Vårföräldrar 2015 #6

Tror det är vid 4 månader som de inte behöver mat längre nattetid - för viktens skull.
Men sen uppfyller vällingen/amningen fler behov - sutta, närhet, trygghet ect. Hur länge det behövs är olika. Stora sonen åt välling 1 gång/natt tills han var 2.5 år. :)
Skönt att höra att det finns fler som äter när de är lite äldre. Vår tjej har inte gått upp så mycket i vikt så det känns fel att inte ge henne mat när hon vill ha, men samtidigt kanske hon äter mer dagtid om hon börjar sova hela nätter ( vilket hon gör ibland, men i regel äter hon nån gång mellan 02-05).

Låter ungefär som vi då. Han får en flaska som är 240 ml men brukar ofta lämna ca 1 dl. Har funderat på om vi ger honom orimligt mycket därav frågan :)

Gossen äter ersättning 240 ml på kvällen. 20.00ish.
Han äter en timme innan läggdags och ibland äter han inte hela på en gång utan leker däremellan.
Då har han ätit något vid 18-19.

om nattamat så åt syrrans ena barn en flaska välling på natten tills han var tre ungefär. Syskonet slutade tidigt.
:)

Med tanke på nattmat och välling. Ni som ger välling på kvällen, hur mycket äter de då?

När E åt välling till kvällen så brukade vi göra en flaska på 150 ml och hon ibland allt ibland hälften. Då har hon fått annan kvällsmat innan.
Nu har hon inte ätit välling på snart två veckor :up:

Inatt vaknade hon vid 01 och jag testade uttråkningsmetoden och låg själv i halvsovande tillstånd... Hon var inte nöjd, tömde mobilen på bankkort, skrek ibland, hojtade "där, där" pekandes mot soffan (det är där vi ammar numer vilket inte riktigt fått det resultat jag ville...), men somnade till slut. Oklart hur länge hon höll på. Vaknade för dagen kl 05 och tömde en flaska välling helt. Ska ställa en mugg vatten vid sängen inatt och se om hon nöjer sig med det.

Inatt vaknade hon vid 01 och jag testade uttråkningsmetoden och låg själv i halvsovande tillstånd... Hon var inte nöjd, tömde mobilen på bankkort, skrek ibland, hojtade "där, där" pekandes mot soffan (det är där vi ammar numer vilket inte riktigt fått det resultat jag ville...), men somnade till slut. Oklart hur länge hon höll på. Vaknade för dagen kl 05 och tömde en flaska välling helt. Ska ställa en mugg vatten vid sängen inatt och se om hon nöjer sig med det.

Hur fungerar det för henne att somna om ifall bara pappa är med? Låter ju lite isf som att detta är vad jag har att vänta mig ;)

Inatt sov dock sonen fortfarande i sin spjälsäng när jag gick upp i morse :eek: (dvs har sovit hela natten). Nu har jag säkert jinxat det också :D

A har aldrig ätit välling, gröt och sånt men ibland när det händer mycket utvecklingsmässigt är hon hungrig på natten och då brukar vi ha en banan bredvid sängen. Hon är också relativt ofta törstig på natten och vill ha vatten men då äter hon ju å andra sidan gärna korv, halloumi, vanlig ost, smörgås osv precis innan hon ska sova. Brukar kunna få henne att dricka en flaska mjölk på kvällen, då vaknar hon inte törstig. Sen vi laddade på med mer mat på kvällen sover hon oftare hela nätter.

Smyger in från sommartråden-15... Ni som säger "hen slutade äta på natten vid den och den åldern" Har barnen slutat självmant då eller har ni provat och det har fungerat eller har ni behövt jobba för det? Dottern på 13 månader både ammar och dricker välling på natten och det vore skönt att slippa :p

Smyger in från sommartråden-15... Ni som säger "hen slutade äta på natten vid den och den åldern" Har barnen slutat självmant då eller har ni provat och det har fungerat eller har ni behövt jobba för det? Dottern på 13 månader både ammar och dricker välling på natten och det vore skönt att slippa :p
Vi slutade ge henne välling vid 4 månader. Bytte ut mot vatten ett par ggr bara o sen ville hon inte ha, eller ja, accepterade de väl.

Jag slutade nattamma för ett par veckor sedan på mitt initiativ (sonen är 16 månader). Det blev väldigt uppenbart att sonen ville amma på natten enbart för mysandets skull och det gjorde att vi båda sov sämre. Han får välling innan han somnar på kvällen.

L slutade självmant.

E har som sagt aldrig ätit å natten ens som nyfödd.
J åt välling på natten tills hon var ca 1 år. Då slutade vi helt enkelt ge henne för det var bara en ovana att ge henne när hon ville komma över till vår säng. Hon låg och väntade en stund innan hon somnade om men sen brydde hon sig inte mer.

Inskolningen har gått bra den här veckan!
Igår var hon lite ledsen när maken lämnade henne men det gick snabbt över. Idag var hon själv hela tiden och åt även lunch där. Inte ledsen när han gick och sen hade allt gått jättebra :)
På måndag är det skarpt läge med det vanliga schemat och jag ska lämna båda två på morgonen :D Det är stängningsdag på tisdag så det blir mjukstart :)

Jag slutade nattamma för ett par veckor sedan på mitt initiativ (sonen är 16 månader). Det blev väldigt uppenbart att sonen ville amma på natten enbart för mysandets skull och det gjorde att vi båda sov sämre. Han får välling innan han somnar på kvällen.
Vi slutade nattamma i juni men gjorde misstaget att börja ge välling istället :crazy: Så nu är vi fast i det istället, får hon inte den så vill hon amma och det blir jobbigare så då får hon vällingen... Ingen fara än tänker jag, men jag skulle inte tacka nej om hon slutade självmant ;)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
8
· Visningar
1 012
Senast: Rosett
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
466
Senast: Rosett
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
3 171
Senast: Nixehen
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 029
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar