Vårföräldrar 2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu sitter jag med mobil och taskig uppkoppling men jag lovar att återkomma. Min kollega som var gravid i USA för ett par år sen o träffade en sjukgymnast med svart bälte i foglossning har visat mig en övning.

Sitt på en stol med benen ihop, håll emot knäna med händerna och pressa utåt. Ta lite bredare mellan knäna, håll emot med händerna och pressa utåt. Håll knäna nästan axelbrett, håll emot med händerna och pressa.
Ta sedan underarmen mellan knäna och pressa inåt. Ta båda knytnävarna mellan knäna och pressa inåt. Ta ena knytnäven mellan knäna och pressa inåt.

Det kan 'knaka' till lite om man lyckas få fogen att hoppa rätt igen. Det här har funkat för mig men jag har ju inte så svår foglossning (ännu...)
 
Har funderingar kring andningslarm och om det är något vi vill ha eller inte... hur tänker ni andra? Utifrån att förlossningen äger rum när det är tänkt och bebisen inte har några kända medfödda sjukdomar.

Hej :)
Är inte själv gravid med kom in på tråden av nån anledning och läste detta inlägg och ville svara.

Min mamma hade andningslarm på mig och mina syskon när vi va små, det har larmat 1 gång då ett av mina syskon slutat andas så mamma fick "rysta" liv i hen, hon säger varje gång det kommer på tal att om hon inte haft larmet hade antagligen hen inte suttit här idag!

Har en kompis som har tvillingar och använder larm, sånna som burrar först och om barnet inte börjar andas larmar det högt.
Deras har också larmat 1 gång då bebis slutat andats.

Jag tänker om hon eller mamma inte haft larm så hade kanske inte mitt syskon eller kompis bebis levt idag.
Och ang att man oroar sig över larmet, har man inte larm hade jag iaf oroat mitt över att något skulle hända istället.

Lycka till alla :)
 
Hej :)
Är inte själv gravid med kom in på tråden av nån anledning och läste detta inlägg och ville svara.

Min mamma hade andningslarm på mig och mina syskon när vi va små, det har larmat 1 gång då ett av mina syskon slutat andas så mamma fick "rysta" liv i hen, hon säger varje gång det kommer på tal att om hon inte haft larmet hade antagligen hen inte suttit här idag!

Har en kompis som har tvillingar och använder larm, sånna som burrar först och om barnet inte börjar andas larmar det högt.
Deras har också larmat 1 gång då bebis slutat andats.

Jag tänker om hon eller mamma inte haft larm så hade kanske inte mitt syskon eller kompis bebis levt idag.
Och ang att man oroar sig över larmet, har man inte larm hade jag iaf oroat mitt över att något skulle hända istället.

Lycka till alla :)
Nu säger jag inte att du har fel - för du kan absolut stämma det du skriver! Men de är även väldigt vanligt att larmen fellarmar - bebis ligger fel på larmet, det har kasat från blöjan ect ect. :)
 
Nu säger jag inte att du har fel - för du kan absolut stämma det du skriver! Men de är även väldigt vanligt att larmen fellarmar - bebis ligger fel på larmet, det har kasat från blöjan ect ect. :)

Jo absolut det sa min kompis också att det larmat nån gång när det hamnat på sniskan.
Men de gångerna jag skrev om andades inte bebis när dom kom in så dom fick "rysta" igång dom eller hur man gör :)

Jag hade hellre tagit några falsk larm än en död bebis. Det är ju väldigt liten risk att det skulle hända (läste att 1/4000) men jag tänker, tänk om! Tänk om det skulle hända mig, kanske hade ett larm varnat så mitt barn inte dött.

Men det är som jag tänker :) finns ju inga rätt eller fel :)
 
Vi har haft jättemånga fellarm. Varje gång har vi fixat till larmet på bebisen och somnat om direkt.

En gång har larmet larmat skarpt. Vad nu det egentligen betyder. Sonen hade ett andningsuppehåll som var längre än 20 sekunder och han svarade inte på vibrationerna i magen av larmet. Däremot började han andas igen när jag ruskade honom. Det kan ju vara så att han skulle börjat andats igen av sig själv men just då var jag glad över larmet.

Men som sagt fellarm har vi haft många gånger. Larmet hamnar på snedden, blöjan sitter för löst, sonen kissade i larmet en gång. Jag tycker man får känna efter själv om man vill ha larm eller inte. Det är ju trots allt väldigt få barn i Sverige som råkar ut för psd nu för tiden.

Mvh Miks
 
Hoppas alla haft en bra jul :) Här fortsätter det utan några krämpor direkt, 97 dagar kvar :bump:
Men det är en väldigt lugn bebis där inne. Får verkligen känna efter om den lever ibland. Har en fundering på hur ni som har barn på förskola kommer att göra när bebis kommer? Går det att pausa sin plats? Är ju beräknad i april så då kommer ju dottern ändå att få vara hemma två veckor och sen är det ju nästan sommar och min man kommer att ta lång semester så det känns lite dyrt att betala 900 kr i månaden när hon knappt kommer vara där. Fast samtidigt har hon så kul på förskolan och det kanske är skönt med lite egentid med bebis. Svårt att veta hur man ska tänka..
 
Grattis Tassen!! Härligt! (Livet som gift är fantastiskt)
--------

Nu har vi börjat handla grejer ;)
- skötbord
- bärsele & bärsjal
- skötselprylar osv osv

Imorgon ska vi nog beställa vagn :)

65 (-ish) dagar kvar!

Jag funderar på att skaffa en bärsjal men det är ju en djungel känns det som. Vad har du köpt för modell?
 
@carmarnic Min bäbis är beräknad 2 mars och dottern kommer få gå 15 timmar på dagis efter att det där 10 dagarna gått :) Hon kommer behöva få leka med sina kompisar och så får den av oss som är hemma med bäbis lite egentid med den också och eventuellt chans till vila.
 
Ska också köpa sjal! Men vet inte riktigt modell än. Sen ska vi kolla på en syskonvagn som några kompisar ska sälja :) Lite mer neutrala kläder behöver vi också såg vi efter att ha gått igenom dotterns bäbiskläder.
 
Grattis Tassen!! Härligt! (Livet som gift är fantastiskt)
--------

Nu har vi börjat handla grejer ;)
- skötbord
- bärsele & bärsjal
- skötselprylar osv osv

Imorgon ska vi nog beställa vagn :)

65 (-ish) dagar kvar!

Såg på din blogg att du köpt jättefin sele och sjal, vart hittade du dom så billigt?
 
Hoppas alla haft en bra jul :) Vi har haft det suuper! Va tvungen att väga mig i morse och den står still på +10 kg som den stod på första gången för 1,5 vecka sen trots MASSA mat och godis :D En släkting som vi träffade igår trodde jag hade bf i april nån gång för hon tyckte jag va jätteliten för att ha bf om bara 2 månader. Tar det som en komplimang :p Ryggen tål inte hur mycket som helst plus att jag lätt får sammandragningar, men annars är jag aktiv och går normala promenader varje dag med hunden och fixar hästarna själv förutom när vatten ska bäras lite längre för då blir ryggen arg.

Skönt med ledigt några dagar nu! Renovering av hallen nere och mys med familj och djur står på schemat innan det är dags för jobb igen :) På måndag är det besök hos bm igen.

Vi har haft en jättefin jul! Tagit det lugnt och skönt och umgåtts med varandra och släkten. Bebisen i magen fick jättesöt snutte och sparkdräkt av min ena syster plus att vi fick med oss en hel del grejer hem som hon haft till sitt barn.

En fråga: hur tänker du (och ni andra) kring det här med renovering? Jag och min man har köpt ett hus med stort renoveringsbehov som vi kommer hyra ut (vi själva bor i ett annat hus). Jag väntar ju mitt första barn och kan inte bestämma mig för om jag ska vara med i renoveringen eller inte. Vi har snickare som gör det mesta jobbet, det vi/jag skulle göra är målning av en del snickerier och murstock, ett tak och väggar och golv i tre rum. All färg är vattenbaserad.
 
Hoppas alla haft en bra jul :) Här fortsätter det utan några krämpor direkt, 97 dagar kvar :bump:
Men det är en väldigt lugn bebis där inne. Får verkligen känna efter om den lever ibland. Har en fundering på hur ni som har barn på förskola kommer att göra när bebis kommer? Går det att pausa sin plats? Är ju beräknad i april så då kommer ju dottern ändå att få vara hemma två veckor och sen är det ju nästan sommar och min man kommer att ta lång semester så det känns lite dyrt att betala 900 kr i månaden när hon knappt kommer vara där. Fast samtidigt har hon så kul på förskolan och det kanske är skönt med lite egentid med bebis. Svårt att veta hur man ska tänka..

Ska man behålla platsen, får man vackert betala... Hur stort är ditt barn? Jag har en 4åring som går heltid, det kostar 840 i månaden, men sen kommer hon inte gå heltid och då blir ju avgiften lägre.
Tycker väl egentligen att när barnen är lediga längre perioder som ex sommaren, borde man få lägre avgift.
Samtidigt så får man ändå mycket för pengarna. Min unge trivs jättebra och har en fantastisk personalgrupp :)

Om andningslarm, jag hade det till 4åringen och jag hade inte kunnat slappna av utan. Jag kommer skaffa ett nytt denna gång också, jag ser det som en liten försäkring, mest för min egna skull. Skriver under på allt som @Miks skrev ovan om larmet, jag kände att trots fellarmningar så gav det mig lite sinnesro.

På tisdag går jag in i v30, jag är halvtidssjukskriven pga sammandragningar och känner mig väldigt begränsad. Inget stall :(
Jobbet är tufft, vi är väldigt underbemannade sedan den tredje kollegan gick hem på föräldraledigt nu i dec och jag får jobba mer än jag klarar av... Men jag ska prata med min chefs chef, således vår VD om vår arbetssituation i dagarna eftersom vår chef inte klarar av att lösa vår situation. Hon har vetat att jag varit gravid sedan i somras, men ingen ersättare för mig finns ännu. Det är inte lätt att rekrytera till chefstjänster, det vet jag, men nu börjar det kännas ohållbart :/
 
Jag funderar på att skaffa en bärsjal men det är ju en djungel känns det som. Vad har du köpt för modell?

Det var inte till mig, men jag har en tricotslen sjal som dottern hade, och som jag tänkt ha denna gång också.
Den är elastisk, jättelång... Men sitter helt gudomligt bra. Bebisen sitter bra utan att glida
 
@glittra Låter som en härlig jul!
När det gäller renovering så har vi hållit på som smått när vi hunnit och haft lust sen vi flytta hit för 3 år sen. Då var jag gravid med dottern och målade och fixade som vanligt. Samma nu. Och efter att dottern föddes har ju hon också varit med och grejjat med allt mellan himmel och jord :) T.ex har vi slipat och målat trappen nyligen. Igår bytte vi två innerdörrar och rev karmar där det inte ska vara dörrar mer.
 
Vi har haft en jättefin jul! Tagit det lugnt och skönt och umgåtts med varandra och släkten. Bebisen i magen fick jättesöt snutte och sparkdräkt av min ena syster plus att vi fick med oss en hel del grejer hem som hon haft till sitt barn.

En fråga: hur tänker du (och ni andra) kring det här med renovering? Jag och min man har köpt ett hus med stort renoveringsbehov som vi kommer hyra ut (vi själva bor i ett annat hus). Jag väntar ju mitt första barn och kan inte bestämma mig för om jag ska vara med i renoveringen eller inte. Vi har snickare som gör det mesta jobbet, det vi/jag skulle göra är målning av en del snickerier och murstock, ett tak och väggar och golv i tre rum. All färg är vattenbaserad.

Jag har renoverat för fullt under graviditeten med slipning och målning osv. Är noga med ventilation som alltid när jag pysslar med sånt. Tänker att det är ändå så korta stunder man håller på, iaf för oss är det ju på fritiden så inte direkt några 8- timmarspass
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Gravid - 1år Hejsan blivande höstföräldrar 2014! Jag tänkte att jag kan starta tråden åt er så slipper ni andra jinxa något! Här kan ni som...
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
122 344
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Gravid - 1år Jag väntar nu mitt andra barn och är i v 13, beräknad i mitten på mars. Jag hoppas att det är fler gravida som vill följas åt! Jag...
98 99 100
Svar
1 999
· Visningar
107 405
Senast: Micks
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Artros hos ung hund
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp