Vårföräldrar 2016 del 3

Appropå igångsättning, jag går hellre lite längre än blir igångsatt igen. Förra förlossningen tog 36 h och trots fullt pådrag på värkstimulerande dropp (som gav långa värkar och nästan ingen vila emellan) öppnade jag mig lååångsamt och sonen ville inte skruva sig neråt. Tänker att en förlossning som startar självmant bör gå smidigare eftersom kropp och bebis är mer med på noterna.
Min vän som oxå gjort snitt har fått en deal som innebär att om förlossningen inte startar spontant blir det snitt istället för igångsättning. Vet inte vad jag ser som värst så har inte diskuterat saken själv...

Det tycker jag!
Bor i en ganska liten by o hon som har gruppträning här har 2 gånger i veckan mammaträning, nästan alltid utomhus och anpassat så man kan ha med barnvagn och är det inomhus så har man barnet som "tyngd"
Den hoppas jag kunna va med på :D

Samma här i "min" håla, gymmet har mammaträning som är både med vagn ute och "bebisvikt" inne. Tror dom kör 2 eller 3 pass i veckan:up:

Åh dessa blickar framåt mot sommarformen:love:
Jag längtar efter att rida ut och galoppera på fälten. Med solen i ryggen...
Springa är jag aldrig särskilt flitig med men får väl ta tag i det:p
Tycker förövrigt 40v känns onödigt överlag och 42 v närmast omänskligt. Och är ju egentligen inställd på 42v men nu när det börjar närma sig lite kan jag inte låta bli att tänka att allt kan ju vara helt annorlunda denna gången. Jag kanske föder snabbt som attan i v38 och åker hem dan efter och helammar som en riktig mjölkko...

Jag har valt att förneka att det kan bli tal om 42v...:cool:

Samma här i "min" håla, gymmet har mammaträning som är både med vagn ute och "bebisvikt" inne. Tror dom kör 2 eller 3 pass i veckan:up:

Åh! Jag längtar till sommaren, landet och långa barnvagnspromenader! Och att försiktigt komma igång med löpningen! Antingen med vagn, eller med barnvakt hemmavid (vi brukar ha fullt hus på landet med föräldrar, syskon och syskonbarn - 14åriga systerdottern ser SÅ mkt fram emot att få hjälpa till med bebisen).

Till hösten blir det gymmet! De har mamma-barngympa 1g/v och barnpassning från 3 månaders ålder (max 5h/v tror jag det är). Lite vuxentid mitt i all bebislycka :-)

Ett tips till alla som inte är gifta i tråden - boka tid för faderskapspapper och eventuellt gemensam vårdnad innan födseln. Hos oss gör man det på socialkontoret

Både med äldstabarnet och mellanbarnet så fick vi tid när de var runt 2-3 månader. Jag försökte boka innan födseln med mellanbarnet men de ansåg inte att det behövdes. Idag fick jag boka tid innan födseln eftersom vi har gemensamt barn sedan innan (:meh:). Sambon har färre semesterdagar kvar än vad vi trodde, och hans föräldradagar är tömda för vårt mellanbarn så vi behöver få det klart innan. Speciellt om oturen skulle vara framme och något skulle hända mig :nailbiting:

Hörrni, hur funkar det med pappans 10 dagar egentligen? Det står ju på FK att man måste anmäla senast samma dag som man vill ha ersättning för, så då måste karln anmäla när vi är på förlossningen om det råkar vara en vardag? :confused:

Ett tips till alla som inte är gifta i tråden - boka tid för faderskapspapper och eventuellt gemensam vårdnad innan födseln. Hos oss gör man det på socialkontoret

Både med äldstabarnet och mellanbarnet så fick vi tid när de var runt 2-3 månader. Jag försökte boka innan födseln med mellanbarnet men de ansåg inte att det behövdes. Idag fick jag boka tid innan födseln eftersom vi har gemensamt barn sedan innan (:meh:). Sambon har färre semesterdagar kvar än vad vi trodde, och hans föräldradagar är tömda för vårt mellanbarn så vi behöver få det klart innan. Speciellt om oturen skulle vara framme och något skulle hända mig :nailbiting:

Vi ska fixa det på fredag. Kan tydligen bli väldigt rörigt för pappan om det skulle hända något med mamman under förlossningen. O så slipper man tänka på det när bebisarna kommit :)

Hörrni, hur funkar det med pappans 10 dagar egentligen? Det står ju på FK att man måste anmäla senast samma dag som man vill ha ersättning för, så då måste karln anmäla när vi är på förlossningen om det råkar vara en vardag? :confused:

Man kan anmäla 2 månader innan, tex eftersom ditt BF är 24/4 så kan han anmäla tex 24/3 så finns det även tid ifall du går över.

Min sambo anmälde dessa 10 dagar när vi kom hem från neonatalen, då hade han iofs även intyg på vård av barn för dagarna på neonatalen så hans 10 dagar började när vi kom hem. Så exakt hur det fungerar vet jag inte, men ring gärna FK :)

Det går att smsa :) bara kolla upp rätt nummer på FK hemsida och så messar man nånting som också står! Smidigt!

Vi ska fixa det på fredag. Kan tydligen bli väldigt rörigt för pappan om det skulle hända något med mamman under förlossningen. O så slipper man tänka på det när bebisarna kommit :)

Jag fick veta av socialkontoret 2013 att det kan bli så illa att ifall mamman dör så kan bebisen hamna i akut fosterhem tills man fått svar på faderskapstestet. Därför förstod jag inte varför det drog ut på tiden. Skulle något hända mig så vill jag ju att pappan får med sig bebisen hem direkt.

Han ska anmäla att han kommer vilja ha ta ut 10-dagarna tidigast två månader innan och senast samma dag som han kommer vilja ta ut dem, men han behöver inte ansöka och veta vilka dagar han vill ha ersättning för redan då. Det kan han göra sen, när han vet vilka dagar det faktiskt blir. Anmälan är inte samma sak som ansökan om ersättning, tydligen. :) Mer info finns här: http://www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/vantar_barn/10-dagar

Min man kommer skicka in anmälan typ en månad innan BF och så styr vi upp en ansökan om ersättning först när vi kommit hem från BB. :)

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten? När jag sa till min bm att jag inte äter...
Svar
17
· Visningar
795
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 665
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
7 619
Senast: tara
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 511

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Valp 2025

Hästrelaterat