Det är ju en sak vi helt har förbisett att man ska göra också. Får ta och boka tid då
Tid bokad, va inga som helst bekymmer att få tid innan bf
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det är ju en sak vi helt har förbisett att man ska göra också. Får ta och boka tid då
Det går att smsa bara kolla upp rätt nummer på FK hemsida och så messar man nånting som också står! Smidigt!
Han ska anmäla att han kommer vilja ha ta ut 10-dagarna tidigast två månader innan och senast samma dag som han kommer vilja ta ut dem, men han behöver inte ansöka och veta vilka dagar han vill ha ersättning för redan då. Det kan han göra sen, när han vet vilka dagar det faktiskt blir. Anmälan är inte samma sak som ansökan om ersättning, tydligen. Mer info finns här: http://www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/vantar_barn/10-dagar
Min man kommer skicka in anmälan typ en månad innan BF och så styr vi upp en ansökan om ersättning först när vi kommit hem från BB.
Igår skrämde ungen vettet ur mig. Kände inga som helst rörelser på hela dagen och vanligtvis vaknar jag av att det är party i magen och sen kickar det runt då och då under dagen och blir party igen på kvällen. Testade allt sånt där som att dricka något kallt och sött och ligga ner, knuffa på magen etc. etc. men kände nada. Till slut, kl 23, ringde jag förlossningen och de ville ha in mig på kontroll direkt. Så vi åkte in. Och så fort de satte CTG-grejen på magen började ungen sparka som en dåre... Men de sa att det var helt rätt och jättebra att åka in om man inte känt något.
Såattee....nu har vi gjort vårt tredje "studiebesök" på en förlossningsavdelning det här året...
Alltså - de där 10 dagarna, när vi ändå är inne på det. Är det 10 ARBETSdagar eller 10 på varandra följande dagar (om det nu spelar så stor roll). Jag och maken är inte helt överens nämligen :-) . Han jobbar kontorstider, om det gör ngn skillnad.
Frågan är egentligen - om han vill vara hemma 2 veckor (14 dgr), behöver han göra ngt mer än meddela jobbet samt försäkringskassan om de 10 dgrn (som diskuteras ovan)? T.ex. ansöka om 4 dgr föräldraledighet.
Igår skrämde ungen vettet ur mig. Kände inga som helst rörelser på hela dagen och vanligtvis vaknar jag av att det är party i magen och sen kickar det runt då och då under dagen och blir party igen på kvällen. Testade allt sånt där som att dricka något kallt och sött och ligga ner, knuffa på magen etc. etc. men kände nada. Till slut, kl 23, ringde jag förlossningen och de ville ha in mig på kontroll direkt. Så vi åkte in. Och så fort de satte CTG-grejen på magen började ungen sparka som en dåre... Men de sa att det var helt rätt och jättebra att åka in om man inte känt något.
Såattee....nu har vi gjort vårt tredje "studiebesök" på en förlossningsavdelning det här året...
Jädra unge till att skrämmas det där . Man blir ju livrädd! Skönt att det inte var någon fara i alla fall och det är ju alltid intressant med studiebesök
Jag hade också åkt in!! Och vilken tur att bebis hoppade igång när ni kom dit
Själv har jag haft jäkligt jobbiga sammandragningar det sista och igår under långpromenaden fick vi stanna flertalet ggr på en timme så jag fick andas ordentligt, det gav sej inte helt efter vila heller så idag lämnade jag in urinprov så det inte är en uvi som spökar.
Stickan visade dock inte på nåt så vi får se vad labbet säger. Men skulle det inte ge sej så ska jag tydligen in till förlossningen direkt enligt bm, för om det sätter igång så behöver jag vara på plats i god tid eftersom bebisen ligger i tvärläge.
Så nu ligger jag här som en jäkla padda och vilar
Ja, jag var lite skärrad där ett tag. Skönt att förlossningen har öppet dygnet runt så man kan ringa och fråga.
Jo, man vill ju inte stanna hemma om det skulle vara något fel på riktigt. Hellre åka in en extra gång i onödan.
Funderar på att skaffa en plastbit med formen av en ctg-sensor att trycka mot magen eftersom det verkar funka som effektiv väckarklocka för
Usch, vad jobbigt! Men bra att du lyder och vilar! Vi vill bara ha punktliga bebisar i den här tråden!
Godkänd besiktning. Bäbis har huvudet neråt och.hickar... Blodtryck bra, blodvärdena tog vi inte idag eftersom jsg hade 156 sist och de var nöjda över 60... Risk för järntabletter minimal...
Sf 29-30 nånting och vikten är mer än sist... Två friska individer....
31+3 är det nu!Härligt! Är du i v31 eller 32 nu? På måndag ska vi kontrollbesiktas (v31)
Jag fick veta av socialkontoret 2013 att det kan bli så illa att ifall mamman dör så kan bebisen hamna i akut fosterhem tills man fått svar på faderskapstestet. Därför förstod jag inte varför det drog ut på tiden. Skulle något hända mig så vill jag ju att pappan får med sig bebisen hem direkt.
Ok! Jag är 30+3 på måndag.31+3 är det nu!