Vårföräldrar 2015 #6

Efter några varma dagar vid stranden där endast mitt barn var nakenfis (men insmord med solskydd 50), undrar jag om det är uteslutet att bada utan UV-dräkt?
Jag köpte en dräkt men mer för att ha typ hemmavid, mer att ha som ett vanligt plagg. Han lär få vara nakenfis när det är dags för stranden.

Sambon frågade förövrigt om barn inte kan bada utan dessa dräkter längre :p

På tal om somna om på morgonen..
Sonen har aldrig vaknat såpass att jag behövt fundera på det, utan antingen har han sovit tills vi kan gå upp 7-10:cool:
Eller vaknat så tidigt att somna om inte är nåt problem.

Men idag var det dags :p 6.30 behövde lillebror byta blöja, storebror vaknar och vaknar till rejält. Behöver amma, sonen leker i sängen. Jag är så trött så ögonen står i kors.. Hur ska jag o r k a gå upp redan! :o
Provar att lägga sonen tätt tätt intill under mitt täcke, närhet och kramar brukar funka om han är lite trött. Vaknar efter en timme :D:up:

Hur det funkar nästa gång är en annan femma :angel:

E får bada med det om det är mitt på dagen, tycker bättre om att använda det är att smörja på solskydd. Tycker det är ett bra plagg att ha som skyddar mot solen.

Men när den blir blöt så får han vara nakenfis :D

Tack för svar alla:). Är uppvuxen i skärgården och van att mina småsystrar varit nakna typ juni-aug ;). För mig är det sommar att springa naken i solen och i vattnet. Sambon har fått en föreläsning om UV-dräkt av sin syrra och vi ska visst få ärva en så den kanske hon kan ha när solen står som högst då. Träffade en gammal kompis och hennes barn vid havet igår och det märktes att hon tyckte jag borde klä på L, därav mina funderingar.

På tal om somna om på morgonen..
Sonen har aldrig vaknat såpass att jag behövt fundera på det, utan antingen har han sovit tills vi kan gå upp 7-10:cool:
Eller vaknat så tidigt att somna om inte är nåt problem.

Men idag var det dags :p 6.30 behövde lillebror byta blöja, storebror vaknar och vaknar till rejält. Behöver amma, sonen leker i sängen. Jag är så trött så ögonen står i kors.. Hur ska jag o r k a gå upp redan! :o
Provar att lägga sonen tätt tätt intill under mitt täcke, närhet och kramar brukar funka om han är lite trött. Vaknar efter en timme :D:up:

Hur det funkar nästa gång är en annan femma :angel:
Och här har vi som det verkar gått in i semesterläge och L sov till 7.45 imorse :bump:. Jag vaknade först, helt otroligt. Då har vi ammat en del från 05 och framåt- men ändå!

Och den där lille rackaren, den får jag väcka vid nio när vi ska gå ner och storebror vill ha frukost :D
(Stora sonen mornar sej gärna nån halvtimme innan han är igång, lik mamma :angel:)

Tröttmössor :love:

När man själv får komponera sin outfit. :D

13581900_759173730890976_5454796806990235082_o.jpg

Vi vill också undvika solkräm så har uv-dräkt på stranden, och kläder ute när solen är som starkast. Har köpt fysikalisk solskyddskräm som vi använder ibland. Jag har jätteljus hy och bränner mig jättelätt så vill se vad sonen är för typ också. Förhoppningsvis har han ärvt sin pappas gener där.

Först brukar jag amma ett tag för att få ligga kvar en stund... Sedan får hon leka i vår säng tills vi orkar gå upp ;). Hon vill vara med oss så det är mest att man måste parera så hon inte gör en kullerbytta ner på golvet etc. I regel är katterna också i sängen så hon kan prata med dem. Försöker aldrig söva om henne, det är ett omöjligt uppdrag. Hon vaknar i regel 6-6.30 men det kan vara kl 05 också:cautious:. Man får mycket dag att umgås på :D!

Här sover sonen oftast till 7, och då går vi upp. Men ibland vaknar han tidigare än så. Jag ammar fortfarande och är han lite trött så kan han somna om av det. Men är han pigg och vill gå upp så är det kört. Det är ju hopplöst nu när det är så ljust. Men som sagt, han sover ju till 7 så vi kan inte klaga för mycket. ;)

På gott och ont har jag ju slutat amma så jag har inte det att locka med för att hon ska ligga still ;)
Hon är inte speciellt hungrig när hon vaknar så en flaska välling brukar inte heller locka.
Går tyvärr inte att söva om henne heller när hon bestämt sig för att vara vaken, och oftast måste vi som sagt byta en blöja också och det blir hon tydligen väldigt pigg av!

Vi brukar låta henne vara i vår säng men det som händer är ju att vi agerar klätterställning och i morse skallade hon mig i pannan klockan 5.40 tex ... Det gjorde ganska ont på oss båda två.
Jag upplever ju också att hon skulle må bättre av att sova lite till men jag antar att det inte är så mycket att göra. Jag bävar redan inför omställningen till vintertid i höst, att gå upp klockan 4 känns inte som något jag ser fram emot.

Angående UV-kläder så använder vi det. Inte egentligen därför att jag är så orolig för att solkräm skulle vara farligt, det är solen jag är rädd för och jag tror att kläder skyddar mycket bättre än kräm. Den här debattartikeln, och övriga i serien, var intressant tycker jag http://www.svd.se/myndighet-vi-rekommenderar-solkram-som-komplement
Kontentan är ungefär att vi kanske har börjat lita för mycket på solkräm och bör se över våra vanor till att bli bättre på att skydda oss. Strålsäkerhetsmyndigheten har ganska bra information också. http://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/start/Sol-och-solarier/njut-av-solen/Solrad-for-barn/

Med detta sagt vill jag självklart att mitt barn ska få känna känslan av att springa naken på stranden och bada utan kläder - men hon får göra det på eftermiddagen och kortare stunder :)

Angående UV-kläder så använder vi det. Inte egentligen därför att jag är så orolig för att solkräm skulle vara farligt, det är solen jag är rädd för och jag tror att kläder skyddar mycket bättre än kräm. Den här debattartikeln, och övriga i serien, var intressant tycker jag http://www.svd.se/myndighet-vi-rekommenderar-solkram-som-komplement
Kontentan är ungefär att vi kanske har börjat lita för mycket på solkräm och bör se över våra vanor till att bli bättre på att skydda oss. Strålsäkerhetsmyndigheten har ganska bra information också. http://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/start/Sol-och-solarier/njut-av-solen/Solrad-for-barn/

Med detta sagt vill jag självklart att mitt barn ska få känna känslan av att springa naken på stranden och bada utan kläder - men hon får göra det på eftermiddagen och kortare stunder :)

Vi är aldrig heldagar vid någon strand ändå. Det är vi alldeles för rastlösa för och folkskygga :D

Ungefär som oss, rastlösa själar som absolut inte har ro att ligga på stranden mer än ett par tinmar. Max :grin:

Max ja! Vi åker oftast till mina föräldrar för dom har egen badplats precis nedanför gräsmattan. Men vi blir så rastlösa så det blir lek, bad och kaffe och sen åker vi hem :D Vi har en rätt stor pool till barnen där dom kan vara om dom vill när vi är hemma.

Efter några varma dagar vid stranden där endast mitt barn var nakenfis (men insmord med solskydd 50), undrar jag om det är uteslutet att bada utan UV-dräkt?

A brukar få ha uv - dräkten på i solen för jag tänker att det är bra och smidigt, blir mindre att smörja. Men när hon väl blivit blöt så vill hon ha av den så den används mer på land än i vatten. Hon badar alltså således en hel del nakenfis. Kan erkänna att ibland när vi är iväg så kan jag både ha missat heltäckande kläder och smörj trots fint väder - mommy of the year :down:O_o tacksam för barnens colombianska gener, ingen av dom har nånsin bränt sig.

Förresten så har vi nog slutat amma nu, inte ammat på 3 dagar och dom två gångerna hon velat amma (1 morgon och 1 kväll) så har det räckt att jag skakat på huvudet så har hon släppt det direkt så känns inte som det är viktigt alls för henne längre... känns jätteskönt och lite sorgligt. Skönt att det hände av sig självt dock och känns som det var på hennes initiativ.

Är inte avundsjuk :D;) Tror du båda hamnar på samma avdelning? Gör dom inte det är det ju riktigt jobbigt om dom ska skolas in samma veckor :p
Det kommer dom göra, vi bor lite så till så att säga :angel:
Har iofs faktisk två dagis att välja på men det andra får inte ;) bli aktuellt då det ligger flera mil åt fel håll. Det skulle praktiskt inte fungera alls med våra jobb. Det första ligger typ granne :p och har bara en avdelning:laugh:.

Livetpålandet? :D

Det kommer dom göra, vi bor lite så till så att säga :angel:
Har iofs faktisk två dagis att välja på men det andra får inte ;) bli aktuellt då det ligger flera mil åt fel håll. Det skulle praktiskt inte fungera alls med våra jobb. Det första ligger typ granne :p och har bara en avdelning:laugh:.

Livetpålandet? :D

Vi bor också landet och här finns bara ett dagis om man inte vill ha ungarna i stan, och det vill vi verkligen inte :D Men vårt enda dagis har 7 avdelningar från och med hösten uppdelade på olika åldrar. Tror det är närmare 100 barn som går där så det är fullsmockat ;)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
8
· Visningar
1 019
Senast: Rosett
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
466
Senast: Rosett
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
3 373
Senast: Nixehen
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 029
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar