut fadderbreven innan paketöppningen. Men blir väl lite mer som trädgårdsfest så trädgården är inhägnad så barnen kan springa som de vill medan föräldrarna pratar :p
Min gröna björn som ska vara med på tårtan, den blev grön då det var den sockerpastan som fanns hemma när jag kom på idén :laugh:
b198614.jpg

Sen får alla barn såna här muggar att ta med hem, om de håller sig hela :angel:
partyglas-med-sugror-i-plast.jpg

Kul idé med muggarna!
Vi är inne på eran och @sicx linje om något som mer är som ett kalas än en formell tillställning. Jag och mitt urtidsdjur till sambo är allt annat än formella själva. :D
Vi ska vara hos mina föräldrar i deras trädgård tänker vi, och käk är redan planerat och klart. Känns himla skönt att man inte behöver en massa aktiviteter eller liknande. Att träffas allihopa räcker. Tänker att man kanske kan ta ett kort på gästerna och ge i album till kiddo sen - det känns lagom ambitiöst. :)

Idag är det jobbigt här. Min man har dragits med en depression under en längre tid men inte velat söka hjälp för den. När J föddes så blev det naturligtvis en hel del nya påfrestningar och för några veckor sen brakade han ihop helt. Jag ordnade läkartid åt honom och igår träffade vi läkaren och han fick antidepp och ångestdämpande. Gott så. Men idag orkar plötsligt inte jag.:eek: Verkar som att min kropp gått och väntat på det där läkarbesöket och sen bara släppte allt. Är helt färdig. Och maken har precis börjat medicinera och är om något ännu tröttare än tidigare, så han är inte till någon direkt hjälp för tillfället. Och vi har ingen släkt i den här stan... Jösses. :crazy: Tur att J iaf är en osedvanligt lätthanterlig bebis, annars skulle det inte funka alls just nu.:cry:

Behövde bara ventilera lite... :crazy:

Idag är det jobbigt här. Min man har dragits med en depression under en längre tid men inte velat söka hjälp för den. När J föddes så blev det naturligtvis en hel del nya påfrestningar och för några veckor sen brakade han ihop helt. Jag ordnade läkartid åt honom och igår träffade vi läkaren och han fick antidepp och ångestdämpande. Gott så. Men idag orkar plötsligt inte jag.:eek: Verkar som att min kropp gått och väntat på det där läkarbesöket och sen bara släppte allt. Är helt färdig. Och maken har precis börjat medicinera och är om något ännu tröttare än tidigare, så han är inte till någon direkt hjälp för tillfället. Och vi har ingen släkt i den här stan... Jösses. :crazy: Tur att J iaf är en osedvanligt lätthanterlig bebis, annars skulle det inte funka alls just nu.:cry:

Behövde bara ventilera lite... :crazy:

Fy vad jag lider med er båda, vi har ju också gått igenom det där... Jag höll ihop bra många veckor men till slut fick jag magkatarr, började kräkas, svimma osv så det var riktigt slitit där ett tag - jag brakade som tur var ihop när min sambo redan blivit "bra", eller i alla fall mycket bättre. Hans antidepp, ångestdämpande och terapi hade börjat hjälpa när jag inte orkade mer, och vi har fullt med anhöriga runt oss som bor nära. Så tungt för er, det är ingen tröst men det blir bättre. Och man får bli jävligt trött. Var mamma i första hand tänker jag - ta hand om dig och bebis så gott det går och strunta i resten ett tag. :heart

Fy vad jag lider med er båda, vi har ju också gått igenom det där... Jag höll ihop bra många veckor men till slut fick jag magkatarr, började kräkas, svimma osv så det var riktigt slitit där ett tag - jag brakade som tur var ihop när min sambo redan blivit "bra", eller i alla fall mycket bättre. Hans antidepp, ångestdämpande och terapi hade börjat hjälpa när jag inte orkade mer, och vi har fullt med anhöriga runt oss som bor nära. Så tungt för er, det är ingen tröst men det blir bättre. Och man får bli jävligt trött. Var mamma i första hand tänker jag - ta hand om dig och bebis så gott det går och strunta i resten ett tag. :heart

Skönt att höra att det blivit bättre för er! :heart

Ang att ge vatten så fick jag "okej" från vår bvc-sköterska. Jag vet att dom brukar äta var tredje timme dagtid o skulle dom verka gnälliga eller va väldigt varma erbjuder jag vatten, dom brukar dricka 20-30 ml o sen va nöjda, vill dom dricka mer så blandar jag mat istället för att inte fylla magen med vatten :)

Dags för äventyr! Ungar och halva bohaget är inpackade i bilen och vi drar på roadtrip. :bump:Första stoppet blir mina föräldrar i Västergötland, sen åker vi vidare till vännerna i Skåne nästa vecka. Helt sjukt vad mycket saker man plötsligt "måste" ha med! :rofl:

Dags för äventyr! Ungar och halva bohaget är inpackade i bilen och vi drar på roadtrip. :bump:Första stoppet blir mina föräldrar i Västergötland, sen åker vi vidare till vännerna i Skåne nästa vecka. Helt sjukt vad mycket saker man plötsligt "måste" ha med! :rofl:

Vad spännande!
Visst måste man packa helt löjligt mycket. Vi var borta en natt med ongen och det kändes som att vi hade med oss grejer för att stanna resten av månaden :angel:

Var i Skåne ska ni om man får vara nyfiken? :o

Vad spännande!
Visst måste man packa helt löjligt mycket. Vi var borta en natt med ongen och det kändes som att vi hade med oss grejer för att stanna resten av månaden :angel:

Var i Skåne ska ni om man får vara nyfiken? :o

Helt galet! Bara vagnen tar ju halva utrymmet i vår v70, vi kommer behöva takbox tror jag!

Vi ska till Furulund, utanför Kävlinge. :)

Nu har vi precis haft paus i Örebro med två jätteduktiga ungar som sovit hela vägen. Nu är de matade, bytta och har sprattlat på gräset en stund. Vi åker vidare!

Haha ja det är inte klokt vad grejer man behöver ha med. Vi ska hämta en takbox, ska bli skönt att få undan allt bagage faktiskt.

Haha ja det är inte klokt vad grejer man behöver ha med. Vi ska hämta en takbox, ska bli skönt att få undan allt bagage faktiskt.

Maken kom in och utropade samma sak efter att ha tetrispackat in allt! :p

Ungarna klarade resan galant, vilka härliga barn vi har! Matstopp i Örebro och amning utanför Karlsborg när de hann bli ledsna under brostoppet. Sen goa och glada hela kvällen innan de båda däckade gott. Sonen somnade dock redan vid sex, så jag ser fram emot en tidig morgon!

Underbart med takbox! Önskar ibland att vi hade en :)

Maken kom in och utropade samma sak efter att ha tetrispackat in allt! :p

Ungarna klarade resan galant, vilka härliga barn vi har! Matstopp i Örebro och amning utanför Karlsborg när de hann bli ledsna under brostoppet. Sen goa och glada hela kvällen innan de båda däckade gott. Sonen somnade dock redan vid sex, så jag ser fram emot en tidig morgon!

Vi har ingen takbox, förra året åkte vi för 3 nätter till Lalandia i Danmark med inplanerat besök på Legoland och Lalandia badet dvs mycket ombyten för två vuxna, en 10,5 åring samt en 18 månaders. Vi hade även med en stor påse med skafferivaror då vi hyrde stuga. Det var tetris med promenadsulky, bagväskor, påsen med skafferivaror samt skötväska i bagaget på en volvo S60. Vistelsen innebar även en resa till Tyskland så utöver det vi hade med ner så hade vi även lite alkohol med oss hem. Sambon är numera expert på tetrispackning :o

Helt galet! Bara vagnen tar ju halva utrymmet i vår v70, vi kommer behöva takbox tror jag!

Nu har vi precis haft paus i Örebro med två jätteduktiga ungar som sovit hela vägen. Nu är de matade, bytta och har sprattlat på gräset en stund. Vi åker vidare!

Då är ni "nära" oss, jag bor typ 6 mil från Kävlinge
Hoppas ni får en trevlig resa

Då är ni "nära" oss, jag bor typ 6 mil från Kävlinge
Hoppas ni får en trevlig resa

Och oss, Helsingborg är inte så himla långt bort heller :D

Furulund har jag gamla klasskompisar i och jag gick faktiskt 2 månader på ett gymnasium i Kävlinge, sen kom jag på att det var som att åka till världens ände varje dag så jag bytte skola men ändå :angel:

Visste inte att du också är skåning @robl :up:

Idag firade Zeldapelda sin 3 månadersdag med att bli vaccinerad, hon tog det som en boss. Var superglad och pratade massor med läkaren vilket snabbt gick över till att skälla på henne eftersom hon hade mage att stickas i benen bara så där mitt i pratstunden! :eek: Ongen var ledsen (megaledsen) i ungefär 30 sekunder per stick och sen småsnyftade och halvskrattade hon om vartannat i en stund till sen var allt bra igen.

Enda reaktionen än så länge är att hon varit supertrött hela dagen och varit liiite gnällig men annars sitt vanliga glada jag. Hon fick en alvedon nu innan sängdags så hon sover gott inatt.

Hon hade gått upp ca 500g och har nu spräckt 6 kilos gränsen med 40 gram tillgodo! :D Även växt ett gäng centimetrar och ligger nu på 59 stycken, jag blir förvånad varje dag över hur mycket hon växer :eek::love:

Idag firade Zeldapelda sin 3 månadersdag med att bli vaccinerad, hon tog det som en boss. Var superglad och pratade massor med läkaren vilket snabbt gick över till att skälla på henne eftersom hon hade mage att stickas i benen bara så där mitt i pratstunden! :eek: Ongen var ledsen (megaledsen) i ungefär 30 sekunder per stick och sen småsnyftade och halvskrattade hon om vartannat i en stund till sen var allt bra igen.

Enda reaktionen än så länge är att hon varit supertrött hela dagen och varit liiite gnällig men annars sitt vanliga glada jag. Hon fick en alvedon nu innan sängdags så hon sover gott inatt.

Hon hade gått upp ca 500g och har nu spräckt 6 kilos gränsen med 40 gram tillgodo! :D Även växt ett gäng centimetrar och ligger nu på 59 stycken, jag blir förvånad varje dag över hur mycket hon växer :eek::love:
Skönt att hon tog det med ro!
Hur många stick var det?

Skönt att hon tog det med ro!
Hur många stick var det?

Ja det var himla skönt!
Två stycken, ett i varje ben. Det andra sticket skulle tydligen göra mer ont än det första enligt läkaren. Z reagerade absolut starkare andra gången men det kan ju också varit för att någon var elak nog att sticka henne IGEN :p

Hon har sovit lika bra inatt som hon gör vanligtvis och ingen feber!

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
465
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 038
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 097
Senast: Rie
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 927
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar