Vårföräldrar 2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jaha, är nästäppa vanligt vid graviditet?
Det är vanligt att slemhinnorna svullnar - dvs har man otur så gäller detta även slemhinnorna i näsan. :down: Även jag tillhör en av dem som använder nässpray dagligen, var samma förra graviditeten. Dagen efter förlossningen försvann nästäppan och jag hade inga problem med beroende av nässpray :)

Har insett att amningsbehå är något jag kanske borde införskaffa inom en hyfsat snar framtid. Någon som har något tips på bra och bekväma?
Tänk på att mångas bröst växer ytterligare när mjölken rinner till. Ibland 1 stl, ibland 3 stl..... Ibland ingen :p
Mitt tips brukar vara att köpa en billig i en stl som man tror man hamnar på och sen 1-2 veckor efter förlossningen kolla av stl och beställa bättre och fler bh :) Så slipper man lägga ut en massa pengar på något som man kanske inte kan använda...
 
På tal om att slemhinnor svullna (ja jag är också täppt förvisso -nässpray is da shit) Men en kompis till mig som ska ha 13 april har svullnat igen i tårkanalerna också - utöver nästäppa och därmed får ögoninflammation som inte går att häva, så nu ska de sätta in plaströr i tårkanalerna nästa vecka och ta ut dom först efter bäbisen är född. Är INTE avis precis :eek:
 
Angående amningsinlägg tycker jag de man kan tvätta är toppen, körde med imse vimses förra gången.
Skulle jag använt engångs hade jag nog byggt ett helt sopberg själv av bara såna. Tyckte 12 st inlägg räckte bra, en kör ju en tvättmaskin nästan varje dag så det fanns alltid nya torra när jag behövde.
 
Det sägs vara en vanlig bieffekt ;). Mina "besvär" verkar vara liknande dina. Känner mig smått förkyld när jag vaknar och måste snyta mig, men sen brukar det gå bra resten av dagen :).

Blir alldeles shoppingsugen nu när jag läser om er som inhandlar ditten och datten *vill också*. Vi väntar som sagt att inhandla saker pga flytt men nu börjar jag verkligen vilja inhandla saker till den lilla. Barnvagn står högst på listan. Ringde Kvinnohälsovården i nya kommunen och bokade in tid för kontroll och hon jag pratade med var verkligen jättetrevlig och tillmötesgående vilket gör att jag känner mig välkommen dit framöver :).

Har insett att amningsbehå är något jag kanske borde införskaffa inom en hyfsat snar framtid. Någon som har något tips på bra och bekväma?
I början när mjölken rinner till så har jag inte kunnat använda amningsbehå. Brösten är som stenhårda meloner i några veckor. I början tycker jag det varit skönt med amningslinne som inte trycker någonstans. Sen när brösten lugnat ner sig lite har jag köpt amningsbehå. Då är det lättare att veta storlek också. Jag hade en från Salming förra barnet som var den skönaste. H&Ms var ingen höjdare.

Mvh Miks
 
Angående amningsinlägg tycker jag de man kan tvätta är toppen, körde med imse vimses förra gången.
Skulle jag använt engångs hade jag nog byggt ett helt sopberg själv av bara såna. Tyckte 12 st inlägg räckte bra, en kör ju en tvättmaskin nästan varje dag så det fanns alltid nya torra när jag behövde.
Oj det skulle inte funka här med sex byten. På samtliga tidigare barn har jag varit en droppande kran från båda brösten, så jag fått sitta med kopp under det bröstet barnet inte ammat på. Det har lätt runnit en halv till en dl per gång. Inläggen har behövt bytas varje till varannan timme... Så jag har kört på engångs..
 
Oj det skulle inte funka här med sex byten. På samtliga tidigare barn har jag varit en droppande kran från båda brösten, så jag fått sitta med kopp under det bröstet barnet inte ammat på. Det har lätt runnit en halv till en dl per gång. Inläggen har behövt bytas varje till varannan timme... Så jag har kört på engångs..
Samma här, med skillnaden att jag inte samlade upp från andra bröstet när jag ammade. Tryckte dit en handduk/tvättlapp istället. Fick räcka med att tvätta en hel hög med sådana/vanliga handdukar/lakan varje vecka. :D Att amma är fasiken inte glamoröst haha
 
Avkomman har varit igång nästan oavbrutet sedan två-tiden idag, det har puffat och buffat och stökat i magen på alla möjliga och omöjliga sätt. Förhoppningsvis är hon lite trött nu och låter mig sova inatt. :p
 
Hur är dygnsrytmen för era småttingar?

Sonen hade perfekt dygnrytm redan i magen - buffade och sparkade rundor på dagen, och var helt stilla hela natten. När han föddes höll det i sig :bump:

Med denna fasar jag :nailbiting: Hon har fortfarande helt fel dygnsrytm - märker knappt av henne på dagen, men framåt kvällen kommer lite buffar. När jag lägger mig blir det fullt krig och så är det varje gång jag vaknar under natten med :cautious:
Så min förhoppning är att min förlossning sätter igång under fm, håller igång hela dagen (= hon är vaken) och sen föds hon lagom till det är dax att sova (= hon är dödstrött). Då kanske vi kan lyckas vända hennes dygnsrytm med en gång :angel: :D
Någon som tror vi lyckas ha sådan tur? :p
 
Samma här, med skillnaden att jag inte samlade upp från andra bröstet när jag ammade. Tryckte dit en handduk/tvättlapp istället. Fick räcka med att tvätta en hel hög med sådana/vanliga handdukar/lakan varje vecka. :D Att amma är fasiken inte glamoröst haha
Och detta påminner mig om att jag nog ska köpa hem ehmmm... vad heter de lakan som man har till barn som kissar på sig om nätterna? :confused:
En madrass som stinker av mjölk för att man läkt igenom både skydd och handduk (eller för all del - skydden/handduken har kasat...) är inte jättemysigt... Det har en väldigt speciell doft :p
 
Hur är dygnsrytmen för era småttingar?

Sonen hade perfekt dygnrytm redan i magen - buffade och sparkade rundor på dagen, och var helt stilla hela natten. När han föddes höll det i sig :bump:

Helt klart livligast på kvällen, och lite på morgonen. Men gissar att det har att göra med att den vaggas till sömns när jag är uppe och rör på mig.

Än så länge är inte sparkarna så starka att de ger mig svårt att sova eller liknande. Men det kommer väl det med :p
 
Hur är dygnsrytmen för era småttingar?

Sonen hade perfekt dygnrytm redan i magen - buffade och sparkade rundor på dagen, och var helt stilla hela natten. När han föddes höll det i sig :bump:

Med denna fasar jag :nailbiting: Hon har fortfarande helt fel dygnsrytm - märker knappt av henne på dagen, men framåt kvällen kommer lite buffar. När jag lägger mig blir det fullt krig och så är det varje gång jag vaknar under natten med :cautious:
Så min förhoppning är att min förlossning sätter igång under fm, håller igång hela dagen (= hon är vaken) och sen föds hon lagom till det är dax att sova (= hon är dödstrött). Då kanske vi kan lyckas vända hennes dygnsrytm med en gång :angel: :D
Någon som tror vi lyckas ha sådan tur? :p

Har en lugn en i magen. H*n vaknar till på morgonen, ibland :D Nätterna får jag sova om jag kan. Buffar förmiddag, lite på dagen o kommer igång em för att röra sig lite på kvällen o så sover vi. Vaknar när man pratar på natten typ.
 
Vår bäbis håller igång mycket på dagarna och kvällen. Men känner inget under natten. Dottern var lika om jag minns rätt och har haft bra dygnsrytm från det hon föddes :) Får väl se hur denna blir ;)
 
Här är det mest liv på förmiddagen och på kvällen. Lugnast på morgonen. Något under dagen också. Hoppas att denna rytmen holder i sig för att jag sover som best på morgonen...

Annars la min svärmor ut på FB i går om at hon skulle bli farmor och nämte också min mor och mormor. Delte statusen på min mormors vägg och då delte ju min mor också. Forstår verkligen inte varför man behöver dela när personer det gäller inte har delt själv. Nej det är inte hemligt, men vi har inte delt på FB och hadde inte tänkt det före lille är född. Men hon är inte helt riktig min svärmor. Nästan förvånad att hon inte har delat för en nu i v. 30. Jaja, här ska dom alle få vite att något om födseln är helt oaktuellt och dela för vi får gjort det själv....
 
Här är det lugnt hela dagarna, känner bara att hon bökar runt lite. På kvällarna, ibland natt och morgon är det mer fart... hoppas det ändras när hon kommer ut!!

Igår vände hon sig iaf så hon inte bara ligger och sparkar in mot ryggen så hade mysigaste kvällen igår med massa sparkar :-)
 
Min sprattlar runt en del på morgonen, lite under dagen även om en mest håller sig lugn då för att verkligen leva rullan kvällstid. Nattetid verkar den sova, så den här dygnsrytmen är jag helt ok med att den fortsätter ha ;) Är dock inställd på att vi inte kommer ha sådan tur :p
 
Oj det skulle inte funka här med sex byten. På samtliga tidigare barn har jag varit en droppande kran från båda brösten, så jag fått sitta med kopp under det bröstet barnet inte ammat på. Det har lätt runnit en halv till en dl per gång. Inläggen har behövt bytas varje till varannan timme... Så jag har kört på engångs..

Alltså 12 st par. Har också kört med handduk eller en uppsamlare under bröstet som inte ammats. Ibland när jag varit iväg hemifrån har jag haft dubbla bara för säkerhetsskull. Tyckte jag klarade mig fint på 12 par hade kanske varit skönt med något extra par till, men eftersom tvätten ändå går varje dag i princip så fanns det alltid rena.
 
Och detta påminner mig om att jag nog ska köpa hem ehmmm... vad heter de lakan som man har till barn som kissar på sig om nätterna? :confused:
En madrass som stinker av mjölk för att man läkt igenom både skydd och handduk (eller för all del - skydden/handduken har kasat...) är inte jättemysigt... Det har en väldigt speciell doft :p

Hade förträng pölen i sängen, haha. Brukade sova på en hög handdukar för att rädda madrassen från det värsta. Bröstmjölk, babykräk+kiss gjorde så vi köpte ny madrass tillslut.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Gravid - 1år Hejsan blivande höstföräldrar 2014! Jag tänkte att jag kan starta tråden åt er så slipper ni andra jinxa något! Här kan ni som...
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
122 343
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Gravid - 1år Jag väntar nu mitt andra barn och är i v 13, beräknad i mitten på mars. Jag hoppas att det är fler gravida som vill följas åt! Jag...
98 99 100
Svar
1 999
· Visningar
107 405
Senast: Micks
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp