Vårföräldrar 2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
Oh, låter bra :D testningen fortsätter imorgon, då är det höfterna som ska få sig en omgång... :D
Känner att jag skulle nog kunna lägga till en sista minuten önskan på julklappslistan: Batterier :D

Tipsar om uppladdningsbara batterier i flera uppsättningar så du kan ladda en omgång medan du använder den andra. Och ta med extra batterier om du ska iväg

Mvh hon som fick panikköpa nya batterier på affären när tensen la av mitt under julklappshandlingen!
 
Vad gäller TENS så akta att sätta direkt över skelettdelar om ni är som mig ganska mager. Jag kan exempelvis inte sätta över fogarna. För blir det bara hud under och inte muskler samt fett så kan det bli som brännskador istället -vis av erfarenhet...
 
Vad gäller TENS så akta att sätta direkt över skelettdelar om ni är som mig ganska mager. Jag kan exempelvis inte sätta över fogarna. För blir det bara hud under och inte muskler samt fett så kan det bli som brännskador istället -vis av erfarenhet...
Hjälp :eek: tjock är jag ju inte, men inte mager heller. Får testa men vara rejält uppmärksam. Tack för tipset :)
 
Tog första sprutan nu på morgonen. Tänkte först anlita svärfar nu under den här veckan och sen få instruktioner för hur jag gör det själv när jag besöker läkaren på tisdag, men igår kväll innan jag somnade bestämde jag mig för att jag ska fan klara det själv.

One down, ~149 to go...
 
Denna märkliga värld... Har ju samlat en del vätska, från att haft elefantben förra veckan så har sista två dygnen pendlat väldigt från tjock till normal osv. Imorse när jag kravlade ur loppelådan så såg mina ben nästan sådär tråkigt pinnsmala ut igen, bara svullen om fötterna. Ställde mig på vågen och nu vägde jag helt plötsligt 67,2 har således gått ner 2 kg sen igår kväll. Brukar väga in och ut morgon och kväll just för att jag är orolig att det är mer vätska än normal viktökning.

Så nu började jag fundera två varv såklart. Mitt sfmått var ju ganska högt på första mätningen men planat något till andra mätningen. Ska nu på ul den 29 för kontroll om moderkakan envist tänker ligga kvar som diskpropp över cervix eller om den behagat växa med upp. Kommer då att de mäter fostertillväxten samtidigt, för som det är nu väger jag ju mindre än jag gjorde för en månad sen. Frågan är då om fostertillväxten är som den ska eller om det bara är vattnet som syntes på vågen då också. Dock är hon en pigg liten lillfis i magen.
 
Denna märkliga värld... Har ju samlat en del vätska, från att haft elefantben förra veckan så har sista två dygnen pendlat väldigt från tjock till normal osv. Imorse när jag kravlade ur loppelådan så såg mina ben nästan sådär tråkigt pinnsmala ut igen, bara svullen om fötterna. Ställde mig på vågen och nu vägde jag helt plötsligt 67,2 har således gått ner 2 kg sen igår kväll. Brukar väga in och ut morgon och kväll just för att jag är orolig att det är mer vätska än normal viktökning.

Så nu började jag fundera två varv såklart. Mitt sfmått var ju ganska högt på första mätningen men planat något till andra mätningen. Ska nu på ul den 29 för kontroll om moderkakan envist tänker ligga kvar som diskpropp över cervix eller om den behagat växa med upp. Kommer då att de mäter fostertillväxten samtidigt, för som det är nu väger jag ju mindre än jag gjorde för en månad sen. Frågan är då om fostertillväxten är som den ska eller om det bara är vattnet som syntes på vågen då också. Dock är hon en pigg liten lillfis i magen.
Spelar det någon roll var moderkakan ligger iom att du ska ha kejsarsnitt?

Håller tummarna för att hon växer som hon ska!
 
Pust och stön säger jag! Jag älskar julen - men det är tusan skönt när det är över med! ;)

Haft julen hemma för första gången, dumt val såhär i efterhand ;) Vi blev 12, så det skulle ju städas och donas, handlas mat, ect ect
Normalt sett hade jag älskat att göra det, men nu är verkligen orken begränsad (både fysiskt och psykiskt). Så resultatet efter dessa dagarna är nu rejält ont i bakfogarna, och jag har även börjat känna av framfogen (första gången, märkte inte av den alls förra grav...). Haft en hel del sammandragning också tyvärr, (av typen som säger att nu har du stressat/jobbat för mycket), vilket tyvärr gjort att jag inte kunnat somna på min vila dagtid :(
Nu för en halvtimme sedan fick jag dessutom en rejäl mensvärk, som sitter över nedre delen av magen, över höfterna och till viss del över svanken. :( Och då har det ändå varit en betydligt lugnare dag idag...

Så nu sitter jag här med min älskade tens, dock på massagefunktion. Tanken är att kan jag få de trötta ryggmusklerna att må lite bättre så piggnar förhoppningsvis hela kroppen till :)

Frågor:
* Ni som har ont i framfogen - finns det något sätt att linda dett (mer än vila?) Och hur sätter man TENSen för att komma över denna? Sätta den över blygbenen känns inte rätt, och väldigt nära magen... Och eller man sätter den i ljumskarna?

* Förslossningen: Var sätter man TENSen då? Förra gången satt mina värkar mitt i magen - och där vill jag inte sätta TENSen...
(eller ja, jag antar att man inte kan göra det pga av att det blir för närma barnet)
 
Pust och stön säger jag! Jag älskar julen - men det är tusan skönt när det är över med! ;)

Haft julen hemma för första gången, dumt val såhär i efterhand ;) Vi blev 12, så det skulle ju städas och donas, handlas mat, ect ect
Normalt sett hade jag älskat att göra det, men nu är verkligen orken begränsad (både fysiskt och psykiskt). Så resultatet efter dessa dagarna är nu rejält ont i bakfogarna, och jag har även börjat känna av framfogen (första gången, märkte inte av den alls förra grav...). Haft en hel del sammandragning också tyvärr, (av typen som säger att nu har du stressat/jobbat för mycket), vilket tyvärr gjort att jag inte kunnat somna på min vila dagtid :(
Nu för en halvtimme sedan fick jag dessutom en rejäl mensvärk, som sitter över nedre delen av magen, över höfterna och till viss del över svanken. :( Och då har det ändå varit en betydligt lugnare dag idag...

Så nu sitter jag här med min älskade tens, dock på massagefunktion. Tanken är att kan jag få de trötta ryggmusklerna att må lite bättre så piggnar förhoppningsvis hela kroppen till :)

Frågor:
* Ni som har ont i framfogen - finns det något sätt att linda dett (mer än vila?) Och hur sätter man TENSen för att komma över denna? Sätta den över blygbenen känns inte rätt, och väldigt nära magen... Och eller man sätter den i ljumskarna?

* Förslossningen: Var sätter man TENSen då? Förra gången satt mina värkar mitt i magen - och där vill jag inte sätta TENSen...
(eller ja, jag antar att man inte kan göra det pga av att det blir för närma barnet)
Aj då! Sammandragningar ska man ju vara lite försiktig med. Stackars dej!

Jag tycker att framfogen är svår. Jag har gått hos en kiropraktor som masserar insida lår väldigt högt upp (nästan så det känns lite wierd). Detta eftersom muskler fäster i bäckenet fram och drar i framfogen. Kanske svårt att göra själv dock. Och stretcha är inte skönt med trasigt bäcken.

Vid förlossningen förra gången satte jag TENSen över bakfogarna. Det hjälpte i latensfasen tyckte jag men sen var det varken till eller från tyckte jag. Över magen är big no no. Tyvärr!

Mvh Miks
 
Pust och stön säger jag! Jag älskar julen - men det är tusan skönt när det är över med! ;)

Haft julen hemma för första gången, dumt val såhär i efterhand ;) Vi blev 12, så det skulle ju städas och donas, handlas mat, ect ect
Normalt sett hade jag älskat att göra det, men nu är verkligen orken begränsad (både fysiskt och psykiskt). Så resultatet efter dessa dagarna är nu rejält ont i bakfogarna, och jag har även börjat känna av framfogen (första gången, märkte inte av den alls förra grav...). Haft en hel del sammandragning också tyvärr, (av typen som säger att nu har du stressat/jobbat för mycket), vilket tyvärr gjort att jag inte kunnat somna på min vila dagtid :(
Nu för en halvtimme sedan fick jag dessutom en rejäl mensvärk, som sitter över nedre delen av magen, över höfterna och till viss del över svanken. :( Och då har det ändå varit en betydligt lugnare dag idag...

Så nu sitter jag här med min älskade tens, dock på massagefunktion. Tanken är att kan jag få de trötta ryggmusklerna att må lite bättre så piggnar förhoppningsvis hela kroppen till :)

Frågor:
* Ni som har ont i framfogen - finns det något sätt att linda dett (mer än vila?) Och hur sätter man TENSen för att komma över denna? Sätta den över blygbenen känns inte rätt, och väldigt nära magen... Och eller man sätter den i ljumskarna?

* Förslossningen: Var sätter man TENSen då? Förra gången satt mina värkar mitt i magen - och där vill jag inte sätta TENSen...
(eller ja, jag antar att man inte kan göra det pga av att det blir för närma barnet)
Min sjukgymnast menade att det inte går att sätta tensen så den hjälper framfogen:cry: Samma med akupunktur, gick tydligen inte heller att sätta så framfogen blev bättre...

Enda som hjälpte var bälte som ska sättas riktigt lågt, i höjd med fogen och dras åt så hårt du kan stå ut med. Går ju dock inte att ha när du sitter/ligger...
 
Aj då! Sammandragningar ska man ju vara lite försiktig med
Jo, man ska ju det. Så vila står högt på listan nu (så mycket vila det nu blir med en 1.5 åring hemma....).
De har dock inte oroat mig särskilt mycket innan då de inte varit onda - förrän nu ikväll (har dock bara fått en som gjorde ont). Så nu sitter jag i soffan med min vetekudde dessutom och bara tar det lugnt. Hoppas "mensvärken" ska gå över snart så jag kan lägga mig :)
 
Min sjukgymnast menade att det inte går att sätta tensen så den hjälper framfogen:cry: Samma med akupunktur, gick tydligen inte heller att sätta så framfogen blev bättre...

Enda som hjälpte var bälte som ska sättas riktigt lågt, i höjd med fogen och dras åt så hårt du kan stå ut med. Går ju dock inte att ha när du sitter/ligger...
Tusan också!
Bälte använder jag när jag är uppe och rör mig, och har alltid det lågt sittande då jag tycker det hjälper bäst mot bakfogarna där med :)
 
Min sjukgymnast menade att det inte går att sätta tensen så den hjälper framfogen:cry: Samma med akupunktur, gick tydligen inte heller att sätta så framfogen blev bättre...

Enda som hjälpte var bälte som ska sättas riktigt lågt, i höjd med fogen och dras åt så hårt du kan stå ut med. Går ju dock inte att ha när du sitter/ligger...
Fast då jag väntade första barnet för 15 år sedan, så gick jag på akupunktur via mvc, då de hade någon riktig guru där då. Fick 24 nålar sammanlagt och en hel drös fram över fogen.. Nu visade det ju sig att jag inte tål akupunktur utan det som händer är att kroppen reagerar motvals och spänner sig samt att det ofta börjar blöda där nålarna sitter. Kan säga att de där nålarna som sattes fram vid den fogen var värst, som att bli getingstucken exakt där...

Håller med om att bälte är det enda som hjälpt och jag vill också ha bältet så pass lågt det går.
 
Spelar det någon roll var moderkakan ligger iom att du ska ha kejsarsnitt?

Håller tummarna för att hon växer som hon ska!

Jag trodde inte att det skulle ha någon större betydelse, men så är det tydligen inte. Utan de vill veta vart den befinner sig då riskerna med att skära sig igenom moderkakan in till barnet tydligen inte är allt för roliga då det kan bli enorma blodförluster om jag fattat rätt.
 
Hoppas alla haft en bra jul :) Vi har haft det suuper! Va tvungen att väga mig i morse och den står still på +10 kg som den stod på första gången för 1,5 vecka sen trots MASSA mat och godis :D En släkting som vi träffade igår trodde jag hade bf i april nån gång för hon tyckte jag va jätteliten för att ha bf om bara 2 månader. Tar det som en komplimang :p Ryggen tål inte hur mycket som helst plus att jag lätt får sammandragningar, men annars är jag aktiv och går normala promenader varje dag med hunden och fixar hästarna själv förutom när vatten ska bäras lite längre för då blir ryggen arg.

Skönt med ledigt några dagar nu! Renovering av hallen nere och mys med familj och djur står på schemat innan det är dags för jobb igen :) På måndag är det besök hos bm igen.
 
Och jag insåg att jag nu gått in i vecka 23, visst är det då man börjar tillhöra förlossningen och inte Gun?

Inatt drömde jag förresten att jag födde barn! Först hade jag gått över tiden, och gick hemma och funderade på att börja jobba igen. Men försökte få igång förlossningen genom att hänga tvätt (O_o). Sen på något sätt var bebisen helt plötsligt född (detta får gärna stämma med verkligheten :D ). Det var en tjej som tydligen hette Therese som låg i soffan och sov :p
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Gravid - 1år Hejsan blivande höstföräldrar 2014! Jag tänkte att jag kan starta tråden åt er så slipper ni andra jinxa något! Här kan ni som...
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
122 353
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Gravid - 1år Jag väntar nu mitt andra barn och är i v 13, beräknad i mitten på mars. Jag hoppas att det är fler gravida som vill följas åt! Jag...
98 99 100
Svar
1 999
· Visningar
107 405
Senast: Micks
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp