Vårföräldrar 2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har olika, vanliga sammandragningar o sen förvärkar i form av mensvärk utan sammandragningar. Nu har de sistnämnda inte hälsat på på länge men sammandragningar kommer o går hela tiden. Ej ont men mer eller mindre obehagliga.
 
Nu har jag varit ute och julshoppat, men nu är det gjort! :)

Fråga: jag har haft liiite ont av fogarna (i bäckenet typ) men har börjat få ont i högra skinkan, typ vid sittbenet. Vad säger expertisen, har det här något med foglossningar och/eller graviditet att göra eller är det mer att jag är lika sned och vind som vanligt i kroppen. Det kommer främst när jag stått och gått mycket.
 
Nu har jag varit ute och julshoppat, men nu är det gjort! :)

Fråga: jag har haft liiite ont av fogarna (i bäckenet typ) men har börjat få ont i högra skinkan, typ vid sittbenet. Vad säger expertisen, har det här något med foglossningar och/eller graviditet att göra eller är det mer att jag är lika sned och vind som vanligt i kroppen. Det kommer främst när jag stått och gått mycket.

Jag får också ont vid sittbenen när jag stått och gått mycket och jag tillskriver det graviditeten eftersom jag aldrig haft såna känningar förr och varken är sned eller vind. :p
 
Falsk ischias kan det vara. Det är ju en strålande känsla igenom skinkan typ. Och är ett vanligt förekommande "symtom" vid graviditet vad jag förstår det som.
Nu har jag varit ute och julshoppat, men nu är det gjort! :)

Fråga: jag har haft liiite ont av fogarna (i bäckenet typ) men har börjat få ont i högra skinkan, typ vid sittbenet. Vad säger expertisen, har det här något med foglossningar och/eller graviditet att göra eller är det mer att jag är lika sned och vind som vanligt i kroppen. Det kommer främst när jag stått och gått mycket.
 
Wohoo har haft bästa dagen på hela graviditeten idag :banana: Har klarat en heldag med julklappsshopping, med pauser för mat och fika och inte en enda yrselattack eller dipp i orken. Hoppas de här dagarna blir fler!!
 
Har funderingar kring andningslarm och om det är något vi vill ha eller inte... hur tänker ni andra? Utifrån att förlossningen äger rum när det är tänkt och bebisen inte har några kända medfödda sjukdomar.
 
Har funderingar kring andningslarm och om det är något vi vill ha eller inte... hur tänker ni andra? Utifrån att förlossningen äger rum när det är tänkt och bebisen inte har några kända medfödda sjukdomar.

Jag vet inte heller hur vi ska göra. Å ena sidan är det ju trevligt med hängslen och livrem, å andra sidan är det en pryl jag vet väldigt lite om och jag litar inte alltid på tekniska prylar. Risken för mig personligen är nog att det bara kostar mer energi att oroa mig för om larmet funkar än vad jag skulle oroa mig för att barnet andas om jag inte har larm.

Är dock lite lur om att sambon gärna vill ha andningslarm och då ska vi förstås ha det, då får min misstro mot tekniken stå åt sidan.
 
Jag vet inte heller hur vi ska göra. Å ena sidan är det ju trevligt med hängslen och livrem, å andra sidan är det en pryl jag vet väldigt lite om och jag litar inte alltid på tekniska prylar. Risken för mig personligen är nog att det bara kostar mer energi att oroa mig för om larmet funkar än vad jag skulle oroa mig för att barnet andas om jag inte har larm.

Är dock lite lur om att sambon gärna vill ha andningslarm och då ska vi förstås ha det, då får min misstro mot tekniken stå åt sidan.

Nej jag är också orolig för att det skulle trigga min oro.. men om det är en säker hjälp är det ju värt det.

Var med om för drygt ett år sen en bebis som dog i sömnen och det klassades som PSD. Var så fruktansvärt att hålla i henne och försöka återuppliva henne och så givetvis allt som hände sen... är såklart beredd att göra vad som helst för att slippa uppleva det igen, men vill heller inte balla ur och ta till saker som inte kommer ge nåt extra skydd egentligen. Vill tillägga att denna lilla flicka var född mycket för tidigt.
 
En helt annan fråga; varierar er mage mycket i storlek? Min varierar massor från dag till dag, ena dagen kan den vara rätt stor och hård, ibland är den betydligt mindre och mjukare. När jag ligger på rygg kan jag antingen ha en rejäl bula eller så kan den vara ungefär lika framträdande som för tio veckor sedan.

Jag känner ju att hon rumsterar om där inne och jag är ju rätt brett byggd (långt mellan höftbenen), så jag antar att hon helt enkelt kan ligga på en massa olika sätt som ger olika sorters mage. :p
 
@Melisen och @Tassetass
Vi hade andningslarm till sonen. Han hade det på sig dygnet runt i 8 månader.

Vår lilla tjej som ligger i magen har vi köpt ett nytt larm i uppdaterad modell. Vi får se hur länge vi använder det men i alla fall i början.

Vi har ett Respisense Ditto. Ett larm som man fäster i blöjan och som kittlar bebisen i magen om den har ett andningsuppehåll. Om bebisen fortfarande inte andas efter det så larmar det med ljud.

Jag kände mig tryggare med larm. Vi har erbjudit många av våra vänner att låna larmet till sina bebisar men alla har avböjt på grund av att de inte vill trigga oron. Helt ok för mej! Alla har vi våra egna issues :)

Mvh Miks
 
Varierar ingenting :-)
En helt annan fråga; varierar er mage mycket i storlek? Min varierar massor från dag till dag, ena dagen kan den vara rätt stor och hård, ibland är den betydligt mindre och mjukare. När jag ligger på rygg kan jag antingen ha en rejäl bula eller så kan den vara ungefär lika framträdande som för tio veckor sedan.

Jag känner ju att hon rumsterar om där inne och jag är ju rätt brett byggd (långt mellan höftbenen), så jag antar att hon helt enkelt kan ligga på en massa olika sätt som ger olika sorters mage. :p
 
Jag har haft sammandragningar till och från rätt länge nu. Ganska obehagligt när de sätter igång. Sätter oftast igång eller förvärras av stress eller om jag går mycket och lyfter. Vilket i princip är oundvikligt i mitt yrke även om jag försöker undvika det värsta. Ländryggen har börjat strejka rejält vartefter magen har blivit större och tyngre och jag har en envis ischiasvärk mer eller mindre konstant. Har nu börjat fundera på om jag ens kommer kunna jobba fram till 60 dagar innan bf. Funderar på om jag ska be om att få semester någon/några veckor innan det, även om jag tvivlar på att jag får det beviljat... Vill helst slippa bli sjukskriven.

Tassetass: Min mage varierar också ganska mycket i storlek från stund till stund. Kan i ena stunden ha jordens putmage, sedan känna den flytta på sig och sedan så ser jag plattare ut igen :D
 
Jag har precis också börjat fundera på andningslarm. Är orolig för PSD. Å andra sidan undrar jag om jag verkligen kommer bli lugnare med en sådan eller om det kommer trigga min oro? Vill ju ha det säkert för bebisen, men utan att låta det gå till överdrift...
 
Har funderingar kring andningslarm och om det är något vi vill ha eller inte... hur tänker ni andra? Utifrån att förlossningen äger rum när det är tänkt och bebisen inte har några kända medfödda sjukdomar.
Hade de funderingarna redan förra gången, och var ganska orolig för andningsuppehåll redan innan sonen var född. Jag har sömnapné (andningsuppehåll....) och pappan har för trånga näsgångar (=svårt att andas), så generna för att sonen skulle få problem fanns ju verkligen där ;)

Det jag kom fram till var att affärerna har öppet även efter att bebis är född. Märker jag efter fl att - jo, jag är orolig, jag vill ha ett larm, ja. Då köper jag ett då. Jag vill inte köpa ett innan för att trigga/bekräfta min oro innan jag ens träffat bebisen.

Nu i efterhand är jag glad att jag tog det beslutet. Dels för att jag är ganska övertygad om att det just hade triggat min (obekräftade) oro, samt att efter förlossningen så försvann oron helt. Jag glömde helt enkelt bort den. Det tog ett par veckor innan jag kom att fundera på larm igen :D Och då var oron också helt borta vilket ju gjorde att vi aldrig köpte något.

Denna gången finns inte oron där alls, utan vi tar det som det kommer. Verkar bebis ha andningsupphåll (det märker man ju oftast ganska snabbt eftersom man tillbringar all tid med dem i början), så blir det att köpa ett larm. Men mest troligt så blir det inget larm denna gången heller :)
 
Tror inte heller vi kommer köpa andningslarm, tror att det kommer oroa oss mer än det hjälper. Men har inte funderat jättemycket på det.

Dagens fundering efter att ha haft en kurrande mage. När magen kurrar (alltså för att man är hungrig) så kan det ju kurra ganska högt, tycker jag på utsidan. Hur brutalt högt borde det då inte låta för stackars bebis på insidan då? :D
 
Hade inget andningslarm när dottern var bäbis och kommer mest troligt inte ha nåt nu heller.

Går in i v 31 i morgon! Herregud var fort det går nu! Längtar verkligen efter att ha bäbis på utsidan. Har en enkel graviditet men sååå himla kul att vara gravid är det inte :p
Igår fick kroppen röra sig ordentligt i alla fall! Efter frukost satte vi dottern i bärryggsäcken och gick till skogen för att hämta en julgran. I den här skogen är det kraftigt brant så vi fick slita båda två. Jag med mina extra kilon och extra blodvolym och min man med 13 kg unge på ryggen :D Efter lunch tog jag unghästen på en liten promenad runt vår stora åker och efter det tömkörde jag min andra häst i ca 30 min i skogen. Målade även trappan och hjälpte till att trava ved i källaren som min man och dottern kört in medan jag packade julklappar :) Behöver inte säga att jag sov gott i natt va? haha. Är otroligt glad över att jag orkar vara så aktiv trots att det "bara" är 9 veckor kvar till bf.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Gravid - 1år Hejsan blivande höstföräldrar 2014! Jag tänkte att jag kan starta tråden åt er så slipper ni andra jinxa något! Här kan ni som...
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
122 355
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Gravid - 1år Jag väntar nu mitt andra barn och är i v 13, beräknad i mitten på mars. Jag hoppas att det är fler gravida som vill följas åt! Jag...
98 99 100
Svar
1 999
· Visningar
107 405
Senast: Micks
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp