Vårföräldrar 2015 #6

Haha precis :D

Egentligen är inte läggningarna i sig nåt problem. De går oftast snabbt även om han inte somnar själv. Det jobbiga är mer att när han vaknar om natten (vilket han gör) är det baaara mamma som gäller.

Det har inte alltid varit så så vi hoppas att det är någon fas som går över snart. Annars får vi väl lägga upp någon plan när det är semester och alla är lediga :)

Vaknar han alltid om nätterna eller går det i perioder? L gör det ibland, men hon bryr sig inte om vem som tar henne utan bara hon får komma över i vår säng är hon nöjd.

Har ni någon idé på en plan? Ska du helt enkelt inte vara tillgänglig under några nätter och se om pappa börjar duga då? Jag är så himla glad att L aldrig varit "bara mamma" eller "bara pappa" (hon favoriserar den ena eller den andra i vissa situationer, men inte mer än så), det verkar skitjobbigt.

Vaknar han alltid om nätterna eller går det i perioder? L gör det ibland, men hon bryr sig inte om vem som tar henne utan bara hon får komma över i vår säng är hon nöjd.

Har ni någon idé på en plan? Ska du helt enkelt inte vara tillgänglig under några nätter och se om pappa börjar duga då? Jag är så himla glad att L aldrig varit "bara mamma" eller "bara pappa" (hon favoriserar den ena eller den andra i vissa situationer, men inte mer än så), det verkar skitjobbigt.

Han vaknar alltid någon gång under natten, men det går i perioder hur ofta. "Dåliga" perioder har han väldigt svårt att komma till ro och somna ordentligt innan vi har gått och lagt oss. "Bra" perioder vaknar han en gång framåt morgonen och somnar om på 2 minuter (om han får somna om hos mamma ;) ). Men fram till för ett par veckor sedan gick det utmärkt för pappa både att natta om på kvällen, och att sonen somnade om med pappa på morgonen om han vaknar när jag går upp. Så det har inte alltid varit som det är nu.

Planen just nu är att avvakta 1,5 vecka tills jag har semester. Är det ingen skillnad tills dess så tänkte vi försöka att han sover bara med pappa ett par nätter. Vårt hus har en planlösning som gör det svårt för mig att sova i annat rum utan att höra ev gnäll och skrik, och när jag ska upp i ottan och jobba tar jag hellre den snabba lösningen ;)

Just nu sitter L:s pappa i soffan med en nybadad L i knät och kammar hennes hår. De har suttit där säkert tio minuter, både L och pappan ser helt lyckliga ut. Försöker göra mig själv så liten och tyst som möjligt för att inte störa stunden. :love:

Just nu sitter L:s pappa i soffan med en nybadad L i knät och kammar hennes hår. De har suttit där säkert tio minuter, både L och pappan ser helt lyckliga ut. Försöker göra mig själv så liten och tyst som möjligt för att inte störa stunden. :love:
Så härligt! Känner igen det dära. När E får syn på mig glömmer han ofta bort hur mysigt det var att sitta i sin pappas/mormors/morfars/osv knä och vill till mig istället så det gäller att försöka vara så osynlig som möjligt.

Så härligt! Känner igen det dära. När E får syn på mig glömmer han ofta bort hur mysigt det var att sitta i sin pappas/mormors/morfars/osv knä och vill till mig istället så det gäller att försöka vara så osynlig som möjligt.

L är lika nöjd där som någon annanstans, det är mest maken jag inte vill distrahera. :D

Sådär har vi det också oftast. Men igår kväll var det vid två tillfällen när sonen gjorde illa sig som vi båda var bredvid och han sträckte sig efter pappa istället. Maken var hyfsat nöjd :D (och jag med såklart!) Kanske börjar märkas att det är pappa som är hemma om dagarna nu :)

Framförallt en som gick och la sig klockan tre inatt men ändå klev upp när lillan vaknade. :angel:
Älskar sånt! Min sambo har mindre sömnbehov än mig och tar således många morgnar trots att vi sagt att det är hans tur att ta sovmorgon. Inte mig emot men får lite dåligt samvete då det känns som att jag får sova mkt mer än sambon. Å andra sidan verkar han onte behöva det lika mkt heller så då tänker jag att jag kan somna om med gott samvete :angel:

Lilla (stora) gossen är så söt mot lillebror, hämtar hans tutte (och han vet dessutom vilken som är lillebrors) och ska stoppa in munnen om han knorrar, stryker honom över håret och tittar till honom med jämna mellanrum med ett glatt 'haaaaj'. :heart

Lilla (stora) gossen är så söt mot lillebror, hämtar hans tutte (och han vet dessutom vilken som är lillebrors) och ska stoppa in munnen om han knorrar, stryker honom över håret och tittar till honom med jämna mellanrum med ett glatt 'haaaaj'. :heart
Vad rart :love:, skönt att det funkar. Kan tänka mig att det är en omställning att bara ha en att tänka på till att få två.

Älskar sånt! Min sambo har mindre sömnbehov än mig och tar således många morgnar trots att vi sagt att det är hans tur att ta sovmorgon. Inte mig emot men får lite dåligt samvete då det känns som att jag får sova mkt mer än sambon. Å andra sidan verkar han onte behöva det lika mkt heller så då tänker jag att jag kan somna om med gott samvete :angel:

Skönt med en sådan fördelning av sömnbehov! :D Här är det oftast jag som tar morgnarna. Dels är jag den som är föräldraledig och karln jobbar skift så han börjar antingen snortidigt eller slutar sent. Dels vaknar jag oftast lite före lillan ändå så även när vi båda är lediga brukar jag ta morgnarna. Maken kliver dock alltid upp senast nio oavsett skift och oavsett hur sent han varit uppe när han är ledig och det är jag glad för.

Är du en sån som kallar napp för tutte? :p Funkar iofs på andra betydelsen också även om det där med "hämtar" lät lite roligt :D

Men vad härligt att det verkar fungera så bra! :heart

Vad rart :love:, skönt att det funkar. Kan tänka mig att det är en omställning att bara ha en att tänka på till att få två.

Det är lite annorlunda :D men inte så jobbigt då de är (än så länge) fantastiskt nöjda.

Sover samtidigt och sover bra om nätterna. Lille har lite magknip ibland om kvällen bara.
Storebror leker gärna för sig själv vilket underlättar amning osv.
Men känner mig rätt låst just nu när lille ammar ganska ofta och det är ju inte bara att åka bort eller göra vad som helst när som helst.
En kotte var rena leken nästan :D

Nästa vecka har vi eldprov när vi tre ska till hovslagaren :grin: Väl där får jag ju hjälp om jag behöver, värre är väl att komma iväg hemifrån isf :angel:

Är du en sån som kallar napp för tutte? :p Funkar iofs på andra betydelsen också även om det där med "hämtar" lät lite roligt :D

Men vad härligt att det verkar fungera så bra! :heart

Haha:D ja, kommer på mig själv ibland att jag borde säga napp men nu har gossen lärt sig säga och förstå tutte :angel::angel::angel:
Kan bli så att jag får förklara oss inför folk när han blir större :o:p

Så idag har vi upptäckt en ny tand! Nummer 5 i ordningen. Känns som att senaste tidens stökigheter kan ha fått sin förklaring :)

Sonen har även fattat det här med att vinka nu. Själva rörelsen har han haft koll på länge. Men nu verkar även poletten ha trillat ner om i vilket sammanhang det ska användas :p

Det där med att vinka. Vi har nog misslyckats lite i den bemärkelsen:angel:, vi har egentligen 'tjatat' om och visat vinkning som i typ hej/hejdå från födseln :D
Sonen har visserligen vinkat i den bemärkelsen några gånger men...han vinkar istället hysteriskt så fort det hörs en melodi :grin::p

Aja, misstänker att det löser sig med tiden :D

Det där med att vinka. Vi har nog misslyckats lite i den bemärkelsen:angel:, vi har egentligen 'tjatat' om och visat vinkning som i typ hej/hejdå från födseln :D
Sonen har visserligen vinkat i den bemärkelsen några gånger men...han vinkar istället hysteriskt så fort det hörs en melodi :grin::p

Aja, misstänker att det löser sig med tiden :D

Han diggar, fattaru väl? :D

H har lärt sig rörelserna till Imse, vimse spindel och han blir så himla glad när vi sjunger den. Vi har varit hemma hos mormor och morfar i helgen och de har en bok med sånger som H kommer och lägger i någons knä när det gått för länge mellan sångstunderna.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
8
· Visningar
1 019
Senast: Rosett
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
466
Senast: Rosett
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
3 419
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 029
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar