Vårföräldrar 2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Girasol vad sa de om vikten då?
Du är nog den första jag hört om som inte blir glad över ett extra ul haha :)
Haha tjaa detta var ju 18e ul den här graviditeten, så det är inte jättespännande att titta in i enrummaren. Trevligt förvisso men man får ju inte samma fina överblick då du inte heller ser hela fostret på skärmen. Sen är det ju inte som att göra ul på KUB eller RUL, man tittar endast efter det man är ute efter, så ingen trevlig guidning liksom...
 
Och nu ringde bm, blir fem dagars normalkur med antibiotika för att sedan fortsätta med 2 tabletter till natten fram till förlossningen. Jisses.
Passade på att fråga lite kring min placenta praevia men hon hade egentligen inga svar mer än att nytt ul blir den 14 januari av läkare och utefter vad de ser då så lägger de upp en plan -såvida jag inte börjar blöda innan dess. Annars siktar de på att jag minst ska gå 37+0 innan snitt då de är ganska hårda med det i Växjö. Men det var inga garantier i mitt fall. Mycket hänger på om det är endast en praevia eller en accreta tydligen. De har misstanke om accreta. Och som grädde på moset så blir det ännu en ny läkare vid kommande ul. Jag som hade hoppats på att få någon av de jag redan träffat på -vilket är dryga tio stycken.
Usch känns tungt just nu och jag har en riktigt dålig lipsillsdag, kroppen gör skitont -vilken den gjort några dygn men nu hjälpte inte citodonen något vidare och sen kom bonden med hösilage men när jag tog mig ut i kylan så fick musklerna tuppjuck och av alla muskler i denna sketkropp så började ryggmusklerna krampa. Det har bara släppt halvvägs, så just nu känns det som om jag hade en stenhårt snörad korsett som bara trycker på ryggen -märklig känsla och det gör duktigt ont.

Tror jag går å lägger mig och bölar en sväng. -over´n out.
 
Haha tjaa detta var ju 18e ul den här graviditeten, så det är inte jättespännande att titta in i enrummaren. Trevligt förvisso men man får ju inte samma fina överblick då du inte heller ser hela fostret på skärmen. Sen är det ju inte som att göra ul på KUB eller RUL, man tittar endast efter det man är ute efter, så ingen trevlig guidning liksom...

18 ultraljud? Jisses, det är ju mer än ett varannan vecka! Bra ändå att de håller sådan koll på dig med allt tok som varit, men jag förstår att det tappar tjusningen efter ett tag.

Hur många ultraljud brukar man göra? Har varit på RUL i v 20, brukar det vara något efter det?
 
Haha tjaa detta var ju 18e ul den här graviditeten, så det är inte jättespännande att titta in i enrummaren. Trevligt förvisso men man får ju inte samma fina överblick då du inte heller ser hela fostret på skärmen.

18st ?!? Oj, vad är det dom håller koll på? Har de inte gjort viktuppskattning nån gång än? Trodde det var mer eller mindre standard på extra-ul. Vid alla mina extra-ul har de nämligen alltid gjort viktuppskattning.
Jag gjorde 10 st med äldsta sonen tror jag, och det tyckte jag var många :eek:
 
18st ?!? Oj, vad är det dom håller koll på? Har de inte gjort viktuppskattning nån gång än? Trodde det var mer eller mindre standard på extra-ul. Vid alla mina extra-ul har de nämligen alltid gjort viktuppskattning.
Jag gjorde 10 st med äldsta sonen tror jag, och det tyckte jag var många :eek:
Nej i början gör de ingen viktuppskattning, utan då följde man mer graviditeten pga störtblödningar samt att den ena tvillingen inte var riktig frisk, alltså lite liten och till slut avstannade hjärtaktivitet men moderkakan fortsatte ha mätbar puls. Sen när jag väl ansågs kunna räkna med att det kanske skulle bli lite lugnare så kom en ny superblöning och då noterade dom att det var föreliggande moderkaka, fick en massa direktiv och fick ett ganska sent RUL dvs i v 20. Fortfarande blödningar + föreliggande moderkaka. Då beslutades om ett nytt ul i v 22 för att kolla moderkaka samt hjärtat eftersom min första är född med öppen ductus (hjärtproblem) och infektion. Då konstaterade den läkaren total föreliggande moderaka och då vill man vänta och hoppas på att den växer med upp i livmodern under dess tillväxt.

Som den ligger i v30 kommer den dock att ligga vid bf. Så nu var vi på ul igår pga av det och den ligger kvar både lite i bakvägg men framvägg och eftersom båda tvillingara fäste i kanten av mitt gamla kejsarsnittsärr och denna moderkakan sträcker sig framåt också så misstänker de att min moderkaka kan ha växt in i ärret och således in i muskulaturen. Detta kan vid en förlossning medföra livshotande blödningar så de verkar vara lite halvt på tårna just nu. Så den 14 januari blir det återigen läkarbesök med VUL för att försöka klargöra om så är fallet. Samtidigt säger de att det är väldigt svårt att diagnosticera på ul,men de vill försöka för är det en accreta så måste de planera in intensivvård med extra operationspersonal, blod osv. Räknar man in alla parametrar för risken så ligger jag på otroliga 65% för att ha drabbats av en placenta accreta och det får en ju att hålla sig för skratt just nu.

Pratade med bm idag igen ju och hon hade inte så mycket svar, hon sa ärligt att hon har för lite kunskap då detta sker så sällan. Så får helt enkelt hålla mi till tåls till den 14e... Fråan är ju bara om jag vågar åka till Ullared med både kryckor och rullstol, för får jag en blödning så är det omgåendetill sjukhus som gäller och då känns 17 mil ganska långt bort. Visst finns sjukhus närmare än mitt egna, men lite tokigt blir det ju.

Suck suck. Kan i alla fall glädja mig att efter haft värsta diskussionen med kursansvarig och mailat halva universitetet runt så har jag nu fått förlängd inlämningstid på min mastodonthemtenta eftersom jag inte orkar koncentrera mig några längre stunder, dels pga värken av folossningarna och min bindvävssjukdom men även den mentala biten som spökar med mig. Har examen den 16 Januari, men har fått besked om att det är ok att lämna in senare och göra sista examinationen vid första omtentatillfället som är i början av februari. Så om bäbis ligger still så borde jag hinna med att slutföra eländet innan och även få lugn och ro i två veckor. -Det vore himmelriket :love:

Antar Ullared får vänta :mad:
 
ps. fram till RUL så var solotvillingen ca en halv vecka efter i stl vs tillverkning (ivf så vet ju på timmen när då hon blev till) Nu helt plötsligt så har hon ätit på sig förträffligt bra och det är ju skönt, om det nu ska strula...
 
ps. fram till RUL så var solotvillingen ca en halv vecka efter i stl vs tillverkning (ivf så vet ju på timmen när då hon blev till) Nu helt plötsligt så har hon ätit på sig förträffligt bra och det är ju skönt, om det nu ska strula...
Vilken vecka är du i nu?
 
Usch va jobbigt du har det @Girasol :( Tur dom har koll på er!

Då var vi inne på årets sista dag då. I morgon har vi gått in på vårt bäbis år! :) Ska bli spännande och se vems bäbis som tänkt sig ut först :banana:
 
Igår fick vi äntligen åka på det efterlängtade RUL:et och kika på bebisen igen. Jag var inte nervös innan, men blev givetvis litet svettig när hon gick igenom organ efter organ. Hon var till en början rädd att min moderkaka också låg i vägen, men kunde utesluta det efter en stund *puh*. Den ligger baktill vilket förklarar att rörelserna känns så tydligt på magen, det är så mysigt att känna den knuffa och puffa :love:
Vi har valt att inte ta reda på kön och det ställer till det när man pratar tycker jag. Försöker variera "han" och "hon", "den" eller "hen" känns så opersonligt...
Vi är inne i v. 21 nu och igår släppte vi bomben på facebook med en bild på en bulle i ugnen :). Överlag mår jag fortfarande väldigt bra med undantag för att jag kräkts ett par gånger senaste veckan. Kan inte riktigt sätta fingret på vad som utlöst det.
Funderar på om jag ska gå tillbaka till mitt vanliga nick Turali (nu när alla vänner vet om det) eller om jag ska behålla det här.
 
Önskar alla vårmammor ett gott nytt år! Snart befinner vi oss på rätt sida årsskiftet och då är det inte långt kvar tills vi sitter med våra bebisar i famnen :love:!

För mig flyter graviditeten på utan större besvär. Var på tredje föräldraträffen igår och började prata om förlossningen. För mig var det efterlängtat med den informationen då jag inte läst på något själv om det. Längtar faktiskt dit, men det är väl främst eftersom det är något jag måste gå igenom för att träffa knytet ;).
 
Önskar alla vårmammor ett gott nytt år! Snart befinner vi oss på rätt sida årsskiftet och då är det inte långt kvar tills vi sitter med våra bebisar i famnen :love:!

För mig flyter graviditeten på utan större besvär. Var på tredje föräldraträffen igår och började prata om förlossningen. För mig var det efterlängtat med den informationen då jag inte läst på något själv om det. Längtar faktiskt dit, men det är väl främst eftersom det är något jag måste gå igenom för att träffa knytet ;).
Tack detsamma! :)
 
Gott nytt år alla! Och vilket spännande år det kommer att bli :)

Även här flyter allting på oförskämt bra. Hoppas på att det håller i sig så länge som möjligt!

Fick brev från försäkringskassan med någon blankett om löneuppgifter att fylla i. Antar att det betyder att de har fått miderskapsintyget från barnmorskan. Nu ska jag bara fatta hur den ska fyllas i :p
 
Ja vi får hoppas på ett lugnt år... Jag vill i alla fall ha lugn och ro till mitten på februari :) sen kan vi typ ta en (zumba) :banana: eller nåt :p
 
Halsbrännan har gjort entré. Tror aldrig att jag haft det förr och fy fan vad vidrigt det är, kunde inte lägga mig förrän framåt tre i natt för horisontellt läge var inte att tänka på innan dess.

När jag satt på sängkanten och muttrade som värst passade dock knodden på att knacka lite från insidan och påminna mig om att det är nog värt det när allt kommer kring. :p
 
Halsbrännan har gjort entré. Tror aldrig att jag haft det förr och fy fan vad vidrigt det är, kunde inte lägga mig förrän framåt tre i natt för horisontellt läge var inte att tänka på innan dess.

När jag satt på sängkanten och muttrade som värst passade dock knodden på att knacka lite från insidan och påminna mig om att det är nog värt det när allt kommer kring. :p

Jag har haft några småkänningar av halsbränna/sura uppstötningar nu under jul och för mig hjälper det att lägga mig med huvudet lite högre än vanligt, så jag har plockat fram en extra kudde. Är kanske inte klockrent för nacken, men jag tycker att det funkar helt ok.
 
Jag har haft några småkänningar av halsbränna/sura uppstötningar nu under jul och för mig hjälper det att lägga mig med huvudet lite högre än vanligt, så jag har plockat fram en extra kudde. Är kanske inte klockrent för nacken, men jag tycker att det funkar helt ok.

Jag försökte med det men det var helt upprätt läge som gällde. Är annars rätt bra på att sova halvsittandes, gör alltid det när jag är riktigt förkyld.

Så nu testar vi att slänga medicin på eländet istället, så får vi se hur det går ikväll. :)
 
18 ultraljud? Jisses, det är ju mer än ett varannan vecka! Bra ändå att de håller sådan koll på dig med allt tok som varit, men jag förstår att det tappar tjusningen efter ett tag.

Hur många ultraljud brukar man göra? Har varit på RUL i v 20, brukar det vara något efter det?
På Danderyd (osäker i övriga länet) får man normalt bara rul och ev. Kub men jag gick på spec pga trombosrisk (som väl även du hade?) och då var rutinen även ett tilläggsultraljud lite senare. Dock ser man mest bara ben på det. Barnet är för stort för att rymmas i skärmen :p
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Gravid - 1år Hejsan blivande höstföräldrar 2014! Jag tänkte att jag kan starta tråden åt er så slipper ni andra jinxa något! Här kan ni som...
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
122 344
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Gravid - 1år Jag väntar nu mitt andra barn och är i v 13, beräknad i mitten på mars. Jag hoppas att det är fler gravida som vill följas åt! Jag...
98 99 100
Svar
1 999
· Visningar
107 405
Senast: Micks
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Wobbi stövlar
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp