Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på maten men bett om det, maten är dock slagen på gamla ängar dvs inga insådda vallar och en ren gissning är att det är rätt näringsfattigt. Bedömer henne till en 7:a på niogradiga skalan dvs precis över normalhullsgränsen, inte smällfet. Hon är 150 cm i dagsläget och beräknas bli ca 155-160 dvs liten storhäst. Under det dryga året jag ägt henne har ju oron över att hon blivit lite tjock dykt upp - vill inte att hon ska få problem med överviktsrelaterade sjukdomar i framtiden samt onödigt slitage på leder. Hon har en vuxen helsyster som är smällfet på dom bilder jag sett så utgår från att jag har det att vänta när hon slutar växa om hon får fri tillgång - men man kan ju aldrig vara säker då det är olika individer. Samtidigt är det otroligt viktigt att hon får tuggtid annars lär ju oron bestå av risk för magsår istället.
Jag har därför utforskat olika alternativ:
1. Stå kvar på nuvarande lösdrift och acceptera att hon är lite rund, försöka motionera henne så gott det går i hennes ålder.
2. Flytta till en lösdrift där det är fri tillgång på hösilage dagtid men nattetid endast foderhalm (vet inte om dom hinner proppa i sig det dom vill under dagen iallafall kanske och att det inte gör så stor skillnad?)
3. Flytta till en lösdrift där fordring sker var 5:e timme dygnet runt med timers. Där skulle hon isåfall gå med ponny med fånghistorik som äter ca 5 kg torrhö om dagen (dvs hennes giva måste vara i paritet till ponnyns med hänsyn till att unghästen eventuellt äter snabbare). Det hon inte kan få samtidigt som ponnyn ges separat när ponnyn är ute ur hagen, för att min häst ska komma upp i rätt minimum TS per dygn.
4. Flytta till en lösdrift där utfodring sker var 4:e timme dygnet runt men dagsgivan är ca 10 kg torrhö dvs inte fri tillgång men ändå relativt mycket för hennes del - vet dock inte var hennes ”tjockisgräns” går eftersom hon idag kan proppa i sig bäst hon vill på fri tillgång, vet inte hur mycket hon äter på ett dygn.
Hur hade du gjort om det var din häst?