Vårföräldrar 2016 del 5

Heja tvillingarna som växer bra och sover massor! :D

Värmen tar verkligen på krafterna, pluttongen blir så himla trött när det är så här varmt men hon har än så länge behållt sitt fantastiska humör trots namngivning igår med 25 grader i skuggan och strandhäng idag med ännu varmare än så. Nu sover hon som en klubbad säl :love:

Vad gjorde ni på namngivningen?
Vi ska ha om en dryg månad och jag känner mig helt clueless. Hur gör man? :p

Vad gjorde ni på namngivningen?
Vi ska ha om en dryg månad och jag känner mig helt clueless. Hur gör man? :p

Vi gjorde så lite som möjligt, typ! :p
Jag var också helt clueless, ville helst kalla det något annat än namngivning eftersom det känns som att folk förknippar det med en mer formell tillställning än vad jag ville ha. Men vi lånade min mormor och morfars trädgård och dukade upp långbord utomhus. Plasttallrikar och engångsartiklar i överflöd för enkelhetens skull :idea: Pyntade lite fint och hade ljusrosa/mintgrönt på typ alla grejer sen hade vi lagat pastasallad och tårta och jag hade köpt en himla massa läsk på glasflaska som serverades med sugrör, himla uppskattat nostaglimove :D Serverade bubbel som välkomstgrej. Thats it. Sambon sa ett par ord när vi öppnade presenter om varför hon heter som hon heter och sen var det bra med det.

Det kändes väl som ett kalas typ. Men det blev alldeles lagom lättsamt och alla var nöjda! Plus i kanten för att ongen dessutom var gladast av alla hela tiden trots att hon satt i en ny famn ungefär var tionde minut :D

Angående värmen så får hon ha på sig så lite som möjligt och ligga i skuggan. De gånger vi varit iväg på stranden eller så där så ligger hon i sitt uv-tält i bara blöja. Igår tyckte jag hon började bli lite röd i huvudet så då fick hon en fuktig handduk på sig och det hjälpte massor. Hon är jättevarm i sig själv men hon verkar tack och lov inte lika påverkad av värmen nu som när hon var precis nykläckt.

Vi är ofta ute och går mitt på dagen nu eftersom sambons semester är över och jag inte har något roligare för mig (:cautious:) men då klarar hon sig bra i ett tunt linne eller sådär i vagnen. Jag köpte dessutom en av de där dynorna som ska agera svalkande. Eller snarare hjälpa luften att cirkulera under bebis, tycker den funkar bra i vagnen.

Ger ni ngt extra vatten nu i hettan? Vi har fått oss en riktigt varm bebis, han brås på sin far. Han är således tokvarm även i bara blöjan (vilket förövrigt är en sötchock jag inte var beredd på) Svalkar ni av era på ngt sätt? Vi har torkat med våtservetter över kroppen och det tycker han är väldigt skönt. Önskar man kunde göra mer dock.

Jag ger vatten och det är verkligen inte farligt i små mängder. Helammar man så räcker det om man ammar oftare, det är lite svårare när man ger ersättning.

Det man kan tänka på är att inte fylla bebismagen med vatten då det saknar näring.

Jag ger vatten och det är verkligen inte farligt i små mängder. Helammar man så räcker det om man ammar oftare, det är lite svårare när man ger ersättning.

Det man kan tänka på är att inte fylla bebismagen med vatten då det saknar näring.

Hur gammal var Stina när du började med vatten?

Hur gammal var Stina när du började med vatten?

Jag ger inte på daglig basis om det inte är varmt såklart, men när det är så här varmt så ger jag lite mellan måltiderna och hon tycker om det. Första värmeböljan kom väl i slutet av maj och då var Stina nästan 3 månader.

Bröstmjölk ändrar ju karaktär efter behov till bebis och är lättsmält. Ersättning är ju densamma oavsett och att ge mer ersättning (precis som bröstmjölk) fungerar inte på min bebis, det blir för mycket för lilla magen.

Jag ger inte på daglig basis om det inte är varmt såklart, men när det är så här varmt så ger jag lite mellan måltiderna och hon tycker om det. Första värmeböljan kom väl i slutet av maj och då var Stina nästan 3 månader.

Bröstmjölk ändrar ju karaktär efter behov till bebis och är lättsmält. Ersättning är ju densamma oavsett och att ge mer ersättning (precis som bröstmjölk) fungerar inte på min bebis, det blir för mycket för lilla magen.

Ok, tack! :)
Min är ju två månader imorgon och käkar ju också (bara) ersättning... Upplever att hon blir rätt hård i magen nu, är det så du märker det på Stina också, att hon behöver mer vätska?

Ok, tack! :)
Min är ju två månader imorgon och käkar ju också (bara) ersättning... Upplever att hon blir rätt hård i magen nu, är det så du märker det på Stina också, att hon behöver mer vätska?

Ja precis, dessutom är det mindre kiss i blöjorna och det är ju ett tecken på att mer vätska behövs. Det blir ju inga mängder, men Stina gillar vatten i munnen, bebisar blir ju också torra där och då är det skönt med lite vatten.

Gällande balanser så har jag läst mig till att det är nitratet i vattnet man får se upp med. Livsmedelsverket avråder från att ge barn under 1 års ålder dricksvatten som överstiger gränsvärdet av nitrat på 50 mg/liter och 0,5 mg nitrit/liter (1,3,6,9). Det ska tilläggas att om gränsvärdet överskrids så är vattnet otjänligt även för vuxna.

Ja precis, dessutom är det mindre kiss i blöjorna och det är ju ett tecken på att mer vätska behövs. Det blir ju inga mängder, men Stina gillar vatten i munnen, bebisar blir ju också torra där och då är det skönt med lite vatten.

Gällande balanser så har jag läst mig till att det är nitratet i vattnet man får se upp med. Livsmedelsverket avråder från att ge barn under 1 års ålder dricksvatten som överstiger gränsvärdet av nitrat på 50 mg/liter och 0,5 mg nitrit/liter (1,3,6,9). Det ska tilläggas att om gränsvärdet överskrids så är vattnet otjänligt även för vuxna.

Min lilla kissar också mycket mindre, funderade en del på det igår. Idag är det som tur är svalare och jag kan ju kolla med BVC sen när jag ska dit, men blir det sådär hysteriskt varmt igen kanske jag kan prova lite lite vatten. Vi har egen brunn med tjänligt vatten men jag kan ju ta hos mina föräldrar för säkerhets skull i så fall. Hur mycket ungefär ger du per gång och dag? :p

Min lilla kissar också mycket mindre, funderade en del på det igår. Idag är det som tur är svalare och jag kan ju kolla med BVC sen när jag ska dit, men blir det sådär hysteriskt varmt igen kanske jag kan prova lite lite vatten. Vi har egen brunn med tjänligt vatten men jag kan ju ta hos mina föräldrar för säkerhets skull i så fall. Hur mycket ungefär ger du per gång och dag? :p

Dom brukar inte få i sig så mycket. Stina dricker vatten direkt från nappflaskan. Men det blir kanske någon tesked (1-2) per tillfälle son slinker ner. Skulle jag ge mer ersättning så får hon magknip och spyr :(.

Dom brukar inte få i sig så mycket. Stina dricker vatten direkt från nappflaskan. Men det blir kanske någon tesked (1-2) per tillfälle son slinker ner. Skulle jag ge mer ersättning så får hon magknip och spyr :(.

Tack, då har jag någon slags referensram! Ja det går ju inte att trycka i dom hur mycket käk som helst, till slut tar det ju liksom stopp, på ena eller andra sidan.

Nu uttalar du dig väldigt tvärsäkert, men läkare (och bvc-sköterskor) säger ju att barn under 3 månader inte bör dricka vatten? Klart att ungen inte dör om den dricker vatten, men det är ju inte något som rekommenderas att ge oavsett om barnet ammas eller får ersättning.

Jag frågade min BVC-tjej idag och hon tyckte inte jag skulle ge vatten eftersom att ungen då kan bli mätt på vatten och det är svårt att veta hur mycket man kan ge utan att de blir mätta osv - och jag vet inte om jag är helt väck nu, men kan man inte ge en tesked eller två efter maten i så fall, när man vet att det inte är mat som behövs längre? Eller har jag missat något här? :o

Just nu verkar det inte behövas iaf, hoppas vädret håller sig på en mer human nivå. :up:

Nu uttalar du dig väldigt tvärsäkert, men läkare (och bvc-sköterskor) säger ju att barn under 3 månader inte bör dricka vatten? Klart att ungen inte dör om den dricker vatten, men det är ju inte något som rekommenderas att ge oavsett om barnet ammas eller får ersättning.

Ni svarade ju lika tvärsäkert ni att det farligt, eller hur? Jag har givetvis diskuterat detta med läkaren på BVC efter att jag fått höra att det skulle vara farligt med hänvisning till det som även tagits upp i tråden och jag har sökt svar själv på det som påstås (att det skulle rubba någon balans med lite vatten). Nu är ju min dotter 5 månader och jag har givit henne lite vatten vid extrem värme sedan hon var 3 månader.

Jag frågade min BVC-tjej idag och hon tyckte inte jag skulle ge vatten eftersom att ungen då kan bli mätt på vatten och det är svårt att veta hur mycket man kan ge utan att de blir mätta osv - och jag vet inte om jag är helt väck nu, men kan man inte ge en tesked eller två efter maten i så fall, när man vet att det inte är mat som behövs längre? Eller har jag missat något här? :o

Just nu verkar det inte behövas iaf, hoppas vädret håller sig på en mer human nivå. :up:

Ja det är alltid risken, magsäcken på små bebisar är ju inte direkt stor och att fylla,den med vatten som inte ger någon näring är ju givetvis inte bra.

Men lite vatten är i sig inte farligt. Men för att det inte ska bli tråkiga missförstånd så: Jag ger mitt barn vatten och har gjort vid extrem värme sedan hon var 3 månader, detta för att vi ger mest ersättning och det är inte riktig samma sak som bröstmjölk när vi kommer till att agera bara törstsläckare. Hon går upp som hon ska i vikt och jag har läst på om rekommendationer samt diskuterat det med BVC innan.

Senast ändrad:
Hellre ge vatten på tsk än riskera att barnet blir uttorkad.

Bebisar mellan tre och 6 månader behöver du inte heller ge vatten, det går alldeles utmärkt att ge dem mammamjölk eller ersättning så de täcker sitt vätskebehov även när det är varmt. Vill de gärna smaka på ditt vatten som du dricker, eller din juice eller saft eller glass för den delen, så ge dem om du vill det. - barnakuten.se

Ni svarade ju lika tvärsäkert ni att det farligt, eller hur? Jag har givetvis diskuterat detta med läkaren på BVC efter att jag fått höra att det skulle vara farligt med hänvisning till det som även tagits upp i tråden och jag har sökt svar själv på det som påstås (att det skulle rubba någon balans med lite vatten). Nu är ju min dotter 5 månader och jag har givit henne lite vatten vid extrem värme sedan hon var 3 månader.

Jag sa iofs aldrig att det var farligt, bara att man inte bör ge det enligt de rekommendationer jag har sett. Själv har jag aldrig hört någon säga det där om vätskebalansen, har bara hört att det riskerar att fylla upp magen och därmed göra så att de går miste om viktig näring.

Det var inte meningen att låta otrevlig på något sätt.:)

Min har det också skitjobbigt i värmen. Utslag i hela nacken, på ryggen, bakom öronen och på bröstet trots att vi typ är instängda inomhus med AC och bara blöja/helt naken. Känns som hon ska brinna upp. :down:
Både jag och pappa är väldigt varma själva, känns knappt som om det går att ha henne i famnen för då blir hon ännu varmare. Ger inget vatten. Försöker ha henne sval mest, och torkar med våta tvättlappar, låter henne käka ofta och lite för vätskan.

Nu hade jag ett höstbarn men min varma unge som lätt får värmeutslag älskar stt badas. Även om vattnet är rätt varmt så svalkar det tydligen, utslagen försvinner och han sover gott. Som ett tips :)

Jag sa iofs aldrig att det var farligt, bara att man inte bör ge det enligt de rekommendationer jag har sett. Själv har jag aldrig hört någon säga det där om vätskebalansen, har bara hört att det riskerar att fylla upp magen och därmed göra så att de går miste om viktig näring.

Det var inte meningen att låta otrevlig på något sätt.:)

Nej ok, drog väl samtliga över samma kam i all hast. No hard feeling. Har dock läst så många ggr om varningar för rubbad balans och hittills har ingen kunnat presentera någon källa.

Precis, det där med att fylla magen. Man bör alltså inte ge mängder om man ger och gärna efter måltid. Ammar man så är det som sagt helt och fullt dugligt, bröstmjölk är lättsmält och det är bara att amma mycket och mer. Ger man ersättning så 'kan' det vara idé att ge lite vatten extremt varma dagar beroende på bebis.

Nu hade jag ett höstbarn men min varma unge som lätt får värmeutslag älskar stt badas. Även om vattnet är rätt varmt så svalkar det tydligen, utslagen försvinner och han sover gott. Som ett tips :)

Ja även "badvarmt" är ju svalare än kroppen, så det är säkert jätteskönt - ska absolut doppa hela henne lite mer de varma dagarna. Utslagen blir faktiskt bättre med vatten har jag också märkt. :)

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
465
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 038
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 097
Senast: Rie
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 927
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar