Vårföräldrar 2016 del 3

Klart det är okej att du svara ;) @Calazirya
Läkaren jag prata med vid tul sa att dom ville gärna att man skulle upp och röra på sig samma dag.
Jag har inte fått ryggbedövning innan men har varit sövd, jag svimma dom 3 första gångerna jag va uppe och skulle gå.. Har väldigt lätt för att bli yr/åksjuk/svimma + att jag är ganska smärtkänslig så är inte alls imponerad av tiden efteråt :/ Hoppas att jag kan få mycket smärtstillande.

Tack för svar @Ray & @Bexzor
Jag förstår såklart att det är olika från person till person.. Hoppas på att det går bra & att jag läker snabbt o fint.
Men efter 5 veckor bör man väl va så pass rörlig & att man kan lyfta så sambon kan börja jobba?
När klara ni av barnen själva?

Ursäkta 1000 frågor ;)
Jag hade barnet själv från början. Pappan var hemma 10 dagar dock men det var liksom inget som hindrade vanlig vardagsliv.

Alltså jag måste bara få skriva lite nonsens:o

Jag är så otroligt kär i min sambo:love:

Inatt sov jag sämre än sämst och har varit uppe och gått loss sendrag/pinkat/tagit nässpray femtioelva ggr så jag kände mej som ett totalt lik när klockan ringde vid 05.45.. In i duschen och för att vakna till.
Sambon kommer upp innan han åker till sitt jobb och bara ger en bamsekram, en puss och säger att jag är finast i hela världen och att han älskar mej och lilla "Plippi" mest av allt.
När jag sedan kommer ner är kaffet upphällt och frukosten står framdukad:love::love: och en liten lapp som det står "du gör min dag"

Sånt här gör i alla fall mej så lycklig ändå in i själen:heart

Ta hand om varandra idag allihop:love:

När klara ni av barnen själva?

Man klarar barnen direkt, bara man får gå upp ur sängen vill säga :p

Min sambo blir hemma 3 veckor enbart pga att jag vägrar lyfta vår son på 18 kg den första tiden, men bebisen kommer jag sköta direkt. När sambon återgår till jobbet så ska jag själv "rodda" hemmet och se till att alla 3 barnen sitter påklädda i bilen senast 06.45 för att åka med äldsta sonen till skolbussen :)

Man klarar barnen direkt, bara man får gå upp ur sängen vill säga :p

Min sambo blir hemma 3 veckor enbart pga att jag vägrar lyfta vår son på 18 kg den första tiden, men bebisen kommer jag sköta direkt. När sambon återgår till jobbet så ska jag själv "rodda" hemmet och se till att alla 3 barnen sitter påklädda i bilen senast 06.45 för att åka med äldsta sonen till skolbussen :)

Va bra :)
Sambon kommer va hemma 5 veckor ändå, så vi kan hjälpas åt att lära oss ta hand om bebisarna. Känns bra när det är första barnen ;)

Du har fullt upp på mornarna kan jag tänka mig ;)

Brukar man ligga helt pall nån dag efter eller brukar man kunna upp o tassa runt lite samma dag?

Har insett att jag är rädd inför detta! Allt från att dom ska sätta katetern till att det kanske gör för j*vla ont efteråt.. Sambon är planerat hemma 5 veckor helt o hållet sen får vi se.

Jag svarar också eftersom jag gjort ett planerat snitt tidigare :).

I mitt fall satte de katetern efter att de lagt bedövningen= det kändes inte ett dugg. De frågade om jag ville ha katetern före eller efter bedövning, jag förstår för mitt liv inte varför man skulle vilja ha den innnan :confused:.

Det var jätteskönt att ha den så att man slapp gå och kissa efteråt, tror att de drog den framåt kvällen (snittet gjordes på förmiddagen) men jag minns inte att det gjorde ont.

De ville att jag skulle upp och duscha också nångång på eftermiddagen, jag var inte pigg på det men fick hjälp av en jättegullig undersköterska, fick sitta på en pall och duscha så att jag inte skulle tuppa av.

De är tydligen så noga med att man ska upp och röra sig för att minska risken för blodpropp.

Jag fick bra med smärtstillande så fort jag bad om det så jag tyckte inte att jag hade särskilt ont efteråt även om det såklart var bökigt att ta sig upp ur sängen och så.

Jag höll mig inne ett par dagar efteråt men sen gick det rätt snabbt att komma igång och gå promenader och så, tror jag gick långpromenader efter några veckor.

Kort sagt är jag jättenöjd med allt som rörde mitt kejsarsnitt, jag blir inte ledsen om det blir snitt den här gången också även om jag är medveten om att det kanske inte blir lika bra varje gång :)

Det är jättebra att din sambo ska vara hemma i fem veckor, efter det så borde du vara på banan oavsett eventuella komplikationer

Jag svarar också eftersom jag gjort ett planerat snitt tidigare :).

I mitt fall satte de katetern efter att de lagt bedövningen= det kändes inte ett dugg. De frågade om jag ville ha katetern före eller efter bedövning, jag förstår för mitt liv inte varför man skulle vilja ha den innnan :confused:.

Det var jätteskönt att ha den så att man slapp gå och kissa efteråt, tror att de drog den framåt kvällen (snittet gjordes på förmiddagen) men jag minns inte att det gjorde ont.

De ville att jag skulle upp och duscha också nångång på eftermiddagen, jag var inte pigg på det men fick hjälp av en jättegullig undersköterska, fick sitta på en pall och duscha så att jag inte skulle tuppa av.

De är tydligen så noga med att man ska upp och röra sig för att minska risken för blodpropp.

Jag fick bra med smärtstillande så fort jag bad om det så jag tyckte inte att jag hade särskilt ont efteråt även om det såklart var bökigt att ta sig upp ur sängen och så.

Jag höll mig inne ett par dagar efteråt men sen gick det rätt snabbt att komma igång och gå promenader och så, tror jag gick långpromenader efter några veckor.

Kort sagt är jag jättenöjd med allt som rörde mitt kejsarsnitt, jag blir inte ledsen om det blir snitt den här gången också även om jag är medveten om att det kanske inte blir lika bra varje gång :)

Det är jättebra att din sambo ska vara hemma i fem veckor, efter det så borde du vara på banan oavsett eventuella komplikationer

Va skönt att läsa om ditt snitt! :)
Ska absolut fråga ang katetern, kan inte heller förstå varför man ska sätta den efteråt..

Ja, jag är så tacksam att man får dubbla dagar vid födseln så han kan va hemma så länge :)

Hur länge brukar det ta innan man "får lov" att rida efter snitt?
Brukar man ligga helt pall nån dag efter eller brukar man kunna upp o tassa runt lite samma dag?

Har insett att jag är rädd inför detta! Allt från att dom ska sätta katetern till att det kanske gör för j*vla ont efteråt.. Sambon är planerat hemma 5 veckor helt o hållet sen får vi se.

Jag svarar också, har haft en vaginal förlossning och ett akutsnitt med ryggbedövning. Jag snittades på em/kvällen och var uppe och gick till toaletten nästa dag vid 14-tiden. Då var personalen ganska ursäktande att de inte hunnit med mig tidigare, egentligen hade de velat att jag skulle upp och gå på förmiddagen (men fick inte prova själv). Efter det var jag uppe och gick runt med bebisen så mycket som möjligt (också på inrådan av personalen, pga blodpropp etc.). Kunde ta hand om bebisen själv efter första natten (när jag inte fick stiga upp).

Jag minns inte att katetern var ngt problem, så det gjorde nog inte ont (kanske också sattes efter bedövningen?). Däremot tyckte jag att såret gjorde ganska ont den första veckan eller så. Var mindre sugen på ridning än efter den vaginala förlossningen, även om jag var mer sargad 'där nere' då. Kändes ganska länge som om det skulle göra för ont att sitta upp/sitta av.

Jag svarar också, har haft en vaginal förlossning och ett akutsnitt med ryggbedövning. Jag snittades på em/kvällen och var uppe och gick till toaletten nästa dag vid 14-tiden. Då var personalen ganska ursäktande att de inte hunnit med mig tidigare, egentligen hade de velat att jag skulle upp och gå på förmiddagen (men fick inte prova själv). Efter det var jag uppe och gick runt med bebisen så mycket som möjligt (också på inrådan av personalen, pga blodpropp etc.). Kunde ta hand om bebisen själv efter första natten (när jag inte fick stiga upp).

Jag minns inte att katetern var ngt problem, så det gjorde nog inte ont (kanske också sattes efter bedövningen?). Däremot tyckte jag att såret gjorde ganska ont den första veckan eller så. Var mindre sugen på ridning än efter den vaginala förlossningen, även om jag var mer sargad 'där nere' då. Kändes ganska länge som om det skulle göra för ont att sitta upp/sitta av.

Tack för svar :)
Ridningen känns ju inte jätteviktig direkt, mest att jag längtar! Sen får det ta sin tid. Prata med barnmorskan o hon tyckte jag skulle vänta till efterkontrollen som är i April.

Va glad jag blir att ni inte verkar tycka katetern va så hemsk, den är jag livrädd för nämligen.

Som ett rytmiskt pickande precis där huvudet ligger. Som små sparkar men alldeles för precis och exakta pauser.

Har läst att bebisar brukar hicka och funderat på hur det känns. Har aldrig känt ngt som känns som hicka, men inte vetat om min bebis aldrig har hicka eller om jag bara inte fattat. Kan inte påminna mig om att jag känt ngt sånt, men kanske bara inte varit uppmärksam på det hittills...

Klippte en häst.Aldrig har det väl varit så stilla i magen! Helt dödsstilla i typ 10 min efter jag stängt av maskinen - började bli lite orolig nästan...
Något att komma ihåg om liten vägrar sova:laugh::laugh:

Jisses vilken helg det varit!
Helgen började lite trevligt med att avgassystemet på min bil rasade, totalt. En bit hade rostat sönder så den gick helt enkelt av och då passade även resten av fästena på att ge upp, måttligt road tjej!

Sen fyllde en vän 40 i söndags och min sambo fyllde 30 samma dag så helgen har verkligen varit uppbokad. Var ute och åt i fredags, hade det supermysigt och var hemma i rätt vettig tid tyckte vi, halv 1-1 någonting. Sen startade lördagen med att vi åt brunch på mitt jobb med två vänner, direkt efter det åkte vi och handlade för att vi skulle göra smörgåstårta inför söndagens minikalas.

Lördagkväll gick jag och sambon ut och åt en massa gott för att fira honom och direkt efter det vidare till vännen som fyllde år och därefter ut en runda på stan. Vid 3 på natten kom vi hem och sen ringde klockan vid 10 i söndags. Jag gick upp och köpte bullar och gav sambo frukost på sängen och sen var det bara att palla sig upp (kände mig helt sjuuuuukt bakis:wtf:) för att städa lite och fixa inför kalas! När klockan slog 22 och alla äntligen gått hem så satt jag och sambon uppe i 3 timmar till och byggde lego :D Han fick en samlarutgåva med Star Wars-lego av mig och den var vi ju absolut tvungna att bygga ihop direkt.

Igår ringde min mamma och väckte mig och ville ha med mig ut till väla (köpcentrum) en sväng och jag hann väl inte känna efter innan jag svarade ja och sen rullade även gårdagen på med ärenden och hämtning av lillebror på jobb och allt vad det var. Min kropp är nu officiellt död. Jisses vad allting gör ont och är trött och slitet.

Idag ska jag inte göra ett endaste jäkla dugg, förutom att äta ungefär 300 semlor! :idea:

Klippte en häst.Aldrig har det väl varit så stilla i magen! Helt dödsstilla i typ 10 min efter jag stängt av maskinen - började bli lite orolig nästan...
Något att komma ihåg om liten vägrar sova:laugh::laugh:
Min 10 månaders sover aldrig så bra som när klippmaskinen är igång! :)

• Gilla
Reactions: Ray
Har läst att bebisar brukar hicka och funderat på hur det känns. Har aldrig känt ngt som känns som hicka, men inte vetat om min bebis aldrig har hicka eller om jag bara inte fattat. Kan inte påminna mig om att jag känt ngt sånt, men kanske bara inte varit uppmärksam på det hittills...

Min ena hickar ofta o det känns precis som @Calazirya beskrev :)

Tänker du på ryggbedövningen nu?
För det ska alltid läggas bedövningssalva innan man sätter kateter oavsett om det gör äldre eller unga.

Du har fullt upp på mornarna kan jag tänka mig ;)

Haha, jaa nästan så jag undrar själv vad vi gjort :rofl:

Grejen är den att vi bor på landet men valt att ha kvar äldsta sonen på sin gamla skola i stan istället för att välja den som ligger i vårt distrikt. Hade vi valt närmaste skola så hade den skolbussen hämtat vid infarten på gården men närmasta buss som går till stan går 3 km ifrån oss. Men förhoppningsvis så kan jag få mellanbarnets 15 timmar på ons-fredag och då blir planeringen så här :

Mån, tis = körs till bussen men tar närtrafik hem till gården.
Ons, tors, fredag = körs till och från skolan då lillebror ska vara på förskolan ungefär den tiden som skolan pågår.

Detta diskuterades igenom innan vi flyttade, och vi lovade äldsta sonen att han slipper byta skola så vi får ta den smällen då vi valt att bo 2 mil ifrån hans skola :)

Haha, jaa nästan så jag undrar själv vad vi gjort :rofl:

Grejen är den att vi bor på landet men valt att ha kvar äldsta sonen på sin gamla skola i stan istället för att välja den som ligger i vårt distrikt. Hade vi valt närmaste skola så hade den skolbussen hämtat vid infarten på gården men närmasta buss som går till stan går 3 km ifrån oss. Men förhoppningsvis så kan jag få mellanbarnets 15 timmar på ons-fredag och då blir planeringen så här :

Mån, tis = körs till bussen men tar närtrafik hem till gården.
Ons, tors, fredag = körs till och från skolan då lillebror ska vara på förskolan ungefär den tiden som skolan pågår.

Detta diskuterades igenom innan vi flyttade, och vi lovade äldsta sonen att han slipper byta skola så vi får ta den smällen då vi valt att bo 2 mil ifrån hans skola :)

Vi bor också på landet men har kollat runt lite och det finns en dagmamma som bor 1 km från oss, så jag hoppas verkligen på att få plats där sen när det är dags för det :)

Låter ju ändå som en bra plan, vad gör man inte för att få bo lite fritt ;)

Jag börjar fundera över mitt snitt nu.. Eller egentligen hur dom tänker där jag ska förlösas!
Grejen är att jag kommer föda på ett väldigt litet sjukhus, både förlossning och BB är litet.
Det finns endast 2 st familjerum resten är dubbelrum där pappan inte får lov att stanna.

Jag har fått en tid till snitt, en annan tjej har fått tid samma dag och en tredje tjej har fått tid 2 dagar innan.
Allihopa väntar tvillingar = behov av partnern alla 3.
MEN hur tänker dom med rummen? Tjejen som ska snittas 2 dagar innan ligger till 99% kvar då jag o den andra tjejen snittas och då fattas 1 rum. Alltså kommer antagligen 1 bli utan familjerum och bli tvungen att skicka hem partnern.
Jag funderar nu om man kan ringa och fråga ang detta tro, för är nästan villig att byta sjukhus och bli förlöst på ett annat ställe om inte vi blir lovade att sambon får stanna kvar. Känns orimligt att bli lämnad som nybliven förälder med 2 barn och dessutom snittad ovanpå det.

Prata med BM på spec mvc och hon sa att man aldrig planera in kejsarsnitt på tvillingmammor samma dag så därför är det inga problem med att få familjerum.. Men det stämmer uppenbarligen inte!

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten? När jag sa till min bm att jag inte äter...
Svar
17
· Visningar
795
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 665
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
7 691
Senast: tara
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 554

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka