Jag svarar också eftersom jag gjort ett planerat snitt tidigare
.
I mitt fall satte de katetern efter att de lagt bedövningen= det kändes inte ett dugg. De frågade om jag ville ha katetern före eller efter bedövning, jag förstår för mitt liv inte varför man skulle vilja ha den innnan
.
Det var jätteskönt att ha den så att man slapp gå och kissa efteråt, tror att de drog den framåt kvällen (snittet gjordes på förmiddagen) men jag minns inte att det gjorde ont.
De ville att jag skulle upp och duscha också nångång på eftermiddagen, jag var inte pigg på det men fick hjälp av en jättegullig undersköterska, fick sitta på en pall och duscha så att jag inte skulle tuppa av.
De är tydligen så noga med att man ska upp och röra sig för att minska risken för blodpropp.
Jag fick bra med smärtstillande så fort jag bad om det så jag tyckte inte att jag hade särskilt ont efteråt även om det såklart var bökigt att ta sig upp ur sängen och så.
Jag höll mig inne ett par dagar efteråt men sen gick det rätt snabbt att komma igång och gå promenader och så, tror jag gick långpromenader efter några veckor.
Kort sagt är jag jättenöjd med allt som rörde mitt kejsarsnitt, jag blir inte ledsen om det blir snitt den här gången också även om jag är medveten om att det kanske inte blir lika bra varje gång
Det är jättebra att din sambo ska vara hemma i fem veckor, efter det så borde du vara på banan oavsett eventuella komplikationer