Vårföräldrar 2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fast jag ska ju fylla i den, så är det någon som vet om det är årsinkomsten som efterfrågas :)?
Ja årsinkomsten, har du återkommande provision/ob eller andra tillägg så ska de räknas med. Kassan räknar dock bort semesterersättningen typ. dvs de där 12-13% man har i semesterpåslag. Annars ska allt annat räknas som är stadigvarande återkommande. Tänk dock på att om du bara skriver vad du tjänade förra året så kan ju det bli oriktiga uppgifter om du varit sjuk och således haft både karensdag och sjuklön. Enklast är ju en fast månadslön + exvis ob. Men det brukar inte vara några problem att be lönekontoret plocka fram din årsinkomst åt dig så skriver du ner den. Oftast så brukar dessutom kassan dubbelkolla med arbetsgivaren om den är korrekt. Så jag har alltid bett om det direkt från lönekontoret via mail så har jag sedan bifogat mail alt kopia beroende på hur jag lämnat in uppgifterna..
 
Vad har ni/ska ha för vagnar? :)
En TAKO Laret i den här färgen enligt sambons önskemål.
41.jpg
 
Tack för svaren ang. amningsbehå. Ska absolut ta med mig era tips när det är dags för inköp :).

Angående dygnsrytmen så är min knodd uppe väldigt mycket på nätterna. Jag brukar inte vakna av sparkarna men har däremot märkt att han varit igång när jag vaknat av andra orsaker. Han är även igång strax innan midnatt medan förmiddagen är den lugnaste perioden.

Jag skickade in papperna från försäkringskassan till lönekontoret och så fyllde de i och skickade in. Sen behövde jag bara bekräfta att det stämde :).
 
Ok jag har inte fått några papper hemskickade utan loggade in på "mina sidor", de kanske dröjer pga av helgerna. Avvaktar dessa då, tack för hjälpen :-)
 
Har idag gjort den stillsammaste ullaredsrundan någonsin i livet. Bara varit på barnkläder samt baby och handlat enligt listan. Ett helt gäng paraflex och citodon och alldeles vinglig på kryckor. Tack amen för att vi åkte tidigt för affären var nästan folktom. Har ju tur som har en god vän som jobbar där, så det blev även en stillsam lunch i personalmatsalen =slapp stå i kö. Slapp köa ut också..

Amningskudde var billigt, men de säljer inga örngott, så får väl sy ett. Nappflaskor var det dåligt utbud på, bara ett märke. Hjälmmössorna slut -de kostar annars 7 kr styck. Kunde varit lite bredare sortiment bland sängkläder också. Babynest var jättedyrt för att vara ullared (ca 800:-). Hade förvisso tänkt sy ett själv -om de inte var superbilliga. Hittade inga flanellfiltar jag ville ha.
För den som önskar bröstmjölkspump så hade de jättebra priser. (från 139:-)
Överlag är jag väldigt nöjd, bara småsaker att komplettera nu. Känns skönt eftersom kroppen säger ifrån och jag kan inte ens röra mig nu och har maxat mina smärtstillande. Trots snigelfart och fika samt en timmes lunch så var vi klara på 3,5 timmar. Lät sambon shoppa loss utefter inköpslistan, orkade inte riktigt bry mig om färger på saker när en timme gått, då vart jag helt slut. Dottern (9 år) som följde med konstaterade glatt att det var hennes bästa dag på mycket länge -eftersom hon fick agera smakråd åt sambon. Tja, det innebär exempelvis att jag numer har en lila amningskudde med vita stjärnor på :yuck: , -och en beige och vitrandig. En till soffan och en till sängen -årets lyx att ha två och slippa släpa på dom, min kropp har aldrig fixat att ligga ned och amma nämligen.
 
Vad har ni/ska ha för vagnar? :)
Vi får en vagn från min syster. Tror att det är en Emmaljunga. Tanken är att ha den hemma på gården och gå promenader på grusvägarna med den.

Sen vill jag ha en "finvagn" som är till för asfalt och för att lastas in i bilen. Då vill jag ha en lite mindre modell. Tycker att jag hör mycket gott om Kronan, men har inte testat dem än själv.
 
Ok jag har inte fått några papper hemskickade utan loggade in på "mina sidor", de kanske dröjer pga av helgerna. Avvaktar dessa då, tack för hjälpen :-)
Jag har inte lämnat några papper, men de hade redan en sig beräknad på mig så då bad jag bara lönekontoret räkna ut en ny och så mailade jag in den via mina sidor så har de korrigerat de nu...
 
Vi ska köpa en Emmaljunga av en kollega. Den ser fin och fräsch ut, chansar på att den funkar för stall och hundpromenader. Annars får vi väl sälja den och köpa en annan :-)
 
Vi behöver ha en barnvagn som klarar landet sas, en rejäl.

Emmaljunga city cross fick jag som förslag, någon med erfarenheter?
 
Vi bor på landet och har en emmaljunga citycross. Varit mycket nöjda de 2,5 åren vi haft den. Kommer ha den till bäbis också och så köpte vi en babytravel syskonvagn idag :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Gravid - 1år Hejsan blivande höstföräldrar 2014! Jag tänkte att jag kan starta tråden åt er så slipper ni andra jinxa något! Här kan ni som...
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
122 341
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Gravid - 1år Jag väntar nu mitt andra barn och är i v 13, beräknad i mitten på mars. Jag hoppas att det är fler gravida som vill följas åt! Jag...
98 99 100
Svar
1 999
· Visningar
107 403
Senast: Micks
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp