Vårföräldrar 2015 #6

Det är så skönt att läsa om era inskolningar!
Vi börjar skola in om någon månad och det känns bättre och bättre. Dottern känns mer och mer mogen för det och jag tror det blir jättebra. Förskolan verkar också flexibel med inskolning. När jag frågade hur det fungerar med inskolning var svaret "Ja det beror ju på barnet". De har avsatt två veckor tydligen men verkar inte ha några problem med att det blir längre eller kortare tid. Det är ett föräldrakooperativ så att föräldrar hänger runt där är ju inga konstigheter om det skulle ta lite tid. Tänker att inskolningen blir för oss föräldrar också att lära oss hur det går till att jobba föräldratimmar där.

Det enda jag möjligen är orolig för att bacillerna och VAB men det är väl bara att ta.

Vi har vårt först i januari så det känns väldigt bra att läsa om andra inskolningar här först :) Det där med sjukdomarna är ju som du skriver något man väl bara får ta. Det är väl ännu värre i januari kan jag tänka mig..

Vi inser också att vi måste börja fundera på hur vi ska göra med arbetstider och hur länge sonens ska gå på dagarna osv. Även om vi båda har flexibla jobb när det gäller arbetstider är det kontorstider och ganska lång pendling för båda. Vi kommer på ett eller annat sätt behöva gå ner i tid men hur man gör det smartast är ju en annan fråga..

Vi har vårt först i januari så det känns väldigt bra att läsa om andra inskolningar här först :) Det där med sjukdomarna är ju som du skriver något man väl bara får ta. Det är väl ännu värre i januari kan jag tänka mig..

Vi inser också att vi måste börja fundera på hur vi ska göra med arbetstider och hur länge sonens ska gå på dagarna osv. Även om vi båda har flexibla jobb när det gäller arbetstider är det kontorstider och ganska lång pendling för båda. Vi kommer på ett eller annat sätt behöva gå ner i tid men hur man gör det smartast är ju en annan fråga..

Jag funderar också mycket på det där med tider. Vill att L ska få gå "ordentligt" på förskolan men helst inte hela dagar heller. Jag studerar så har i teorin helt flexibelt schema, men jag vill gärna studera kontorstid och absolut inte kvällar och helger. Maken jobbar skift på treveckorsrulle. Just nu har jag lagt schemat så att hon går 10.45-16.30 en vecka och de andra två veckorna går hon 08.00-14.15. Lunchen och vilan mitt på dagen tar rätt många timmar bara den, så det blir inte så fasligt många timmar per dag som hon faktiskt är där och leker.

Jag funderar också mycket på det där med tider. Vill att L ska få gå "ordentligt" på förskolan men helst inte hela dagar heller. Jag studerar så har i teorin helt flexibelt schema, men jag vill gärna studera kontorstid och absolut inte kvällar och helger. Maken jobbar skift på treveckorsrulle. Just nu har jag lagt schemat så att hon går 10.45-16.30 en vecka och de andra två veckorna går hon 08.00-14.15. Lunchen och vilan mitt på dagen tar rätt många timmar bara den, så det blir inte så fasligt många timmar per dag som hon faktiskt är där och leker.

Vad skönt att hon kan gå så korta dagar ändå! Kommer bli längre för oss hur vi än vrider och vänder på det. Men vi har iaf lyxen att ha farmor och farfar som bor på krypavstånd från både oss och dagis, och som redan tjatar om att få hämta :D

Vad skönt att hon kan gå så korta dagar ändå! Kommer bli längre för oss hur vi än vrider och vänder på det. Men vi har iaf lyxen att ha farmor och farfar som bor på krypavstånd från både oss och dagis, och som redan tjatar om att få hämta :D

Ja, det känns bra. :) Makens jobb har sina fördelar. :D Fint farmor och farfar! Vi har också bra såna. :love:

Våra kommer gå som bas 7.30 till 16.30 men vissa torsdagar kommer dom vara hemma med farmor och jag kommer nog försöka sluta tidigare på fredagar då jag har möjlighet att styra över min arbetstid själv :)

Vi ska prova att gå ner på 80% bägge två i början, jag hoppas att vi ska få tid både för dottern och för varandra. Sen får vi väl se. Upptäcker vi att det suger så kanske vi ändrar oss. Vi har också en del pendling så det känns skönt att inte börja så långa dagar i alla fall.

Våra kommer gå som bas 7.30 till 16.30 men vissa torsdagar kommer dom vara hemma med farmor och jag kommer nog försöka sluta tidigare på fredagar då jag har möjlighet att styra över min arbetstid själv :)
Alltså jag har haft sån ångest över dagis så jag blir galen. Ändå är det ett år fram i tiden. Just för tiderna det kommer bli.
Så det är lite skönt att se fler med tider liknande våra. :)

Vi har oflexibla arbetstider (dagtid) men rätt kort pendlingsavstånd, nära till dagis och en dag i veckan blir halvdagar.
Efter peppdiskussioner med vänner i samma sits känns det numera bra, det kommer bli bra för oss.

Ångesten kommer från typ debattinlägg där man är dålig förälder som inte borde skaffat barn om man måste lämna heldag(ar) på dagis :(

Alltså jag har haft sån ångest över dagis så jag blir galen. Ändå är det ett år fram i tiden. Just för tiderna det kommer bli.

Vi har oflexibla arbetstider (dagtid) men rätt kort pendlingsavstånd, nära till dagis och en dag i veckan blir halvdagar.
Efter peppdiskussioner med vänner i samma sits känns det numera bra, det kommer bli bra för oss.

Ångesten kommer från typ debattinlägg där man är dålig förälder som inte borde skaffat barn om man måste lämna heldag(ar) på dagis :(

Sånt där ska man inte läsa. Men jag förstår vad du menar.
J har ju gått på dagis sen hon var 15 månader och hon älskar det! Har inte dåligt samvete för att lämna dom de tiderna. Vi umgås all annan ledig tid under veckan och barnen tycker det är kul att få kompisar och lär sig massa saker på dagis. Dom leker för att lära och det finns en "läroplan" så man lämnar inte ner dom på förvaring bara :p J tycker det är kul att komma hem och få berätta om sin dag och vad dom gjort och vad kompisar säger och gör :)

Och förresten så gör vi antagligen massa saker som förståsigpåare anser göra oss till dåliga föräldrar :p Tror nog det kommer gå bra för våra barn ändå ;)

Sånt där ska man inte läsa. Men jag förstår vad du menar.
J har ju gått på dagis sen hon var 15 månader och hon älskar det! Har inte dåligt samvete för att lämna dom de tiderna. Vi umgås all annan ledig tid under veckan och barnen tycker det är kul att få kompisar och lär sig massa saker på dagis. Dom leker för att lära och det finns en "läroplan" så man lämnar inte ner dom på förvaring bara :p J tycker det är kul att komma hem och få berätta om sin dag och vad dom gjort och vad kompisar säger och gör :)

Och förresten så gör vi antagligen massa saker som förståsigpåare anser göra oss till dåliga föräldrar :p Tror nog det kommer gå bra för våra barn ändå ;)
Nä jag vet ju det egentligen :cool:
Hm..kanske kan släppa det där lite.. :angel:

Appråpå dagis kommer våra gå typ 10:30-16:00 så det är Skönt :) maken jobbar kontorstider och jag börjar vid 11 och kommer jobba 75% bara då Jag har 7 mil till jobbet, i Stockholmstrafik så tar det tid! :(

Nä jag vet ju det egentligen :cool:
Hm..kanske kan släppa det där lite.. :angel:

Det tycker jag :)
Man gör alltid så gott man kan för att få ihop livet och att livet ska vara så bra det går, framförallt för barnen. Går dom på ett bra dagis där dom har roligt och får massa kompisar och man själv umgås med dom utanför arbetstid så får dom det bra både där och hemma.

Dags för dagis idag igen!
Jag har vart ute på en liten promenad med hunden och maken har åkt till jobbet. Jag ska göra mig själv iordning nu innan jag väcker och klär barnen :) Väldigt skönt att dom får frukost på dagis tycker jag :D

Idag åker vi hem från en vecka på Gran Canaria. På flygresan hit (5,45 h) Så var storbebis (hon kallas så haha) såå himla vild. Inte ledsen eller arg eller så utan bara enormt med energi. Hon däckade sista 2 timmarna i min famn. Sånt gör hon aldrig nånsin hemma! Hon har badat i poolen ungefär 8h per dag och tack vare hennes superbra simringar har hon varit i utan att nån hållt i henne. Flyter som en kork. Tar sig fram i vattnet själv osv, typ hundsim. Så hon har blivit jätteduktig. :-)
14102818_10153893492738333_7822515766924125256_o.jpg

Idag åker vi hem från en vecka på Gran Canaria. På flygresan hit (5,45 h) Så var storbebis (hon kallas så haha) såå himla vild. Inte ledsen eller arg eller så utan bara enormt med energi. Hon däckade sista 2 timmarna i min famn. Sånt gör hon aldrig nånsin hemma! Hon har badat i poolen ungefär 8h per dag och tack vare hennes superbra simringar har hon varit i utan att nån hållt i henne. Flyter som en kork. Tar sig fram i vattnet själv osv, typ hundsim. Så hon har blivit jätteduktig. :-)
14102818_10153893492738333_7822515766924125256_o.jpg
Vad härligt! Skönt stt det verkat gått bra med flyget trots massa energi :)
Sööt unge!

E blev ledsen när jag och J skulle lämna henne idag. Först jätteglad att se alla kompisar och leksaker men sen när hon insåg att vi inte skulle stanna med henne så blev hon ledsen. Men vi kramades igen och så tog ena fröken upp henne och tröstade så vi sa hejdå. Jag ringde när jag kom till jobbet för att kolla läget och det hade gått snabbt över bara hon fått sin napp och snuttekatt :) Jag var inge orolig men det är ändå skönt att få kolla läget. När jag ringde satt hon vid bordet och var jätteglad och väntade på frukost :love:
Det är ju en stor omställning såhär i början. Hon behöver få bygga en relation till sina fröknar nu och lära sig att dom också ger bra tröst och stöd. Det tar ju självklart lite tid så jag hade räknat med lite gråt några dagar.
När J skolades in som 15 månaders liten fis så var hon också ledsen första veckan men efter det så har det aldrig varit några problem :)

Jag blir GALEN på såna där debattinlägg. Jag var alltid det barnet som blev hämtad sist på dagis på min tid och jag tänker jobba för att min dotter inte ska bli det men jag har ett jobb, min sambo har ett jobb och vi planerar att fortsätta ha det. Och jag VÄGRAR att ha dåligt samvete för det.

Debatten borde inte utgå från "Dåliga föräldrar lämnar sina barn på stökiga dagis" utan den borde handla om vad kommuner och andra aktörer ska göra för att förskolorna ska bli mindre stökiga. Om inte folk som tänker lämna sina barn på förskola ska skaffa barn, då kommer det födas jävligt få barn i Sverige.

Du är inte en dålig förälder för att du lämnar ditt barn på dagis medan du jobbar. Jag tror stenhårt att du blir en bättre förälder när ni ses. Tycker inte heller att det låter som du planerar några jättelånga dagar för ditt barn.

Jag brukar besvara kommentarer som "Man skaffar väl inte barn för att lämna bort dem?" med "Jag har inte heller skaffat ett jobb för att vara hemma".

Jag vill ju såklart vara med barnen så många timmar det bara går men en måste ju jobba också.,
sen är vårt dagis rätt litet på runt trettio barn. Ute på landet med naturen på knuten. Har inte hälsat på men kan inte tänka mig att det är superstökigt där.

Nä jag tror det blir bra. Iallafall är det ju ett år kvar och mycket lan ju hänt till dess :)

Vi har varit 5 dagar i sthlm hos barnens farfar och bonusfarmor. Hunnit med Junibacken, Aquarium vattenmuseum och Skansen. Skansen och alla djur var helt klart favoriten. Var första gången vi semestrade och hittade på så mycket saker sedan A blev blöjfri dagtid plus att dom bor i ett jättehus så jag var rätt osäker innan på hur det skulle funka men har gått superbra och inga olyckor :up: A har badat massa i poolen också och älskar det och hoppar gärna från kanten ner i famnen :D hon hade iofs förmodligen lika gärna hoppat även utan famn som fångar, tur poolen går att stänga ordentligt! Idag såg vi att två tänder till kommit uppe, dom första kindtänderna tror jag det är, gick ju bevisligen till synes smärtfritt eftersom vi helt missat att dom var på gång.

Vi kommer vänta med dagis, har mycket föräldradagar kvar och vi har flexibla jobb men jag inser att jag kommer behöva anstränga mig för att roa oss på dagarna. Ju mer höst det blir så kan hon ju liksom inte roa sig med vattenlekar i trädgården som funkat hittills. Öppna förskolan ska vi börja nyttja mer, simhallen nån gång i veckan kanske... någon som har bra förslag för oss som bor i en stad? Har ju inte varit med i några föräldragrupper och dom jag känner som varit föräldralediga samtidigt har börjat jobba igen...

Idag hade L sovit betydligt bättre efter lunch (en halvtimme igår, en timme och tio minuter idag). När hon vaknade hade hon bara satt igång och börjat leka, pedagogerna sa till maken en kvart senare att "Ja just ja, L är vaken!". :D

Vi har varit 5 dagar i sthlm hos barnens farfar och bonusfarmor. Hunnit med Junibacken, Aquarium vattenmuseum och Skansen. Skansen och alla djur var helt klart favoriten. Var första gången vi semestrade och hittade på så mycket saker sedan A blev blöjfri dagtid plus att dom bor i ett jättehus så jag var rätt osäker innan på hur det skulle funka men har gått superbra och inga olyckor :up: A har badat massa i poolen också och älskar det och hoppar gärna från kanten ner i famnen :D hon hade iofs förmodligen lika gärna hoppat även utan famn som fångar, tur poolen går att stänga ordentligt! Idag såg vi att två tänder till kommit uppe, dom första kindtänderna tror jag det är, gick ju bevisligen till synes smärtfritt eftersom vi helt missat att dom var på gång.

Vi kommer vänta med dagis, har mycket föräldradagar kvar och vi har flexibla jobb men jag inser att jag kommer behöva anstränga mig för att roa oss på dagarna. Ju mer höst det blir så kan hon ju liksom inte roa sig med vattenlekar i trädgården som funkat hittills. Öppna förskolan ska vi börja nyttja mer, simhallen nån gång i veckan kanske... någon som har bra förslag för oss som bor i en stad? Har ju inte varit med i några föräldragrupper och dom jag känner som varit föräldralediga samtidigt har börjat jobba igen...

Vi tänkte ta en semestertripp till Stockholm nästa år och gå på bland annat Junibacken :) Tänkte sova på hotell den här gången och se lite mer av stan. Sist var vi bara till Skansen och så sov vi hos makens släkt i Norrtälje. Nästa år är ju båda barnen större så det blir lite lättare och roligare för båda att hitta på fler saker :)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
8
· Visningar
1 012
Senast: Rosett
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
466
Senast: Rosett
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
3 171
Senast: Nixehen
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 029
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar