Vårföräldrar 2016 del 5

Själv har vi varit i väg och tagit 5 månaders vaccinationen :eek:, gick betydligt bättre än förra gången. Även om hon blev ledsen nu med, så gick det över snabbt. Mindre ont efteråt, men feber fick hon även denna gång.

Okej, en lite mer positiv uppdatering från oss då:
För ungefär en vecka sedan fick J riktig ordning på det där med händer. Sen dess är hennes favoritaktivitet att ligga och pilla på en leksaksboll med en massa flärpar och då och då greppa tag i en flärp och sula iväg bollen...oftast upp i ansiktet på sig själv. :D
Det gnags också frenetiskt på händerna och imorse vaknade jag av ett konstigt smaskande ljud som orsakades av att hon låg och försökte trycka in båda nävarna i munnen samtidigt. Begåvat. :laugh: Resten av vakentiden ler hon stort åt allt och alla och pratar långa haranger (mest "Ogooo?" och "Gllll!"). Det ständiga hand-gnagandet leder dock till att ungen nu börjat dregla kopiöst. Inte lika gulligt...  :cautious: Projekt Vända Kroppen pågår också ständigt, hon tar sig över på sidan utan problem men fastnar när hon försöker snurra över på mage. (Fattar att det här låter som ingenting för er i tråden med äldre ungar, men jag är helt fascinerad av allt hon lär sig :))

Hon fyllde hela 10 veckor igår, väger nånstans runt 6500 gram och är runt 63 cm lång (hemmavägd och hemmamätt igår, vi ska inte till Bvc igen förrän i slutet på augusti). Hon växer snabbare än vad vi räknat med och vi har redan fått byta till storlek 68 i kläder från HM, de verkar vara lite små i storlekarna, men i kläder från andra märken funkar 62 förhoppningsvis några veckor till. :)

Dessutom är hon såklart Världens Bästa Unge, men det är ju så självklart att det knappt behöver sägas. ;)

Okej, en lite mer positiv uppdatering från oss då:
För ungefär en vecka sedan fick J riktig ordning på det där med händer. Sen dess är hennes favoritaktivitet att ligga och pilla på en leksaksboll med en massa flärpar och då och då greppa tag i en flärp och sula iväg bollen...oftast upp i ansiktet på sig själv. :D
Det gnags också frenetiskt på händerna och imorse vaknade jag av ett konstigt smaskande ljud som orsakades av att hon låg och försökte trycka in båda nävarna i munnen samtidigt. Begåvat. :laugh: Resten av vakentiden ler hon stort åt allt och alla och pratar långa haranger (mest "Ogooo?" och "Gllll!"). Det ständiga hand-gnagandet leder dock till att ungen nu börjat dregla kopiöst. Inte lika gulligt...  :cautious: Projekt Vända Kroppen pågår också ständigt, hon tar sig över på sidan utan problem men fastnar när hon försöker snurra över på mage. (Fattar att det här låter som ingenting för er i tråden med äldre ungar, men jag är helt fascinerad av allt hon lär sig :))

Hon fyllde hela 10 veckor igår, väger nånstans runt 6500 gram och är runt 63 cm lång (hemmavägd och hemmamätt igår, vi ska inte till Bvc igen förrän i slutet på augusti). Hon växer snabbare än vad vi räknat med och vi har redan fått byta till storlek 68 i kläder från HM, de verkar vara lite små i storlekarna, men i kläder från andra märken funkar 62 förhoppningsvis några veckor till. :)

Dessutom är hon såklart Världens Bästa Unge, men det är ju så självklart att det knappt behöver sägas. ;)

Alla steg är fascinerande när dom små utvecklas, det är både roligt och smått fantastiskt hur barn lär sig och hur olika barn är :love:. Mina barn är verkligen som dag och natt, men lika fantastiska båda två. Det är jätteroligt när dom lär sig något nytt, allt från att lära sig att greppa till att dom cyklar själva för första ggn :heart.

Stinas nya grej är att köra ner ansiktet i filten och puta upp med rumpan, nu har hon börjar åla, likt en larv :laugh:.

Vår lille plutt växer så det knakar, 4 månader nu och har hunnit gå igenom saker vissa aldrig gör i sina liv.
Men vi har äntligen fått svar ifrån magnetröntgen, han har inga mer missbildningar/utvecklingsstörningar än synnerverna. Vilket är skönt, då läkarna var oroade över att det skulle kunna finnas mer saker.
Han är den gladaste lilla skit nu när magen mår bra och han inte har ont längre:heart.
Vi börjar tro att han ser någonting, men vi tänker inte hoppas på något utan tiden får utvisa hur läget ser ut.
Just nu går det segt med allt, läkarintyg tar en evighet att få, väntat någon månad snart. Älskar semestertider! Vi skall tillbaka efter sommaren på återbesök.

Nu har vi fått vänja oss lite kring detta, hjärtat skar lite när vi låg inne för undersökning när man såg flera småttingar som var så sjuka. Kändes så egoistiskt att vi var så ledsna över vårat besked, som är en piss i havet egentligen mot vad andra får genomgå.
Vi har en frisk (i övrigt) glad och pigg pojke som är världens finaste :love:

Men ack vad svårt det är att hitta bra leksaker till honom, Han älskar när han kan hålla små saker som låter lagom när han svingar hej vilt med dom.

Vår lille plutt växer så det knakar, 4 månader nu och har hunnit gå igenom saker vissa aldrig gör i sina liv.
Men vi har äntligen fått svar ifrån magnetröntgen, han har inga mer missbildningar/utvecklingsstörningar än synnerverna. Vilket är skönt, då läkarna var oroade över att det skulle kunna finnas mer saker.
Han är den gladaste lilla skit nu när magen mår bra och han inte har ont längre:heart.
Vi börjar tro att han ser någonting, men vi tänker inte hoppas på något utan tiden får utvisa hur läget ser ut.
Just nu går det segt med allt, läkarintyg tar en evighet att få, väntat någon månad snart. Älskar semestertider! Vi skall tillbaka efter sommaren på återbesök.

Nu har vi fått vänja oss lite kring detta, hjärtat skar lite när vi låg inne för undersökning när man såg flera småttingar som var så sjuka. Kändes så egoistiskt att vi var så ledsna över vårat besked, som är en piss i havet egentligen mot vad andra får genomgå.
Vi har en frisk (i övrigt) glad och pigg pojke som är världens finaste :love:

Men ack vad svårt det är att hitta bra leksaker till honom, Han älskar när han kan hålla små saker som låter lagom när han svingar hej vilt med dom.
Åh tack för uppdateringen! Det låter som om ni har "koll på läget" mitt i kaoset!

Att känna sorg inför funktionsnedsättningen och samtidigt glädjas åt det barn man ändå fått är en känsla alla har, det är normalt och man behöver känna så för att bearbeta det hela. Och att andra har det sämre hjälper ju inte dig (eller de som har det sämre).

Semestertider suger när man vill få saker i rullning. Hoppas att ni snart kan få kontakt med en specialpedagog eller arbetsterapeut vid habiliteringen eller synteamet, beroende på hur de organiserar sig i ert landsting.

Åh tack för uppdateringen! Det låter som om ni har "koll på läget" mitt i kaoset!

Att känna sorg inför funktionsnedsättningen och samtidigt glädjas åt det barn man ändå fått är en känsla alla har, det är normalt och man behöver känna så för att bearbeta det hela. Och att andra har det sämre hjälper ju inte dig (eller de som har det sämre).

Semestertider suger när man vill få saker i rullning. Hoppas att ni snart kan få kontakt med en specialpedagog eller arbetsterapeut vid habiliteringen eller synteamet, beroende på hur de organiserar sig i ert landsting.

Ja just nu känns det rätt ok, men det går upp och ner. Mycket stress över vad som behövs göras med huset, vi vet ju inte vad som behövs och krävs ännu.
Känns lite surt att vi flyttade ifrån ett nybyggt hus till en gård med gammalt hus.. Men vi behöver aldrig oroa oss för någon trafik, vilket är bra.
Han ligger mest och snurrar i sitt babygym, det kommer nog kännas jobbigare när han kommer börja krypa och gå..

Vi skall få någon samordnare som skall knyta ihop allting och hjälpa oss, kommunen kommer komma hem och se vad dom kan göra och hjälpa oss med.

Här finns avdelning tröga tänkare tydligen. Insåg just att mitt användarnamn på buke är Ottisen (rensade cookies och var tvungen att logga in) och min lille unge heter Otto. Han är inte riktigt döpt efter den häst som mitt användarnamn är efter, men det var ändå så vi kom på namnet:p har fått tips att aldrig någonsin nämna för honom att han är Lite döpt efter ett envist gotlandsruss:p

Här trampar allt på, vår lille har fått lite mer attityd. Ärligt talat välkommet eftersom jag hunnit noja lite över att han nog är sjuk eftersom han var så snäll. Men numera sägs det ifrån när saker inte går rätt till. (Och det var nog inget att längta efter haha, har dock bara hänt när pappa är ensam hemma) Sover snällt fortfarande även fast vi har långt till att han ska sova hela nätter utan att äta. Just nu är sista målet runt 22, sedan 04.30 och sedan 07.30. Han har varit ute och semestrat på segelbåten vid ett par tillfällen och är lika nöjd där som hemma:)
har ju fått världens bäste unge och fattar knappt vad jag gjort för att förtjäna det, men så tror och hoppas jag att alla känner:) tycker allt i livet har blivit bättre!

Innan vi fick honom trodde jag att jag skulle tycka det var trist med spädbarn men jag älskar den här tiden. Det händer saker hela tiden ju!

Här finns avdelning tröga tänkare tydligen. Insåg just att mitt användarnamn på buke är Ottisen (rensade cookies och var tvungen att logga in) och min lille unge heter Otto. Han är inte riktigt döpt efter den häst som mitt användarnamn är efter, men det var ändå så vi kom på namnet:p har fått tips att aldrig någonsin nämna för honom att han är Lite döpt efter ett envist gotlandsruss:p

Här trampar allt på, vår lille har fått lite mer attityd. Ärligt talat välkommet eftersom jag hunnit noja lite över att han nog är sjuk eftersom han var så snäll. Men numera sägs det ifrån när saker inte går rätt till. (Och det var nog inget att längta efter haha, har dock bara hänt när pappa är ensam hemma) Sover snällt fortfarande även fast vi har långt till att han ska sova hela nätter utan att äta. Just nu är sista målet runt 22, sedan 04.30 och sedan 07.30. Han har varit ute och semestrat på segelbåten vid ett par tillfällen och är lika nöjd där som hemma:)
har ju fått världens bäste unge och fattar knappt vad jag gjort för att förtjäna det, men så tror och hoppas jag att alla känner:) tycker allt i livet har blivit bättre!

Innan vi fick honom trodde jag att jag skulle tycka det var trist med spädbarn men jag älskar den här tiden. Det händer saker hela tiden ju!
Ha ha, några vi känner lät storebror bestämma vad lillebror skulle heta, Sixten.
Ganska lång tid efteråt frågade de hur han kommit på namnet och fick svaret "men det heter Carinas katt ju"

Så er son är inte den enda som är uppkallad efter djur :D.

Tycker absolut att ni ska berätta, små envisa russ är ju bäst :love:

Jag måste fråga, är det bara jag som har absolut ingen sexlust längre..? Vi har haft sex en gång sedan förlossningen. Det var strax efter att avslaget slutat och jag kände att jag ville göra det för att få igång det igen. Men kroppen var tydligen inte redo än, för trots en massa glidmedel kändes det inte helt ok och var inte skönt alls.. Jag vill ju komma igång och ha iaf ett lite fungerande sexliv, men det finns verkligen INGEN lust, känner mig nästan äcklad av det. Är rätt jobbigt för mig, men ännu värre för sambon för för honom är sex ännu viktigare och han känner det som att jag inte älskar honom som förut, vilket ju inte är sant:cry:

Jag måste fråga, är det bara jag som har absolut ingen sexlust längre..? Vi har haft sex en gång sedan förlossningen. Det var strax efter att avslaget slutat och jag kände att jag ville göra det för att få igång det igen. Men kroppen var tydligen inte redo än, för trots en massa glidmedel kändes det inte helt ok och var inte skönt alls.. Jag vill ju komma igång och ha iaf ett lite fungerande sexliv, men det finns verkligen INGEN lust, känner mig nästan äcklad av det. Är rätt jobbigt för mig, men ännu värre för sambon för för honom är sex ännu viktigare och han känner det som att jag inte älskar honom som förut, vilket ju inte är sant:cry:

Här är en till! *viftar entusiastiskt* Vi har också legat en gång sen förlossningen, när jag hade varit på efterkontroll, och då också för att jag kände att vi kanske borde komma igång nån gång. Men det var ingen höjdare även om allt funkar rent fysiskt. Och jag har verkligen noll lust. Har liksom huvudet fullt av bebisskötsel mest hela tiden, känns det som.

(skulle skrivit mer, men nu ropar bebis efter mig - återkommer kanske!)

Här är en till! *viftar entusiastiskt* Vi har också legat en gång sen förlossningen, när jag hade varit på efterkontroll, och då också för att jag kände att vi kanske borde komma igång nån gång. Men det var ingen höjdare även om allt funkar rent fysiskt. Och jag har verkligen noll lust. Har liksom huvudet fullt av bebisskötsel mest hela tiden, känns det som.

(skulle skrivit mer, men nu ropar bebis efter mig - återkommer kanske!)

Hur går det för er @KattenKorven? Tänker en massa på er!

Våran sexlust kom tillbaka ca 7 veckor efter förlossningen. Vi låg inte en enda gång under graviditeten däremot, min sambo tyckte det kändes läbbigt :angel:. Det tar den tid det tar tänker jag - det får din sambo försöka förstå @Rund att det inte handlar om honom - utan om dig.

Gör ett tillägg (medan ungen käkar :D ) för att påpeka att amningshormon (utöver hela grejen med att sköta bebis 24/7) kan ha en rejäl negativ effekt på sexlusten. Kag började med p-piller i någon vecka och märkte en viss förbättring på den fronten då...men de fick min mjölk att börja sina, så jag fick sluta med dem illa kvickt.:cautious:

I mitt fall så är dock min man helt okej med att jag inte har lust för tillfället och förstår att det beror på kombon amning +föräldraskaps-chocken...men jag blir lite småstressad av situationen ändå. :crazy: men det ger sig väl så småningom...ska ju inte amma för alltid.

Inte mycket här heller. Jag har aldrig tidigare haft problem, men nu gör det ONT och han kommer inte ens in (kanske skulle gå med våld men det är inte vår grej...). Även om vi gjort annat ibland kommer vi ofta i säng för sent och är rädda för att väcka lillen när han äntligen sover (i egen säng bredvid vår). Jättetrist! Önskar ngn kunde ta honom på en timmes promenad på dagen så vi kunde sexa ostört. Skulle göra underverk för sexlusten!

Gör ett tillägg (medan ungen käkar :D ) för att påpeka att amningshormon (utöver hela grejen med att sköta bebis 24/7) kan ha en rejäl negativ effekt på sexlusten. Kag började med p-piller i någon vecka och märkte en viss förbättring på den fronten då...men de fick min mjölk att börja sina, så jag fick sluta med dem illa kvickt.:cautious:

I mitt fall så är dock min man helt okej med att jag inte har lust för tillfället och förstår att det beror på kombon amning +föräldraskaps-chocken...men jag blir lite småstressad av situationen ändå. :crazy: men det ger sig väl så småningom...ska ju inte amma för alltid.

Jag har nu ätit minipiller i en månad, men inte märkt nån skillnad på mjölktillgången här iaf.
Har också hört det där med amningshormonerna, men det är ju jobbigt ändå och det verkar ju inte bli lika illa för alla iaf. Sambon får helt enkelt inse att det kan dröja ett tag till även om jag faktiskt vill göra ett nytt försök snart igen. Det kan ju vara så att man får mer lust när man kommer igång.. men jobbigt är det. Har inte tänkt mig att amma mer är 3 mån till iaf, om lille H går med på det ;) vi hade iaf sex under hela graviditeten.

Men oj! Om min man kände det som att jag inte älskade honom längre för att jag inte har någon sexlust så skulle jag slänga en sko i huvudet på honom om han sa så till mig. Snacka om att skuldbelägga dig. Skulle du bli mer sugen av dom orden eller?

Ta den tid du behöver. Sexlusten kommer tillbaka förr eller senare. Första halvåret-året får man nog räkna med att det är en liten omställning på det sexuella planet för båda.

Jag hade inte heller någon sexlust i början (första halvåret) och min man har inte yppat ett ord om det men sa inte direkt nej när jag själv sa att jag ville ha sex. Sen kommer det perioder vare sig man har barn eller inte när man har mindre sex. Självklart finns det undantag men det behöver jag väl inte nämna, alla är ju olika.
Sen är det ju lite så att vill man ha något så får man arbeta för det. Så vill din man ha sex så får han väl arbeta för det så att säga.
Får jag tex sitta i badet en halvtimma bara för mig själv utan att vara mamma med bubblor och mysbelysning, middagen serverad och disken sköter sig själv och ryggen masserad och smekt så finns det högst troligt mer lust och ork till att ha sex än om jag skulle stå vid spisen en timma och diska efteråt, slänga in en tvätt i maskinen och ta en snabbdusch på 5 min medans min bebis sover sin powernap och håller låda resten av dagen.

Jag hade enorm lust efter förlossningen, börja på ppiller o då försvann den, sluta på pillerna för 1 vecka sen o nu är sexlusten tillbaka igen..
Vågar knappt sätta in spiralen nu :/

På tal om p-piller, jag har bara börjat med såna en gång. När jag var sexton :p sen har jag fortsatt.

Så hur börjar man? Väntar till mensens första dag som jag läser mig till? Eller när som helst?

Kan ju såklart ringa mvc o fråga också ;)

Har piller hemma och väntade på mensen förra året.. Vilket ju resulterade i att jag är med i denna tråden nu:cool: Skulle vi bli sugna vill jag inte hamna i en tredje vårtråd på tre år :laugh:

När vi ändå snackar p-piller. Jag vill inte äta sådana mer! Har gått ner 30 kilo på den här tiden sen jag blev gravid och födde barn, misstänker att tabletterna skulle kunna ha något med det att göra.

Hur krångligt är det med de hormonfria grejer som finns, typ p-dator? Och spiral - hur ont gör det att stoppa dit? :p

När vi ändå snackar p-piller. Jag vill inte äta sådana mer! Har gått ner 30 kilo på den här tiden sen jag blev gravid och födde barn, misstänker att tabletterna skulle kunna ha något med det att göra.

Hur krångligt är det med de hormonfria grejer som finns, typ p-dator? Och spiral - hur ont gör det att stoppa dit? :p

Jag vill inte börja med hormoner igen så jag ska köra på femcap (pressar).

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
465
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 038
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 097
Senast: Rie
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 927
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar