Vårföräldrar 2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ska man behålla platsen, får man vackert betala... Hur stort är ditt barn? Jag har en 4åring som går heltid, det kostar 840 i månaden, men sen kommer hon inte gå heltid och då blir ju avgiften lägre.
Tycker väl egentligen att när barnen är lediga längre perioder som ex sommaren, borde man få lägre avgift.
Samtidigt så får man ändå mycket för pengarna. Min unge trivs jättebra och har en fantastisk personalgrupp :)

Ja vi vill ju inte säga upp. Och hon trivs jättebra, tar väl minst en kvart att fånga in henne varje dag :D Hon är 1,5 år nu. Men får man räkna ner inkomsten när man är föräldraledig? I så fall kommer vi ju kanske ner från maxtaxa för min man ska sluta jobba natt när bebis kommer också.
 
Vi har haft en jättefin jul! Tagit det lugnt och skönt och umgåtts med varandra och släkten. Bebisen i magen fick jättesöt snutte och sparkdräkt av min ena syster plus att vi fick med oss en hel del grejer hem som hon haft till sitt barn.

En fråga: hur tänker du (och ni andra) kring det här med renovering? Jag och min man har köpt ett hus med stort renoveringsbehov som vi kommer hyra ut (vi själva bor i ett annat hus). Jag väntar ju mitt första barn och kan inte bestämma mig för om jag ska vara med i renoveringen eller inte. Vi har snickare som gör det mesta jobbet, det vi/jag skulle göra är målning av en del snickerier och murstock, ett tak och väggar och golv i tre rum. All färg är vattenbaserad.

Jag målade och tapetserade under förra graviditeten. Tänkte inte på att det skulle kunna vara dåligt. Men jag skulle flytta på lite isolering (typ utomhus) rätt nyligen och då satte jag på mig ansiktsmask. Känns inte som det bästa att andas in just nu.
 
Ja vi vill ju inte säga upp. Och hon trivs jättebra, tar väl minst en kvart att fånga in henne varje dag :D Hon är 1,5 år nu. Men får man räkna ner inkomsten när man är föräldraledig? I så fall kommer vi ju kanske ner från maxtaxa för min man ska sluta jobba natt när bebis kommer också.
Ja det måste ni få göra! Prata med någon ansvarig inom förskolan så löser det sig nog :)
 
@glittra Låter som en härlig jul!
När det gäller renovering så har vi hållit på som smått när vi hunnit och haft lust sen vi flytta hit för 3 år sen. Då var jag gravid med dottern och målade och fixade som vanligt. Samma nu. Och efter att dottern föddes har ju hon också varit med och grejjat med allt mellan himmel och jord :) T.ex har vi slipat och målat trappen nyligen. Igår bytte vi två innerdörrar och rev karmar där det inte ska vara dörrar mer.

Jag har renoverat för fullt under graviditeten med slipning och målning osv. Är noga med ventilation som alltid när jag pysslar med sånt. Tänker att det är ändå så korta stunder man håller på, iaf för oss är det ju på fritiden så inte direkt några 8- timmarspass

Jag målade och tapetserade under förra graviditeten. Tänkte inte på att det skulle kunna vara dåligt. Men jag skulle flytta på lite isolering (typ utomhus) rätt nyligen och då satte jag på mig ansiktsmask. Känns inte som det bästa att andas in just nu.

Oftast tänker jag likadant som ni, att det går bra om man använder sunt förnuft. Det är ju inte direkt ovanligt att vilja "boa" och fixa (även om det i vårt fall inte är vi som kommer bo i det renoverade huset).

Det enda som vi ska renovera i vårt hus (just nu) är ett rum som jag tapetserade i somras, men där tapetseringen i en liten utbyggnad behöver göras om. Där är det den mentala biten som jag inte vill utsätta mig för (var fruktansvärt irriterad när jag tapetserade det sneda taket och väggarna och ännu mer irriterad när jag såg hur dåligt resultatet blev)...
 
På tisdag går jag in i v30, jag är halvtidssjukskriven pga sammandragningar och känner mig väldigt begränsad. Inget stall :(
Jobbet är tufft, vi är väldigt underbemannade sedan den tredje kollegan gick hem på föräldraledigt nu i dec och jag får jobba mer än jag klarar av... Men jag ska prata med min chefs chef, således vår VD om vår arbetssituation i dagarna eftersom vår chef inte klarar av att lösa vår situation. Hon har vetat att jag varit gravid sedan i somras, men ingen ersättare för mig finns ännu. Det är inte lätt att rekrytera till chefstjänster, det vet jag, men nu börjar det kännas ohållbart :/

Låter påfrestande med jobbet, men som jag tycker mig utläsa att du också inser så är det inte du som ska lösa det problemet.

Jag har under hösten haft i stort sett två tjänster, vilket varit tufft men fungerat tack vare bra stöd från chefer och medarbetare.
Det är inte lätt att hitta (bra) vikarie till chefstjänst och jag är jätteglad åt att vi nu verkar ha hittat en toppenkandidat.
Hoppas att du och er VD kan komma vidare med rekryteringen!
 
Varit hos bm nu på em. Allt såg bara bra ut! Magen följer som sagt sin nya kurva nu och låg på 28 idag. Blodtrycket perfekt och hjärtljuden fina. Dottern var med och tyckte mamma var duktig :D Bm sa att jag såg pigg och glad ut och det tycker jag själv också! Går in i v 32 i morgon. Nästa möte om 2 veckor och ska det skrivas rapport till BVC också. Det närmar sig nu!!! :nailbiting:
 
Fråga: Sammandragningar och ömhet i magen - är detta något att oroa sig över?

Har sen lite innan jul fått en del sammandragningar, några onda, men de flesta bara irriterande. Då satte jag de i samband med att jag höll på med allt julfix och stressade en del.
Men sen efter julafton har jag tagit det lugnt. Bara lekt med sonen och haft det bra. Trots det så försvinner inte sammandragningarna eller magontet. Går stora delar av dagen med en smärta/tryck över magen och är väldigt obehagligt, tänk att någon spänner ett bälte alldeles för hårt över magen (med skillnad om att jag har trycket över magen även om jag inte har något på mig nertill). Kvällstid övergår det i en mer mensverksliknande smärta (nedre delen av magen, ut mot höfterna och bak i svanken). Sitter med vetevärmare just nu, men tycker inte det gör någon större skillnad, det skapar bara ytterligare ett tryck på magen :meh:

Jag är egentligen inte särskilt orolig, men detta är helt nytt för mig (ytterst få sammandragningar förra grav, och då kom de först sista veckorna), men har mailat bm i varje fall. Men antar att det tar någon dag innan jag får svar så tänkte höra vad era erfarenheter kunde vara :)
 
Fråga: Sammandragningar och ömhet i magen - är detta något att oroa sig över?

Har sen lite innan jul fått en del sammandragningar, några onda, men de flesta bara irriterande. Då satte jag de i samband med att jag höll på med allt julfix och stressade en del.
Men sen efter julafton har jag tagit det lugnt. Bara lekt med sonen och haft det bra. Trots det så försvinner inte sammandragningarna eller magontet. Går stora delar av dagen med en smärta/tryck över magen och är väldigt obehagligt, tänk att någon spänner ett bälte alldeles för hårt över magen (med skillnad om att jag har trycket över magen även om jag inte har något på mig nertill). Kvällstid övergår det i en mer mensverksliknande smärta (nedre delen av magen, ut mot höfterna och bak i svanken). Sitter med vetevärmare just nu, men tycker inte det gör någon större skillnad, det skapar bara ytterligare ett tryck på magen :meh:

Jag är egentligen inte särskilt orolig, men detta är helt nytt för mig (ytterst få sammandragningar förra grav, och då kom de först sista veckorna), men har mailat bm i varje fall. Men antar att det tar någon dag innan jag får svar så tänkte höra vad era erfarenheter kunde vara :)

Jag har precis likadant, sammandragningar som blir så omfattande, begränsar verkligen livet... Men jag funderar på om kanske ändrade matvanor kring jul har skapat extra stress (i min kropp) som gett extra ont i magen. Hur du beskriver det, är precis vad jag skulle beskriva det som!
Går det över om du duschar varmt?
 
Fråga: Sammandragningar och ömhet i magen - är detta något att oroa sig över?

Har sen lite innan jul fått en del sammandragningar, några onda, men de flesta bara irriterande. Då satte jag de i samband med att jag höll på med allt julfix och stressade en del.
Men sen efter julafton har jag tagit det lugnt. Bara lekt med sonen och haft det bra. Trots det så försvinner inte sammandragningarna eller magontet. Går stora delar av dagen med en smärta/tryck över magen och är väldigt obehagligt, tänk att någon spänner ett bälte alldeles för hårt över magen (med skillnad om att jag har trycket över magen även om jag inte har något på mig nertill). Kvällstid övergår det i en mer mensverksliknande smärta (nedre delen av magen, ut mot höfterna och bak i svanken). Sitter med vetevärmare just nu, men tycker inte det gör någon större skillnad, det skapar bara ytterligare ett tryck på magen :meh:

Jag är egentligen inte särskilt orolig, men detta är helt nytt för mig (ytterst få sammandragningar förra grav, och då kom de först sista veckorna), men har mailat bm i varje fall. Men antar att det tar någon dag innan jag får svar så tänkte höra vad era erfarenheter kunde vara :)

För mig kommer o går det. Sammandragningarna är kvar men inte det som liknar förvärkar (mensliknande smärtor). De har varit väck ett tag nu.
 
Fråga: Sammandragningar och ömhet i magen - är detta något att oroa sig över?

Har sen lite innan jul fått en del sammandragningar, några onda, men de flesta bara irriterande. Då satte jag de i samband med att jag höll på med allt julfix och stressade en del.
Men sen efter julafton har jag tagit det lugnt. Bara lekt med sonen och haft det bra. Trots det så försvinner inte sammandragningarna eller magontet. Går stora delar av dagen med en smärta/tryck över magen och är väldigt obehagligt, tänk att någon spänner ett bälte alldeles för hårt över magen (med skillnad om att jag har trycket över magen även om jag inte har något på mig nertill). Kvällstid övergår det i en mer mensverksliknande smärta (nedre delen av magen, ut mot höfterna och bak i svanken). Sitter med vetevärmare just nu, men tycker inte det gör någon större skillnad, det skapar bara ytterligare ett tryck på magen :meh:

Jag är egentligen inte särskilt orolig, men detta är helt nytt för mig (ytterst få sammandragningar förra grav, och då kom de först sista veckorna), men har mailat bm i varje fall. Men antar att det tar någon dag innan jag får svar så tänkte höra vad era erfarenheter kunde vara :)

Jag blev sjukskriven för det, täta onda sammandragningar som bara lugnade ner sig när jag fick ligga ner och vila en bra stund. Dvs omöjligt att kombinera med mitt jobb. Första veckan hemma drog det igång bara jag bar en för tung tallrik nerför trappen, men nu ska jag snart tillbaka till jobbet igen, får se om det går bra.

Det var solklart stress-relaterat för mig.
 
Varit på ultraljud idag för kontroll av moderkaka, var väl inte precis något upplyftande. Fick dels en garvad gammal bm som inte direkt har det bästa "patientperspektivet" men hon gjorde det hon skulle och konstaterade att moderkakan tycker den trivs förträffligt bra att agera diskpropp dvs total föreliggande placenta praevia. Detta innebär att jag ska kallas på ett ul till!! om två- tre veckor för att göra ett vaginalt ultraljud och då ska de leta efter placenta accreta -vilket jag hade fattat på läkaren att de skulle kollat idag och att sen skulle det inte bli mer ul för vår del. Men icke sa nicke, så dagens ul kändes halvt meningslöst. Bad henne viktuppskatta lillfisan eftersom vågen snarare visar minus än plus denna månaden och rör den sig så gör den det i takt med hur min kropp vätskar på sig -och av sig för här är det elefantben ena dagen och tillbaka till storkben andra dagen.
Min bm ringde mig efteråt då det inte var hon som gjorde ul. Jag kan räkna med mer blödningar, generellt blöder man oftare mellan v30 -bf än innan och jag har ju redan haft 20 blödningsveckor denna grav... Vidare berättade hon att min senaste urinodling givetvis visade på positivt så nu ville de kolla hur mycket besvär jag har, har ju haft 3 uvi denna grav redan så nu är det tal om konstant behandling fram till förlossningen.

Annars har jag varit riktigt dålig i kroppen sista två dygnen och knaprar citodon likt andra knaprar godis.. Vilket var ok för bm. Känns skönt att inte få skäll för det eftersom jag knappt tar mig fram för egen maskin. Så sista tentan på hela utbildningen har nu kommit efter och jag klarar inte skriva 15 sidor text interventionsplan för att lämna in på fredag morgon. Känns otroligt surt och kursansvarig har bemött mig med- synd för dig men du får inte förlängd skrivtid. Trots att jag via min bindvävssjukdom har ett beslut från funktionssamordnaren på universitetet att jag har rätt till det som stödåtgärd. DET om något har tagit min energi, att behöva bråka om en rättighet. Känns otroligt ledsamt faktiskt :(

Annars är väl livet ganska ok :up:, sambon besiktade min bil och snöpligt nog fick de inte loss dragkroken utan det blev en 2a på den annars ua på bilen vilken var en sten från hjärtat som föll. Dottern fick baka havreflarn helt själv och gjorde det med bravur och sönerna har inte ens bråkat idag :love: -plötsligt händer det :)
 
När jag går mycket blir magen lite stel på sidorna, gör inte ont men känns lite obehagligt. Har funderat på om det kan vara sammandragningar, men i så fall innebär de inte några direkta problem för min del just nu i alla fall.

Däremot har jag haft lite matsmältningsproblem och tyvärr tänkte min hjärna så här "Nu är jag bra i magen så nu kan jag sluta med laktulos" fast jag inser nu att jag borde tänkt "Nu är jag bra i magen tack vare laktulos, får fortsätta med den"...
 
Idag har jag varit hos bm igen. Perfekta blodvärden, socker, järn, blocktryck o allt vad det är! Har inte ätit järn sen förra bm besöket för 4v sen och järn fortfarande kalas! Skönt. Hjärtslagen var också bra, likaså sf mått. Det var 24, jag är i v 26. Ni som är längre gångna än mig, vad hade ni för mått i veckan runt 25-26? :) gått upp 5 kg totalt! Dock är nog 2 av dessa från julveckan då det blev massa mat (julbord) inkl pizzabuffe 2 dagar också :o
 
Förresten så hade jag 4 mmol/L på glykostest. Vad har ni? Fastande mage. Äter för mycket sött så trodde jag snarare hade högt..
 
Idag har jag varit hos bm igen. Perfekta blodvärden, socker, järn, blocktryck o allt vad det är! Har inte ätit järn sen förra bm besöket för 4v sen och järn fortfarande kalas! Skönt. Hjärtslagen var också bra, likaså sf mått. Det var 24, jag är i v 26. Ni som är längre gångna än mig, vad hade ni för mått i veckan runt 25-26? :) gått upp 5 kg totalt! Dock är nog 2 av dessa från julveckan då det blev massa mat (julbord) inkl pizzabuffe 2 dagar också :o
Jag hade SF-mått 25 i vecka 26. Enligt min BM så är det som är relevant med SF-mått att se att man följer sin egen kurva och så ska man väl helst hålla sig inom min/max-gränserna för att inte behöva få en massa extra kontroller.
Vet inte hur mycket jag gått upp, men skulle tro att det handlar om ca 5 kg. Även här har jag julmaten och julgodiset att tacka för en del av det.

Förresten så hade jag 4 mmol/L på glykostest. Vad har ni? Fastande mage. Äter för mycket sött så trodde jag snarare hade högt..
Jag hade 4,4 har jag för mig.
 
Förresten så hade jag 4 mmol/L på glykostest. Vad har ni? Fastande mage. Äter för mycket sött så trodde jag snarare hade högt..

Jag ligger på något liknande (testar emellanåt med makens testutrustning). Är man frisk så tar ju kroppen hand om väldigt, väldigt mycket socker på egen hand. Jag är likt dig en sockerråtta och är rätt fascinerad över vad kroppen klarar av.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Gravid - 1år Hejsan blivande höstföräldrar 2014! Jag tänkte att jag kan starta tråden åt er så slipper ni andra jinxa något! Här kan ni som...
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
122 344
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Gravid - 1år Jag väntar nu mitt andra barn och är i v 13, beräknad i mitten på mars. Jag hoppas att det är fler gravida som vill följas åt! Jag...
98 99 100
Svar
1 999
· Visningar
107 405
Senast: Micks
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Artros hos ung hund
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp