Vårföräldrar 2016 del 3

Alltså jag upphör inte att förvånas över att rutinerna ser så olika ut, det har ju kommit upp massor av exempel i den här tråden om att det skiljer mycket hur det ser ut beroende på var man bor.

Jag tycker att det är så konstigt :confused:
Var hos BM idag ( den riktiga by the way, för andra gången, och hon är sååå mycket redigare än de andra jag träffat!!) och frågade ang detta. Och då visar det sig att jag såklart missförstått lite. Jag fick inget datum alls på KUB utan här sätter man datum vid RUL och snackar inte datum annars. Det datum som står på kubet är bara efter sista mens.

Min gigantiska järndepå var slut så kan vara det som gjort mig trött och andfådd på sistone. Dags för niferex! Magen följer fortfarande normalkurvan så alla kommentarer om att det ser ut att vara dags snart kan dra nåt gammalt över sig... Den är helt normalstor. Vikten har faktiskt stått ganska still, bara några hekto upp efter mina senaste 1,5 kg per vecka...Blodtryck bra, bäbis hjärta bra.
Snackade lite om förlossning och ja... Det är liksom ingen som kan säga varför det inte gick förra gången när allt såg helt normalt ut. Nu ser det precis lika normalt ut och BM ser ingen anledning att fundera på snitt.
Jag får helt enkelt trösta mig med att de verkar ganska frikostiga med akutsnitt om det inte ser helt hundra ut och lita på sjukvårdens omdöme.

Räknade nyss ut att jag har max 28 dagar kvar med bebis på insidan :love: :nailbiting:

Inatt drömde jag att jag var på BB, nysnittad och med en plastbalja bredvid sängen. Men sen ringde sambons väckarklocka och jag insåg att jag låg i sängen med min stora gravidmage :meh:

Nu har jag också lite frågor om det går bra? @Bexzor
Hur länge brukar det ta innan man "får lov" att rida efter snitt?
Brukar man ligga helt pall nån dag efter eller brukar man kunna upp o tassa runt lite samma dag?

Har insett att jag är rädd inför detta! Allt från att dom ska sätta katetern till att det kanske gör för j*vla ont efteråt.. Sambon är planerat hemma 5 veckor helt o hållet sen får vi se.

Brukar man ligga helt pall nån dag efter eller brukar man kunna upp o tassa runt lite samma dag?

Har insett att jag är rädd inför detta! Allt från att dom ska sätta katetern till att det kanske gör för j*vla ont efteråt.. Sambon är planerat hemma 5 veckor helt o hållet sen får vi se.

Kan inte svara om ridning, slutade rida som tonåring. Minns inte ens hur jag hamnade på buke från början :o

Alla sjukhus gör så olika. Jag tycker inte att det är så obehagligt att sätta kateter, däremot fruktansvärt obehagligt när den ska dras ut. Första tiden efter att de dragit katetern så duschade jag underlivet i varmvatten med duschslangen när jag kissade eftersom det sved så hemskt.

Men på "mitt sjukhus" så snittas man helst i operationssalen på förlossningen. Det innebär att efter snittet så körs hela familjen in på ett rum på förlossningen i väntan på plats på BB. Policyn på samma sjukhus är att man inte får gå upp samma dag, tidigast dagen därpå. Därför önskar jag att det är möjligt för sambon att sova över även denna gång då man annars får larma konstant på barnmorskorna.

Med första barnet tjatade jag till mig att få gå upp redan vid midnatt under uppsikt av en BM, och gick utan större bekymmer till toaletten som fanns på rummet. Vid 8 på morgonen stod jag i duschen. Ömt och stelt men inte jätteont. Gick långpromenad 4 dagar efter snitt.

Med andra barnet tjatade jag mig återigen att få gå upp vid midnatt under uppsikt av en BM, men hann knappt sträcka på mig förrän det kom enorm smärta och yrsel. Ner i sängen igen. Vid 10-tiden kanske så tjatade jag mig till att få duscha. BM ville inte att jag skulle gå upp alls eftersom jag hade riktigt ont. Men sonen hade någon timme tidigare hamnat på neonatalen så jag ville duscha innan jag åkte in dit i rullstol. Lyckades dölja min ostabila gång för BM, och fick sitta på en pall i duschen eftersom det gjorde ont samt att jag höll på att svimma. Gick långpromenad 2-3 månader efter snitt.

Senast ändrad:
Räknade nyss ut att jag har max 28 dagar kvar med bebis på insidan :love: :nailbiting:

Inatt drömde jag att jag var på BB, nysnittad och med en plastbalja bredvid sängen. Men sen ringde sambons väckarklocka och jag insåg att jag låg i sängen med min stora gravidmage :meh:

Ja det blev ju 28 dagar som längst för mig med nu. Men jag ska få träffa en läkare på måndag iaf.

Det är så individuellt hur fort man läker i snittet. Men jag skulle räkna med att inte rida på minst 4 veckor, det är bäst att ha is i magen.

Jag var uppe och gick/dushade samma dag som snittet. Men jag var den enda, dom andra som fick ryggbedövning (jag snittas under full narkos) tog sig inte upp så dom kunde gå runt. Men det är nog också individuellt.

Katetern har jag ångest för redan nu. Den var vidrig, men också individuellt skulle jag tro.

Hoppas det var ok att jag svarade också.

Ja det blev ju 28 dagar som längst för mig med nu. Men jag ska få träffa en läkare på måndag iaf.
---
Hoppas det var ok att jag svarade också.

Ska ni diskutera datumet? Hoppas för din skull att de kan tänka om iallafall med några dagar :heart

Det är kanon att även du svarar om din erfarenhet om snitt, det är ju så individuellt och för de som ska snittas för första gången så kan det vara till hjälp att läsa fler personers erfarenheter :)

(Bör tilläggas att mina kejsarsnitt är med ryggbedövning som förmodligen sitter i längre än narkos)

Snittades vid ett på natten och var uppe på korta prommisar på morgonen. Var rätt odramatiskt egentligen.
Red tre veckor efter bara i skritt. Komma av var svårast. .. Tar ett bra tag innan man funkar som vanligt!

Är det fler än jag som får många sparkar "nedåt"? Det känns som hicka i kissemurran/fiffi/vad man nu vill kalla det. Just nu sparkar knodden mest åt höger sida och nedåt. Undrans hur han ligger egentligen!

Är det inte hicka då? Bebis i min mage har hicka ofta.
Nä, alltså det känns som sparkarna åt andra håll. Det är bara en eller två åt gången, sedan paus. Bara det att dessa sparkar känns liksom "i" fiffi. Gissar att det är pga att där finns nerver, så det är de som fångar upp rörelsen. Men det är bara mina gissningar. Så jag är nyfiken på om fler känner sparkar nedåt på samma sätt som jag. Och om någon vet hur barnet ligger för att lyckas sparka åt höger och nedåt (på magen med rumpan åt höger sida?)

Idag har vi varit på första träff med föräldragruppen. Min BM håller i den, väldigt informativt och avdramatiserat blandat med lite lagom dos allvar.

Har även bestämt sista arbetsdagen på jobbet, 2/3 så gör jag äntligen sista dagen sen är det mys och uppladdning inför bebisen som gäller:banana:

Är det fler än jag som får många sparkar "nedåt"? Det känns som hicka i kissemurran/fiffi/vad man nu vill kalla det. Just nu sparkar knodden mest åt höger sida och nedåt. Undrans hur han ligger egentligen!

Jag får såna då och då. Känns som hela mellangården studsar ibland. Sjukt skum känsla, men inget som gör ont eller så.

Nä, alltså det känns som sparkarna åt andra håll. Det är bara en eller två åt gången, sedan paus. Bara det att dessa sparkar känns liksom "i" fiffi. Gissar att det är pga att där finns nerver, så det är de som fångar upp rörelsen. Men det är bara mina gissningar. Så jag är nyfiken på om fler känner sparkar nedåt på samma sätt som jag. Och om någon vet hur barnet ligger för att lyckas sparka åt höger och nedåt (på magen med rumpan åt höger sida?)

Jo då, ibland känns det som att en fot tittar ut genom underlivet, knepig känsla håller jag med dig om. Idag har ungen sparkat mot höftbenet och urinblåsan, hårt! Har hoppat till flera gånger och en gång utbrast jag "aje!" :mad: Ungen visste väl att jag jobbade på ett annat kontor med helt okända folk idag :D

Som ett rytmiskt pickande precis där huvudet ligger. Som små sparkar men alldeles för precis och exakta pauser.
Ah! Ganska tätt mellan "dunsarna"? Jag har ibland känt ngt som känns alldeles för hastigt för att vara sparkar. Och nog ganska svagt. Kan det vara hicka?

Klart det är okej att du svara ;) @Calazirya
Läkaren jag prata med vid tul sa att dom ville gärna att man skulle upp och röra på sig samma dag.
Jag har inte fått ryggbedövning innan men har varit sövd, jag svimma dom 3 första gångerna jag va uppe och skulle gå.. Har väldigt lätt för att bli yr/åksjuk/svimma + att jag är ganska smärtkänslig så är inte alls imponerad av tiden efteråt :/ Hoppas att jag kan få mycket smärtstillande.

Tack för svar @Ray & @Bexzor
Jag förstår såklart att det är olika från person till person.. Hoppas på att det går bra & att jag läker snabbt o fint.
Men efter 5 veckor bör man väl va så pass rörlig & att man kan lyfta så sambon kan börja jobba?
När klara ni av barnen själva?

Ursäkta 1000 frågor ;)

Den som ligger nederst på mig har legat antingen helt på tväre eller i säte och har oftast känt av hen nedåt. Ibland som på höftbenen o ibland rakt ner mellan benen ;)

Klart det är okej att du svara ;) @Calazirya
Läkaren jag prata med vid tul sa att dom ville gärna att man skulle upp och röra på sig samma dag.
Jag har inte fått ryggbedövning innan men har varit sövd, jag svimma dom 3 första gångerna jag va uppe och skulle gå.. Har väldigt lätt för att bli yr/åksjuk/svimma + att jag är ganska smärtkänslig så är inte alls imponerad av tiden efteråt :/ Hoppas att jag kan få mycket smärtstillande.

Tack för svar @Ray & @Bexzor
Jag förstår såklart att det är olika från person till person.. Hoppas på att det går bra & att jag läker snabbt o fint.
Men efter 5 veckor bör man väl va så pass rörlig & att man kan lyfta så sambon kan börja jobba?
När klara ni av barnen själva?

Ursäkta 1000 frågor ;)
Bebisens vikt är det inga problem att hantera. Du kommer garanterat kunna klara av barnet själv på en gång.

Jag var förvisso väldigt sjuk av min HF en tid efter snittet men jag upplevde snittet helt oproblematiskt. Inte gjorde det heller ont varken att sätta eller ta ut kateter (fick göra det ett par ggr under sjuktiden).

Jag hade kunnat rida mkt tidigare om man bara ser till hur jag kände mig. Jag hade innan förlossningen tänkt mig att vara tillbaka på ryggen ganska snabbt efter. Men efter förlossningen insåg jag hur oerhört dumt det vore att riskera hälsan (men kunde heller inte rida av andra anledningar). Inte bara av framfallsrisken eller problem med snittet utan även tex ett benbrott eller hjärnskakning, ryggskott eller annan åkomma skulle ställa till det rejält vid hanteringen av bebis. Så även om jag hade haft en reell möjlighet skulle jag inte ha börjat rida förrän efter efterkontrollen hos BM. Det var det liksom inte värt när väl bebis hade kommit ut (och ja, jag har en liten vilding till häst när han vilat).

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten? När jag sa till min bm att jag inte äter...
Svar
17
· Visningar
795
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 665
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
7 691
Senast: tara
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 554

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Födda 2024