Vårföräldrar 2015 #6

Senaste veckan har vi gått från att gilla att läsa till att ääälska att läsa! Han kommer med böcker och ska sitta i knät när vi läser. Snittar nog på en 20-25 gånger om dagen. Mamman och pappan börjar tycka det är dags för nya böcker :p

Har hittat en till tand på väg upp också. Så det är antingen läsning, dreggel eller gnäll som gäller här ;)

Jag försöker läsa med L, men hon har inte riktigt tid. :angel: Här spelas det mycket musik, helst dansandes med pappa. Hon sträcker upp armarna mot honom, lägger armen om hans hals och tar ett bestämt grepp om hans tumme med andra handen. :love: Jag duger inte till att dansa med på samma sätt, men jag ska gärna dansa bredvid.

I övrigt är det mycket motorik och rollekar som gäller just nu. Kasta och sparka på bollar, klättra på allt, åka rutchkana, lista ut hur saker som påsklämmor och nycklar funkar, gå runt och prata i telefon, bjuda på kaffe i sin lilla kattservis, metodiskt krama och pussa alla dockor och mjukisdjur, m.m. Och trappor, finns det nåt bättre än trappor!? Vi bor ett par våningar upp och de 32 trappstegen upp klipper hon utan att blinka.

Det händer verkligen så mycket precis hela tiden! Det är ju hur kul som helst! :D

Jag tycker också att det blev lugnare (och gladare) när han lärde sig att gå. Han har tagit det väldigt lugnt, men efter att han lärde sig att gå så kröp han i stort sett inget alls mer. Nu (snart tre månader senare) springer han, klättrar och kan stampa och hoppa (fast hoppen är än så länge mest böj på knäna). Trappor är jätteroliga!

Till min glädje älskar även H att läsa och nu kan vi stundtals sitta och läsa varsin bok, han "läser" glatt ur sin bok och jag läser min :D

Måste fråga, vad gör ni om era barn vaknar alldeles för tidigt på morgnarna? Om dottern sover till klockan 6 har vi haft sovmorgon.... Det är också svårt att låta henne roa sig själv på morgonen, min känsla är att hon egentligen är för trött.

Jag misstänker att hon är i någon rytm där hon är kissnödig vid 5 men hon skulle må så mycket bättre av att sova lite till.

Måste fråga, vad gör ni om era barn vaknar alldeles för tidigt på morgnarna? Om dottern sover till klockan 6 har vi haft sovmorgon.... Det är också svårt att låta henne roa sig själv på morgonen, min känsla är att hon egentligen är för trött.

Jag misstänker att hon är i någon rytm där hon är kissnödig vid 5 men hon skulle må så mycket bättre av att sova lite till.
Först brukar jag amma ett tag för att få ligga kvar en stund... Sedan får hon leka i vår säng tills vi orkar gå upp ;). Hon vill vara med oss så det är mest att man måste parera så hon inte gör en kullerbytta ner på golvet etc. I regel är katterna också i sängen så hon kan prata med dem. Försöker aldrig söva om henne, det är ett omöjligt uppdrag. Hon vaknar i regel 6-6.30 men det kan vara kl 05 också:cautious:. Man får mycket dag att umgås på :D!

Idag ska vi hälsa på Es blivande dagisavdelning :)

J blir flyttad till en annan avdelning, vi som hade hoppats på att ha dom ingångarna bredvid varann :D Nu får vi gå tvärsöver hela skolgården.

Här sover sonen oftast till 7, och då går vi upp. Men ibland vaknar han tidigare än så. Jag ammar fortfarande och är han lite trött så kan han somna om av det. Men är han pigg och vill gå upp så är det kört. Det är ju hopplöst nu när det är så ljust. Men som sagt, han sover ju till 7 så vi kan inte klaga för mycket. ;)

1,5 månad kvar tills vi har två dagisbarn. En ny period i livet närmar sig :) Inskolningen är två veckor med 2 h per dag. J kommer få vara på sin avdelningen samma tider den veckan så maken slipper åka flera ggr.

Det är fem barn som ska skolas in i augusti på Es avdelning. Jag kommer nog vara med de två första dagarna eller så, sen får maken sköta resten. Så gjorde vi när J skulle skolas in också :) När inskolningen är klar och det riktiga schemat börjar så blir det jag som lämnar och maken som hämtar. Jag kommer säkert hämta ibland också då jag kan vara flexibel med mina arbetstider.

Är E den enda i tråden som börjar dagis efter sommaren? :)

1,5 månad kvar tills vi har två dagisbarn. En ny period i livet närmar sig :) Inskolningen är två veckor med 2 h per dag. J kommer få vara på sin avdelningen samma tider den veckan så maken slipper åka flera ggr.

Det är fem barn som ska skolas in i augusti på Es avdelning. Jag kommer nog vara med de två första dagarna eller så, sen får maken sköta resten. Så gjorde vi när J skulle skolas in också :) När inskolningen är klar och det riktiga schemat börjar så blir det jag som lämnar och maken som hämtar. Jag kommer säkert hämta ibland också då jag kan vara flexibel med mina arbetstider.

Är E den enda i tråden som börjar dagis efter sommaren? :)

L börjar i slutet av augusti. :) De kör med flexibel inskolning, kort inskolning som grund men förlängs om barnet har behov av det.

L börjar i slutet av augusti. :) De kör med flexibel inskolning, kort inskolning som grund men förlängs om barnet har behov av det.

Grunden här är två veckor med två timmar per dag. Sen får man se hur barnet reagerar och när det är dags att utöka och prova äta lunch, vila mm :) E sket fullständigt i att vi var där och hade inte brytt sig om vi hade gått ut :p

Grunden här är två veckor med två timmar per dag. Sen får man se hur barnet reagerar och när det är dags att utöka och prova äta lunch, vila mm :) E sket fullständigt i att vi var där och hade inte brytt sig om vi hade gått ut :p

Jag misstänker att L kommer vara ungefär likadan. Hon kommer kolla efter oss ett par gånger i början och sen lär det bli "Yippie ki-yey!!". :D

Vi har potta, vatten och banan vid sängen. Så fort hon vaknar och inte verkar kunna somna om så frågar jag om hon är hungrig/törstig eller vill kissa, ibland behövs allt. Sen somnar hon alltid om igen och sover till sin vanliga vakna - tid.

Efter några varma dagar vid stranden där endast mitt barn var nakenfis (men insmord med solskydd 50), undrar jag om det är uteslutet att bada utan UV-dräkt?

Efter några varma dagar vid stranden där endast mitt barn var nakenfis (men insmord med solskydd 50), undrar jag om det är uteslutet att bada utan UV-dräkt?

Våra barn har aldrig hft en UV-dräkt och vi skulle nog inte ta på dom det om inte vi skulle utomlands på solsemester.
Vi smörjer supernoga och ser till så de inte är i solen non stop hela dagen och att i alla fall E har en solhatt på sig.

Låt henne bada nakenfis du :)

• Gilla
Reactions: Lo_

Använder UV-dräkt när solen är som värst för det känns bättre. Då slipper jag smörja in barnen allt för mycket med solskydd = vill helst slippa det. Men övrig tid på dygnet får de vara nakenfisar.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
8
· Visningar
1 019
Senast: Rosett
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
466
Senast: Rosett
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
3 373
Senast: Nixehen
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 029
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar