Vårföräldrar 2016 del 3

Å nu fick jag halsbränna. Ny erfarenhet.
Tips på bot?

Undvik fet och stark mat.
Jag får det från och till sedan över en månad tillbaka. Som tur är inte varje dag. Nu verkar det ha växlat upp och blivit värre när den kommer.

Det finns bra tips på 1177, under "gravid".

• Gilla
Reactions: Ray
Tips på bot?
Jag tog gaviscon som funkade bra men bara för några timmar åt gången. Vaknade varje natt med hemsk halsbränna den sista veckan Innan jag tog upp det med min bm som sa att jag kunde testa omaprezol. Nu tar jag en kapsel per dag och har inte haft minsta antydan till halsbränna sedan jag började med dem.

(Hoppar in från vintertråden, BF 26/2)

Efter förra bm-besöket så köpte jag en våg, har inte haft ngn sen jag bodde hemma (15 år sen) och har därför fascinerat vägt mig som en dåre sen dess. Men alltså, hur är det ens möjligt att gå upp ett kilo på exakt två dygn?! Visserligen en helg med mkt morotsmuffins, glass och chips men jag trodde nog ändå inte det var möjligt?!

Förövrigt så har min ridhusägare kommit ut som gravid, en månad kvar till beräknad förlossning säger hon glatt när hon svingat sig upp på sin häst i ridhuset. Inte en krämpa och gått upp totalt 6 kilo, kan ju inte säga att jag inte blev avundsjuk!

Efter förra bm-besöket så köpte jag en våg, har inte haft ngn sen jag bodde hemma (15 år sen) och har därför fascinerat vägt mig som en dåre sen dess. Men alltså, hur är det ens möjligt att gå upp ett kilo på exakt två dygn?! Visserligen en helg med mkt morotsmuffins, glass och chips men jag trodde nog ändå inte det var möjligt?!

Förövrigt så har min ridhusägare kommit ut som gravid, en månad kvar till beräknad förlossning säger hon glatt när hon svingat sig upp på sin häst i ridhuset. Inte en krämpa och gått upp totalt 6 kilo, kan ju inte säga att jag inte blev avundsjuk!
Angående vikten så har jag nyligen oxå skaffat våg och pendlar lätt 1,5kg upp el ner på några timmar... Gäller att väga sig samma tid varje dag- morgonen är ju mest positiv. Jag väger ofta minst 1kg mindre morgon jämfört med kväll.

Angående din ridhuägare så fantiserar jag om elaka hämndaktioner mot alla som springer eller svingar sig som gravid. Kul för henne men jag har svårt att inte bara bli avis när jag hör sånt!

Angående vikten så har jag nyligen oxå skaffat våg och pendlar lätt 1,5kg upp el ner på några timmar... Gäller att väga sig samma tid varje dag- morgonen är ju mest positiv. Jag väger ofta minst 1kg mindre morgon jämfört med kväll.

Angående din ridhuägare så fantiserar jag om elaka hämndaktioner mot alla som springer eller svingar sig som gravid. Kul för henne men jag har svårt att inte bara bli avis när jag hör sånt!
Ja alltså, springa kan jag inte fatta att man kan göra överhuvudtaget?!? Min mage (som ändå inte är gigantisk) skulle nog ramla av känns det som. Eller typ ramla ner i benen inifrån snarare.

• Gilla
Tips på bot?

Omeprazol! Det enda som hjälper långvarigt. Brukar kombinera Omeprazol och samarin för att inte bli tokigt innan omeprazolet hinner börja verka.

Vikten kan lätt pendla mer än ett kilo från dag till dag beroende på vad man ätit och därmed hur mycket vätska man har i kroppen. Salt mat och kolhydrater ger en rejäl ökning i vätske-vikt, men det är ju liksom inget att hetsa upp sig över. (Jag upplever att det där pendlandet blir ännu större som gravid.)

Och väg dig på morgonen efter toalettbesök men före frukost, om du vill jämföra från dag till dag, annars blir det helt missvisande.

Jag flyttades 6 dagar mellan kub och rul! Här är det RUL som är det spikade datumet oavsett.

Alltså jag upphör inte att förvånas över att rutinerna ser så olika ut, det har ju kommit upp massor av exempel i den här tråden om att det skiljer mycket hur det ser ut beroende på var man bor.

Jag tycker att det är så konstigt :confused:

Men lite läskigt att veta exakt vilken dag. När man inte vet kan man ju skjuta det lite framför sig...

Jag tycker snarare att det är skönt att veta datum , och vetskapen att man slipper gå över :) Enda fördelen jag kan komma på just nu med snitt (gillar inte alls mina kejsarsnitt :meh:)

Jag tycker snarare att det är skönt att veta datum , och vetskapen att man slipper gå över :) Enda fördelen jag kan komma på just nu med snitt (gillar inte alls mina kejsarsnitt :meh:)
Hur pass tungt/lätt får man lyfta efter snitt? Tänker på att jag har en ettåring vid bf och ska snittas, hon lär väga minst 10-11 kg då, behöver pappan vara hemma då tro, om det räknas som ett för tungt lyft? :) just den närmsta månaden, sex veckor efter, sen går han ändå på semester.

Hur pass tungt/lätt får man lyfta efter snitt? Tänker på att jag har en ettåring vid bf och ska snittas, hon lär väga minst 10-11 kg då, behöver pappan vara hemma då tro, om det räknas som ett för tungt lyft? :) just den närmsta månaden, sex veckor efter, sen går han ändå på semester.

Jag har fått tillsagt att man får lyfta max bebisens vikt i 1-2 månader men de var inte glada när mellanbarnet vägde ca 5,3 kg vid födseln. Det var tydligen för tungt, speciellt med tanke på att han skenade till 8,9 kg vid 6 veckors ålder. Men vad gör man ?!

Vi har en 2 åring som väger 18 kg, så vi har bestämt att sambon blir hemma 3 veckor, och att jag inte lyfter tvååringen alls den tiden. 10-11 kg skulle iaf jag räkna som tungt lyft när man är nysnittad, och jag skulle undvika det ifall de första veckorna. Beroende på hur man mår efter, jag har haft både smärtfritt och smärta efter, så gör det ibland ont i snittet även när man lyfter bebis.

Tips på bot?

Det är så individuellt.

Själv äter jag Novalucol dygnet runt. Inget annat fungerar för mig oavsett om jag tänker på vad jag äter, dricker eller provar andra läkemedel. Har haft kraftig halsbränna tidigt i alla mina graviditeter, och olika läkemedel har fungerat varje gång. Inget logiskt alls :meh:

• Gilla

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten? När jag sa till min bm att jag inte äter...
Svar
17
· Visningar
795
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 665
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
7 690
Senast: tara
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 550

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka