Vårföräldrar 2015 #6

Hur fungerar det för henne att somna om ifall bara pappa är med? Låter ju lite isf som att detta är vad jag har att vänta mig ;)

Inatt sov dock sonen fortfarande i sin spjälsäng när jag gick upp i morse :eek: (dvs har sovit hela natten). Nu har jag säkert jinxat det också :D
Vi fick in en fungerande rutin efter att jag sovit på soffan ett tag och hon sov ett par hela nätter till och med, men vaknar oftast för att äta. Gjorde misstaget att amma någon gång (sinnesförvirring pga extrem trötthet) och vips var vi på ruta ett.. Vi har sedan ett par veckor tillbaka börjat jobba båda två så dynamiken har ändrats här hemma vilket innebär både extremt trötta föräldrar och en tjej som har upplevt en del förändring och säkert påverkats av det. Har tagit nya tag och inatt gick det bra, hon sov 22-04.30, sedan tog hon välling liggandes bredvid mig och somnade sedan om. Sov när jag åkte till jobbet 6.30. Fantastiskt :up:.

Vi fick in en fungerande rutin efter att jag sovit på soffan ett tag och hon sov ett par hela nätter till och med, men vaknar oftast för att äta. Gjorde misstaget att amma någon gång (sinnesförvirring pga extrem trötthet) och vips var vi på ruta ett.. Vi har sedan ett par veckor tillbaka börjat jobba båda två så dynamiken har ändrats här hemma vilket innebär både extremt trötta föräldrar och en tjej som har upplevt en del förändring och säkert påverkats av det. Har tagit nya tag och inatt gick det bra, hon sov 22-04.30, sedan tog hon välling liggandes bredvid mig och somnade sedan om. Sov när jag åkte till jobbet 6.30. Fantastiskt :up:.

Är det möjligt att ha henne i eget rum? Det är ju inte alls ovanligt att barn sover mycket bättre på egen hand.

Är det möjligt att ha henne i eget rum? Det är ju inte alls ovanligt att barn sover mycket bättre på egen hand.
Om vi hade ett rum till henne så skulle hon få det, tyvärr bor vi i en trea och hennes halvbror på 13 år har eget rum. Så vi får försöka hitta större.

Idag går båda barnen heldag på dagis :D E var jätteuppspelt när vi parkerade utanför dagis och hade bråttom in. Det var tomt i första rummet man går in i men längre in hittade vi kompisar och personal :) Hon fick en kram och så började hon leka med bilar med ena fröken så jag och J sa hejdå och så gick vi. Såg att hon kollade efter en gång när vi stängde dörren men hon blev inte ledsen. J dundrar in på sin avdelning utan problem så henne behöver man inte fundera på :D

Ska bli spännande och höra i em när maken hämtar dom hur det gått med att äta alla mål + sova middag för E. Hon har ätit lunch och mellanmål där men inte sovit så det blir första gången.

I lördags möblerade vi om sängar åt ungarna. J har en vanlig säng fast mindre modell. Den fick E ta och så flyttade vi upp 90 sängen som vi är gästsäng egentligen till J. E verkar inte komma till ro nere i spjälsängen längre på kvällen. Nästan som hon känner sig ensam. Vi tänkte att en vanlig säng är mer öppen och mysig så vi provar. Så nu har hon sovit två nätter där utan problem :)

• Gilla
Reactions: Lo_
Vad har era för favoritlekar/leksaker nu? Vi har insett att sonen definitivt har vuxit ifrån sitt leksaksutbud. Så kom gärna med tips på favoriter :)

Vad har era för favoritlekar/leksaker nu? Vi har insett att sonen definitivt har vuxit ifrån sitt leksaksutbud. Så kom gärna med tips på favoriter :)

En rätt stor plastbil med dragsnöre, liten tuta och dörrar som går att öppna (och stoppa in allt i) är väldigt poppis just nu. Har insett att vi måste köpa en bobbycar, hon blir som tokig när hon ser en. Väskor är också populära, likaså den lilla plåtservisen hon fått av sin farmor.

Missade lekarna! Allt som involverar vatten, på längden och tvären! Sandlådor och rutchkana gillas också. Att titta på stora maskiner är också roligt, framför allt när förarna vinkar åt henne. :D

Favorit är ju helt klart sandlådan där det grävs flitigt med hink och spade och sölas med vatten :)

Inne så är det blandat men båda leker en del med dockor och vagnar. Vi är inte inne så himla mycket utan det leks mest ute :D Stora traktorer brukar vara populärt både inne och ute. Duplo. Lära gå vagnen och dockvagnarna att lägga massa saker i och köra runt på.

Ett litet kök blir nästa investering för där fastnar hon alltid när hon hittar ett. Annars gillar hon mest vatten och att klättra på saker samt hjälpa till med saker hemma typ plocka ur diskmaskinen, sortera tvätt, laga mat osv.

Diskmaskinen, tvättmaskinen, klossar (bygga torn och prata om vad det är för bilder på klossarna), sandlådor, pinnar & löv, hunden, mjukiselefant i koppel, böcker, pussel är favoriterna här hemma.

Han gillar också sin rutschkana, lektunneln och sin Bobby car med släp (just den har dock varit undanplockad ett tag då han skulle stå upp och åka på den).

Tack för alla tips! Ett Leksakskök ska vi nog köpa, för att "hjälpa till" i köket gillar han verkligen! Duplo borde nog finnas kvar från när jag och mina syskon är små kom jag på idag. Eller det kanske är olämpliga plaster i det?

Idag gjorde L debut på förskolan. Hon ville inte gå hem och maken var väldigt poppis bland de andra barnen. :D Imorgon ska de vara där fem timmar med både mat och vila, ska bli intressant.

Var där ikväll på föräldramöte. Det verkar som en bra förskola. Schyssta lokaler, enorm inhängnad lekyta utomhus och personalen verkar vara av en bra sort. Kommer bli fint det här!

Igår var som sagt E på dagis hela dagen för första gången. Det hade gått superbra! Hon äter som en häst även där och hade sovit utan problem efter lunch :) De var ute när maken hämtade henne och hon var bra trött när dom kom hem. Och hungrig! Ändå hade hon ätit två smörgåsar som mellanmål vid 15 och maken hämtade vid 16.30 :D Vi åt mat och gick ut när vi kom hem. Ungarna var i sandlådan en stund och sen åkte maken och J iväg en sväng så E hjälpte mig fodra hästarna innan jag gick in och gav henne kvällsmat (hon åt en smörgås till) och sen korkade hon direkt jag la henne :love:

Idag är det stängningsdag på dagis så jag ska försöka jobba lite hemma ihop med ungarna. Men än så länge sover dom och hoppas dom gör i i alla fall en timme till.

Det är samma som det är här då. Det låter ju jättekort men uppenbarligen så brukar det ju fungera bra eftersom det är ett så vanligt sätt att skola in :)

Funkar det bra direkt är det ju onödigt att dra ut på det, så jag kan tycka att en kort inskolning är en vettig utgångspunkt. Jag misstänker att maken kommer vara högst överflödig om en dag eller två (förutom som extra lekfarbror för de andra barnen då, förstås). Huvudsaken är väl att det inte är ett mål att ha en kort inskolning, utan att man tar det som det kommer. Jag vet att vissa föräldrar varit där både en och två veckor med sina barn.

Mitt intryck av den där förskolan, den korta stund jag var där, är att de är inte så fasta i regler och "så här ska det vara" utan de tar det lite på volley.

Det är så skönt att läsa om era inskolningar!
Vi börjar skola in om någon månad och det känns bättre och bättre. Dottern känns mer och mer mogen för det och jag tror det blir jättebra. Förskolan verkar också flexibel med inskolning. När jag frågade hur det fungerar med inskolning var svaret "Ja det beror ju på barnet". De har avsatt två veckor tydligen men verkar inte ha några problem med att det blir längre eller kortare tid. Det är ett föräldrakooperativ så att föräldrar hänger runt där är ju inga konstigheter om det skulle ta lite tid. Tänker att inskolningen blir för oss föräldrar också att lära oss hur det går till att jobba föräldratimmar där.

Det enda jag möjligen är orolig för att bacillerna och VAB men det är väl bara att ta.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
8
· Visningar
1 012
Senast: Rosett
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
466
Senast: Rosett
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
3 171
Senast: Nixehen
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 029
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix