Vårföräldrar 2016 del 5

När vi ändå snackar p-piller. Jag vill inte äta sådana mer! Har gått ner 30 kilo på den här tiden sen jag blev gravid och födde barn, misstänker att tabletterna skulle kunna ha något med det att göra.

Hur krångligt är det med de hormonfria grejer som finns, typ p-dator? Och spiral - hur ont gör det att stoppa dit? :p
Jag satte in kopparspiral på efterkontrollen och kände inte ett smack :)

På tal om p-piller, jag har bara börjat med såna en gång. När jag var sexton :p sen har jag fortsatt.

Så hur börjar man? Väntar till mensens första dag som jag läser mig till? Eller när som helst?

Kan ju såklart ringa mvc o fråga också ;)

Har piller hemma och väntade på mensen förra året.. Vilket ju resulterade i att jag är med i denna tråden nu:cool: Skulle vi bli sugna vill jag inte hamna i en tredje vårtråd på tre år :laugh:

Det beror på vilka piller du har, det brukar stå i bruksanvisningen hur man gör efter förlossning/annan period utan mens. Under förutsättning att du inte har fått tillbaka mensen förstås. Har du det så är det mensens första dag som gäller.:)

När vi ändå snackar p-piller. Jag vill inte äta sådana mer! Har gått ner 30 kilo på den här tiden sen jag blev gravid och födde barn, misstänker att tabletterna skulle kunna ha något med det att göra.

Hur krångligt är det med de hormonfria grejer som finns, typ p-dator? Och spiral - hur ont gör det att stoppa dit? :p

Jag har under min senaste graviditeter gått från 62 till drygt 100 kg, sen ner till 62 och sen upp till 92 kg. Har hittils gått ner till 73 på 4 månader, så 10 kg kvar. Det finns inte en chans att jag kommer börja med hormoner som kan öka min vikt som jag kämpat för att gå ner. Jag ska sätta in kopparspiral.

Jag har under min senaste graviditeter gått från 62 till drygt 100 kg, sen ner till 62 och sen upp till 92 kg. Har hittils gått ner till 73 på 4 månader, så 10 kg kvar. Det finns inte en chans att jag kommer börja med hormoner som kan öka min vikt som jag kämpat för att gå ner. Jag ska sätta in kopparspiral.

Nä jag känner också väldigt mycket nej där. Låter hellre bli att ligga då. :D
Men kopparspiral kan ju vara något, låter lovande att @LaMirage inte fick ont. Jag är superkänslig för allt som har med gynekologer att göra. :o

Det låter väldigt bra! Frågan är bara om jag är tillräckligt med i matchen för att komma ihåg att putta i och ur den. :o

Äsch, det är ju mindre att komma ihåg än p-piller iaf :D.

"FemCap kan vara insatt kontinuerligt 48 timmar i följd så kan ni ha omslutande sex cirka 42 av de timmarna. FemCap ska sitta kvar minsta sex timmar efter senaste samlaget så spermierna blir inaktiva.
Har du som rutin att ta ut FemCap, tvätta den, sätta på ny preventivgel och föra in igen vid exempelvis tandborstning varannan dag, så kan ni ha sex spontant med FemCap utom de där sex timmarna före uttagning vartannat dygn"

Spiraler är tyvärr inget för mig.

Äsch, det är ju mindre att komma ihåg än p-piller iaf :D.

"FemCap kan vara insatt kontinuerligt 48 timmar i följd så kan ni ha omslutande sex cirka 42 av de timmarna. FemCap ska sitta kvar minsta sex timmar efter senaste samlaget så spermierna blir inaktiva.
Har du som rutin att ta ut FemCap, tvätta den, sätta på ny preventivgel och föra in igen vid exempelvis tandborstning varannan dag, så kan ni ha sex spontant med FemCap utom de där sex timmarna före uttagning vartannat dygn"

Spiraler är tyvärr inget för mig.

Haha, jag var inte så värst duktig på att hålla reda på p-piller heller. Visade det sig. :p

Läste det du la in men jag fattar inte riktigt, har man den i jämt 48 h/sträck, tar ut, och puttar in den igen direkt när man tvättat den och tagit på ny gel? Alltså bor den där inne, som dygnet runt-linser, fast man plockar ur den en snabbis bara? :o
I så fall verkar det väldigt smidigt tycker jag :up::up:

Haha, jag var inte så värst duktig på att hålla reda på p-piller heller. Visade det sig. :p

Läste det du la in men jag fattar inte riktigt, har man den i jämt 48 h/sträck, tar ut, och puttar in den igen direkt när man tvättat den och tagit på ny gel? Alltså bor den där inne, som dygnet runt-linser, fast man plockar ur den en snabbis bara? :o
I så fall verkar det väldigt smidigt tycker jag :up::up:

Precis så. Du tar ut den, tvättar den, på med lite spermiedödande klet och in igen. Smidigt och man slipper hormoner och annat jox.

Jag har haft p-ring innan och det är lite samma tänk.

Precis så. Du tar ut den, tvättar den, på med lite spermiedödande klet och in igen. Smidigt och man slipper hormoner och annat jox.

Jag har haft p-ring innan och det är lite samma tänk.

Det låter onekligen som något att pröva, då när den kan sitta i ständigt och bara få lite underhåll varannan dag. :up:

Hörni, ni i tråden som har långa barn (över medelkurvan) hur funkar det för er med liggdelen i vagnen? J har börjat få det lite trångt i sin redan (2,5 månad gammal) och vi räknar med att behöva byta till sittdel innan hon är 4 månader. Känns lite småtrist att inte ha fått mer användning för den.:meh:

(Tyvärr så är tydligen Brio Smile även ökänd för sin korta och trånga sittdel, så vetefasen hur det här ska gå om hon fortsätter följa sin kurva...:crazy:)

Hörni, ni i tråden som har långa barn (över medelkurvan) hur funkar det för er med liggdelen i vagnen? J har börjat få det lite trångt i sin redan (2,5 månad gammal) och vi räknar med att behöva byta till sittdel innan hon är 4 månader. Känns lite småtrist att inte ha fått mer användning för den.:meh:

(Tyvärr så är tydligen Brio Smile även ökänd för sin korta och trånga sittdel, så vetefasen hur det här ska gå om hon fortsätter följa sin kurva...:crazy:)

I syskonvagnen ser det ut så här;

b199257.jpg

Rejält trångt. Så ni kan tänka er hur det ser när även vår 2,5 åring på 19 kg och ca 102 cm lång sitter bredvid :rofl:

Enkelvagnen hade bara en sittdel med mjuklift när den köptes, och mjukliften plockades bort väldigt tidigt. Första tiden hade vi sönerna ( födda dec -13 & mars -16) på lammfäll över den nedfällda sittdelen, sen en tunnare filt och nu under sommarens varma dagar en vikt handduk.

Senast ändrad:

Hur lång är din knatte?

Stora sonen var inte alls intresserad av att ligga i liggdel från nånstans 3, 3och en halv, 4 månaders ålder. Han var rätt stabil visserligen men vi pallade upp honom och 'bäddade' i sittdelen istället. Har fullt liggläge men det blev luftigare och hsn blev nöjdare utan liggdelen.
Liggdelen funkade fortfarande även om den såklart började bli trängre. Men ffa ville han se mer.
Räknar med att lilla sonen inte heller kommer använda sin liggdel jättelänge.

Nu har jag normallånga barn men svarar ändå :o

Vi hade namngivning i lördags, så jag måste få skryta lite om sambon som gjort sin första tårta någonsin.

Det som inte syns är att han satt lampor i fram utav silvriga "godispärlor", och att det står DOUGLAS på motorhuven. Jag och äldsta sonen gjorde figurerna, också för första gången. Men känns som om vi ligger lite i lä efter sambon :angel:
b199258.jpg

Mätte henne precis till 64 centimeter här hemma, vi får se om BVC håller med. (Har "officiell" mätning där om några veckor.) Hon ligger hittills strax över +2-kurvan på både längd och vikt. :)

Ok! Vår fyller tre idag och mätte för två veckor sedan knappa 60. Följer medelkurvan i stort men hade en dipp senast (han verkar dippa från kurvan de gånger sambon håller huvudet). Tycker det ännu känns som det finns hyffsat växtutrymme - men jag tror jag underskattar hur mkt han kommer växa framöver.

Mätte henne precis till 64 centimeter här hemma, vi får se om BVC håller med. (Har "officiell" mätning där om några veckor.) Hon ligger hittills strax över +2-kurvan på både längd och vikt. :)

Hahaha! Okej då, för den här gången! :laugh:

Min BVC-tjej har inte nämnt något om kurvor och + eller -, bara sagt att det ser bra ut eller något. Hon var 58 cm dagen innan hon fyllde 2 månader. Är det över någon kurva? Hur lång var din vid samma tid, hon är ju ändå inte så mycket äldre.

(Svar har jag inga som du kanske märker. Men har en känsla av att lillfia kommer vilja kunna sitta och hänga med lite mer så fort det går. Däremot finns det gott om plats i liggdelen på alla håll, har en Emmaljunga city cross)

Senast ändrad:

Oj! Min har typ 20-25 cm kvar av liggdelen. Storasyster som är lång (översta kurvan) kunde lätt ligga i hennes liggdel tills drygt 1 års ålder (brio go next).

Min BVC-tjej har inte nämnt något om kurvor och + eller -, bara sagt att det ser bra ut eller något. Hon var 58 cm dagen innan hon fyllde 2 månader. Är det över någon kurva? Hur lång var din vid samma tid, hon är ju ändå inte så mycket äldre.

(Svar har jag inga som du kanske märker. Men har en känsla av att lillfia kommer vilja kunna sitta och hänga med lite mer så fort det går).

Men visar hon er inte kurvan på datorn när ni är där? Här kan du kolla annars: http://www.rikshandboken-bhv.se/Tex...rvorna-gjorda/Tillvaxtkurvor-for-nedladdning/ :)

Vi har inte kollat längden hos BVC sen hon var en månad, men då var hon 58 cm. Sen har jag mätt henne här hemma bara för att jag är så nyfiken. ;)

Men visar hon er inte kurvan på datorn när ni är där? Här kan du kolla annars: http://www.rikshandboken-bhv.se/Tex...rvorna-gjorda/Tillvaxtkurvor-for-nedladdning/ :)

Vi har inte kollat längden hos BVC sen hon var en månad, men då var hon 58 cm. Sen har jag mätt henne här hemma bara för att jag är så nyfiken. ;)

Näpp något sådant har hon inte visat. Tack för länken! :)

Ok, då ligger min typ en månad efter i längden då, inte konstigt att det finns mycket plats. :p
Det är skoj att kolla hemma, jag väger min dotter (fan det känns fortfarande sjukt att skriva så) ibland mellan besöken bara för skoj skull. :D

Edit jo den har hon visst visat. Jag har bara inte fått någon närmare förklaring och blir helt förvirrad av alla streck så jag har uppenbarligen inte satt mig in i det.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
465
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 038
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 097
Senast: Rie
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 927
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar